Hüpp-hüpp-hüpp, SUV-trükk - Mercedes-Benz GLA 220 CDI-teszt

2014.05.26. 08:55

A Mercedes-Benz GLA messziről olyan, mintha csak egy terepcsomagos A osztály lenne. De a látszat csal, mert valójában egy kompakt SUV, és még praktikusabb is az alapjait adó modellnél. Csak terepre nem nagyon való.

Mi ez és mi az újdonság benne?

A Nissan valósággal letarolta a piacot a Qashqai-jal, és ehhez nem is nagyon kellett megerőltetnie magát. A siker egyetlen titka az volt, hogy egy sima kompakt autót csomagoltak a japánok szabadidő-autós formába, és a kimondhatatlan nevű autót máris vitték, mint a cukrot. Naná, hogy a siker a riválisoknak is szemet szúrt, nagy lendülettel vetették bele magukat a koncepció lemásolásába - ennek köszönhető, hogy gombamód szaporodnak a kompakt szabadidő-autók, a sorba a GLA-val állt be a Mercedes-Benz.

Csak úgy tűnik, mintha A osztály lenne. Ha nem is sokkal, de nagyobb a hasmagasság, és a tető is magasabbra került. A képekre kattintva galéria nyílik!Fotó: Koncz Dávid

Műszaki tartalom

A Mercedes ravaszul oldotta meg a GLA kifejlesztését: vette az A és B osztály, valamint a CLA alatt található kompakt padlólemezt, reszelgetett kicsit az A osztály formatervén, megemelte az egészet, és már el is készült az autó. Ezzel természetesen szinte igazságtalanul leegyszerűsítettük a fejlesztési folyamatot, de a GLA tényleg úgy néz ki, mint egy magasított, lábujjhegyen álló, felfújt A osztály. Még úgy is, hogy a karosszéria vagányabb domborításokat kapott, nagyobbak lettek a felnik, majd az egészet műanyag dekorbetétekkel fűszerezték meg.

Merészebbek a karosszéria domborításai, műanyagbetétek próbálják kiemelni a szabadidő-autós jelleget. Terepre ránézésre sem valóFotó: Koncz Dávid

A csavar a történetben, hogy amilyen egyszerűnek tűnik a koncepció, annál inkább működik. A GLA messziről nem tűnik többnek, mint valami dizájncsomaggal megbolondított A osztály, a hasmagassága sem lett feltűnően nagy, mégis sokkal többen bámulták meg - bár ebben azért a feltűnő vörös színnek is lehetett nem kis szerepe. A Mercedesnél mindenesetre lehet dörzsölni a tenyereket, mert nagyon úgy tűnik, hogy a Qashqai-trükk szépen hoz majd a konyhára.

Az üvegtető a GLA-ban is szűkíti a fejteret, az egybefejtámlás kialakítás nem túl kényelmesFotó: Koncz Dávid

Milyen benne utazni?

Noha rendkívül feltűnő a rokonság az A osztállyal, a karosszérián pont annyit módosítottak, hogy a GLA ne csak a legmutatósabb, hanem a legpraktikusabb kompakt is legyen a Mercedes kínálatában. Bár a lábtér nem lett nagyobb, a magasabbra húzott tető miatt a GLA-ban sokkal jobb érzés hátul utazni, mint az A osztályban, a módosított csomagolásnak köszönhetően a csomagtartó mérete is jelentősen, 341-ről 421 literesre nőtt. Az üléspozíciót egyébként hat centivel emelték feljebb, de ez bentről fel sem tűnik, teljesen hétköznapi kompaktnak érződik a GLA.

A lábtér ugyan nem lett nagyobb, a tágasabbá vált fejtér miatt sokkal jobb hátul ücsörögni, mint az A osztályban. Menet közben nem feltűnő, hogy magasabbra került az üléspozícióFotó: Koncz Dávid

A külsőhöz hasonlóan az utastér is az A osztályból lehet ismerős, a kezelőszervek megegyeznek, még a középkonzol tetejére ültetett, nemszeretem kijelző is megvan. Az első ülések kagylószerű, egybefejtámlás kialakítása nem túl kényelmes, ennyire AMG csomaggal sem elég sportos egy dízelmotoros kompakt.

Milyen vezetni?

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy a hidegen különösen nyers 2,1 literes dízel a kedvenc motorom a Mercedes kínálatából, de az alapkoncepciót is figyelembe véve tökéletesen illik az autó karakteréhez. A 350 Nm-es nyomaték mindenre elég, nincs olyan helyzet, amikor a GLA lomhának érződne, városban és országúton is jól mozog. Padlógázra egy leheletnyivel gyorsabban is reagálhatna a hétfokozatú duplakuplungos váltó, összességében azonban a hajtáslánc meggyőző, a fogyasztása pedig 7-8 liter környékén tartható.

Nem ez a dízel a Mercedes legfinomabb járású motorja, de illik a GLA karakteréhez. A futómű pontos, de talán az AMG csomag miatt túl feszesFotó: Koncz Dávid

A hátul is többlengőkaros felfüggesztésnek, illetve az új generációs, a nyomatékot az első és hátsó tengely között folyamatosan dobáló 4Matic összkerékhajtásnak köszönhetően a GLA rendkívül stabilan fekszik az úton, a szabadidő-autós koncepció viszont egy fokkal komfortosabb rugózást indokolt volna. A kormányzás precíz, de Sport módban sem ad túl sok visszajelzést.

Mennyibe kerül?

A GLA hazai árlistája 8,559 millió forinttól (GLA 200) indul, ami azonos motoros összehasonlításban azt jelenti, hogy durván 650 ezer forinttal kérnek érte többet, mint az A osztályért. Ekkora felárat bőven megér a praktikusabb jelleg és a mindennapokhoz jobban passzoló használhatóság, a gazdagon felextrázott tesztautó 18,512 millió forintos ára viszont már erős túlzásnak tűnik. Ahogy februártól az összes Mercedeshez, az integrált szervizcsomag mellett a GLA-hoz is alapáron jár egy vezetéstechnikai képzés, ha valakinek esetleg ez lenne az utolsó lökés a vásárláshoz.

Műszaki adatok - Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4Matic
Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 2143 cm³. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 125 kW (170 LE)/3400-4000. Nyomaték: 350 Nm/1400-3000. Sebességváltó: hétfokozatú duplakuplungos automata. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4417/1804/1494 mm. Tengelytáv: 2699 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1569/1560 mm. Üres tömeg: 1595 kg. Megengedett össztömeg: 2075 kg. Csomagtartó térfogata: 421-1235 l. Üzemanyagtartály térfogata: 53 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/h): 8,3 mp. Végsebesség: 215 km/h. Gyári átlagfogyasztás: 4,9-5,1 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 7,5 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 129-132 g/km.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK