A Mercedes legfontosabb genfi újdonsága a kecskeméti dizájnkombi

CLA
Vágólapra másolva!
Bemutatkozott a CLA kupénál tágasabb és praktikusabb, de hasonlóan sportos megjelenésű Shooting Brake.
Vágólapra másolva!
A 4,68 méteres hossz és az 1,83 méteres szélesség is 5-5 centivel nagyobb, mint a réginél, a magasság viszont alig változott Fotó: Gulyás Péter

Az első CLA-nál két évet kellett várni rá, az új nemzedéknél viszont már két hónappal a kupé után be is mutatták a Shooting Brake-et. Ez jelenleg

az egyetlen dizájnkombi a Mercedes kínálatában,

hiszen a nagyobb CLS-ből már csak négyajtós létezik.

Achim-Dietrich Badstübner, a CLA Shooting Brake formatervezője magyarázza a dizájnt: "a laposabb fényszórók, a hosszabb motorháztető és a gyémántmintás, központi csillaggal ellátott hűtőrács a Mercedes-Benz sportautók jellemzője" Fotó: Gulyás Péter

A CLA kupéhoz hasonlóan a CLA Shooting Brake is kizárólag Kecskeméten készül, az értékesítése idén szeptemberben kezdődik,

az ára kb. 200 ezer forinttal lesz magasabb

azonos motor és felszereltség esetén.

A LED-es hátsó lámpák megegyeznek a kupééval, és a rendszám itt is leköltözött a lökhárítóba Fotó: Gulyás Péter

Vélhetően többet fognak gyártani honfitársaink, mint elődjéből, mert ezt már Kínában is árulni fogják. A világ legnagyobb autópiacán a vevők számára az autók tágassága az egyik legfontosabb szempont a vásárlásnál. A Mercedes azért dönthetett úgy, hogy az új Shooting Brake-et már oda is elviszi, mert a hátsó sorban javult a helykínálat.

Családi autónak is beválhat

A 4,68 méter hosszú karosszéria a B-oszlopig teljesen megegyeznek a kupé modellével.

Középtől azonban magasabban fut a tetővonal,

amely könnyebb beszállást és nagyobb fejteret biztosít a hátsó ülésen utazóknak.

A 4,68 méteres hossz és az 1,83 méteres szélesség is 5-5 centivel nagyobb, mint a réginél, a magasság viszont alig változott Fotó: Gulyás Péter

Én például a genfi üléspróbán a magam 178 centijére beállított vezetőülés mögött még kényelmesen elfértem a hátsó ülésen, a fejem és a plafon között négyujjnyi távolság maradt.

Igaz, a nagyobb fejtér érdekében a hátsó ülőlap meglehetősen alacsonyan van,

ami nem mindenkinek kényelmes. Viszont a hátsó lábtér is nagyobb, mint korábban, amit az elődhöz képest a tengelytáv 3 centis nyújtásával értek el.

Az indirekt hangulatvilágítás és turbina alakú szellőzők is hozzájárulnak a prémiumautós atmoszféra megteremtéséhez Fotó: Gulyás Péter

Azért így sem feltétlenül a tágasság lesz az első, ami a hátsó ülésen ülők eszébe fog jutni, mert a tető kupolaszerűen borul a széleken ülők fejére,

viszonylag kicsik a menő, keret nélküli ablakok,

és előre is keveset lehet kilátni, mert az első sportüléseket egybeépítették a fejtámlákkal.

871 milliméteres szélességével a csomagtérnyílás jóval szélesebb az elődnél (635 mm), továbbá a csomagtartó érintés nélkül nyitható, de a perem még mindig magasan van Fotó: Gulyás Péter

Bár a formatervezésnél az egyedi stílus érezhetően fontosabb volt a használati értéknél, a kombi CLA azért még így is jóval praktikusabb a négyajtósnál,

a csomagtartó például 460 helyett 505 literes,

itt alapból lehajtható a hátsó ülés és az első utasülés is. Emlékeztetőül, az első CLA-nál 470 literes volt a négyajtós, és 495 literes a Shooting Brake csomagtere.

Már gesztusvezérlés is van

Pár apró változást leszámítva az új CLA-ba is az új A-osztály műszerfalát szerelik (itt olvashat róla tesztet). Ez persze egyáltalán nem baj, mert a ferdehátú kompakt belső tere a legmodernebbnek számít az alsó középkategóriában, főleg, ha a szélesvásznú kijelzőt is megrendelik hozzá.

A fejtámlával egybeépített ülések a sportosságot hangsúlyozzák Fotó: Gulyás Péter

Az A-osztályból ismert MBUX fedélzeti infotainment rendszer továbbfejlesztett változatát kapja a CLA és a CLA Shooting Brake. Ez komplexebb hangparancsokat is képes értelmezni, és az autóban ülők közül csak arra figyel, aki a „Hey, Mercedes" kifejezéssel felébreszti álmából.

Már képes megkülönbözteti a vezető és az utas hangját,

így például magától tudja, hogy melyik ülésnél kell aktiválnia a masszázsfunkciót, vagy felerősíteni a fűtést.

A CLA az első Mercedes gesztusvezérléssel Fotó: Gulyás Péter

Ráadásul a sötétben is működő „belsőtér asszisztens" révén az MBUX

mostantól kézmozdulatokkal is irányítható.

Lehetséges a lámpák felkapcsolása, és a képernyőtartalmak változtatása is. A korábban elmentett személyes kedvenc funkció pedig a középkonzol felett V-alakban tartott mutató és középső ujjakkal hívható elő.

Futómű, motorok

A korábbinál szélesebb nyomtávoknak (elöl +63 mm, hátul +55 mm) és alacsonyabb súlypontnak köszönhetően

az útfekvés valószínűleg javul az elődhöz képest,

a kényelmet adaptív lengéscsillapítás megvásárlásával lehet fokozni. Alapáron 16 colos kerekeket szerelnek a kocsira Kecskeméten, de felárért akár 19-esek is rendelhetők lesznek 225/40 R19 abroncsokkal. Ellentétben az A-osztállyal, minden motorhoz független, többlengőkaros hátsó futómű jár.

0,26 légellenállási alaktényező, amely a kupé 0,23-as értékénél rosszabb, de azért így is elég jó Fotó: Gulyás Péter

A CLA Shooting Brake csúcsváltozata az AMG változatok érkezéséig CLA 250 lesz, amelynek kétliteres négyhengeres turbómotorjával 225 lóerőt és 350 Nm nyomatékot ad le a hétfokozatú duplakuplungos automata váltón keresztül. A szeptemberi piaci bevezetés idején azonban az A-osztályokból ismert, ennél gyengébb benzines és dízelmotorok is elérhetőek lesznek.