Nem nagy ördöngösség hárommillióért autót venni, de olcsón fenntartható valódi luxuslimuzint, már kihívás. Összegyűjtöttük azokat a típusokat, amelyek fenntartása - egy kis mázlival és utánajárással - nem emészt fel vagyonokat és kikérdeztük a tulajdonosokat, hogy mit szeretnek, vagy éppen utálnak legjobban a nem éppen hétköznapi autójukban. Így bukkantunk rá Harsányi Levente Legendjére is.

Hárommillió forintért már nagyon jó autókat adnak újonnan is, ennyi pénzért nem csak jól felszerelt kisautókat, hanem egész tisztességes méretű limuzinokat is adnak. Ott van például a Renault Fluence, aminek az árlistája ugyan 3,3 milliótól indul, de ez még az alku előtti ár és manapság nagyon örülnek egy szalonba tévedt vevőnek, vagy a hasonló méretű Fiat Linea, amit már dízelmotorral is adnak ennyiért. De mi van akkor, ha lemondunk a finom újautó-illatról, a nulla kilométerről a műszerfalon, csak azért, hogy többet kapjunk a pénzünkért és ne nyomasszon minket az a tudat, hogy a szalonból kigurulva máris több százezerrel ér kevesebbet friss szerzeményünk? Elkezdjük túrni a használtautó hirdetéseket.

Mi is ezt tettük, egy kicsit szabadjára engedve a fantáziánkat, mert ezúttal nem a praktikum vagy presztízs volt a fő szempont, hanem egy adott összegért elérhető legtöbb luxus. Ez az összeg hárommillió forint volt, és a válságra való tekintettel annyit csavartunk még a dolgon, hogy megpróbáltuk leszűkíteni a kört olyan típusokra, amelyek fenntartása nem emészt fel vagyonokat. Így hullottak ki csodaszép Saabok, Alfák, Lanciák a merítésből, a nagy német trió autóival pedig eleve nem is számoltunk, hiszen aki a karikákra, csillagra, vagy éppen egy propellerre bukik, azt úgy is lehetetlen meggyőzni az alábbi autók bármelyikére. Bár használt autót venni mindig zsákbamacska, és az alábbi listában szereplő típusok közül is ki lehet fogni olyat, amit a sírból hoztak vissza vagy ott van csak nem látszik a friss fényezéstől, azonban egy kis szerencsével és utánajárással találhatunk olyat, amiben még jó pár évig élvezhetjük az átlagon felül kényelmet.

Forrás: Tuba Zoltán [origo]
Látszik már az idő és használat nyoma ezen a Cadillac beltéren, de aki elnézi ezeket, átlagon felüli kényelmet és felszereltséget kap

A keresésnél fontos szempont volt még, hogy nem a hasznaltauto.hu-n található kínálat aljáról szemezgettünk, hanem megkíméltnek tűnő példányok gazdáit hívtuk fel. A tíz év körüli kor mellett az átlagon felüli értékvesztés - itt talán csak Honda az egyetlen kivétel - a közös az alábbi autókban, így akiket feldob az a tudat, hogy a korábbi tulajok már sok-sok milliót elbuktak értékvesztésként a nálunk idegenül csengő márka és típusnév miatt, elégedetten dőlhetnek hátra.

Honda Legend

Forrás: [origo]
Visszafogott stílus, közepes teljesítmény, drága alkatrészárak, de kevés meghibásodás jellemzi e legendát

1996-ban mutatták be a Honda Legend harmadik generációját, amely csak kisebb ráncfelvarrásokon esett át a 2004-es modellfrissítésig. Nem fogunk elveszni a motorok között, mert csak egyfélével szerelték, a rendkívül iszákos, 210 lóerős, 3,5 literes V6-ossal, amely kizárólag automata váltón keresztül juttatja el közel 300 Nm-es nyomatékát az első kerekekre. 1650 kilós a karosszéria, amely a benzines Honda erőforrással 9,3 másodper alatt van százon. Újonnan 12 millió körül árulták itthon, tehát értékvesztése elég nagy, de a használt árát jól tartja.

