Vágólapra másolva!
Több mint 500 vendég, 40 hazai és külföldi előadó 10 országból, valamint 70 tudósító újságíró és több mint 30 exkluzív interjú – nagy sikerrel zárult a Mathias Corvinus Collegium, a publikálás jövőjéről szóló kétnapos nemzetközi csúcskonferenciája. A rendezvény második napja is számos aktuális és érdekes témával szolgált, így például szó volt a bulvársajtóról, a hirdetési piacról és sikertörténeteket is megismerhettek a jelenlévők. A konferencia meghívottjai között volt Yair Netanyahu sztárpodcaster, az izraeli kormányfő fia is.
Vágólapra másolva!

Fel kell venni a kesztyűt a politikai támadások és megbélyegzés ellen – online sikertörténetek

Izraelben néhány évvel ezelőtt a társadalom döntő többségének értékrendje nem jelent meg a médiában – fogalmazott az első panel vendégelőadójaként Yair Netanyahu. A rádiós műsorvezető, politikai közösségi média influenszer elmondta: feladatuk az volt, hogy hangot adjanak a hangtalanoknak, vagyis megteremtsék azokat a platformokat, ahol beszélhetnek a konzervatív, jobboldali emberekhez. Netanyahu szerint pont ezért voltak sikerre ítélve, mert a társadalom többségének véleményét mondják ki hangosan és meg is vívják a nyilvánosság előtt a csatát a baloldali médiabefolyás ellen.

Kovács István, a Megafon Digitális Inkubátor Központ Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója és tulajdonosa emlékeztetett:

– jegyezte meg. Kovács István rámutatott, 1990 után is ugyanazok a baloldaliak uralták a médiát, mint a szocializmusban. Mindez 2006-ban változott meg, amikor a jobboldal elkezdte kiépíteni a saját médiáját, benne újságokkal, televíziókkal, rádiókkal, később online hírportálokkal. Ennek a folyamatnak a része volt Kovács szerint a közösségi média jelenlétének erősítése is a Megafon mozgalommal. Németországban továbbra is a régi médiaóriások uralják a piacot, ugyanakkor óriási sikereket értek el új, a fősodorral szembe menő kezdeményezések.

Roland Tichy, a Tichys Einblich online magazin alapítója eredményeiket ismertetve elmondta, most már több mint 1,8 millió követőjük van, több tízmillióan kedvelik őket, az online jelenlét mellett van rádióműsoruk, hírlevelük.

A siker annak köszönhető, hogy kitöltöttek egy űrt, milliók véleményét jelentetik meg. A panel részvevői felhívták arra is a figyelmet, hogy nem csak a hagyományos médiumokkal kellett megküzdeniük azért, hogy másfajta értékrendű, a világot jobboldali nézőpontból látó vélemények megjelenhessenek, hanem az utóbbi években az úgynevezett techóriásokkal is. A Facebook, Twitter, Youtube és Google ugyanis rendszeresen korlátozta és korlátozza a tartalmaikat. Már nem lehet hagyományos értelemben meghatározni, hogy ki bal- vagy jobboldali – világítottak rá a panelisták. Roland Tichy szerint, ha tiltakozik valaki a mainstream vagy adott esetben az Európai Unió által diktált vélemények ellen – mint például az ellen, hogy rovarokat szükséges enni a klímavédelem érdekében – akkor a nyilvánosság előtt jobboldalinak bélyegzik és rásütnek olyanokat is, hogy a tiltakozó rasszista vagy szexista.

Erre reagálva Yair Netanyahu arra is felhívta a figyelmet, hogy "a jobboldal a tényleges demokráciát képviseli". Hazánkkal kapcsolatban pedig megjegyezte, a "sorosozás" nem antiszemitizmus, mert Soros György nagyon komoly károkat okoz "az egyedüli zsidó államnak". Például azzal, hogy olyan zsidóellenes, anticionista és palesztinpárti NGO-kat finanszíroz, amelyek az izraeli társadalmat belülről bontják meg.

Így hirdess hatékonyan: a reklámbevételek koncepciói

Az egyik legfontosabb, ha nem a legfontosabb bevételi forrás a médiumoknak a reklámfelületek értékesítése. Míg 10-20 évvel ezelőtt relatív könnyen átlátható volt a reklámpiac, manapság nem csupán a médiafogyasztás változott meg alapjaiban, hanem ezzel együtt a célközönség elérésének módjai is. Hogyan alkalmazkodnak mindenhez a médiumok? Hogyan formálják az új csatornák a reklámok jellegét? Hol a helye a hagyományos reklámnak és milyen innovációk vannak folyamatban, illetve várhatók a jövőben? Ezekről a kérdésekről beszélgettek a téma szakértői, Zach Christenson, a The Spectator US szerkesztője, Marcial Cuquerella, a 7NN Televisión alapítója, Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója, valamint Colin Morrison, a Flashes & Flames Media Ltd alapító szerkesztője.

A siker fő kritériumai, hogy legyünk vonzóak, gyártsunk minőségi tartalmakat és nyúljunk vissza az alapokhoz – fogalmazott a rendezvény második paneljében Ludvig Orsolya, az MCC Vállalati Kommunikáció Műhelyének vezetője.

