Így hozza formába az autóját a télre!

elakadt jármű ÉVSZAK havas hótorlasz IDŐJÁRÁS KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY személyautó tél út Kisbelgrád, 2014. február 2.
A hó fogságában rekedt autó Kisbelgrád település határában a Szabadkát és Topolyát összekötő M22-es főúton, amelynek e
Kisbelgrád, 2014. február 2. A hó fogságában rekedt autó Kisbelgrád település határában a Szabadkát és Topolyát összekötő M22-es főúton, amelynek egyes szakaszain csak egy sávon sikerült áttörni a több méteres hótorlaszokat 2014. február 2-án. A rossz útviszonyok miatt a Szabadka és Újvidék, illetve Belgrád közötti autóbusz- és vasúti forgalmat is leállították. MTI Fotó: Molnár Edvárd
Vágólapra másolva!
Noha a rendszeres havazások időszaka még nem köszöntött be, már most is egyre csípősebbek a reggelek, pláne az éjszakák. Elmondjuk, hogyan készítse fel az autóját a télre, és hogy mit készítsen be feltétlenül a csomagtartóba.
Vágólapra másolva!

Az utakat ugyan még nem borította el a hó és a latyak, de mínuszokból már jócskán kijutott, ami elég világos jelzés arra vonatkozóan, hogy az autók téli felkészítésén is ideje átesni. Az ilyenkor szokásos teendők nagy részét szerencsére otthon is el lehet végezni. Szervizre legfeljebb akkor van szükség, ha például mostanában esedékes egy kötelező karbantartás: jobb ezen az igazán kemény fagyok előtt átesni, és mihamarabb időpontot kérni a márka- vagy a kedvenc sarki szervizünkben.

Ez legyen az autóban

Nagy esély ugyan nincs rá, de szélsőséges esetben azért előfordulhat, hogy egy nagyobb havazás miatt elakadunk valahol, az ilyen esetekre

legyen bekészítve egy túlélőcsomag (pokróc, sokáig elálló étel vagy rágcsálnivaló, palackozott víz és egy kanna üzemanyag)

a kocsiba, és nem árt beszerezni egy autónkhoz való hóláncot sem. Utóbbi különösen a külföldi sítúrára tartóknak fontos, sok országban télen ez is a kötelező tartozékok sorát gyarapítja.

Akkora, mint egy nagyobbacska okostelefon, mégis simán beindít egy autót... A zsebbika az új ajánlott kellék

A télnek nekifutva elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. Szükséges az esetleg csíkokat húzó ablaktörlőlapátok cseréje,

a tartály évszaknak megfelelő ablakmosó-folyadékkal való feltöltése

- nincs is kellemetlenebb annál, mint amikor a bent felejtett és befagyott nyári folyadék miatt hiába húzzuk a kart, nem spriccel semmi az üvegre, netán szét is reped a több ezer forintos tartály.

Így segítenek a benzinkutaknál

Benzinkútnál bemérethetjük a hűtőfolyadék fagyáspontját, és gondoskodhatunk pótlásról, de érdemes venni jégkaparót és jégoldó sprayt is, ha nincs.

Az akkumulátor, amely nyáron simán indítja az autót, nem biztos, hogy a hűvösebb reggeleken is ezt teszi.

Ilyenkor az akksi fokozott igénybevételnek van kitéve, hiszen az utastér fűtése, a hátsó szélvédő páramentesítése, a ködlámpa használata vagy az éjszakai fagytól ledermedt motor indítása komoly megterhelést jelent.

Ne maradjon ki a hűtőfolyadék fagyáspontjának beméretése, és szükség esetén utántöltése. A nyári ablakmosót is kötelező télire cserélni Forrás: AFP

Egy ma kapható átlagos akkumulátor már nem igényel törődést, nem kell a folyadékot utántölteni, de néhány év után biztosan jelentősen veszít teljesítményéből, vagyis egy ilyen korú akkumulátornál illik felkészülni bármire. És garantáltan akkor leheli majd ki a lelkét, amikor épp nagyon kellemetlen lesz nekünk.

A tuti tipp lemerült akkumulátorhoz

Azzal nem hibázunk, ha ellenőriztetjük az akku állapotát, ahogy azzal sem, ha tartunk otthon töltőt.

Egyre elterjedtebb megoldásnak számítanak azonban az úgynevezett zsebbikák

(például ez) is, amelyeket elég egyszer feltölteni, aztán bedobni valahova a kocsiba, mert a gyártók ígéretei szerint hónapokig tartják a töltést.

Mivel télen nem jellemző a tűző napsütés és kánikula, az akku felrobbanásának különösebb veszélye nélkül tarthatjuk a zsebbikát a kesztyűtartóban is, ahonnan azonnal előkaphatjuk, ha éppen nem indul a motor. Ennek a kütyünek pofonegyszerű a használata, és tényleg lazán beindít egy autót, pár ezer forintért kifejezetten jó befektetés lehet egy ilyen.

