Átmeneti rendszámmal kicselezhető a szlovák BMW-kkel harcoló kormány

2011.06.14. 10:43

A kormány hadat üzent a külföldi rendszámmal közlekedő magyar autósoknak, pedig nem ez az egyetlen módja a nagy értékű járműveket terhelő sokmilliós adók és illetékek kikerülésének. A P és E kezdetű rendszámokkal könnyedén kijátszható a regisztrációs adó és a lebukás veszélye is csekély. Két év alatt 18-20 százalékkal nőtt az ilyen rendszámmal közlekedő autók száma.

Forrás: MTI
Az ideiglenes rendszámok között van olyan, amely trükközésre is alkalmas

Az utóbbi években külön iparág alakult arra, hogy magyar állampolgárok külföldi rendszámos autóhoz jussanak, így spórolva akár több millió forintot a regisztrációs adón, az áfán és a hazai forgalomba helyezés költségein. A legális adóelkerülés felszámolására több javaslat is született, az egyik megoldás szerint célzott közúti ellenőrzésekkel és nagy összegű bírságok kiszabásával szorítanák vissza ezt a jelenséget, míg legutóbb Rogán Antal, a parlament gazdasági bizottságának elnöke állt elő egy olyan ötlettel, hogy adókedvezményt adna a külföldi rendszámról januárig önként lemondó magyar autósoknak. Akármi is lesz a megoldás, a külföldi rendszám mint adóelkerülésre alkalmas kiskapu hamarosan bezárul, viszont léteznek más rendszámfajták, amelyekkel kijátszható a regisztrációs adó.

P-s rendszám egy évre 180 ezerért

A P kezdőbetűjű ideiglenes rendszámot elvileg kísérleti vagy kipróbálás céljából üzemeltetett járműre lehet feltenni. A rendszám nem járműhöz, hanem jogosulthoz - amely lehet magánszemély és cég is - kötődik, vagyis akárki nem használhatja, de az arra jogosult akár több autóra is felteheti. Ezt az ideiglenes rendszámtáblát olyan járműgyártó és -javító cég, közlekedési kutatóintézet, valamint egyéb olyan vállalkozás vagy intézmény kaphatja meg, amelynek tevékenysége indokolja a még forgalomba nem helyezett, vagy a forgalomból ideiglenesen kivont, de javítás alatt álló jármű ideiglenes részvételét a közúti forgalomban. Magyarul a forgalmival nem rendelkező autók mozgatására találták ki, ezért a kötelező felelősségbiztosítás is a rendszámra él, nem a járműre. A rendszám kiállításának díja 40 ezer forint, míg a kötelező biztosítás éves díja 140 ezer forint.

A P-s rendszámot egy évre adják ki, megújítani nem lehet, de a szükséges papírokkal rögtön igényelhetnek újat. Az ideiglenes rendszám megszerzése után egy autókereskedő bármikor bármilyen autójára felteheti ezt, vagyis egy nagy értékű autó külföldi beszerzése után akár hosszú hónapokig járhat egy több tízmilliós járművel anélkül, hogy befizetné a többmilliós regisztrációs adót, az átírási és forgalomba helyezési költségeket. Csupán az eladáskor kerül sor erre, míg a P-s rendszám az ilyen nagy értékű autókon vándorolhat. Normál esetben nem lehetne P-s rendszámmal életvitelszerűen közlekedni, de a jelenlegi szabályozás szerint ez lehetséges.


Az E-s rendszámmal fél évig meg lehet úszni a regisztrációs adót

Elvileg a P-s rendszám használatának szigorú feltételei vannak: cégkivonattal igazolni kell, hogy a vállalkozás valóban a feltételeknek megfelelő tevékenységi kört végez, csak Magyarország területén használható, nem lehet személyt és terhet szállítani a járművel, valamint vontatni sem lehet vele. A P kezdetű rendszám csak közúti közlekedésre alkalmas műszaki állapotú autóra szerelhető fel, és útvonal-nyilvántartást (indítási napló) kell vezetni. Egy BM-rendelet szerint: "a P betűjelű, ideiglenes rendszámtáblával ellátott jármű használata az ideiglenes forgalomban tartási engedély jogosítottján vagy a vele munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személyen kívül másnak nem engedhető át". Magyarul csak az vezethet P rendszámos autót, aki közvetlenül igényelte az ideiglenes rendszámtáblát, vagy cég esetén a vállalkozás alkalmazottja.