Harsányi Levente a Legend tulaj véleménye

Gyártási év: 2002
Motor: 3,5 V6 benzin
Teljesítmény: 208 Le

Szeretem
Három éve van nálam, de ezalatt beletettem 80 000 kilométert és a Legend végig tökéletes formában volt. Magabiztos nyugodt kinézetét és a rugózását szeretem leginkább. Fogyasztása 11-12 liter.

11 éves kora ellenére esőszenzoros az ablaktörlő, fűthető a tükör, ahogy a memóriás ülések is, de a legfontosabb, hogy ezek mind működnek is ennyi idő elteltével, méghozzá kifogástalanul.

Javítottam
A sárvédő korrodálását kellett kijavítani azon kívül csak tankolok bele.

Kellemetlen
A legkellemetlenebb, hogy amikor már azt hittem nem tudok pakolni a csomagtartóba, na, akkor még egy kisebb bőrönd belefért, de a viccet félre téve az autóban számomra minden funkció és tulajdonság jól átgondoltnak tűnik, és mivel nem hagyott cserben soha, semmit nem találtam kellemetlennek benne.

Ára: 1,6 millió

 

Kia Opirus

Forrás: Tuba Zoltán [origo]
Megszokhatatlanul fura formája van az Opirusnak, a kerek lámpák és a hűtőrács egyértelmű Mercedes koppintás

2003-ban jelent meg a három- és félliteres, V6-os motorral szerelt, első kerék hajtású Kia Opirus , a koreai nagyágyú, ami még a Mercedes E osztálynál is nagyobb. 203 lóerős és 300 Nm-es teljesítménye meggyőzően, de nem villámsebességgel mozgatja az üresen 1,8 tonnás kasztnit, amin egyébként 100 kilót faragtak a 2007-es modellfrissítéskor. A nagy súly nagy fogyasztást eredményez, 10 literes átlaggal csak akkor úszhatjuk meg, ha nagyon finoman bánunk a gázzal. Korábbi példányokat már 1,3 milliótól kifoghatunk az egykor 11 millióért kínált Opirusból. Sajnos az automataváltó sokat gondolkozik, amivel számolni kell, futóműve viszont simára vasalja az úthibákat és a luxusérzetre sem lehet panasz, igaz a stílus kissé bazári, de hatalmas a belső tér, fotelszerűek az ülések, amelyek természetesen fűtöttek, még a hátsók is.

Mihály, az Opirus tulaj véleménye

Gyártási év: 2004
Motor: 3,5 V6 benzin
Teljesítmény: 203 Le

Szeretem
Csendesen és méltóságteljesen úszik az utakon és az átlagosnál nagyobb hasmagassága miatt nem kell félnem, hogy fönnakad valahol, ráadásul a hosszú utak sem fárasztják el az embert, 130-140 km/h körül még csak 80dB körüli a zajszint, lemértem. Négy felnőtt úriasan, de öt is kényelmesen utazhat benne és a párom idősebb szülei is aránylag könnyen be tudnak ülni és ki tudnak szállni belőle.
A Kia a jól bevált elemeket ötvözte az Opirusban, de elég ritka ezért meg-megnézik a járókelők, vagy az autóstársak. Van benne elektronikus lengéscsillapítás szabályzás, ami a kanyargós utakra jó, mert ilyenkor kevésbé hajószerű a viselkedése. Nekem ez az első tartósan használt automata és tempomatos autóm, de mindkét dolgot nagyon élvezem. Fogyasztása 95-ös benzinből 50 000 km tapasztalatai alapján 9,9 és 12 l/100km között ingadozott.

Javítottam
Én szeretem, ha rendben van a kocsi, amivel járok, és amire az életemet bízom, ezért bármi apró zörejt, neszt fedezek fel, már konzultálok is a szerelővel.  100 000 km-es korában került hozzám az autó, ekkor a futóművek szilentjeit, a féktárcsákat és betéteket cserélni kellett, de kicseréltettem a gyertyákat, az olajakat és a szűrőket is. Összesen 350 000 forintot költöttem ezekre.
Ezen felül "filléres" hibák jelentkeztek: a hátsó hengersor kábelkorbácsát kellett cserélni 13 000 forintért és 150 000 kilométer körül egy motorhibajelzés szerint a befecskendezőket kellett tisztítani, ami 15 000 forintba került.

A vezérműszíj és a tartozékok ára 110 000 forint, míg a fékbetétek és első féktárcsák 30-40 000 forint körül mozognak. Nem olyan egyszerű összehasonlítani a pontos árakat, mert évek teltek el közben, de az előtte 6 évig nálam lévő Rover 75 CDTi költségeihez képest alacsonyak.

Kellemetlen
A legkellemetlenebb élményem az volt, amikor egy párnapos kirándulás végén, hazainduláskor alig akart beindulni a motor, és amikor beindult alig akart húzni, így kilencvennel jöttünk végig. Első utunk a szakszervizbe vezetett és ott állapították meg, hogy a hátsó hengersor kábelkorbácsát ki kell cserélni. Ennek már három éve, és azóta semmi rémisztő nem történt.

Kellemetlen felfedezés volt, hogy nincs benne külső hőmérsékletmérő, ezért szereltettem bele egyet. A kategóriához méltatlan a középső konzol gumiszerű borításának lemállása, ragacsossá válása, amit kénytelen voltam újrafényeztetni.

Ára: 1,3 millió



Cadillac CTS

Forrás: Tuba Zoltán [origo]
Nagyvilági, időtlen forma, amelyről nem lehet megmondani, hogy tavalyi, vagy tíz éves kialakítás

Hivatalosan 2005-óta értékesítik Cadillac autóit Magyarországon, így az 5-ös BMW méretű, CTS hazai kereskedése is ekkor indult. Újonnan 15 millióért kínálták, az Amerikában 2003-ban bemutatott CTS-t, de a hatalmas értékvesztésnek köszönhetően használtan már 2,2 milliótól megvehetjük, ráadásul 3 milliótól már a 2008-as modellfrissítés utáni, igényesebb beltérrel készült változat is kapható. A CTS egy igazi hátsókerekes sportlimuzin, jó kormányzással és erős V6-os motorokkal. Kipróbáltunk egy első szériás példányt, amelynek 3.2-es benzinmotorja az Opel Vectrákból ismerős 220 lóerős bevált, bár kissé iszákos erőforrás, ami a gyári adatok szerint 7,4 másodperc alatt gyorsítja százra az 1600 kilós kasztnit. Nem lehet panasz az automataváltóra sem.

Gergely a CTS tulaj véleménye

Gyártási év: 2003
Motor: 3,2 V6 benzin
Teljesítmény: 218 Le

Szeretem
A kinézetét, a kényelmét és teljesítményét szeretem leginkább és örülök, hogy nincsenek róla előítéletek, mint egy BMW vagy Mercedes esetén.

Érdekes technikai megoldás a tempomat elhelyezése, ami a kormány alján kapott helyet gombok formájában, valamint a hátsó lengéscsillapító, ami Nivomat-os, tehát automata magasságállítású. Fogyasztása kábé 13 liter

Javítottam
Hatvankétezer kilométerrel vettem és ötvenezret mentem vele az évek során. Ezalatt a következőket kellett javítani: a főtengely pozíció jeladó meghibásodása típushiba, ami nyolcvanötezernél jelentkezett és orvoslása 25 000 forintba került munkadíjjal együtt. Kiégtek százezernél a xenon izzók, amelyek darabja 30 000 forint volt. Az első gyári féktárcsákért 75 000 forintot, míg a betétekért 30 000-et kértek, csakúgy, mint a szelepfedél tömítésért, de a kiégett féklámpa, LED-esre cserélése is ennyibe került. A legfurcsább hiba, hogy az ablaktörlőt nem lehetett kikapcsolni csak gyorsabbra állítani, ami hetvenezer kilométernél jelentkezett. Csak motorral együtt lehetett volna cserélni, ami 200 000 forint, de egy ügyes autóvillamossági szakember 30 000-ért megcsinálta. Csere helyett felújíttattam az első lengéscsillapítókat is 40 000 forintért. A csomagtér teleszkóp cseréje 10 000 forintból kijött.
Gondos gazdaként évente, 10 ezer kilométerenként cseréltem az olajat és a szűrőket, ami munkadíjjal együtt 30-35000 forintba került.

Kellemetlen
Amikor a főtengely pozíció jeladó rakoncátlankodott, leállítás után csak akkor lehetett újraindítani az autót, ha a jeladó már lehűlt. Kellemetlen, de nem volt annyira vészes.

Ára: 2,5 millió



Citroën C6

Forrás: [origo]
Ha izgalomra vágysz, ott van mindgyárt a C6. Ebben a mezőnyben talán a legelegánsabb is egyúttal

2005-ös megjelenésétől fogva az extravagáns formájú francia limuzin a Ford fejlesztésű 2,7-es V6-os dízelmotorral alkotott tökéletes párost, amelynek 203 lóerős és 435 Nm-es nyomatéka passzol leginkább az 1,9 tonnás karosszériához. Később egy kisebb, négyhengeres dízelmotor, a 2,2-es HDi is megjelent a kínálatban, amivel takarékosabb ugyan a C6, de a 9 liter körüli fogyasztást ezzel sem lehet sokkal lejjebb vinni. Hatalmas értékvesztése miatt a 15 milliós autót már 2,7 milliótól megvehetjük használtan. Hidropneumatikus felfüggesztése a Citroënekre jellemző megoldás, amelyre 200 000 km garanciát vállal a gyár, viszont a javítása komoly összegeket emészthet fel, és ez nem csak a futóműre, de az összes hibalehetőségre is igaz. Szerencse, hogy kifejezett típushibája nincs.

Tibor a C6 tulaj véleménye

Gyártási év: 2007
Motor: 2,2 soros dízel
Teljesítmény: 170 Le

Szeretem
Kényelmes, Hydractiv 4-es felfüggesztése egy egészen más világ, egyszerűen megszünteti az úthibákat. 8 literes fogyasztását nem tartom soknak.

Javítottam
Kerékcsapágy és talpas csapszeg (kb 40.000 ft.) ezen kívül semmi.

Kellemetlen
Semmi kellemetlenség nem ugrik be.

Ára: 3,1 millió



Chrysler 300C

Forrás: Tuba Zoltán [origo]
Sovány, kockásinges egyetemistaként azért vicces lenne egy ilyenből kiszállni

A 2005-ben bemutatkozó, kissé bumfordi amerikai bálna az egyetlen luxusautó a felsorolásból, amelynek létezik kombi változata is. Iszákos amerikai fejlesztésű benzinmotorok a 2,7 literestől egészen a V8-as, 6 literes Hemi motorokig állnak rendelkezésre, de Európára is gondoltak a 3 literes, hathengeres mercedes dízelmotor erejéig. 11 millió forintos új árával a Kia Opirus árszintjén mozgott és még egy hasonlóság van a két autó között, ez pedig a belső kialakítás, ami az Opirusnál bazári, a 300C-nél pedig gagyi, "köszönhetően" az olcsó anyagoknak és a puritán kialakításnak, de ez Amerikában nem okoz problémát.

Roland a 300C tulaj véleménye

Gyártási év: 2007
Motor: 3,0 V6 dízel
Teljesítmény: 218 Le

Szeretem
Robusztus, tankszerű megjelenését és a menetteljesítményét szeretem, meg a hosszú áttételezésű ötsebességes, automata váltóját. Szinte az egész autó Mercedes technológiára épül, a dízelmotortól a váltón és a futóművön át egész a parkoló radarig. Főleg városi használattal a fogyasztása 9 liter.

Javítottam
10 000 kilométert tettem bele egy év alatt és a futómű kopóalkatrészein (féktárcsa, betét, kormányösszekötő) semmilyen hibával nem találkoztam

Kellemetlen
Az autó több mint 5 méter hosszú és nincs hozzá gyárilag első parkoló radar, ami bosszantó, ezen felül a belső tér anyagminősége nem üti meg a hasonló kategóriába tartozó európai modellek szintjét.

