A Gallup amerikai piacon végzett felmérése szerint a munkavállalók elköteleződése munkáltatójuk iránt egy évtizede folyamatosan nőtt, 2020-ben pedig elérte csúcsát – ismerteti a tanulmányt a Bloomberg. Azóta viszont folyamatosan csökken, köszönhetően az elmúlt évek válságainak köszönhetően, ideértve a koronavírus-járványt, illetve az orosz-ukrán, valamint a tavaly ősszel Izrael és a szélsőséges Hamász terrorszervezet között kirobbant háborút is. A Gallup szerint ezek a körülmények hozzájárultak a munkahelyi elégedettség csökkenéséhez. Felmérésük eredményei szerint
nőtt azon munkavállalóknak a száma, akik nem tudják pontosan, mit várnak el tőlük munkahelyükön, ez pedig tovább csökkenti elköteleződésüket.
Az elemzést végzők kutatásuk során megbecsülték, mekkora értékű lehet (dollárban kifejezve) a munkájukkal elégedetlen, azt unalmasnak találó, kiégett munkavállalókhoz köthető termelékenység-csökkenés. Ezt a teljes amerikai munkaképes korú népességre vetítették. Így jött ki a hatalmas szám, 1,9 ezer milliárd dollár. Ám az elemzők itt nem álltak meg, modelljüket kiterjesztették a teljes világgazdaságra.
Számításaik szerint
a boldogtalan munkavállalók felfoghatatlan összegű, 8,8 ezer milliárd dolláros kiesést okoznak a világgazdaságban gyengébb produktivitásuk miatt – azaz egyszerűen szólva amiatt, mert unottan, kedvetlenül végzik munkájukat.
Viszonyításként: az Egyesült Államok a világ legnagyobb GDP-jű országa, 2022-ben az amerikai bruttó nemzeti össztermék értéke 25,5 ezer milliárd dollár volt.
A McKinsey tavaly ősszel kiadott jelentése hasonló következtetésre jutott. Számításaik szerint az 500 legnagyobb, tőzsdén jegyzett amerikai vállaltnál évente 282 milló dollár kiesést jelentenek a boldogtalan dolgozók.
A Gallupnál megállapították azt is, hogy az amerikai dolgozók mindössze harmada elégedett a munkájával, míg a munkavállalók fele az "éppen el van vele" kategóriába sorolható. Ez a kutatók szerint azt jelenti, hogy a munkájukat így végző dolgozók tisztességesen, megbízhatóan elvégzik a rájuk bízott feladatokat, és felmondani sem szeretnének, ám semmivel nem nyújtanak többet a tőlük elvárt minimumnál. Azaz nem kérnek önként plusz feladatokat, nem vállalnak túlórát, nem javasolnak új ötleteket a vállalat működéséhez vagy új termékek, szolgáltatások bevezetéséhez, és mindig pontosan a munkaidő végéig dolgoznak. (Ezt a jelenséget angolul "quiet quitting"-nek, "csendes kivonódásnak" hívják.)
A kutatók megállapítása szerint a kiégett dolgozók komoly kockázatokat jelentenek a vállalatoknak.
A munkájukkal elégedett dolgozók sokkal jobban hozzájárulnak a vállalat teljesítményéhez. A Gallup vezető kutatója szerint a cégeknek ezért érdemes arra törekedniük, hogy dolgozóikkal szoros kapcsolatot tartsanak fönn, pontosan meghatározva a velük kapcsolatos elvárásokat, illetve különösen a fiatalabb dolgozóknál ügyelni a munka és a magánélet egyensúlyára, mivel a kutatási eredmények szerint a fiatalabbak sokkal hamarabb hagyják ott munkahelyüket, ha nem elégedettek vele.