Kimutathatóan kevesebb autó közlekedik Budapest utcáin, mint a korábbi években ilyenkor. Sokan egyből rávágják: az üzemanyagárak miatt. Az [origo]-nak nyilatkozók szerint más okai is lehetnek annak, hogy hetek óta járhatóbb a város.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Budapest, péntek dél, Andrássy út, elvileg a legnagyobb dugók ideje. A kép persze csalóka, ekkora üres útszakaszok azért nem jellemzőek a Belvárosra

"Biztosan csökkent a városban a forgalom. Ez egyértelműen látszik" - közölte a Fővinform ügyeletese megkeresésünkre. Szerinte az elmúlt hetek viszonylag mérsékelt járműforgalma különösen úgy feltűnő, hogy az éves dugócsúcs, vagyis a decemberi időszak után van mostanában a megszokottnál kevesebb autó az utakon.

Először nevetett Majercsik Tamás, a Hallotaxi.hu szerkesztője (a budapesti taxisok fóruma - a szerk.), amikor megemlítettük a több évtizede taxizó férfinak, hogy mostanában egyre több fővárosi tapasztal járhatóbb utakat a városban. "Minden egyes januárban jelentősen csökken a forgalom, és szokás szerint ez marad a helyzet februárban is. Aztán márciustól újra több kocsi lesz a városban, ez a lendület az iskola végéig tart, aztán nyáron semmi. Szeptembertől ismét jelentősen növekszik a forgalom, ami majd karácsonykor tetőzik" - mondta el tapasztalatát a taxisként dolgozó férfi.

Kíváncsiak voltunk a BKV fődiszpécserének a véleményére is, de az ügyeletesük nem akart nyilatkozni. De vajon csak az ünnepek előtti bevásárlási csúcshoz képest kevesebb a kocsi most Budapesten, vagy a korábbi évek hasonló időszakához képest is?

Valóban kevesebb

Pont ezt a kérdést vizsgálta meg a minap a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) forgalomtechnikai főosztálya. Számításaik szerint tavaly januárhoz képest tízszázalékos forgalomcsökkenés volt kimutatható az év első hónapjában - közölte a cég az [origo]-val.

Forrás: MTI/H. Szabó Sándor
Karácsony előtti utcakép a Vásárcsarnoknál

De nem csak az FKF és a Fővinform szerint kisebb a forgalom, valójában Majercsik is azt tapasztalja. "Tény, hogy a két-három évvel ezelőtti januárhoz képest is van csökkenés" - állítja, a Hungária körútat és a Nagykörútat említve példaként.

Arra nincs adat, hogy most mennyivel van kevesebb dugó, mint korábban, vagy, hogy mennyivel lehet gyorsabban keresztül autózni a fővároson. "Ezt napi történések is jelentősen befolyásolják. Ma például oszlopot állítottak az Astoriánál, emiatt másfél órára bedugult az a rész" - mondott példát a Fővinform munkatársa pénteken. Árnyalja a helyzetet, hogy tavaly ilyenkor a személyautók még nem használhatták a Margit hidat.

Régi szokás?

A közvélekedés szerint egyértelműen a rekordokat döntögető üzemanyagár áll a kevesebb autó hátterében. A Fővinform munkatársa nem tudott magyarázatot adni a kevesebb kocsira, az FKF szerint azonban "nem kis mértékben" ez az oka. A Hallotaxi.hu szerkesztője szerint is szerepe van a most 360 forint körüli literenkénti árnak, de szerinte az M0-s is érezhetően mérsékelte a város átmenő forgalmát.

A taxis ugyanakkor hozzátette: a tíz évvel ezelőtti 260 forint körüli ár reálértéken valójában akkor magasabb volt a mainál. Ugyanezt állította nemrég az [origo]-nak Hegedűs Miklós, az Energiakutató Zrt. ügyvezetője is.

Majercsik úgy véli, az évről évre visszatérő januári-februári holtszezon okát egy régi, "még a rendszerváltás előtti ladás, wartburgos, daciás időszak szokására lehet visszavezetni. Ezek a járművek a nedves, párás időben még rohadtak, ezért ebben a két hónapban eltették télire a kocsijukat egyesek. Nézze meg, amint kisüt a nap tartósan, márciusban ismét jóval több lesz az autó a városban" - jósolta a harminc éve taxizó férfi.


***

Ha ebben vagy bármilyen más témában kérdezne a főpolgármestertől, most megteheti! Az [origo] videointerjút készít Tarlós István főpolgármesterrel március 2-án. A kérdéseket olvasóink tehetik fel, szintén videón. Kattintson ide!