Fájó búcsú - BMW 320d

2005.03.22. 8:12

Ötödik generációjával a BMW 3-as ismét magasra helyezi a mércét. Az immár 30 esztendeje kategóriája egyik legjobbjaként számon tartott modellcsalád most motorja, futóműve és kényelme terén produkált bőséges és jól érzékelhető fejlesztésekkel jelenik meg. 

Világpremier négy új motorral

Piaci bevezetésekor a BMW 3-as három benzines- és egy dízelmotorral áll starthoz. Mind a négy erőforrás jelentős fejlődést mutat teljesítménye, kultúrált járása és gazdaságos működése tekintetében, s mindegyik már önmagában is egy-egy kis remekmű.

A BMW 330i csúcsmodell soros hathengerese 190 kilowatt/258 lóerő teljesítményével éppen 20 kilowattal/27 lóerővel múlja felül elődjét. 300 newtonméter maximális forgatónyomatéka 2500-as és 4000-es percenkénti fordulatszám között folyamatosan rendelkezésre áll. Kategóriájában a legerősebb és legkönnyebb hathengeres. A BMW a tömegcsökkentés érdekében először alkalmazza nagy sorozatban az alumíniumnál 30 százalékkal könnyebb magnéziumot, amelyet a forgattyúház és a főtengely-csapágyak, valamint a szelepfedél gyártásánál használnak. A hathengeresben újdonság mindemellett a Valvetronic is, amely a szívószelepek nyitási idejét és nyitásmélységét a gázpedál-állástól függően, fokozatmentesen szabályozza. Az üzemanyag felhasználása így még hatékonyabbá válik, s a motor még érzékenyebben reagál a gázadásokra. Mindez a szívó- és kipufogóoldalon egyaránt megtalálható kettős-VANOS változó vezértengely-állítással együtt szerepel. A BMW 330i 6,3 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100 kilométer/órás sebességre. Legnagyobb sebessége 250 kilométer/órára korlátozott, az EU-tesztcikluson mért fogyasztása pedig 8,7 liter/100 kilométer.


A 2005 eleji piaci bevezetésre jelenik meg a BMW 325i is, amelynek legfontosabb jellemzői:

  • 160 kilowatt/218 lóerő 6500-as percenkénti fordulatszámnál
  • 250 newtonméter 2750 és 4250 percenkénti fordulatszám között
  • 2,5 liter összlökettérfogat

A legerősebb négyhengeres modell helyét a BMW 320i veszi át. Erőforrásának alapja az eddig a BMW 318i modellben szereplő, kétliteres soros négyhengeres. A Valvetronic és a változó vezértengely-állítást végző kettős-VANOS rendszerekkel ugyancsak felszerelve teljesítménye 6200-as percenkénti fordulatszámnál 110 kilowatt/150 lóerő; legnagyobb forgatónyomatéka 3600-as fordulatszámnál 200 newtonméter. A BMW 320i így 9,0 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100 kilométer/órás sebességre. Legnagyobb sebessége 220 kilométer/óra, az EU-tesztcikluson mért fogyasztása 7,4 liter/100 kilométer. Az e számértékekben - a már eddig is igen dinamikusnak ismert elődjéhez képest - tapasztalható javulások hátterében a szívó- és kipufogórendszer gondos optimalizálása rejlik. A BMW 3-as benzinmotorjainak palettája természetesen fokozatosan bővül, 2005 őszén egy négyhengeres alapmodell egészíti majd ki a kínálatot.


A BMW 320d modellben a gázolaj színtiszta dinamizmussá alakul. A második generációs közös nyomócsöves (common rail) technológia és a változó geometriájú turbinaoldali lapátozással működő turbófeltöltő segítségével négy hengere kiemelkedően magas, 120 kilowattos/163 lóerős teljesítményszintet, illetve 2000-es percenkénti fordulatszámnál szintén bőséges, 340 newtonméteres forgatónyomatékot produkál. A hajtás kultúráltsága és dinamikája a szegmens legjobbjának számít. Kifejezetten sportosan alakul a gyorsulás is: 8,3 másodperc 0-ról 100 kilométer/órás sebességre. A legnagyobb sebesség 225 kilométer/óra, üzemanyag-fogyasztása 5,7 liter/100 kilométer, s a BMW 320d természetesen megfelel az EU 4 szabványnak is.

Hatfokozatú sebességváltók minden modellhez

Minden modell már alapkivitelében hatfokozatú kézikapcsolású-, illetve opcióként hatfokozatú automatikus sebességváltóval készül. A beépített további fokozatnak, a viszonylag szűk fokozatosztásnak, illetve a legalacsonyabb és a legmagasabb fokozat közötti széles áttételi tartománynak köszönhetően a vezető a váltást mindenkor a legoptimálisabb fordulatszámhoz igazíthatja. Ez mindenekelőtt elinduláskor előnyös, mivel az első fokozatban így nagyobb vonóerő áll rendelkezésre. Összességében az új BMW 3-as dinamikusabb, gyorsulása erőteljesebb és csúcssebessége magasabb, miközben üzemanyag-fogyasztása csökkent.

Motorindítás gombnyomásra

Újdonság a középkategóriában: a komfort-indítórendszernek köszönhetően a beindításhoz elegendő csupán röviden megnyomni az indítógombot, a további szabályzás egészen a motor beindulásáig már automatikus.