A beszélgetésen elhangzott: annak ellenére, hogy a közösségi média platformok egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a hirdetési piacból, továbbra is megélnek a hagyományos hirdetési csatornák. Ugyanakkor Zach Christenson, a The Spectator US szerkesztője rámutatott: a mai fiatalok – például a TikTokon – sokszor úgy nézik a hirdetéseket, hogy nem is tudnak róla. Marcial Cuquerella, a 7NN Televisión alapítója kiemelte, a célcsoport függvényében működik a hagyományos vagy ettől eltérő hirdetés. A millenniumi generáció például 3-4 percnél tovább nem néz egy tartalmat, miközben az idősebb korosztály végig néz egy hosszabb sporteseményt és a hagyományos hirdetéseket is fogyasztja. Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója arról beszélt, hogy Magyarországon a televízió még mindig fontos hirdetési csatorna, hiszen hazánkban a lineáris csatornák nézettsége továbbra is magasnak számít és a hirdetési bevételek szintje eléri, sőt meghaladja a 2019-es szintet, azonban tagadhatatlan, hogy a digitális csatornák egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a hirdetési tortából. Colin Morrison, a Flashes & Flames Media Ltd alapító szerkesztője elmondta: akkor is hirdetéseket látunk, amikor nem terveztük. Ugyanakkor a médiazaj miatt a hirdetőknek keményebben kell dolgozniuk és jobban kell célozniuk, hogy célba érjenek.

Az igazságot kell szolgálni, hiszen emberek milliói kíváncsiak az igazságra

A harmadik panelbeszélgetés első témája a mesterséges intelligencia térnyerése volt. Kevin Anderson, a Pugpig vezető tanácsadója leszögezte, manapság már nem kell kiadót működtetnünk ahhoz, hogy megjelentessünk valamit, hiszen a különböző közösségi média platformokon bármit azonnal meg tudunk osztani. A szakember szerint az igazi kihívást már nem egy-egy platform elindítása jelenti, hanem az életben tartása.

– jegyezte meg Jorge González-Gallarza, The Uncommon Decency Podcast műsorvezetője. A médiapiac átalakulása miatt kialakuló negatív piaci folyamatok ellenére is a magazinok életben tudtak maradni. A műsorvezető úgy véli, hogy a túlélés záloga az olyan egyedi tartalom előállítása, amely egyszerre szórakoztat és informál. Antonio O'Mullony, a La Gaceta de la Iberosfera főszerkesztője szerint a médiapiaci átalakulása pár éve már megtörtént, amikor a nyomtatott sajtóorgánumok sorra léptek be a digitális térbe. Nincs értelme versenyezni az olyan közösségi médiumokkal, mint a Twitter, hiszen az emberek a legfrissebb információkat innen fogják megtudni. A műsorvezető véleménye szerint az igazságot kell szolgálni, hiszen emberek milliói kíváncsiak az igazságra. A podcastok tekintetében megfigyelhető, hogy azok sokasága miatt nagyon nehéz olyan tartalmat gyártani, amire az emberek felfigyelnek. A podcast, mint műfaj forradalmasította a médiafogyasztási szokásainkat, hiszen szinte bármilyen információt megtudhatunk ezeken keresztül – jegyezte meg González-Gallarza, aki szerint csak kevés olyan törekvés van, ami a jó újságíró szakemberek kinevelésére irányul, azonban örömmel tölti el, hogy az MCC feladatának érzi a szakmájában elhivatott újságírók utánpótlását.

A bulvársajtó hatalma

Nem jó, ha egy társadalom megpróbálja elkerülni a valóságot. A bulvársajtó a társadalom alsóbb rétegeinek ad hangot – fogalmazott a médiakonferencia utolsó panelbeszélgetésén Ralf Schuler, a Bild berlini parlamenti irodájának volt vezető tudósítója. Richard Schmitt, az Exxpress AT főszerkesztője és társtulajdonosa arról szólt, hogy egy bizonyos mértékig a politikusok partnerének kell lenni, ami meglehetősen nehéz feladat. Ralph Schuler erre reflektálva kifejtette, hogy sok esetben a politikusok a bulvársajtót a saját hasznukra akarják használni. A szakember arra is felhívta a figyelmet, a bulvársajtó legfőbb célja, hogy megragadja az emberek figyelmét, ugyanakkor országonként eltérő szabályozások vannak arra vonatkozóan, hogy mit közölhetnek és mit nem.

– jegyezte meg Schuler. Ómolnár Miklós, a Mediaworks Hungary bulvár és magazin divíziójának igazgatója úgy véli, a bulvársajtónak továbbra is nagy hatalma van. A bulvársajtó és a politika egyfajta szimbiózisban létezik egymás mellett - vélekedett a témáról Jacek Karnowski. A lengyel Fratria és a Sieci hetilap főszerkesztője a bulvársajtó lényegre törő jellegével kapcsolatban megjegyezte, hogy bár a bulvárt sokat támadják, de érdemes figyelembe venni, hogy az emberek többségének nehézséget okoz a terjedelmes szövegek olvasása.

Utolsó kérdésként felmerül a bulvársajtó visszássága is: vajon a bulvár a demokrácia egyik pillérét jelenti vagy inkább bomlasztó hatása van? Valamennyi résztvevő egyetértett abban, hogy a bulvár megléte a demokrácia egyik ismérve, azonban tömegvéleményre való hatása miatt megvannak a veszélyei is.