Látni és látszani

Az izzók fényereje többéves használat után akár a felére is csökkenhet, de szennyeződés, sár és vízpermet is jelentősen ronthatja a fényerőt, ezért ellenőrizzük a lámpákat, ha szükséges, cseréljünk izzókat (pláne, ha a műszerfal is figyelmeztet erre) és menjünk el búrapolírozásra is.

Fél szemmel elég veszélyes a tél, a kiégett izzót muszáj cserélni Forrás: AFP/Philippe Huguen

A műszaki biztonság egyik alapkövetelménye a futómű kifogástalan állapota, szakműhelyben néhány ezer forintért átvizsgálják és elvégzik a beállítást.

A lengéscsillapítók és fékek állapotát is műszeres méréssel érdemes ellenőriztetni,

mert ez az autó úttartását, stabilitását és a fékút hosszát is befolyásolja. Ami a csúszós, nyálkás útfelületen különösen fontos.

Ködben, szitáló esőben nagyobb követési távolságot tartva, lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkezésének kockázata, a hibák is könnyebben korrigálhatók. Aki bizonytalannak érzi magát, bátran keressen fel egy vezetéstechnikai centrumot, ahol felkészítik a váratlan helyzetekre.

Hét fok alatt téli gumi. Vagy négy évszakos?

Ha nincs, még nem késő beszerezni a téli gumit, amely a téli autózás elengedhetetlen kellékének számít. Egy bizonyos hőmérsékleti határ alatt kimondottan nem javasolt a nyári abroncsok használata, ez pedig a sokat emlegetett plusz hét fok.

Ez nem azt jelenti, hogy pontosan hét foknál van a határ,

hanem azt, hogy ha az átlaghőmérséklet hét fok alatt van, akkor már a téli gumiabroncs jelentősen jobb, mint a nyári. A használattól is sok függ: aki inkább hajnalban vagy éjszaka autózik, annak már hónapok óta szüksége lehet téli gumira, mint a csak nappal közlekedőknek.

A téli gumikkal szemben erős kompromisszumot jelentenek a négy évszakosak. Van olyan négy évszakos abroncs is, amelynek profilmélysége gyárilag 7 milliméter, 4 milliméter alatti gumival pedig télen nem is lehet autózni például Ausztriában. Egész éves használatban gyorsan elkopik egy ilyen szett Forrás: Hankook

A téli gumival kapcsolatban évek óta gyűri egymást a pártoló és ellenző tábor, a konszenzus legkisebb esélye nélkül. Állandóan felmerülő téma, hogy a hazai éghajlati viszonyokra teljesen megfelelő lehet egy négy évszakos szett is, ezek azonban hiába fejlődnek évről évre, még mindig komoly kompromisszumot jelentenek.

Ha az alapjuk puhább téli keverék, mint a legtöbb négy évszakosnak, nagyon kopnak nyáron. A Michelin a CrossClimate-tel fordított, egy alapvetően nyári keveréknek adott téli jellemzőket, ez viszont kemény téli viszonyok között nyújt gyenge teljesítményt.

A négy évszakos gumi inkább azoknak lehet jó választás, akik keveset és főleg takarított városi utakon autóznak,

ha pedig mégis leesik a hó, simán otthon hagyják a kocsit. Négy évszakos gumikat egyébként nemrég teszteltek a szakemberek, és több jó nevű márka is elhasalt. Erről itt írtunk bővebben.

Megelőzni a rozsdásodást

Sokan elhanyagolják, pedig a téli felkészülésnek fontos eleme az alvázvédelem, a rozsda kíméletlen ellenfél. A sós, nedves utakról felcsapódó lé nem kímél egyetlen alkatrészt sem: kikezdi a futómű fém- és gumielemeit, a karosszéria alsó részét és a lemezeket. Elég egy apró sérülés (kavicsfelverődés, padkázás) és máris kinyílik a védőréteg. A felületen először pici barna pöttyök jelzik a rozsda felbukkanását, majd lassan elindul az átlyukadási folyamat.

Mosatni télen is kell, csak figyeljünk a rozsdásodásra Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Romain Fellens

Megelőzésként nem csupán a rendszeres alvázmosás hasznos, a hibás részt érdemes minél előbb kijavítani: elég lehet a gyári javítófestékes kezelés, esetleg egy nagyobb darabon pótoljuk a megsérült védelmet. A karosszéria többi részét viaszolással és rendszeres nagynyomású mosással lehet óvni.

Néhány évente érdemes teljes körű alváz- és üregvédelemmel felkészülni a télre. A nagy átlagban 25-35 ezer forintos kezelés az évenkénti ellenőrzés mellett öt-hat évre biztosítja a gépkocsi korrózióvédelmét, de a sérülésekre így is ügyelni kell. Ugyanakkor párás utcáról bevitt kocsi üregeit hiába kezelik, fontos a kezelés előtt hosszú időt ráhagyni a teljes kiszáradásra. Nem árt tudni, hogy ma is rengeteg gyártó spórol a tisztességes karosszériakezelésen, újabb autóknál is hasznos az utólagos korrózióvédelem.

Sokat tehetünk a rozsdásodás ellen azzal is, hogy télen gyakrabban mosatjuk az autót, lehetőleg kézi mosóban, ahol szárazra is törlik.