2012-ben lehet autópálya az M0

Vágólapra másolva!
Az M0-s körgyűrűről szóló cikksorozatunk első részében a Halálút néven elhíresült déli szektor megépítését ismertettük. A második részből kiderül, hogy a szakasz ma már inkább a végeláthatatlan dugókról, mint a végzetes balesetekről ismert. Utánajártunk annak is, hány év a minimum, ameddig még szenvedni kell a csonka autóúton.
Vágólapra másolva!

Forrás: MTI

Már nem veszélyesebb az M0, mint más gyorsforgalmi utak. Évente néhány halálos baleset történik


Mint arról az első részben beszámoltunk, a nullás déli szektornak nevezett, M1-es és M5-ös közti szakaszát az akkori forgalmi adatokra alapozva csak fél szélességében építették meg. A járművek száma, illetve a tranzitforgalom azóta drasztikusan megnőtt, és jelenleg ezt a szakaszt nap mint nap valósággal teletömik a járművek. A túlterheltség nem csupán bosszantó, meg is nehezíti az autópálya-kezelő, valamint a rendőrség munkáját, és ami még rosszabb: balesetek esetén a mentők helyszínre jutása is rendkívül körülményes.

Két szűk sáv áll a teljes forgalom rendelkezésére, és ha épp nem az úgynevezett SOS-öböl környékén robban le egy jármű, akkor - leállósáv híján - garantált a torlódás. Hasonló okok miatt nagyon körülményes az autópálya-kezelési feladatok elvégzése, úgymint a táblák, a világító berendezések és egyéb műtárgyak tisztítása, karbantartása vagy az út menti növényzet gondozása. Ezek mind-mind olyan tevékenységek, amelyek más gyorsforgalmi utakon a leállósávról végezhetők, a forgalom kismértékű zavarásával. Mint Horányi Emese, az Állami Autópálya-kezelő Zrt. sajtóreferense tájékoztatott: a nulláson a munkát végző gépek már az útpálya külső oldalán lévő úttartozékok tisztítása, javítása esetén is belógnak a forgalmi sávba, amelyet így ez időre le kell zárni.

Fotó: Vanik Zoltán

Leállósáv helyett apró öblökbe állhatnak a meghibásodott autók - ha szerencsésen a közelben robbanak le


A déli szektor legkritikusabb része a Duna-híd környéke, a 6-os és 51-es főút közti szakaszon bármilyen forgalmi akadály percek alatt több kilométeres dugót okoz. Emiatt az üzemeltetési és fenntartási feladatok végzését már csak megváltoztatott munkarend bevezetésével lehet biztosítani: csupán szombaton és vasárnap, valamint éjszaka tudnak úgy lezárni egy sávot, hogy ne alakuljon ki dugó. És a helyszűkét tetézi, hogy sok vezető "alszik" a nulláson, mások pedig a megszűnő sávban előzve próbálnak szert tenni párméteres előnyre, aminek gyümölcse nemritkán még nagyobb fennakadás. Nemegyszer előfordul, hogy a figyelmetlen vagy türelmetlen kocsi belemegy a munkáknál lévő terelő utánfutóba. A biztonság érdekében az ÁAK Zrt. a tehergépkocsikat energiaelnyelő berendezésekkel látja el, melyek közül minden évben több is károsodást szenved.

Forrás: MTI


Balesetnél általában teljes az útzár