Sokmilliárdos ígéretekkel küzd a Megyeri híd

Vágólapra másolva!
Az egyik polgármester perel a Megyeri híddal kapcsolatban, a másik belátta, hogy tévedett, a közlekedési tárca pedig maradéktalanul elégedett a 63 milliárdos építménnyel. Bő fél évvel az átadása után összegyűjtöttük a híd pozitív és a negatív hatásait, megnéztük, miként állnak a környékbelieknek tett kormányzati ígéretek, és mit mutatnak a forgalomszámlálási adatok. Közben kiderült: a létesítmény valójában még nincs is kész.
Vágólapra másolva!

Forrás: Hídépítő Zrt.

Tehermentesítette Budapest északi részét a Chuck Norris hídként elhíresült Megyeri híd. Tavaly szeptember végén adták át a forgalomnak


Hatalmas viták előzték meg a 63 milliárd forintból megépített Megyeri híd tavaly szeptember 30-i átadását. Több érintett önkormányzat nem volt hajlandó megadni rá a használatbavételi engedélyt sem, ennek hiányában indult meg a monumentális építményen a forgalom. A szigetmonostori polgármester, Molnár Zsolt pert ígért a híd ellen, miközben Újpest első embere, Derce Tamás egyenesen balesteket várt, és a károsultak által indítandó pereket vizionált az [origo]-nak az átadás előtt.

A pengeváltások közepette a közlekedési minisztérium beruházások ígéretével próbálta csitítani a kedélyeket a híd környéki településeken. Budakalásznak szerződésben garantáltak elkerülő utat és több százmillió forint értékű forgalombiztonsági beruházásokat. Szigetmonostornak hárommilliárdos kompenzációs csomagot ígért a tárca államtitkára híddal, út- és komphálózat fejlesztéssel, mentő- és tűzoltó állomással és kerékpárút-építéssel. A minisztériumnak nem csak ígéretei, hanem előrejelzései is voltak: a különféle várható forgalmi adatokkal azt próbálta igazolni, hogy mely utakon, milyen kedvező hatással lesz Budapest és a környék forgalmára a híd átadása.

Eltelt közel háromnegyed év a szeptember 30-i átadás óta. Úgy gondoltuk, ennyi idő elegendő arra, hogy megnézzük, hogyan áll a hatalom az ígéretek betartásával, és a forgalomszámlálási adatokra is kíváncsiak voltunk. Hol csökkent a forgalom, és hol növekedett? Összeszedtük a pozitív és a negatív tapasztalatokat.


A híd pozitív hatásai - ami jobb lett a vártnál

Elmaradtak a várt balesetek.Még tavaly nyáron készíttetett egy hatástanulmányt a IV. kerületi önkormányzat, amely szerint a híd lehajtója körüli négy közlekedési csomópontnál balesetek várhatók a megnövekedő forgalom miatt. A híd átadása előtt Újpest ezért nem is adta meg a használatbavételi engedélyt, majd eltelt két hónap, és végül még is megadta azt. De miért? "Tévedni emberi dolog" - mondta most Derce az [origo]-nak, arra utalva, hogy elégedett mindazzal, amit a Megyeri híd hozott az általa irányított városrésznek.

Mivel az első hetek tapasztalatai után a rizikósnak tartott kereszteződésekben (például az Óceán árok és a Megyeri út találkozásánál) a fővárosi önkormányzat átprogramozta a lámpákat, így a várt balesetek elmaradtak. Ennek következtében pereket sem indítottak az autósok az érintett minisztériumok ellen.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Újpest polgármestere is meglepődött, milyen pozitív hatásokkal járt a Váci út kiszélesítése. Nőtt a közlekedés biztonsága is


Kiszélesedett a Váci út. A polgármester szerint bár valamelyest megnövekedett az Újpestre bevezető forgalom, "ez egyáltalán nem elviselhetetlen". A városrész ráadásul 1,5 milliárdos fejlesztést is kapott a hídhoz kapcsolódóan, amelynek legfontosabb eleme Budapest legveszélyesebb útjának, a Vácinak a kiszélesítése volt. Ez nem csak biztonsági szempontból járt kedvező hatással az autósokra és a gyalogosokra nézve, hanem a fővárosba bejövő és kimenő forgalom is akadálymentesebbé vált az ingázók örömére.

Csökkent a forgalom Budapesten. "A főváros sűrűn lakott belső területein (az Árpád híd térségében, a Váci út és Szentendrei út Körvasúttól délre eső szakaszain) csökkent a forgalom" - állítja a közlekedési minisztérium a forgalomszámlálásokra hivatkozva. Bár a híd közvetlen környezetében nyilvánvalóan megnőtt a járműforgalom, a tárca adatai szerint a növekedés "minden esetben elmarad az Árpád hídon kimutatható csökkenéstől". Ott óránként és egy irányba 700-800 járművel kevesebb halad át manapság.

Igaz, hogy immár nyolc hónapja használják az autósok a Megyeri hidat, a forgalmi adatok még jelenleg sem tekinthetők véglegesen beálltnak. Ezt igazolja, hogy a hídon még idén is folyamatosan változik, megállás nélkül nő a forgalom. Az átlagolt statisztikák szerint januárban 27,9 ezer jármű haladt át egy nap a hídon, februárban 31,2 ezer, márciusban 34,7 ezer, míg áprilisban már 39,2 ezer jármű naponta. De még ez is alacsonyabb az előre jelzettnél (58 ezer jármű naponta), amit a minisztérium szerint az M0 új szakaszainak átadása után ér majd el a híd.

Forrás: Hídépítő Zrt.

Négykilométeres híd 63 milliárdból
Az első kapavágás 2006 februárjában volt, majd két és fél év múlva már próbaterhelést végeztek a mérnökök a 63 milliárd forintból épült Megyeri hídon. Az építmény teljes hossza 3,9 kilométer, ebből maga a híd 1862 métert tesz ki. A Nagy-Duna-ági híd hossza 591 méter. A pesti oldalon a 2/A jelű út fut a hídra, úgy, hogy egy új csomóponton át lehet eljutni a Váci útra. A híd alá került régi 2-es főútról a Váci út érintésével lehet tovább jutni a csomópontig.

A budai oldalon a 11-es főúton szintén új körforgalmi csomópont épült. A híd kétszer két sávos, de olyan széles a leállósáv, hogy szükség esetén kétszer három sávos lehet, és még mindig marad hely egy szűk biztonsági sávnak. Az északi oldalon kerékpárút köti össze Pestet Budával. Erre a budai oldalon a Duna-parton futó kerékpárútról lehet felhajtani, míg a pesti oldalon a 2. számú út mellé épített kerékpárútról indul a csatlakozó szakasz. A kerékpárutat a mozgássérültek kerekes székkel is használhatják. A híd déli oldalán gyalogos járda vezet.