Magyarország egyik gyárában olyan termékek készülnek, amiket a világ összes földrészén használnak a nők

A Procter & Gamble 2008 óta nulla gyártási hulladékot küld a szemétlerakóba
A Procter & Gamble csömöri gyárában készült felvétel
Vágólapra másolva!
Sajátos piaci igényt képvisel a világ – 2021-es adatok szerint – mintegy 3,97 milliárd nőjének az elvárása a jó minőségű, kényelmes, megbízható, és nem utolsósorban környezetbarát intim higiéniás termékek iránt. A helyzet ugyanakkor ellentmondásos, mert míg a termékek kereslete és elérhetősége is növekszik, addig globálisan – és Magyarországon is – a menstruációs szegénység továbbra is jelentős mértékű. Ugyanakkor ebben a képletben van egy, a magyar gazdaság és a hazai innovációs törekvések szempontjából is fontos tényező: nálunk, a Procter & Gamble csömöri gyárában készül a gyártó intim higiéniás termékeinek egy része, amiket aztán szerte a világon használnak. Az Origo ott volt a vállalat nemrégiben szervezett gyárlátogatásán.
Vágólapra másolva!

7 év – mire vonatkozhat ez az időtartam? Ez nem más, mint az az átlagos időt, amennyit a nők fiatal lánykoruktól kezdve, életük folyamán összesen menstruálnak. S az 5 nap? Ennyi ideig tart átlagosan egy menstruációs ciklus. A nők és a megélt tapasztalattal nem rendelkező férfiak körében is gyakran közhelyként elhangzik, hogy a menstruációt más-más módokon élik meg a lányok és az asszonyok – ráadásul ebben is vannak változások az évek múlásával –, vagyis vannak közöttük, akiknek szinte mindig nagyon nehezek ezek a napok, és vannak olyanok is, akik hétköznapi cselekvéseire ez a biológiai jelenség szinte semmilyen befolyással nincs. Mégis, vélekedéseknél és közösen osztott hiedelmeknél talán érdemesebb egy egzakt felmérési adatot idézni:

10-ből 6 nő szívesen feledkezne el a menstruációjáról.

Ha pedig ez így van, akkor nem mindegy, hogy egy olyan, iparágában globálisan is meghatározó vállalat, mint a P&G, mivel tudja igényeiket teljesíteni. A csömöri gyár látogatása éppen ezért volt rendkívüli, ugyanis nem csak azt láthatták a jelenlévők, hogyan készülnek magas minőségű női intim higiéniás termékek. Hanem arról is képet kaptak, milyen óriási jelentősége van egy felelősen gondolkodó vállalat újító törekvéseinek abban, hogy ne csak egyszerűen termékek, hanem egyre jobb, fenntartható módon előállított termékek készüljenek a több milliárd nő számára.

Illusztárció Forrás: Getty Images/iStockphoto/vitapix/Vitapix

30 év alatt többszörösére nőtt a csömöri üzem

Mielőtt azonban a termékekről közölnénk néhány információt, érdemes pár szót ejteni a csömöri gyárról. Az akkor még kisebb üzem 1991 után pelenkagyárként vált ismertté, az itteni gyártását azonban a vállalat később Lengyelországba helyezte át. Ugyanakkor a gyár ezzel egyidejűleg megindult a jelentős fejlődés útján. Ennek néhány mérföldköve:

  • 2004-ben ide települt át az angliai intim higiéniás termékgyártás;
  • 2008 óta nulla hulladéklerakóba jutó hulladéktermeléssel üzemel
  • A csömöri üzem 2019 óta kizárólag megújuló villamos energiát vásárol

Márta László, a gyár igazgatója ismerteti azt is, hogy az üzemkomplexumban nagy hangsúlyt fektetnek a sűrített levegő és a hulladék-hő hasznosítására.

Sűrített levegő felhasználásuk a gyár elektromos áram igényének egyötödét teszi ki, ez teljes Csömör település kétheti energiaigénye.

30 év alatt többszörösére nőtt a Procter & Gamblei csömöri gyára Forrás: Procter & Gamble

„A csömöri üzemben a vállalat európai gyárai között januárban elsőként indítottak hulladék-hő hasznosítási programot, amelynek célja, hogy feltárjuk a gyártás során felszabadult hőenergia veszteségeket és más területek hőigényével kapcsolja össze újrahasznosítás céljából. A felhasznált vizet is visszaforgatjuk és újrahasznosítjuk, ez évi 270.000 köbméter víz cirkulációját jelenti, ez megegyezik egy Mogyoród méretű település éves vízfelhasználásával" – ismerteti Márta László a látogatáshoz kapcsolódó háttéranyagban is szereplő információkat, aki korábban a P&G egyik ukrajnai gyárában dolgozott.

S ha már energia és energiaforrások: ahogy az Origo korábban megírta,

a P&G termálvizet talált a gyár területe alatt, így egyeztetéseket kezdtek a nagyközségi önkormányzattal annak hasznosításáról.

A vállalat négy márkájának több termékét gyártják Csömörön Forrás: Procter & Gamble

A gyár eddigi 30 éves működése alatt a korábbi hétszeresére növekedett, de ha még egy mutatóval akarjuk érzékeltetni jelentőségét, akkor az az, hogy az Egyesült Államokon kívül ez az egyedüli gyára a vállalatcsoportnak, ahol tamponokat készítenek.

A Csömörön előállított termékeket Európa nyugati országaiban is használják, de sok nő ezek közül választ magának Japánban, Kínában, Közép- és Dél-Amerikában, sőt, Új-Zélandon is.

Az USA-ban vélhetően csak azért nem a csömöri termékeket használják, mert az ottani piacot a vállalat az amerikai gyárából látja el.

Alapvető termék, de egyébként nem láthatjuk, hogyan készül

A legutóbbi nagy fejlesztési hullám 2012 és 2014 között zajlott le a telephelyen. Nem kizárt, hogy a következők egyike a már említett, gyár alatti geotermikus potenciál hasznosítása, de erről még Márta László nem tudott konkrétumokat mondani, pusztán megerősítette: nagyon ígéretes energetikai megoldás lehetőségével kecsegtet az, ami a gyár alatt van.

Nem meglepő, hogy a P&G csömöri üzeme a környék egyik jelentős munkáltatója. Közel 1400 dolgozót foglalkoztatnak a gyárban, több műszakos munkarendben, 115 menedzser jellegű munkafeladatokat ellátó dolgozóval. A vállalati kultúra integráns része, hogy a menedzseri feladatokat ellátók több, egymástól látszólag gyökeresen eltérő munkakörben forognak P&G-s pályafutásuk.

Több mint 1400-an dolgoznak a csömöri üzemben Forrás: Procter & Gamble

Az imént említett létszám pedig vélhetően nem a mindenkori csúcs, lesz még a telephelyen több munkavállaló is, ha a következő három évtized is olyan bővüléseket hoz, mint a megelőző három.

Ez pedig – bepillantást nyerve a világ egyik legnagyobb femcare termékeket gyártó vállalatának magyarországi működésébe – nem lenne meglepő.

A vállalat négy márkájának – Discreet, Naturella, Tampax és a hazánkban 50 százalékot valamivel meghaladó részesedésével piacvezető Always – összesen több száz változata készül Csömörön, mondta el Boros Zsófia, a női intim higiéniás termékek közép-európai marketingigazgatója. Boros Zsófia korábban a vállalat genfi központjában is dolgozott, sikeres PR-kampányok fűződnek a nevéhez. Ezek között van olyan, mely a rögzült sztereotípiákat elhagyva beszél arról, mit jelent nőként megélni a menstruáció napjait – melyek, mint a bevezetőben írtuk, összesen 7 éven át tartanak egy nő életében. Időben talán nem sok, de technológiában nagy út telt az 1900-as évek eleje óta, amíg az első, eldobható betétektől a nappali és éjjeli viselet különbözőségétől a P&G termékeiig, az applikátorral felszerelt betétig, a mosható menstruációs bugyikig.

Így a gyárlátogatás egyik legizgalmasabb fejezete épp az volt, hogy megnézhettük, hol és hogyan készülnek az intimbetétek.

Mert bár a termékek hétköznapi árucikknek számítanak, a nők életében folyamatosan jelen vannak, azt gyárakban, illetve a P&G gyárán kívül dolgozókon kívül mégis nagyon kevesen mondhatják csak el magukról, hogy látták, hogyan készülnek a női intim higiéniás termékek.

Gyártósor a vállalat csömörö üzemében látogatáunk napján Forrás: Procter & Gamble

Óriási, egyedi fejlesztésű, tárgyi eszközként hatalmas könyvelt értékkel bíró, egyúttal lélegzetelállító technológiai megoldások sorozatát jelentik azok a gépsorok, melyeken a termékösszetevők olykor több száz métert utazva, kész termékként jelennek meg a végén. A gyártás során keletkező hulladék utolsó grammjai is hasznosul, miközben a több fázisra osztható folyamatban a P&G-től megszokott magas minőségben, garantáltan higiénikus termékek keletkeznek.

Melyek egy része lényegében egy hatalmas mikrohullámú sütőben nyeri el garantáltan csíra- és szennyezésmentességét

– láthattuk az üzem területén.

