Roglic, az oroszlánszívű szlovén, akit nem lehet megtörni

106th Giro d'Italia 2023 - Stage 21 NurPhoto General news May 28 2023 28th May 2023 Giro d'Italia Stage 21 106th Giro d'Italia Cycling Italy Horizontal CYCLING RACE
Primoz Roglic of Slovenia and Team Jumbo-Visma - Pink Leader Jersey celebrates at podium during the 106th Giro d'Italia 2023, Stage 21 a 126km stage from Rome to Rome / #UCIWT / on May 28, 2023 in Rome, Italy. (Photo by Massimo Valicchia/NurPhoto) (Photo by Massimo Valicchia / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
Az idei országúti kerékpáros idény végén több világsztártól is el kell, hogy köszönjenek a szurkolók, akik befejezik nagyszerű karrierjüket. Primoz Roglic éppen nincs köztük, de a tehetséges síugróból lett világklasszis bringás karrierjében is lezárul egy fontos fejezet, miután nyolc idény után elhagyja a világ jelenlegi legjobb csapatát, a Jumbo-Vismát. A halkszavú Roglic megannyi nagy győzelme mellett számos emlékezetes kudarcnak is főszereplője volt, és a mezőny azon tagjainak egyike, akiről méltatlanul kevés szó esik. Most egy kicsit ezt igyekszünk pótolni.

"Csak annyit közölhetek, hogy elhagyom a csapatot" - mondta szokásos szűkszavúságával Primoz Roglic a Giro dell'Emilia szeptember 30-i rajtja előtt, kvázi pontot téve a találgatások végére, miszerint megy vagy marad az idén mindent megnyerő holland sztárcsapatban, a Jumbo-Vismában.

A szlovén versenyző 2016 óta a Jumbo-Visma tagja, a csapat színeiben háromszor diadalmaskodott a Vuelta a Espanán (2019, 2020, 2021), idén pedig megnyerte a Giro d'Italiát. 2020-ban második lett a Tour de France-on, miután 11 napon keresztül viselte az élen állónak járó sárga trikót, sorolhatjuk a szárazt tényeket, de azért a 33 éves szlovénnek sokkal gazdagabb és színesebb a pályafutás annál, minthogy ennyivel elintézzük.

Síugróból kerékpáros

A 33 éves Roglic éppen elég idős ahhoz, hogy születési helyeként Jugoszláviát adhassa meg, hiszen 1989-ben még létezett a délszláv nemzetek egységét hirdetni hivatott ország. De már nem sokáig, így kis Primoz már Szlovéniában nőtt fel, és itt választott magának egy tisztességes téli sportágat. Igen, viszonylag jól ismert tény, hogy Roglic síugróként kezdte a karrierjét, méghozzá nem is sikertelenül. Ha nincs egy bukás 2007-ben Planicán, akkor jó eséllyel mostanában egy világklasszis síugrótól búcsúznánk, és nem egy hasonlóan jellemezhető kerékpárosról írnánk.

Roglic emlékeztes planicai bukása:

Roglic ugyanis a szlovén csapattal 2006-ban ezüst-, rá egy évre pedig aranyérmes lett a junior világbajnokságon. Az említett bukás azonban visszavetette a fejlődését, és 2012-ben végleg úgy döntött, felhagy a síugrással, miután belátta, hogy nem fog tudni a legjobbak közé tartozni.

Valamit azonban csinálnia kell egy ereje teljében lévő 22 éves fiatalembernek, és keresett is magának egy másik sportágat. Logikus volt, hogy a síugrásról a bringára nyergel át, végülis rokon sportágak, nem? Hát... Roglicnak egy laza tízéves lemaradást kellett behoznia a kortársaival szemben,

22-23 évesen kellett megtanulnia "rendesen" biciklizni,

felépíteni a szükséges izomzatot, elsajátítani a kerékpárkezelési technikákat, beletanulni a mezőnyözésbe és hasonló apróságok. De gyorsan kiderült, hogy a srác zseni, akit ráadásul erre a sportágra teremtett a jóisten: 2012-ben egy felmérésen olyan tüdőkapacitást mértek nála, mint a Tour de France-győztes Chris Froome-nál, vagy a majdani Tour- és Giro d'Italia-győztes Egan Bernalnál.