Ára: 3,4 millió


A profi mondja

Három millió körül már látszólag könnyen válogathatunk a használt luxusautók között, első blikkre legalábbis autónak tűnnek még a 10-15 évvel korábban elérhetetlennek tűnő autócsodák. Első blikkre. 3 millióért ugyanis ésszerűen nézve még nem nyerhetünk bebocsátást az autós luxus nirvánájába. Hetes, A8, S-Klasse kategóriába ugyanis ennyi pénzért csak még sokkal több pénz elszórásához váltjuk meg a kiváltságosnak tűnő jogot. Ereszkedjünk 20 centivel közelebb a talajhoz. Jelzem, ekkor még mindig lebegünk, nagyautó kategóriában sem kell messzire mennünk ahhoz, hogy luxus címszó alatt óriási ráfaragást vegyünk. Egy fokkal talán mégis reálisabb az álom. Német szekciónál maradva a lassan tízedik évébe lépő első single frame elejű A6-ost ajánlanám, lehetőleg valami egyszerűbb benzinessel. 2.4 V6 az a motor, amit nem értékel a piac, sokat eszik, cserébe nem igazán megy, mégis megbízható.

Fotó: [origo]
A régebbi 5-ösnél a benzinmotorokkal vállalhatunk kevesebb rizikót

Beleférhet a keretbe, a körülményekhez képest pedig megbízható. Egy bő nagyságrenddel olcsóbbak a korai Bangle 5-ösök, öregen felejtsük el a koszlott dízeleket, már csak azért is, mert az Audival ellentétben itt tényleg élményszámba megy még a legkisebb benzines is, nem utolsó sorban azért, mert soros és hathengeres. Kézi váltóval párosítva elpusztíthatatlan. Nem mellesleg ez az utolsó előtti pillanat arra, hogy kiélvezzük ezt a szerkezetet, nemsokára már az öregeknél is beköszönt majd a feltöltött négyhengeres korszak. Árban hasonló szintet képvisel a 2002-től gyártott E-osztály. A lényegesen megbízhatóbb 2007-es modellévű verziók a megadott határba nem férnek bele, a régieknél főleg az SBC-re (speciális fékrendszer) és a nyűgös elektronikára kell figyelni. Ha nem német, akkor esetleg svéd vas jöhet szóba, bár hangsúlyoznám, hogy műszaki értéküket és vezetési élményüket tekintve nem vehetik fel a versenyt a németekkel. Fáradtka de bőrös-fullos S80 kapható viszonylag fiatalon. Váltójavításra azért legyen félretéve néhány százezer. 9-5-ös Saab-nál szintúgy. Meg mégy egy másik pár százezer, ki tudja mi jön alapon.

Forrás: Renault
Különleges és ritka autó a Renault Vel Satis, csak szánjunk rá egy kisebb vagyont és kerítsünk egy megbízható Renault-gurut

Az igazán bátrak próbálkozhatnak a galloknál is, az öntökönszúrás megkoronázásaként ajánlom a Vel Satist, ha megtörtént a művelet, legalább kényelemben rehabilitálhatjuk magunkat. Kevésbé bonyolult a 607, használható darabok ennyiért simán vannak. Nagy luxust azért nem ad. Alfa 166-ből szintén ki lehet fogni normális darabot, aki rá szeretne tenni még egy lapáttal, az egyből Thesis-szel kezd. Hihetetlenül látványos még ma is. Az unalmasoknak ott a Camry és a Maxima, azokkal baj nem lesz, de simán lehet, hogy véletlenül elsétálnak saját autójuk mellett a parkolóban, de ugyanez vonatkozik a Hyundai Sonatára is. Azért csak tessék megfontoltan számolni a nagy "luxusautós" döntés előtt, nehogy jaj legyen a vége.

Várkonyi Gábor, autóvásárlási tanácsadó