Jó BMW-hagyomány szerint az új BMW 3-as is rendelkezik a márka hagyományos stílusjegyeivel, azaz a hosszában beépített motorral, a hátsókerék-hajtással és a tökéletes 50:50 arányig kiegyenlített első-hátsó tömegeloszlással. Mindezek döntő fontosságúak az új BMW 3-as magas fokú agilitása tekintetében. Az új BMW 3-as számára kifejlesztett kettős alsó vezetőkarral ellátott első felfüggesztés teljes egészében alumíniumból készült, s a lehető legkedvezőbb összhangról gondoskodik a menetdinamika és a kényelem között.


Magas fokú iránytartást és különösen alacsony gördülési zajszintet biztosít, s csekély tömege ellenére igen szilárdnak is bizonyul. Az öt könnyűszerkezetes acél vezetőkarral kialakított hátsó felfüggesztés nagyban hozzájárul a lehető legprecízebb mozgékonysághoz és sportos irányíthatósági tulajdonságokhoz. Segítségével egyszerre valósítható meg a pontos kerékvezetés, illetve a magas fokú menetkényelem.

Aktív kormányzás: a kategóriában egyedülálló

A vásárlók a középkategóriában elsőként rendelhetik meg opcióként a BMW 3-as hathengeres változataihoz a BMW aktív kormányzását. Alacsonyabb sebességeknél közvetlenebb, míg magasabb tempóknál kevésbé direkt áttétellel oldja fel a hagyományos kormányművek mozgékonyság, stabilitás és kényelem közötti eddigi konfliktusát. Az új BMW 3-as esetében azonban még egy fontos, a mindennapok során igen hasznos funkcióval is bővült: a foltokban eltérő súrlódási tényezőjű - jég, hó és aszfalt - útfelületeken az aktív kormányzás fékezéskor az átlagos vezetőnél gyorsabb és pontosabb beavatkozással stabilizálja a járművet.

A DSC legújabb generációja

Legújabb generációjával a DSC futómű-szabályzó rendszer (dinamikus stabilitás-ellenőrző) szintén a biztonságot erősíti. A hathengeres modellek esetében a DSC olyan hasznos funkciókkal is bővült, mint nedves útviszonyok közepette a féktárcsák szárazra "vasalása" vagy a fékbetétek előzetes állításával kialakított fékkészenléti állapot. Emelkedőn elinduláskor megakadályozza a visszagurulást, de elejét veszi a fékezéskor, közvetlenül a jármű megállását megelőzően fellépő "úszó" hatásnak is. Az eredmény: a sportlimuzin igazi specialitása, azaz a menetdinamika terén még tovább növelte előnyét.

ACC aktív sebességszabályzás: az irányítottság élvezete

Az ACC aktív sebességszabályzás (Active Cruise Control) jóval több egy egyszerű tempomatnál, mivel a pillanatnyi forgalmi helyzetet is figyelemmel kíséri. Radaros távolságérzékelője segítségével figyeli a követési távolságot, és a jármű sebességét - a fokozatok szerint választható távolságértékeknek megfelelően - szabályozza. Az ACC használata így különösen a folyamatos és mérsékelten sűrű forgalomban előnyös. Alkalmazásával a kívánt sebességérték a külső zavaró hatásoktól függetlenül, a vezető korrekciós beavatkozásai nélkül érhető el, tartható és adott esetben csökkenthető. A vezető a kezelőkar használatával határozhatja meg az aktuális sebességértéket, amely tárolódik, és a rendszer mindaddig tartja, amíg a vezető gázadás vagy fékezés útján be nem avatkozik.

Formavilág

A 3-as formai nyelvezete egyéni, magabiztos megjelenésében, dinamikus és elegáns sportlimuzin-karakterében tükröződik. Pontosan a modern BMW-designspektrum közepén helyezkedik el; egyfelől ugyanis a BMW Z4 és a BMW 1-es sportosságának, másfelől pedig az 5-ös és a 7-es eleganciájának harmonikus találkozása.


Jellegzetesek a rövid túlnyúlások, a hátratolt utastér, akárcsak a hosszú motorházfedél. Kívül és belül egyaránt jelentősen megnövekedve, utastere - vásárlói célcsoportja életstílusához tökéletesen illeszkedve - világosnak és tágasnak hat. Konkrét számokban: hosszúsága 4520 milliméter (+49 milliméter az elődjéhez képest), szélessége 1817 milliméter (+78 milliméter), magassága 1421 milliméter (+6 milliméter). A tengelytáv 2760 milliméter (+35 milliméter).

A karosszéria fejlődése

Jóval szilárdabb, ám egyidejűleg könnyebb kialakításával a karosszéria jelentős mértékben hozzájárul a koncepció tökéletes harmóniájához. Az intelligens könnyűszerkezetes építési mód céltudatosan alkalmazza a fejlett acélfajtákat és az acélelemekre kidolgozott különböző megmunkálási, alakítási technológiákat. A teherviselő szerkezet tartó-koncepciója anélkül növelte összesen mintegy 25 százalékkal a karosszéria merevségét, hogy a jármű tömege növekedett volna elődjéhez képest.

Oldalütközés: minden idők legbiztonságosabb 3-asa

Az új BMW 3-as már konstrukciója tekintetében is az EuroNCAP európai törésteszt során elérhető legjobb eredmény jegyében született. Mindemellett az első személyautók egyike, amely az Amerikai Egyesült Államok különösen szigorú oldalütközés-védelmi követelményeire és nagysebességű ráfutásos tesztjére is felkészült. Az utasvédelmi megoldások között az optimalizált biztonságiöv-rendszerek mellett alapkivitelben hat légzsák szerepel: vezető- és utasoldali első légzsák, illetve oldal- és függönylégzsákok.

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK