A mínusz 20 fokot az autók is megérzik

Megdermednek az olajok, befagyhat az ablakmosó, tönkremehetnek a gumitömítések, szétfagyhat a gyenge akkumulátor. Hogyan lehet elkerülni vagy csökkenteni a hétvégén várhatóan érkező dermesztő hideg autós veszélyeit?

Forrás: MTI/Rosta Tibor
Mínusz 20 fokban sok minden lefagyhat, érdemes felkészülni a dermesztő hidegre

Ha igazuk lesz a meterológusoknak, akkor hétvégén megérkezik az első nagyobb mennyiségű hó, és ami még ennél is fontosabb: dermesztő hideg lesz. A helyenként mínusz 15-25 fokos hidegben nem csupán a mobiltelefonok, laptopok és navigációs készülékek mehetnek tönkre, hanem az autók is, ezért nagyon fontos felkészülni a hidegre, hogy műszaki hiba és baleset nélkül vészeljük át a kritikus időszakot.

A nagy hideg egyértelműen rossz hatással van az autók alkatrészeire. Papp László, a négy márkával (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen) foglalkozó Porsche Hungária műszaki oktatásvezetője szerint egy kis odafigyeléssel sok bosszantó hibát elkerülhetünk. "Az már elvileg mindenki tudja, hogy a hűtőfolyadékot, illetve az ablakmosó folyadékot fagyállóra kell cserélni, mégis szoktunk találkozni olyan tulajdonossal, aki mindezeket elfelejti. Ha az ablakmosó tartály szétfagy, akkor annak a cseréje nem egyszerű, ezáltal költséges is. Pedig ezeknek a folyadékoknak a fagyáspontja bármelyik benzinkútnál könnyen ellenőrizhető."

Forrás: AFP
Sokan elfelejtenek ilyenkor megfelelő fagyállót az ablakmosóba tölteni

"A gumitömítésekre és a csövekre is veszélyes a nagy hőmérséklet különbség, ezért ha egy cső már elöregedett vagy rossz volt, érdemes cseréltetni a fagyok beállta előtt. Gyakori hiba, hogy sokan lemosatják az autót, majd annak nincs ideje megszáradni, így este az ajtó hozzáfagy a tömítéshez. Ha ilyenkor, valahogy feltépik az ajtót, akkor a gumi is kiszakad. Éppen ezért a gumitömítést érdemes bekenni speciális anyaggal, amely megakadályozza a fagyást."

Papp László arra is felhívta a figyelmet, hogy a még jó állapotban lévő akkumulátorok teljesítménye is nagymértékben csökken a hideg hatására. "Elképzelhető, hogy egy régebbi akksival rendelkező autó ilyen időben be sem indul, hiszen ilyenkor már az olaj is besűrűsödik, amitől a motor nehezebben forog. Az akkumulátorra azért is érdemes odafigyelni, mert a merüléssel párhuzamosan érzékenyebbek a hidegre. Egy régi, gyenge akksi képes szétfagyni, az pedig jókora rongálást tehet az autó motorterében."

Hasznos téli felkészítési tanácsok, röviden

1. Cserélje le a hűtővizet és az ablakmosó folyadékot fagyállóra!
2. Használjon téli gumiabroncsot, amely öt évnél nem régebbi, profilmélysége pedig legalább 4 mm!
3. Ellenőrizze a lámpák, az ablaktörlő és az akkumulátor állapotát!
4. Ha szabadban áll az autó, akkor érdemes az ablaktörlő-lapátokat felhajtani, hogy ne fagyjon oda az üveghez.
5. Cserélje ki a szövetszőnyeget gumira!
6. Fújja le az ajtók tömítő műanyagjait szilikonnal, hogy ne fagyjanak be!
7. Hordjon a zsebében jégoldót, ha befagyna a zár!
8. Legyen az autójában seprű, jégkaparó, takaró, a takarításhoz kesztyű, kabát!
9. Szerezzen be hóláncot, és még otthon tanulja meg, hogyan kell felszerelni!
10. Figyelje az időjárás-jelentést, nagy havazásban ne induljon el lakott területen kívül hosszabb útra!
11. A szélvédőt belülről is takarítsuk, a koszos üveg ugyanis sokkal hamarabb párásodik.

Télen általában rengeteg fogyasztót használunk egyszerre az autóban (fűtés, rádió, ülésfűtés, szélvédőfűtés, világítás), így akik rövid városi szakaszokon járnak egy autóval, azoknál előfordulhat, hogy a generátor képtelen ekkora teljesítménnyel tölteni. Ez fokozatosan meríti le az akkumulátort, így kéthetente érdemes kicsit rátölteni. A modern autónak már van elektromos fogyasztás menedzsmentje, ezek ilyenkor bizonyos fogyasztókat lekapcsolnak.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Már volt arra példa, hogy takarítás közben loptak el egy autót

Indulás előtt

Nagy hóesés után általában a takarítással kezdődik egy út, ami azt jelenti, hogy a motorháztetőt és a tetőt is seperjük le. Előbbi menet közben a szélvédőnkre fújódik, utóbbi pedig a mögöttünk közlekedő látását zavarhatja. A motor beindítása előtt nem szabad más fogyasztókat bekapcsolni, hogy azok ne csökkentsék az amúgy is meggyengült akkumulátor teljesítményét. Csak a beindítás után szabad a különböző fűtéseket aktiválni.

Abban még a szakemberek sem egyeznek meg, hogy a hidegindítást követően a motort álló helyzetben kicsit melegíteni kell, vagy egyből elindulni, és nagyon kis terheléssel gurulni. Ha rögtön elindulunk, akkor a terhelés hatására gyorsabban melegszik a motor, de ilyenkor is nagyon óvatosan érdemes nyomni a gázt, és nem érdemes pörgetni.  Papp László azért is javasolja ezt a megoldást, mert az ügyfeleik között már volt arra példa, hogy városban a járó motorral álló, éppen takarított autókba beugrott egy tolvaj, és elhajtott az autóval.

Az álló helyzetben járatás mellett az szólhat, hogy ilyenkor a dermedtebb motor és váltóolajnak (hidegen nem olyan jó a kenés) van esélye kicsit megmelegedni, bár az olaj sokkal nehezebben melegszik, mint a hűtővíz. Éppen ezért az még nem jelent semmit, ha a vízhőmérséklet eléri a megszokottat, rendszerint ilyenkor még az olajhőmérséklet nem kielégítő. Ha álló helyzetben melegítünk, akkor közben az ülés, ablak- és tükörfűtésnek is van esélye, hogy hasson, és talán az utastér is elkezd melegedni.

Forrás: MTI/Komka Péter
Elindulás után ne pörgessük a motort, ne használjunk teljes gázt

Krajcsovits Sándor, a Toyota termék kommunikációs vezetője a turbódízeleknél emelte ki, hogy hidegindítás után nagyon vigyázni kell a terhelésükkel, mivel a kisebb hőveszteség miatt sokkal lassabban melegszenek, így a motorolaj nagyon lassan éri el a megfelelő hőfokot.

"Érdemes fokozatosan növelni a motor terhelését, vagyis nem szabad pörgetni és a nagy gázadás is kerülendő. Induláskor 1000-1500 fordulat között szabad használni, amikor kilendült a hőfokmérő, akkor már 1300-1800 közé is felemelhetjük a fordulatszámot, de csak felmelegedett motorral szabad a megszokott tartományban használni. A benzines motorok gyorsabban melegszenek, de a turbósokra ott is érdemes odafigyelni" - mondta a szakember, majd hozzátette, hogy a hidraulikus változó vezérlésű motorok (a legtöbb ilyen) szelepvezérlés időzítése alacsony hőmérsékleten nem működik, ezért nem szabad meglepődni azon, hogy furcsa a motor-karakterisztika.

"A Toyota és Lexus hibrid modelljeire ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a benzines autókra, itt nincs hagyományos sebváltó, ezért érzéketlenebb a hidegre" - folytatta a Toyota menedzsere. A dermedt olaj miatt indulás után az automata és a kézi váltók is nehézkesebben működnek.

Cikkajánló

Forrás: [origo]

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Elfeledett vezetéstechnikai
fogások

Amikor szánkókká
változnak az autók -
mire figyeljünk a hóban?