Ahogy említettük, a gyárban készült termékek egy része Európa nyugati országaiban, Ázsiában, és a világ más pontjain kerül forgalomba. A kereslet pedig nagy a femcare termékekre. A P&G adatai szerint 2023 első három hónapjában a bébi- és a femcare-termékek szegmensének organikus növekedése 6 százalék az előző év azonos időszakához képest.

Az utolsó pénzügyi évben a vállalat nettó pénzügyi teljesítménye elérte a 80 milliárd dollárt, ebből a femcare-szegmens 4,8 milliárd dollárral részesült.

A vállalat egyébként is a globális femcare-piac jelentős szeteplője, 20 százalékot meghaladó részesedéssel. Ehhez az arányhoz az Always és a Tampax márkák eladásai járulnak hozzá a legjelentősebb mértékben.

Hiába több a termék, a menstruációs szegénység velünk van

A látogatáson többször szóba került a menstruációs szegénység problémája, ami az esetleges vélekedéssel szemben nem csak a fejlődő országokban jelentkező probléma, hanem a fejlett nyugati államok, illetve Magyarországon is, hívja fel a figyelmet Boros Zsófia. Annak ellenére így van ez, hogy a nő intimhigiéniás termékek piaca folyamatosan bővül, a P&G-nek is köszönhetően egyre jobb és egyre több termék válik elérhetővé a fogyasztók számára.

A menstruációs szegénység ennek ellenére jelen van a világ szinte minden országában. S itt nem pusztán arról van szó, hogy a menstruálni kezdő fiatal lányoknak illetve nőknek van-e elég pénzük megvenni a számukra komfortot és biztonságot nyújtó termékeket, hívta fel a figyelmet Boros Zsófia. A fogalom jelentésébe bele kell érteni azt a vonatkozást is, hogy sok fiatal lánynál elmarad vagy csak hiányosan valósul meg az intim edukáció. Minden öt nőből egynek edukációra van szüksége, mondta Boros Zsófia. Hozzátette azt is, hogy a P&G számára kiemelt feladatot jelent a menstruációs szegénység elleni küzdelem, ám a hatályos szabályozások okán termékeikkel még adományozóként sem jelenhetnek meg közvetlenül például oktatási intézményeknél. Ezért segítő civil szervezetek, karitászok által juttatják el felajánlásaikat oda, ahol azokra igazán szükség van. Magyarországi programjukon belül jelenleg mintegy 500 iskolát vontak be ebbe.

Látható innováció

A vállalat megalapozottan büszke innovációra, hiszen épp a női intim higiéniás termékek köre az egyik, amelyeknél kiemelkedően fontos a komfort és a megbízhatóság, jó ideje pedig a környezetvédelem.

A teljesen műanyagmentes Tampax például hazai innováció, ezt pedig valószínűleg nem sokan tudják.

Talán kevesen tudják, de a Tampax magyar innováció Forrás: Procter & Gamble

Kutatás-fejlesztés körébe tartozó kiadásokra a saját innovációs laborjaik esetében gigantikus 1,9 milliárd dollárt fordítottak a Procter & Gamble-nél a 2021-22-es pénzügyi évben. Ez a bevételük 2,5 százalékát jelentette akkor.

Lényeges, és a ráfordításokban is, no és persze a boltok polcain is tetten érhető mozzanat tehát, hogy egy, a piacán globálisan meghatározó vállalat saját vállalásokat tesz és teljesít a környezetvédelem és fenntarthatóság terén, legyen szó akár újrahasznosított papírcsomagolás bevezetésről, vagy a forgalomba kerülő termékek kötegelt csomagolóanyagának csökkentéséről

Az iménti, innovációra fordított összeget jelölő szám mögött így a fogyasztók által is kézzelfogható eredmények, illetve a környezet védelmét és a fenntarthatóságot is szolgáló megoldások állnak.

Például az Always Discreet külső csomagolása 100 százalékban FSC tanúsítvánnyal rendelkező papírból készül, az Always Platinum külső csomagolása 100 százalékban újrahasznosított műanyagot (PCR) tartalmaz, az Always Cotton protection külső csomagolása pedig teljesen újrahasznosított papírból készül. Idén a Tampax műanyag applikátorát is papírra cserélték, így a márka mostantól 100 százalékban műanyagmentes verzióban is elérhető,

amely így évente 7,5 millió PET-palacknak megfelelő műanyagmegtakarítást jelent Európában.

A Procter & Gamble 2008 óta nulla gyártási hulladékot küld a szemétlerakókba Forrás: Procter & Gamble

Ezeknek az innovációs, valamint környezetvédelmi erőfeszítéseknek pedig a csömöri gyár is szerves része, pontosan a csömöri üzem is jelentékeny mértékben járul hozzá a vállalat e céljaihoz – miközben az ott készülő női higiéniás termékeket a világ minden táján biztonsággal és bizalommal használhatják a nők.