Vlagyimir Putyin és minden extrával felszerelt, terepszínű Lada Nivája
Vlagyimir Putyin, Oroszország miniszterelnöke, a legnagyobb nemzeti autógyártó, a Lada nagy barátja. Tűzzel-vassal és persze sok milliárd rubellel igyekszik megmenteni a márkát, melynek megalapítása a Togliattiban működő üzem 1966-os felhúzásakor az évszázad nagy üzletének számított és a rendszer összeomlásáig ellátta autóval az egész keleti blokkot. Az elavult modellkínálat és az elérhető közelségbe kerülő nyugati kocsik miatt összezsugorodott a Lada piaca, hiába van még kereslet a szovjet utódállamokban a jelenleg is gyártásban lévő ős-Ladákra, az elmúlt évtized végén az AvtoVAZ már komoly anyagi gondokkal küzdött.
Az orosz miniszterelnök a sárga Lada Kalinában a szibériai autós túra előtt
A válságos helyzet enyhülése elsősorban a Renault érdeklődésének és Vlagyimir Putyin buzgóságának köszönhető, aki már csak presztízs okokból sem hagyhatja veszni mindenki Ladáját. A lendületes mentőakcióból személyesen is kiveszi a részét, gyárlátogatásokra jár és igyekszik javítani a Lada mára igencsak megkopott nimbuszán. A kormányfő a jelenlegi modellek tartósságát és megbízhatóságát is megpróbálta bebizonyítani egy 2000 kilométeres szibériai autós túrával, melyen egy citromsárga Lada Kalina Sport volánja mögött vett részt. Az elavult műszaki alapokra épülő kisautó nem csupán esztétikai problémákkal küzdött.
A szervezők már a túra előtt alaposan felkészültek rá, hogy nem lesz minden rendben az autóval, ezért előre bekészítettek két hajszálpontosan ugyanolyan, egyforma rendszámú Kalinát, melyeket tréleren vittek a több tucat, külföldi gyártmányú luxusautóból és drága terepjáróból álló konvojjal kísért Putyin után. Csereautóra már a Csitából Habarovszkba tartó út elején szükség volt, ugyanis az első Kalina alig 300 kilométert bírt, majd lerobbant, pedig az elvileg egyetlen sárga autót Putyin a Lada múzeumának szánta, alá is írta a motorháztetőt.
A tankolásnál nem volt gond, de az első Kalina hamar feladta a harcot
"Ez egy jó autó, úgy néz ki, mint egy csirke, de úgy repül, mint egy fecske" - mondta az újságíróknak a Kalináról a sportos dzsekit és divatos napszemüveget viselő Putyin. Az elnök segítőkész embereit egy fehérorosz terepjárós klub leplezte le, akik egy amatőr felvételt készítettek a tartalék Ladákról. Hivatalos anyagok is készültek bőven a kirándulásról. Az egész világot bejárták Putyin tankolós képei, az eredeti nagyszabású propaganda akcióból azonban semmi sem lett a kínos leleplezés miatt. A trükközés nagy port kavart, karikatúrák jelentek meg róla és egy orosz animációs kabaréműsorban is szenteltek neki egy zenés klipet.
Karikatúra Putyin túrájáról és az extra Ladákhoz járó extra Putyinokról
Vlagyimir Putyin nem vesztette el lelkesedését, újra felvette a Ladákhoz rendszeresített dzsekijét, napszemüvegét, és elsőként próbálta ki a kocka Lada utódjának szánt Grantát, amely 1,47 millió forintos alapárával Európa legolcsóbb autója. A kis fogyasztás és alacsony károsanyag-kibocsátás ma az autógyártás vezérfonala, ebben verhetetlen a Granta, ugyanis elsőre be sem indult a bemutatón, pedig a puritán alapmodelltől elsősorban azt várják a vásárlók, hogy még a legnagyobb hidegben is használható legyen. Putyin régi szokásával magyarázta a bakit, állítólag mindig ráteszi a lábát a gázra mielőtt indítózik, ezt pedig az elektromos gázpedál nem tolerálja.
Végül mintegy másfél kilométeren át vezette a bordó, fényezetlen lökhárítós szedánt a gyárudvaron, majd így nyilatkozott a sajtónak: "Jó autó, gyakorlatilag ugyanaz, mint a Kalina, bár úgy emlékszem, mintha az egy kicsit jobban gyorsult volna" - utalt szibériai kalandjára a miniszterelnök. Érdeklődve járta körbe az autót - bár elsőre ez sem sikerült - kinyitotta a lengedező csomagtartót és megjegyezte, hogy egyszerre akár két zsák krumplit is lehet benne szállítani. Ezzel a még mindig nagyon népszerű kocka Ladák vásárlóit próbálta megnyugtatni, akik sokkal jobban bíznak a régi modellekben.
"Mintha a Kalina jobban gyorsult volna" - mondta a Grantáról a miniszterelnök
Maga Putyin is a klasszikusokat szereti, ezért két évvel ezelőtt egy Nivát vásárolt. A Lada megbízhatóságát jól ismerő elnök a sajtó előtt bevallotta, hogy a terepszínű összkerekesben Opel-motor van. Putyin szerint az átépítést csak a nagyobb teljesítmény indokolta, de a hobbiautón több nyugati kiegészítő is található. A vadrácsra szerelt csörlő mellett Hella reflektorok világítanak, a terepjárást pedig amerikai gyártmányú BF Goodrich-gumik segítik.
A vagány Niva nagyszerűen illik férfias imidzséhez, melyet kitartóan építget, többek között versenyautó-vezetéssel, jéghokizással és bálnavadászattal. Bár Putyin személyes jelenléte eddig nem sokat segített, a Renault-val kötött egyezség jót tesz a megtépázott hírnevű Ladának, melybe még a slusszkulcsa is majdnem beletört.