Maradjon meg eredetiként, vagy tuningoljuk? Kevés kérdés osztja meg ennél jobban a régi autók híveit, még úgy is, hogy kizárjuk a vasalódeszkás, neonfényes, repedtfazék-hangú bazári vonalat. Vagy a „rat” irányzatot, bár kétségtelenül a patkányautókban is van nagy adag kreativitás. Egy "cult" stílusban, ízlésesen átépített Golf I-re azonban nem lehet csak úgy legyinteni, és néhány szocialista típusból maradt még több ezer ahhoz, hogy ne siránkozzunk néhány tucatnyinál az ültetésen, cicomázáson.
Aki járt már veterános találkozón, észrevehette, mekkora divat a zömében hobbicélú öreg vasak átépítése, extrém példákból pedig nevéhez méltóan több százat is felsorakoztat a Tuning Show. De ahogy az oldtimer-minősítő bizottság, úgy
sokszor a nosztalgiázni vágyó emberek többsége is egyféle állapotot lát ideálisnak: az eredetit.
Ennek szellemében a Hungexpo F és G-pavilonját az átalakítottak mellett gyári állapotú veteránok is megtöltik (megelőzve az április közepi Oldtimer Show-t).
Idén csokorba gyűjtve mutatkoznak be a kabriók, kupék és kombik, talán a legbájosabb kategória a nehéz időkben született törpeautóké (Messerschmitt KR200, Heinkel Kabine, BMW Isetta). Keveseket kötnek már hozzájuk emlékek, pedig korszakos jelentőségűek a II. világháború előtti autók (például Erskine Sedan, Renault Celtaquatre), egy elhoztak a szalonra egy restaurálás alatt álló Mercedes 190 SL-t is. Minden kiállító veteránjármű klubnak presztízskérdés volt a színvonalas felhozatal.
Ki kell emelnünk a Citroenek felhozatalát (főleg Kacsák), a Porschéket, Mercedeseket és persze az Audikat - utóbbiak közül is főleg a 100-as Coupét, az ős-Quattrót és a V8-at.
A Fiaton kívül komoly Opel-felhozatal volt
(nem csak autók, de biciklik, sőt, varrógép is), és mindig felderíti az ember napját, ha két szép Iso-sportkocsit lát egymás mellett parkolni. Zseniálisan festenek a VW T1 hippibuszok is.
Két kategória dominálta az AMTS-felhozatalát, egyiküké az amerikai járgányoké volt. Csodálták is a látogatók az Impala óriási fecskefarkát, a Cadillac ebédlőasztalnyi motorháztetejét, a Dodge Charger (Lee-admirális) villanyborotvaszerű hűtőmaszkját és a kéttengelyes Airstream lakókocsi luxusát. Pont az USA-vasaknál jött jól, hogy a show jellegéhez illően nem volt elvárás az eredetiség: pár épített gép veszettül jól nézett ki, például a hot-rodok vagy a vágott tetejű (top chop), mattfekete Chevy.
A másik meghatározó műfajt úgy hívják, szocialista autó. Már a bejáratnál is kedvet csinált a Trabant Hycomat, illetve az OT-rendszámos Skoda 105 S és Zsiguli 1200 Kombi, de az F-pavilonban igazi orgiára számíthatnak a KGST-hívők, két veterán ladás egyesület jóvoltából.
Egyikük a kiállítást zseniális bolhapiac-imitációval fűszerezte,
a másik csapat pedig szolgálati kocsik témában csodás kollekciót hozott régi rendőrautóval, tűzoltóval, mentővel, taxival – sőt, híradós Volga kombival.
Legtöbbeknek csak a kihalóban lévő Ikarus buszok, illetve a nálunk készülő Suzukik, Audik, Mercedesek és (egykori) Opelek jutnak eszébe a magyar járműiparról, pedig a Csonka János első gázmotorja óta eltelt 140 évben izgalmas felfedezések és prototípusok vagy szériagyártmányok jelezték a fejlődés útját. Sőt, a magyar mobilitás gyökerei ennél is mélyebbre nyúlnak: a Komárom megyei Kocs községből származó, lóvontatású utazójármű újításait Európa-szerte átvették.
Nem csak erről emlékeznek meg az AMTS immár hatodik alkalommal megtartott tematikus kiállításán, hanem elhoztak egy 140 éves bécsi postakocsit is, a császári udvar közlekedéséről maga Habsburg György tartott előadást a szalon nyitónapján.
Persze a hangsúly a közelmúlt járművein van
az Autós Nagykoalíció által berendezett tárlaton, Dutra traktortól a Pannónia motorig, míg a jelent hazai Jaguar-Land Rover műszerfalak, győri Audik és külföldi gyártású, de magyar formatervű autók képviseleték.
Egyikük a sportos Stinger, karosszériáját sok más újkori Kiához hasonlóan Kovács Miklós rajzolta. Ő nem tudott végül eljönni az AMTS-re (beszédet tartott helyette Anisits Ferenc dízelpápa), itt volt viszont egy másik dizájner, a retró Fiatokról, Citroen HY-reinkarációról és Riva yachtokról ismert Obendorfer Dávid. Ha már vízi közlekedés, akkor a légi sem marad el: bemutatkozott a műrepülésre és oktatásra alkalmas Fusion 212 repülőgép és kecskeméti fejlesztőcsapata, a Magnus Aircraft is.
„Kettős öröm a víkend a Népmotorral!” . szólt az 1937-es hirdetés, igaz, akkoriban a vevők sokféle nyugati gyártmányú motorkerékpár és autó közül választhattak.
Sajnos az öröm nem sokáig tartott,
amelyik járművet nem kellett beszolgáltatni az második világháború alatt, azt jó eséllyel a Rákosi-korszakban kellett felajánlani megvételre az államnak. Csak a hatvanas években, a kádári konszolidáció alatt pezsdül fel az autóértékesítés, persze várakozási időkkel és szocialista autókkal.
A motorizáció hőskorától a rendszerváltásig terjedő időszakról érdekes képet ad az AMTS másik tematikus kiállítása, amely a kereskedelem mellett olyan témákra is kitér, mint a magyar autószalonok, benzinkutak, járműreklámok és versenyek története. Tablók mellett kisebb-nagyobb tárgyakkal is felidézik a korszakokat, de szavak helyett beszéljen róla inkább a fenti galéria, amit a Meseautó-kiállítás korábbi helyszínén, a Magyar Kereskedelmi a Vendéglátóipari Múzeumban készítettünk.