A kis Adria-Mobilból (tavaly a szlovén kontinentális csapatban tekert a kétszeres magyar bajnok, Filutás Viktor is) 2015-ben már holland World Team csapathoz, a Lotto NL-Jumbóhoz igazolt.

Roglic, az első

A korábban Rabobank néven (is) működő csapatnak ez volt az első idénye, amikor a holland lottótársaság és az ország, sőt a régió egyik legnagyobb kiskereskedelmi lánca támogatta. A csapat ekkor öltözött sárga-feketébe, a 26 éves Roglicban pedig meglátták azt a bringást, akinek a vezetésével felvehetik a versenyt az olyan sztárcsapatokkal is, mint a Sky (ma Ineos), a Quick-Step, vagy a Lampre (ma UAE Emirates). A szlovén gyorsan meghálálta a bizalmat: ötödik lett összetettben az algarvei körön, majdnem szakaszt nyert a Katalán Körversenyen, a Giro d'Italián pedig újoncként az első egyéni időfutamon csak századokkal kapott ki Tom Dumoulintől.

Roglic száguld a történelmi Giro-szakaszsiker felé a 2016-os olasz körverseny 9. szakaszán Forrás: AFP/Luk Benies

A második időfutamot pedig igazi "roglicos" stílusban nyerte meg: az időfutam bicaját nem hitelesítette a nemzetközi szövetség, UCI, így a tartalék kerékpárjával vágott neki a 40,5 kilométeres távnak. Ráadásul még a kis eszközt sem sikerült feltenni a bicajra, ami adatokkal segíti a versenyzőt, így tulajdonképpen "vakon" tekerte végig a távot, de így is nyert, és lett az első szlovén szakaszgyőztes a Girón.

A következő évben a Tour de France-on is nyert egy szakaszt, ezzel ott is elsőzött, majd második lett Dumoulin mögött az országúti vb időfutamán.

Az első szlovén szakaszgyőzelem a Tour de France-on:

A vb útvonala egy 3 kilométeres 9%-os emelkedővel ért véget, ami

Roglicnak feküdt, hiszen már megmutatta, hogy remek hegymászó: a Tour hegyi pontversenyében második lett számos menőt megelőzve.

2018-ban sorra nyerte a több napos versenyeket (Baszk Kör, Romandiai Kör, Szlovén Körverseny), a Tour de France-on az utolsó előtti szakaszig dobogós volt összetettben, akkor azonban Chris Froome elvette tőle a harmadik helyet.

2019-ben a holland lottótársaság helyett a norvég informatikai cég, a Visma lett a Jumbo partnere, ami további lökést adott a csapatnak. A már eleve nem gyenge csapatba Dylan Groenewegen és Sepp Kuss mellé olyan társak érkeztek, mint Danny van Poppel, Mike Teunissen és Wout van Aert, vagy a fiatal dán srác a halpiacról, Jonas Vingegaard. De Roglic vezérszerepe ekkor még nem volt vita tárgya, ő volt a kapitány, aki hat szakaszon át viselte a rózsaszín trikót, majd, aki a nyár végén megnyerte a Vuelta a Espanát. Roglic lett az első szlovén, aki Grand Tour összetett nyert, és, aki mindhárom nagy háromhetesen szakaszt tudott nyerni!

Roglic (középen pirosban) és a Jumbo-Visma ünnepli a 2019-es Vuelta-győzelmet Forrás: AFP/Oscar Del Pozo

"Ő egészen máshogy van bekötve, olyan számokat tud produkálni, mint senki más.

Az Ineosban sok jó bringás van, de most már nálunk, úgyhogy izgalmas év elé nézünk" - dicsérte kapitányát és a látott a jövőbe George Bennett, Roglic egyik segítője.

Ez volt az az év, amikor már csak poén szintjén került elő, hogy Roglic síugróként kezdte. Már senki nem úgy nézett rá, mint egy csodabogárra, aki a sísáncról leugorva egy kerákpárra pottyant. Roglic nem csak hihetetlenül erős és kitartó, de elképesztően céltudatos is.

