A legújabb, kockalámpás Passat-tesztautóba csak a start-stop-rendszer és a fáradtság-érzékelő került bele a számtalan műszaki újításból, így pedig nem sok különbség volt az unalmasan tisztességes, elismerten jó régihez képest.

Fotó: Magócsi Márton [origo]
Jól állnak a szögletes fényszórók és a krómcsíkok az új Passatnak
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A Volkswagen hetedik generációsnak mondja az új Passatot, de nem kell hozzá sasszem, hogy lássuk, ez valójában a B6-os kódjelű előd erősen frissített kiadása. Persze ez nem szokatlan a modell 38 éves történetében: általában minden második Passat volt vadonatúj fejlesztés az utolsó csavarig, a köztesek inkább csak egy erős modellfrissítés eredményeképp jöttek létre, akárhogy hívták is őket.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
 Látható, hol nyúltak hozzá az alapformához. Komolyabb, szigorúbb lett

Nem is volt ok az előző, 2005-ben megjelent generáció leselejtezésére, hiszen tágas, biztonságos, és jó anyagokból összerakott autó volt, most inkább csak arról van szó, hogy fenntartsák iránta az érdeklődést, és hogy az azóta megjelent elektronikai fejlesztéseket (távolságtartó, dugóban is használható tempomat ráfutásgátlóval, fáradtság-érzékelő, automatikus távfény, sávváltás-segéd automatikus kormányzás-korrigálással, táblafelismerő, adaptív futómű stb.) belepakolják.

 

A Passat technikai újdonságai működés közben

Vélhetően a marketingesek is azt akarták, hogy újként tálalják, mert így természetesen jobban eladható. Nógrádi kolléga kellő alapossággal tárgyalta ki a változásokat és az új extrákat a spanyolországi menetpróbáról írt cikkében, így én inkább csak a személyes benyomásaimat részletezem.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Kétségtelenül elegánsabb az új hátsó, az új egyen-VW lámpákkal

A ráncfelvarrásokkal általában az a baj, hogy az alapforma változatlan marad, de teljesen áttervezik a lámpákat, hűtőmaszkokat, lökhárítókat, és így elvész a forma harmóniája, az egységes dizájn, ami az eredeti tervező szeme előtt lebeghetett a rajzok elkészítésekor. Nos, a Passatnál ez pont fordítva van, nekem úgy tűnik, hogy az új kocka-fényszórók és a phaetonos hátsó lámpák jobban illenek az ismert alapformára, mint a korábbiak. Amióta az Alfa Romeo 156-ossal elhíresült Walter de Silva vette át a Volkswagen-csoport formatervezési részlegének a vezetését, minden új wolfsburgi modell hasonló, szögletes lámpákat és sallangmentes arcot kap.

Fotó: Magócsi Márton [origo]
Menet közben annyira halk belül, mint egy kétszer ennyibe kerülő prémiumautó

De Silvánál nincs helye az öncélú díszítéseknek, le is szedette a konzervatív limuzinhoz kevéssé illő, tarka köröket tartalmazó LED-es hátsó lámpákat, és már az orr-rész sem úgy néz ki, mintha folyékony krómmal teli üstbe mártogatták volna. Persze króm azért az új Passaton is van, de sokkal visszafogottabban elhelyezve, például a lökhárítók és a csomagtérfedél alján, azért, hogy szélesebbnek láttassák az autót. Mindenesetre ebben a kékesszürke színben sehol sem okozott feltűnést a tesztautó, szinte csak a régi Passatokból fürkészték érdeklődő tekintetek.



Két millimétert nőtt a 2,71 méteres tengelytáv, négyet a 4,77 méteres hossz, de a szélesség, magasság, sőt, még a csomagtartó 565 literes befogadóképessége is változatlan. Megjelenésekor a Passat az egyik legtágasabb utasterű autó volt a középkategóriában, és ma is szinte csak a Skoda Superb és a Ford Mondeo veri e téren, utóbbi csak hajszállal. Szinte észrevehetetlen az elődhöz képest az eleve bőséges hátsó lábtér növekedése; ezt úgy értek el, hogy kimélyítették az első ülések háttámláját, és jobban bedöntötték a hátsó üléstámlákat. Teljesen új első üléseket terveztek, de érzésre semmivel sem jobbak a régieknél: a Comfortline felszereltséghez járó, az alapénál jobb komfortülések is csak átlagosak, kemény párnázattal, kissé keskeny, de hosszú ülőlappal, elektromos háttámla- és gerinctámasz-állítással. Viszont 75 ezer forintért már szellőzéssel is rendelhetők, igaz, a Mondeo ezt már 2003-ban tudta.

Fotó: Hajdú d. András [origo]
Egy órával és új kormánykerékkel dobták fel a műszerfalat. Az alapmodellben nincs bőrborítás

Belül a tipikus Volkswagen-erényekre gyúrtak rá a fejlesztők: az utastér anyaghasználata továbbra is kifogástalan (kivéve a szintetikusnak tűnő bőrborítást a kormányon), ami fémnek néz ki az általában az is, a kapcsolók határozottan, kellemes érzést adva kattannak egyik állásból a másikba, az ergonómia pedig hangyányit javult is, mivel az elektromos rögzítőfék kapcsolóját már a váltó mellett helyezték el, nem eldugva, oldalt, a világításkapcsoló alatt. Csak a középkonzolon matattak egy keveset a tervezők, a vészvillogó korábbi helyére egy elegáns, analóg órát tettek, a' la Phaeton. A multifunkciós, minden korábbinál szebb kormány a Passat CC-ből érkezett, a két kerek műszer között már színes kijelző is lehet, de csak a legdrágább, Highline-felszereltségnél. Kivételesen széles tartományban állítható a vezetőülés és a kormány, könnyű megtalálni az ideális vezetési pozíciót.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Mutatósak a vadonatúj ülések a kéttónusú huzattal. De van jobb náluk ebben a kategóriában

Az indítás maradt a régi: a hasábszerű "kulcsot" kell bedugni a kormánytól jobbra kialakított nyílásba, teljes benyomáskor kezdi az izzítást a változatlanul hagyott kétliteres dízelmotor. Kérhető persze kulcs nélküli rendszer is, ez esetben a váltó mellé tett gombot kéne megnyomni, és ekkor megkapjuk a láblendítéssel nyitható csomagtartót is. Amióta az PD TDI-kről (adagolófúvókásról) CR-TDI-kre (közös-nyomócsövesre) váltott a Volkswagen, a legzajosabból kapásból a legcsendesebbé váltak a dízelmotorjaik, és ez ráadásul tovább javult az új Passatnál. Új motortartó bakokat terveztek, amelyek szinte minden, motor felől érkező vibrációt elnyelnek, több zajcsökkentő anyagot építettek be a műszerfal mögé és az ajtókba, a szélvédő pedig hangszigetelő réteget kapott a hatos Golfhoz hasonlóan, ami 2 decibellel csökkenti a zajszintet 100 km/óránál, ráadásul felárért az oldalüvegekre is kérhető a speciális fólia.

De milyen menet közben? A következő oldalon kiderül.