Nagy bajban a H&M és a Zara

Shein
FRANCE, PARIS, 2022-01-27. Illustration of the Shein website. Shein is a Chinese online fashion retailer. The fast-fashion company is known for its inexpensive, Chinese-made clothes. FRANCE, PARIS, 2022-01-27. Illustration du site internet de Shein. Shein est un detaillant chinois de mode en ligne. L entreprise de mode ephemere est connue pour ses vetements bon marche, fabriques en Chine. Photography by Riccardo Milani / Hans Lucas (Photo by Riccardo Milani / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Vágólapra másolva!
A várakozások szerint idén a Shein az eladások értékét tekintve megelőzi a Zara-t és a H&M-et a fast fashion ruházat piacán. A 2008-ban Kínában alapított, jelenleg szingapúri székhellyel működő divatcikk kereskedő bevétele januártól szeptemberig elérte a 24 milliárd dollárt, és ez alapján már szinte biztosra vehető a győzelme a globálisan is jelentős, Magyarországon is népszerű két hagyományos versenytársa felett – írja a Quartz.
Vágólapra másolva!

A Wall Street Journal közlése szerint a Shein tavaly 23 milliárd dolláros bevételt ért el, nyeresége pedig 800 millió dollár volt. Az idei évnek merész célkitűzéssel vágott neki a főként ruházati cikkeiről ismert online kereskedő: bevételét 40 százalékkal kívánta növelni. Egyelőre nem tudni, ez sikerül-e, de mindenesetre jó úton halad, az év első kilenc hónapjában elért 24 milliárd dolláros bevétele alapján, írja a The Information.

A bevételi adatokból látható, hogy a vállalat már megelőzte a svéd H&M-et.

A versenytárs 16,4 milliárd dollár nettó árbevételről és 8,2 milliárd bruttó nyereségről számolt be a 2022. december 1-jén indult és 2023. augusztus 31-én zárult kilenc hónapos időszakban. A másik konkurens, az Inditex, a Zara-t is birtokló spanyol divatipari óriás, 18,3 milliárd dolláros globális bevételről számolt be a február 1-jétől július 31-ig terjedő hat hónapos időszakra vonatkozóan, 10,6 milliárd dollár adózás előtti nyereséggel.

A H&M-et idén már biztosan előzi kínai alapítású kihívója, a Shein Forrás: AFP/Patrick Kovarik

A Shein jövőre szeretné bevezetni az amerikai tőzsdén is a céget, bár ezzel kapcsolatban jelenleg fennálló nehézséget jelent, hogy egy washingtoni kormányzati jelentés szerint a vállalat beszerzései nem átláthatók, megjelenik nálunk a kényszermunka, és érintett egyes szellemi tulajdonjogok megsértésének ügyeiben is.

A cég értéke jelenleg 66 milliárd dollár, ami lényegesen kevesebb a tavalyi értékelés során számolt 100 milliárd dollárnál.

A cég a koronavírus-járvány után a feltűnően olcsó árakkal szerzett magának stabil, több milliós vevői kört. A Covid-19 után – átszámítva – 1200 forintos ingekkel és néhány ezer forintnak megfelelő összegért kínált ruhákkal csábították magukhoz a fast fashion ruházat kedvelőit.

A Shein oldalának nyitóképe egy korábbi felvételen Forrás: Hans Lucas via AFP/Riccardo Milani / Hans Lucas/Riccardo Milani

Egy elemzés szerint a Shein 2020 tavaszán a divatáru amerikai piacának 18 százalékát uralta, két évvel később már 40 százalékát. Az amerikai piacon pedig már tavaly novemberben megelőzte a H&M-et és a Zarat: akkor az összes eladás 50 százaléka a Shein-é volt, míg a H&M 16, a Zara pedig csak 13 százalékot hasított ki a piacból. 2022 májusában egy rövid időre megelőzték az TikTok-ot, az Instagram-ot és az akkor még Twitter néven futó X-et: mobilalkalmazásukat ugyanis többen töltötték le, mint a három népszerű közösségi felület applikációját.

A cégnek a tőzsdére lépésen túl más tervei is vannak. A Quartz szerint nem kisebb célt tűztek ki maguk elé, mint hogy

a jövőben a világ legnagyobb online kiskereskedelmi vállalatának, az Amazonnak legyenek kihívói.

Ennek érdekében bővítik portfóliójukat, és a ruházati termékek mellett más árucikkeket is a kínálatukba vesznek. Például elektronikai termékek már megjelentek felületükön, más kiskereskedelmi láncokkal való együttműködés eredményeként.