A magyar forgalomba helyezés költségei két példán keresztül:

Ford Mondeo 2.0 TDCi                                       BMW X6 40d

Forrás: Ford  Forrás: BMW

Listaár: 10 250 000 Ft                                           Listaár: 14 106 400 Ft
Regisztrációs adó: 743 000 Ft                                Regisztrációs adó: 1 466 000 Ft
Eredetvizsga: 20 000 Ft                                          Eredetvizsga: 20 000 Ft
Forgalmi engedély: 6000 Ft                                    Forgalmi engedély: 6000 Ft
Törzskönyv: 6000 Ft                                              Törzskönyv: 6000 Ft
Vagyonszerzési illeték: 47 952 Ft                            Vagyonszerzési illeték: 71 832 Ft
Érvényesítő címke: 450 Ft                                      Érvényesítő címke: 450 Ft
Rendszámtábla: 6500 Ft                                         Rendszámtábla: 6500 Ft
Összesen: 11 079 902 Ft                                        Összesen: 15 683 182 Ft
Megspórolható (regadó és áfa): 3 305 500 Ft         Megspórolható (regadó és áfa): 4 992 600 Ft



A kiskaput jelen esetben az jelenti, hogy - egy kis utánajárás után - bárki könnyedén bérelhet P-s rendszámot: néhány telefon után az [origo] is talált olyan céget, amely néhány ezer forintért bérbeadta volna az éppen nem használt P-s rendszámot. Az adminisztrációs nehézségek is könnyedén áthidalhatóak, pecsétes papírt is kaphatunk, hogy a P-s rendszámot igénylő cég alkalmazottai vagyunk, aminek valóságtartalmát elég nehezen tudja egy rendőr megállapítani egy esetleges közúti ellenőrzés során.

Dr. Kovács Kázmér ügyvéd és biztosítási szakértő szerint a P-s rendszámmal való visszaélés következményei szerteágazóak lehetnek, az ugyanis vitatható, hogy bűncselekmény is megvalósul-e a bérbeadáskor. "Én azt tartom a nagyobb problémának, hogy ha nem a jogosult vezeti az autót, és balesetet okoz, akkor a kötelező biztosítás léte megkérdőjeleződik, a biztosító megtagadhatja a teljesítést, illetve a károkozón behajthatja.  Az eset úgy is minősül, hogy az adott káreseményre az üzembentartónak nem volt érvényes felelősségbiztosítása. Ebben az esetben a károkozónak kell az akár milliós kárt kifizetni, vagy ha személyi sérülés is történik, akkor a sérült gyógykezelésének és jövedelemkiesésének a költségei is őt terhelhetik akár egy életen keresztül."

Cikkajánló

Forrás: MTI/Varga György

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Forrás: MTI/Varga György

Milliókért vadásznak majd a kamu külföldi rendszámokra

Ponyvával és csavarhúzóval
trükköznek parkolásnál

Büntetlen adócsalás
az uniós rendszám


Az E-s rendszám sem sokban különbözik a P-től, de itt már az autónak át kell mennie a műszaki vizsgán. Abban az esetben adják ki, ha az autó származási ellenőrzése, illetve a regisztrációs adó befizetése még nem történt meg. Amennyiben valamelyik már teljesült, akkor nem kaphat az autó E-s rendszámot. Fél évre lehet egy autóra igényelni, de maximum az adott év december 31-ig. E-s rendszámmal felszerelt autóval már lehet személyeket szállítani, és menetlevelet sem kell tölteni, de az országot ezzel sem lehet elhagyni. A kötelező biztosítás itt a rendszám érvényességéig szól, fél évre előre be kell fizetni a 30 ezret. Az ehhez tartozó műszaki vizsga 42 ezer forint, a rendszám díja 9 ezer, és még vannak járulékos költségek, körülbelül 30 ezer forint értékben. Ebből kifolyólag a regisztrációs adó ideiglenes megúszására az E-s rendszám is alkalmas, és még a jogszabályi korlátozások is jóval csekélyebbek. Nem véletlen, hogy ebből a rendszámból is egyre többet látni nagy értékű autókon az utakon.

