Négy rögzítőcsavar tartotta annak a Boeing 737 MAX 9-es gépnek az ajtózáró alkatrészét, melynek oldalpanelje 5000 méter magasságban szakadt ki repülés közben idén januárban. A rémisztő balesetről és annak követkeményeiről az Origo több alkalommal beszámolt. Az oldalpanel lényegében egy kijárat kerete volt, melyet a légitársaság kérésére alakítottak ki így azért (cserélve a hagyományos oldalpanelt), hogy az előírásoknak megfelelően szállíthasson több utast egy járaton.
Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) most kiadta előzetes vizsgálati jelentését a balesethez vezető okokról.
A jelentés megállapítása szerint
a rögzítőcsavarok nem voltak a helyükön, azokat még a Boeing gyárában távolították el, de nem pótolták.
Az alábbi, a jelentés alapján készült grafikán a piros színnel "bolt" felirattal jelölt pozíciók mutatják, honnan hányoztak a rögzítőcsavarok:
A repülőgépen 174 utas és 6 fős személyzet tartózkodott. Fizikai sérülés nem történt a balesetben, de a közlekedésbiztonsági hatóság korábbi közlése alapján ez csak annak köszönhető, hogy a gép még viszonylag alacsonyan repült, és az utasok mindegyikének becsatolva volt az öve.
Ha az oldalpanel kiszakadása utazómagasságon történik, akkor valószínűleg tragédiával végződik az eset.
Ugyanakkor egyes utasok az őket ért trauma miatt már benyújtották kártérítési igényüket.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) a baleset után elrendelte a Boeing 737 MAX 9-es gépek átmeneti repülési tilalmát. Ahogy az Origo megírta, a gépek átvizsgálása hamarosan lezárul, de a minőségbiztosítás kapcsán felmerült aggályok miatt a légügyi hivatal egyelőre nem engedélyezi a modell gyártókapacitásának bővítését.
A január 5-i baleset után más problémákat is találtak a Boeing gépein. Legutóbb 50, átadásra váró repülőn azonosítottak gyártási problémákat. A vállalat idénre végül nem is közölt gépátadási célszámot, csak arra koncentrálnak, hogy urrá legyenek a repülésbiztonságot érintő minőségbiztosítási problémákon.