"Soha nem láttam még versenyzőt, aki ennyire gyorsan tanult volna ezen a szinten. 21 évesen kezdett a srác bringázni, és az ötödik Grand Tourján már megnyerte az összetett. Lenyűgöző" - ámult a Vuelta-győzelem után saját versenyzője teljesítményén Addy Engels, a Jumbo sportigazgatója.

A legnagyobb csalódás

2020-ban a COVID-19 miatt majdnem elmaradt a Tour de France, végül július eleje helyett augusztus végén-szeptember elején rendezték meg. Roglic a legnagyobb esélyesek között volt, és ennek megfelelően is versenyzett. A kilencediktől a 19. szakaszig rajta volt a sárga trikó, az utolsó szakaszon, egy 36,2 kilométeres hegyi időfutamon, ahol nem volt mellette a csapat, és csak magára számíthatott, nem tudta megvédeni álmai mezét.

A támadás érzékeny helyről jött: kilenc évvel fiatalabb honfitársa, az új szlovén csodagyerek, Tadej Pogacar volt az, aki emberfelettit tekerve szó szerint agyonverte a mezőnyt.

Roglic 1:55 percet kapott, és végül 59 másoderc különbséggel vesztette el az összetettet. A célba érő, magából az utolsó wattot is kifacsaró Roglic szívszorító drámája örökre a Tour egyik emblematikus jelenete lesz.

"Az első sikerei óta óriási rajongója vagyok Rogličnak. Tinédzserként a tévé előtt ordítva szurkoltam neki, aztán én lettem az, aki legyőzte, és aki megakadályozta őt abban, hogy megvalósítsa a legnagyobb álmát..." - mondta később Pogacar, aki azóta is jóban van Rogliccsal. A két szlovén klasszis nem messze lakik egymástól, így gyakran tekernek együtt.

- idézi az Eurosport Pogacar a francia L'Equipe-nek adott interjúját.

Hogy Roglic milyen "remek beszélgetőtárs", azt csak a családtagjai, a csapattársai és a legközelebbi barátai tudhatják, mert egyébként meglehetősen zárkózott, a kötelező interjúkon (pl. egy-egy győzelem után) kívül nem nagyon nyilatkozik, de azok a bizonyos kötelező megszólalásai sem feltétlenül az újságírók álmát jelentik.

Roglic a harcos

A Tour elvesztése talán még jobban megkeményítette Roglicot, aki pár héttel később szó szerint az utolsó méterig harcolva nyerte meg a Liége-Bastogne-Liége legendás belga egynapost. A regnáló országúti világbajnok, Julian Alaphilippe korán emelte ünneplésre a karjait, Roglic pedig azt gondolhatta, még egy győzelmet nem vesznek el tőle az utolsó pillanatban.

Ugyanez a célfotón:

A Tour-kudarc frusztrációjából (is) táplálkozva Roglic szó szerint rajt-cél győzelmet aratva újra megnyerte a Vueltát,

míg a következő évben a tokiói olimpián aranyérmes lett az egyéni időfutam versenyben.

2021-ben az élről vesztette el a Párizs-Nizza versenyt, miután az utolsó szakaszon kétszer is bukott. Mindkét csípőjén hatalmas vérző sérüléssel tekerte le az utolsó nagyjából 30 kilométert.

A másik oldalát is oda tartotta...

A Tour de France-on is bukott a 3. szakaszon, és ugyan a szíve még majd' egy hétig a nyeregben tartotta, a nyolcadik szakaszon teljesen összeomlott, félórás hátrányba került az élen állóhoz képest, és feladta a versenyt. Szeptemberben azonban a zsinórban harmadik Vuelta-sikerrel vigasztalódott.

2022-ben a Tour de France mindkét "előversenyét), azaz a tavaszi Párizsi-Nizzát és a június Critérium du Dauphiné-t is megnyete, a francia háromhetesen azonban újfent házon belülről kapott ellenfelet, csak most nem honfi-, hanem csapattárs, Jonas Vingegaard személyében. De a 2022-es Tour-győzelem nem csak a dán, hanem egy útközepére lökött szalmabála feltűnésének is köszönhetően úszott el. Roglic megint rosszkor volt rossz helyen:

A sárga sisak Roglicé:

Néhány szakaszon még segítette a kapitánnyá előlépő Vingegaard-t, majd ismét feladta a versenyt.