Életet menthet a jó autógumi
kiválasztása


Régebben sokan megszokták, hogy a dízel autók indítása télen néha nehézkes. Manapság a modern, közvetlen befecskendezéses turbódízelek már könnyebben indulnak, de itt is szükség van egy minimális izzításra. A Volkswagen-konszern TDI motorjaival nagy tapasztalatot szerző Papp László szerint lehetséges, hogy az ilyen motorok extrém hidegben elsőre nem indulnak be, de egy gyors második indítás után biztosan be fognak indulni. "A gázolaj megdermedésétől sem kell félni, hiszen a benzinkutak kínálata alkalmazkodik a hőmérsékleti igényekhez. Aki nyáron tankolt utoljára, és most a legnagyobb fagyban akar nekiindulni, csak annak lehet gondja az indítással."

Öltözködés az autóban, mit vigyünk magunkkal

Ekkora fagyban, hóban vagy jégen sokkal nagyobb az esély arra, hogy az autónk meg fog csúszni. Ilyenkor a gyors és pontos kormányzás, pedálkezelés mindennek az alapja, csak így van esély arra, hogy elkerüljük a bajt. Ezért ilyenkor számít csak igazán, hogy megfelelő tartásban üljünk az autóban, 3 óra - 9 óránál fogjuk a kormányt, és ne akadályozza semmi a mozgásunkat. Elvileg az az optimális, ha nem kabátban ülünk a vezetőülésbe, de ekkora hidegben az indulás után ez gyakorlatilag kizárt. Ezért ha kabátban vezetünk, akkor azt annyira lazítsuk meg, hogy semmilyen formában ne akadályozhassa karunk mozgását, ne gyűrődjön alánk, ne tolja el a csípőnket az üléstől. Amennyiben kesztyűt veszünk fel, akkor mindenféleképpen olyat használjunk, ami nem csúszik. A levetett ruhadarabok elhelyezését is úgy kell megoldani, hogy az ne zavarhassa a vezetésünket, tehát ne kerülhessen a pedálok alá, ne eshessen az ölünkbe, valamint ne zavarja a kilátást sem.

Forrás: MTI/Kálmándy Ferenc
A hólánc felszerelését érdemes még otthon, melegben begyakorolni

Ekkora hidegben, hóesésben sosem árt, ha az autónk csomagtartójában van tartalék (lehetőség szerint vízálló) kabát, kesztyű, sapka. A reggeli takarításokhoz érdemes egy kis seprűt, jégkaparót (csak műanyag megengedett), jégoldót is tárolni az autóban, egy meleg kesztyű sem árt. Emellett későbbi elakadásra felkészülve szükség lehet még hólapátra, valamint erős fénnyel rendelkező zseblámpára. Ezeket célszerű egy külön erre a célra rendszeresített kis ládában tárolni, amelyben még lehet hely vontatókötélnek, sőt hóláncnak is (környező országokba kellhet). Az sem árt, ha ablakmosó folyadék is van tartalékban. Természetesen fontos, hogy ezt megfelelően rögzítsük - ahogy erre már korábbi cikkünkben kitértünk. A hóláncot az adott kerékmérethez kell választani, felszerelésének a módját otthon, melegben érdemes begyakorolni, hogy ne a dermesztő hidegben, kővé fagyva kelljen vele szenvedni.

A láthatósági mellényt az ajtó zsebében tartsuk, de a zároldó jégoldó sprayt ne az autóban tároljuk, hiszen a befagy a zár, akkor nem fogunk bejutni hozzá. Az elakadásra előre fel kell készülni, amikor szükség lehet arra, hogy a járó motorral fűtsünk. Éppen ezért ilyenkor sűrűbben kell tankolni, és sosem szabad negyed tank alá engedni az üzemanyag-mennyiséget.


Havas időben parkoláskor sem érdemes a kéziféket használni, mivel az autó aljára felhordott latyak miatt befagyhat a rögzítőfék. Ilyenkor elég az automata váltós autó P-állásban, a kézi váltósat pedig sebességben hagyni. A hideg hatására csökken a guminyomás, ezért ezt is érdemes ellenőrizni. Még a téli gumi is felkeményedik, induláskor ezért jobban csúszhat, érzékenyebb a kátyúkra is. A hőmérséklet sok mindenre hatással van, ezért azon ilyenkor nem kell csodálkozni, hogy néhány gumiszilent hangot ad, a kocsi máshogy rugózik, a váltó nehézkesebben jár, a motor nem mindig megy jól, és a fogyasztás is magasabb.

Ha kíváncsi arra, hogyan úszhatja meg a baleseteket, akkor olvassa el a következő oldalon téli vezetéstechnikai tanácsainkat.

Előző
  • 1
  • 2
Következő