Még néhány érdekes rendszám

 A V-s rendszámot tartósan belföldön üzemeltetett, ideiglenes behozatali vámeljárás alá vont járműre adják ki, érvényessége a vámhatóság által meghatározott visszaviteli határidőhöz igazodik. A V betűjelű ideiglenes rendszámtáblát tehát csak olyan járműre lehet ideiglenesen használni, amelyet vagy ideiglenesen használunk Magyarországon (egy idő után visszavisszük külföldre), vagy a határidő lejárta után át kell rendszámozni. A V rendszám azért nem lehet kibúvó, mert az igénylés után a regisztrációs adót be kell fizetni az államnak.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A Vám- és Pénzügyőrség autói RR rendszámot kapnak

Ha Magyarországon már forgalomba helyezett autónkról külföldön elveszik a rendszám, akkor Z betűs rendszámmal lehet hazaszállítani, de a járműnek a közúti közlekedésre alkalmas műszaki állapotban kell lennie. Ha Magyarországon külföldi tulajdonú járművet akar a külföldi tulajdonos tartósan használni, akkor neki a C kezdőbetűvel ellátott rendszámot adták ki, de ez a rendszám 2009 június elsejétől megszűnt.

A Magyarországon működő diplomáciai és konzuli képviseletek, valamint nemzetközi szervezetek és ezek nemzetközi szerződés alapján mentességet élvező tagjai és családtagjaik járművein DT betűjelű, a kisegítő személyzet és azok családtagjainak autóin CK betűjelű rendszámot láthatunk.

Az OT rendszám muzeális jellegű járművekre kerülhet, de csak 30 éves kor után, és csak abban az esetben ha a jármű átment az igen szigorú OT-vizsgán, amelyben megállapítják, hogy valóban különleges veterán járműről van szó.

Az M jelű rendszámot közúton is üzemeltetni kívánt mezőgazdasági munkagépekre szokták kiadni, H-s rendszámtáblája a honvédségi járműveknek van. M-mel kezdődő rendszámot az Országos Mentőszolgálat használ, míg a Vám- és Pénzügyőrség, valamint a büntetés-végrehajtási szervezet járműveire az RR betűjelű különleges rendszámtábla szerelhető fel.


Megkerestük az Országos Rendőr-főkapitányságot, Budapest nagyobb kerületeinek okmányirodáit, hogy megtudjuk az utóbbi időben hogyan változott az ideiglenes rendszámok száma Budapesten, illetve országosan, de különböző hatásköri és illetékességi kérdések miatt egyik szervezet sem tudott megfelelő adatokkal szolgálni. Csupán az derült ki, hogy bizonyos rendszámok kiadására (E és M) az önkormányzatok jogosultak, míg más rendszámokkal kapcsolatban (P és Z) az Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) adhat tájékoztatást.

A KEK KH adatai alapján a tavalyi évben 6098 E-s, 5730 Z-s és 4113 P-s kezdőbetűvel ellátott ideiglenes rendszámot adtak ki, de az utóbbi két évben az E-s és P-s rendszámok száma folyamatosan növekszik. Bár az autópiac az utóbbi két évben minden eddiginél nagyobb mélyrepülést produkált, az eladások nagyjából a negyedére süllyedtek, de az E-s és P-s rendszámok száma 18,6, illetve 21,2 százalékkal nőtt a két évvel ezelőttihez képest.

A rendőrség válaszából az is kiderült, hogy központilag nem szerveztek olyan fokozott ellenőrzést, amely az ideiglenes rendszámmal közlekedő járművekre irányult volna, csupán a napi feladat-végrehajtás keretében ellenőrzik a hatósági jelzések érvényességét. Ha ezzel kapcsolatos jogszabálysértést észlelnek, akkor szabálysértési eljárást kezdeményeznek, de egyes esetekben bűncselekmény is megvalósulhat.

Amennyiben szabálysértési eljárásra kerül sor, akkor szankcióként figyelmeztetés vagy pénzbírság alkalmazható. Ez utóbbi esetben a kiszabható pénzbírság összege 30 000 Ft-ig terjedhet (a pénzbírság alsó határa: 3000 Ft). Helyszíni bírság esetén ez összeg 3000 Ft és 20 000 Ft között változhat.