Nagyon szép búcsú a Jumbótól

2016 és 2019 után Roglic visszatért a Giro d'Italiára, és a Jumbónak eltökélt célja volt, hogy meg is nyeretik vele az olasz körversenyt. A társak gyönyörűen el is vitték Tarvisióig, ahol a COVID miatt a versenyt korábban feladó Remco Evenepoel távollétében simán nyerte az időfutamot. Úgyis, hogy ismét befigyelt a Roglic-faktor: leesett a lánc, szerencsére villámgyorsan ott termett az egyik segítő, aki belökte és még egy szurkolótól is kapott egy kis segítséget. Az utolsó napon meg már csak meg kell tartania a 14 másodperces előnyt Geraint Thomasszal szemben. Roglic azért is népszerű a mezőnyben, mert jóformán bárkivel el tud úgy beszélgetni, mint a nagy rivális G. Thomasszal.

Ez sikerült, így Roglic lett az első szlovén, aki megnyerte a Girót, és, aki két különböző háromhetesen is győzni tudott összetettben.

Primoz Roglic rózsaszín trikóban a Giro-trófeával Forrás: NurPhoto via AFP/Massimo Valicchia/NurPhoto/Massimo Valicchia

"Minden győzelem különleges, de erre biztosan életem végéig emlékezni fogok" - mondta már-már meghatódva a római célbaérés után.

Érezhetően megkönnyebbült, és talán nem csak ettől. Kihagyta a Tourt - a csapat nélküle is elég erős volt, hogy Vingegaard címet védjen -, csak a Vueltára készült, és közben talán az új csapatát kereste. Nyár óta ugyanis folyamatosan fel-felröppent a hír, hogy nyolc év után elhagyja a Jumbót. Jó profihoz méltóan soha nem kommentálta a pletykákat, inkább beletett mindent, hogy a csapat megcsinálja, ami még soha senkinek nem sikerült: mindjárom Grand Tourt megnyerni egy naptári évben. Három győzelem és a Giro-siker után alighanem könnyű szívvel mondott le az újabb győzelemről, különösen úgy, hogy azt a Sepp Kusst segíthette hozzá a piros trikóhoz, aki megannyi kőkemény hegyi szakaszon fogta előtte a szelet.

A nagy hármas: Vingegaard, Kuss és Roglic (b-j) a Vuelta utolsó szakaszának befutójánál Forrás: AFP/Oscar Del Pozo

A Vingegaard-ral társbérletben vitt két kapitányos felállás is furcsa volt, ha nem is egyedülálló, de Kuss remeklésével már sok lett a jóból. Bármilyen jó csapattárs is Roglic, azért az országúti bringázás csak egyéni sportág, és ő még 33 évesen is úgy érzi, van annyira jó, hogy köré építsenek egy csapatot. Arról már nem is beszélve, hogy valóra válik a Jumbo - Quick-Step fúzió, akkor még Evenenpoel is bejön a képbe, ami már valóban kezelhetetlen helyzetet teremtene.

Roglic döntött, a csapat pedig érdemei elismerése mellett tudomásul vette ezt.

"Van olyan, amikor az elválás a legjobb megoldás. Primož nemrég jelezte, hogy menni szeretne.

Nagyon hálásak vagyunk neki azért, hogy együtt találtuk meg az utat fel a csúcsra. Mindig csodálni fogom őt azért, amilyen fantasztikus ember" – idézi megint csak az Eurosport a Jumbo csapatfőnökét, Richard Plugge-ot.

Roglic némi meglepetésre ahhoz a Borához igazolt, amelyik Peter Sagan tavalyi távozása után sem esett össze, idén 17 győzelmet arattak, ezek közül hármat a Giro d'Italián. A csapatban többek között olyan nagyszerű bringások vannak, mint Wilco Keldermann, Lennard Kämna, Alekszander Vlaszov, Sam Bennett, Marco Haller, Sergio Higuita vagy Jai Hindley. Ők segíthetik hozzá Roglicot nagy álma, a Tour de France megnyeréséhez.