ESP-ért kampányol az Euro NCAP

Vágólapra másolva!
Nem terjed elég gyorsan, vagy túl drága a biztonsági szempontból kulcsfontosságú elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP), derül ki az Euro NCAP legutóbbi jelentéséből. Míg egyes gyártók kellő mértékben teszik elérhetővé modellpalettájukon, mások le van maradva a technológia alkalmazásával.
Vágólapra másolva!

Az Elektronikus Stabilitási Programnak fordítható ESC elsősorban a balesetek egyik legfontosabb okától, a megcsúszástól óvja meg az autót. Mikor a vezetőnek hirtelen kell reagálnia valamire, például, ha valaki autója elé szalad, elvesztheti uralmát járműve fölött, ami az ESP-vel, amely egyenként, megfelelő mértékben fékezi a kerekeket, nem történne meg. Ezt a technológiát az Euro NCAP a biztonsági öv óta a legfontosabb biztonsági berendezésnek nevezi, amely évente 4000 életet menthetne meg és további 100 ezer sérülést tenne elkerülhetővé.

Az Európai Bizottság azt szeretné, ha 2012-re minden járműkategóriában elérhető lenne az ESP, és hogy 2014-től minden új autóhoz kötelező legyen. Az Euro NCAP legutóbbi jelentése szerint az elmúlt évben több helyen előrelépés tapasztalható, de még mindig túl optimista az Európai Bizottság előírása. Szerintük a felelősség az autógyártókat is terheli, hiszen ők döntik el, egyáltalán elérhetővé teszik-e a technológiát, és ha igen, milyen áron. Ugyanis számos alkalommal az ESP csupán nagyon drágán elérhető extra, így a vevők legtöbbször inkább nem vásárolják meg.

Az Euro NCAP dicsérte a technológia terjesztéséért a Fordot, a Hyundait, a Mazdát és a Mitsubishit, amely gyártóknál egyre több típusnál már alapfelszereltség a menetstabilizáló. Kritizálták azonban az Opelt, bár a németek egyre több kocsijuknál teszik opciósan elérhetővé az ESP-t, és aggodalmukat fejezték ki a Kia miatt, amely bár egyre több modellt dob piacra, elektronikus stabilitásvezérlés arányában kevesebb négykerekűjéhez érhető el, mint tavaly.

Nem meglepő, hogy az ESP a nagy prémiumautók közt sokkal elterjedtebb, mint a minik közt. Amellett, hogy az olcsóbb kocsikhoz is elérhetővé kellene tenni a menetstabilizálót, az Euro NCAP szerint az is probléma, hogy még az EU-n belül is országok közt változó, hogy egy bizonyos típushoz alapfelszereltség, vagy opciós extra-e az elektronikus stabilitásvezérlés.