"Egyszer meg kell nyomni a resetet" - Evos, a jövő Fordja

2011.09.01. 11:18

Berlinben mutatta meg a Ford, milyenek lesznek a jövőbeli modelljei. Dupla sirályszárny, klasszikus, de nem retró kupéforma, Aston Martin maszk és kicsi lámpák, mindez prémiumminőségben. Ebben a formában ugyan örökre tanulmány marad az Evos, de részletei valósággá válnak. Információk a felhőkből és találkozás egy őszinte formatervezővel.

Bevallom, nem igazán szeretem a koncepcióautókat. Illúziókat keltenek, vágyat ébresztenek, de legtöbbször hiába. Végül úgyis olyanok maradnak, mire eljutnak a szerelőszalagig, mint bármelyik társuk, elveszítik mindazt, ami miatt érdemes volt felkapni a fejünket és egy kicsit belegondolni, mi lenne, ha holnap már ebbe ülnénk be - és nem törődnénk vele, hogy hosszú percekig ácsorgunk majd a dugóban, és lehet, hogy elkésünk az értekezletről, fütyülnénk a többiekre, akik azt a sok idejét múlt ócskaságot vezetik -, de mindig csalódás a vége.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A furcsa alakú vászon minden szegletére vetítettek valamit az Evos Concept köré

A tanulmányautók valamiért mégis érdekesek. Van bennük valami, ami a szériaautóknál is tapinthatóbb kordokumentummá teszi őket. A szellemiség, amit képviselnek, az álmok szabadsága, a kötetlen kezek bátorsága. Határtalan fantáziával és alkotási vággyal formába öntött valódi álomautók, amelyek azért születnek, hogy tervezőik és megbízóik leesett állakat és ábrándozó rajongókat, jövőbeli vásárlókat szerezzenek. Megmutassák, mit tudnak, bizonyítsanak és szabadon nagyzolhassanak.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Akit nem vakít el a túldíszített külső, megláthatja benne a klasszikus kupéformát

Minden tanulmányautó pontos képet fest a korról, amelyben született, nagyon aktuális, és egyetlen tárgyba sűríti mindazt, amit készítésekor az autózás vagy egy márka jövőjéről gondolnak. Ezek az ötletek új korukban persze mindig vadnak és túlzónak tűnnek, ám mégis - sokszor évtizedekkel később - megvalósulnak, egyszer csak természetessé válnak. A Ford jövőbeli modelljeinek formatervezési irányzatát bemutató Evos tanulmány egy kicsit felforgatja ezt az íratlan szabályt.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Sárgában egészen máshogy néz ki ez az utastér nélküli változat

Ha megnézzük a negyvenes-ötvenes vagy a hetvenes-nyolcvanas évek tanulmányautóit, láthatjuk, hogy mindkét kor mérnökei őszintén hittek az űrkorszakban és a robottechnikában. Azt hitték, 2011-ben fél méter magas, gömbölyded űrkapszulákat vezetünk majd. Arra biztosan nem gondoltak volna, hogy az ezredforduló után a formatervezők jobb ötlet híján kénytelenek lesznek visszanyúlni a korabeli formákhoz, azokhoz a nagyszerűen eltalált arányokhoz, amelyeket nem számítógéppel, hanem érzéssel rajzoltak meg.

Forrás: Ford
Ilyen túlzásba még senki sem esett: dupla sirályszárnyas ajtók és pirossal kiemelt hely a sofőrnek
(Még több gyári fotó a Ford Evos Conceptről a galériában. Kattintson a képre!)

Amikor az Evos begördült az ipari csarnokba, ahol a bemutatótermet berendezték, valami megfoghatatlan repülő csészealjra számítottam, ehelyett a sötétségből egy klasszikus kupé vonalai tűntek elő. Miután a fővilágosító egy kis fényt csempészett az autóra, két kicsi fényszóró, Aston Martin hűtőrács, cápaorr és a hatvanas évek végi Ford Mustang GT Fastback tetővonala rajzolódott ki. Kiderült, hogy sirályszárnyas ajtókat is kapott, mindjárt két párat, a világító tanksapka pedig a konnektor helye, hiszen elektromos.

Forrás: Ford
Még a sárvédők egy része is felnyílik, semmi sem korlátozza a beszállást

Az Evosnak sikerült meglepetést okoznia. Nem hittem volna, hogy ilyen szimpatikus lesz. Ahhoz, hogy meglássam benne a szépet, persze túl kellett lépnem olyan értelmetlen dolgokon, mint a szekérkereket megszégyenítő krómozott felni vagy az unalomig cifrázott diffúzorszerűség, de megérte, mert ez a kocsi sok mindenről árulkodik. Például arról, hogy nem igazán jött be az álló helyzetben is mozgást ábrázoló Kinetic Design.

Forrás: Ford
A tanulmányautó jellegzetességének számító ajtókból biztosan nem lesz semmi

Az a formanyelv, amelyre látszólag ma is nagyon büszke a Ford, az eltúlzott vonalakra és erőltetetten dinamikus domborulatokra épülő stílus. Nyomtalanul eltűnik, helyette jönnek a letisztult formák. Arról is árulkodik, hogy a klasszikus formatervek időtlenek, és bármikor elő lehet őket húzni a kalapból, még csak retróautót sem kell gyártani hozzá. Az Evos sokkal közelebb áll a bennem élő autóképhez, mint sok szériamodell, ráadásul kupé is, amely sajnos ma már csaknem halott műfaj.

Forrás: Ford
A dinamikus vezethetőségre és a látható prémiumérzetre koncentrál a Ford

Nem is lesz belőle igazi autó soha, azért készült, hogy összesűrítve megmutassa a Ford meghatározó új stíluselemeit, amelyek első számú feladata az lesz, hogy már jó messziről, jó drágának mutassák az autót. Ez a "visual premiumness", vagyis a látható prémiumérzet. Ehhez persze nem elég az Aston Martin hűtőrácsa, amelyet egyszer már az elektromos Ford Focusra is ráoperáltak. Olyan kütyüarzenálra is szükség van, amely nélkül lehet élni, de a Ford szerint nem érdemes.

Forrás: Ford
A nyolcvanas évek végének koncepcióautóira emlékeztet az Evos

Az autónkat akár személyi titkárunknak is kinevezhetjük, ha mindaz megvalósul, amit itt bemutattak. Nem csak azt tudja, hogy mikor kelünk és indulunk dolgozni, kiszámolja, hogy az aktuális időjárás mellett mennyi energiára van szüksége, ellenőrzi a levegő minőségét, felméri egészségi állapotunkat, parkolóhelyet keres, időzíti a vezeték nélküli töltőt, mindezt élő Facebook-kapcsolattal, stílusosan a felhőkön keresztül. Aki inkább leszállna a földre, annak érdekesebb lehet, hogy az új forma egyes elemei - például az orrész - megjelennek majd a 2013-ra ígért új Mondeón.

Forrás: Ford
Akár gyártásba is kerülhetne ez a forma, de több modell örökli majd a részleteit

Arra is számíthatunk, hogy a kölni Ford valóban megtámadja a pérmium konkurenseket, és az Evoshoz hasonlóan négyajtós kupéként dobja piacra a középkategóriás céges kedvencet. "Egyelőre biztosan nem lesz belőle új Capri" - árulta el az Audit és a General Motorst is megjárt 52 éves formatervező, Martin Smith, majd mosolyogva gyorsan hozzátette, hogy "legalábbis a dolgok mai állása szerint". Igyekezett megnyugtatni, hogy a nyers karakterű Evos sportautó képében is visszatér majd, legközelebb az új Mustangban fedezhetjük fel jellegzetes vonalait, amelyeknek egy részét bevallottan a régi Mach1-től örökölte.

Forrás: Ford
Bevallottan visszanyúltak a klasszikus formákhoz

"Nincs semmi bajom a retróval, egy ilyen autó is lehet nagyon sikeres, mint a Mini vagy a Fiat 500-as, de a retrónak is megvan a maga helye és ideje. Most inkább csak ihletet merítünk a hatvanas-hetvenes évek klasszikusaiból" - tette hozzá. Miközben a Fiestán a lámpa már a hűtőrácstól az A oszlopig ér, és a Focuson is egyre csak növekednek a világító felületek, az Evos apró, csíkszerű fényszórót kapott. "Egy időben a lámpák növelése divatos volt, és szükség is volt nagyobb világítótestekre. Ma már a LED-technika lehetővé teszi, hogy egy egészen apró fényszóró is megfelelő fényerejű legyen" - magyarázta.

Forrás: Ford
Az 1969-es Ford Mustang Mach1-esre emlékeztet leginkább az Evos

"Egyszer eljön a pillanat, amikor meg kell nyomni a reset gombot, és az egészet elölről kell kezdeni" - fogalmazta meg elegánsan Smith, hogy a Fordnál elérkeztek egy pontra, ahonnan már csak visszafelé vezet az út. Kedvenc formatervének mindig éppen azt tartja, amin dolgozik, egyúttal elárulta, hogy a jellegtelenre sikerült Ka helyett legközelebb újra egy ikonikus minit tervez majd. A márka már azzal is csak nyerhet, ha a jövő Fordjai legalább nyomokban tartalmaznak valamit a nem túl eredeti, mégis karakteres Evosból. Akkor talán nekem is sikerül megszeretnem a tanulmányautókat.

Cikkajánló

Fotó: Balogh Bence [origo]

Forrás: Németh Gábor

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Kedvenc korszakom a jövő
- A BMW fődizájnere

Interjú a kecskeméti Merci
magyar tervezőjével

A Mini-világunkban élünk
- Oliver Sieghard-interjú