Végre egy autó, ami tényleg olyan keveset eszik, amennyit ígér - Lexus UX 250h-teszt

2019.09.14. 09:39

A Toyota hibrid rendszere a mostani generációval forrt ki igazán, a Lexus kis SUV-ja ugyanis annyit fogyaszt vele, mint egy miniautó, ráadásul úgy megy, ahogy arról egy Prius csak álmodhat.

Az izgalmas élekkel, konvex és konkáv felületekkel rendelkező karosszéria 4,5 méter hosszú, 1,84 méter széles, és 1,52 méter magas, utóbbi félúton van a normál autók és a klasszikus SUV-ok között. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Szabó Gábor - Origo

A Lexus legkisebb, kompakt méretű szabadidő-autója, az UX jókora késéssel csak idén érkezett meg: manapság ez a szegmens növekszik a legnagyobb mértékben, a többi prémiummárka ezért már rég jelen van itt. Ezek a kocsik alig nagyobbak egy Golfnál, tehát városban még könnyű manőverezni velük, ugyanakkor magasabb üléspozíciót, divatosabb megjelenést, és enyhe terepjáró képességet adnak, persze magasabb áron.

A Lexus szerint jó esély van rá, hogy az UX vevőinek 70-80 százaléka új lesz a márkánál, ami számukra különösen jó hír, mert híresek arról, hogy a nagyfokú elégedettség miatt az ügyfeleik hűségesek maradnak hozzájukFotó: Szabó Gábor - Origo

Annyira népszerű a kategória, hogy a németek nem is egy, hanem két-két modellel vannak itt jelen, egy sportosabb és egy praktikusabb alternatívával. Az Audi Q2/Q3 BMW X1/X2, a Mercedes GLA/GLB mellett persze nem szabad megfeledkezni a Jaguar E-Pace-ről, a Volvo XC40-esről és az Infiniti QX30-ról sem. Ha pedig a prémium mezőnyt kicsit tágabban értelmezzük, akkor a Mazda új CX30-asát is ide vehetjük, esetleg a Volkswagen T-Rocot, a szintén új Kia Xceedet, vagy házon belülről a Toyota C-HR-t is.

A LED-es fényszóró alapáras, az összehúzott szemöldököt mintázó nappali fény szigorúbbá teszi a megjelenéstFotó: Szabó Gábor - Origo

Hogy néz ki?

Klasszikus szépségnek nehéz lenne nevezni az UX-et, de minél többet néztem, annál jobban megkedveltem a számtalan érdekes részlete miatt. Mikor láttunk például mini vezérsíkokat hátsó lámpákon (oldalszélben stabilizálják az autó hátulját), felniküllőkön lévő légterelőket, vagy olyan hűtőmaszkot, amelynek 3D-s mintázata a betekintés szögétől függően változik?

Még a hátsó lámpák is kaptak légterelőketFotó: Szabó Gábor - Origo

És akkor még egy szó sem esett a hátsó lámpákat összekötő, divatos LED-csíkról, a szögletes kerékjárati ívekről, és a fölöttük lévő bevágásokról, amelyek állítólag úgy terelik a levegőt, hogy kanyarban csökkentsék a karosszéria függőleges kilengéseit. Utóbbi elég hihetetlenül hangzik, de a Lexusnak van annyira profi a szélcsatornája, hogy adjunk a szavukra.

Egy Corollánál kb. 10 centivel magasabb, de egy RAV4-nél meg 15 centivel alacsonyabb, még a C-HR is magasabb nálaFotó: Szabó Gábor - Origo

A Corollához, C-HR-hez és a Priushoz hasonlóan az UX is a Toyota moduláris platformjának kompakt változatára épül, aminek két dolgot köszönhet: az elképesztően merev, csavarodásnak ellenálló karosszériát, és a kategória legalacsonyabb (594 mm) súlypontját. Előbbi nem csak a minőségérzetnek és a halk működésnek, de a passzív biztonságnak is jót tesz, az útfekvés pedig mindkét tulajdonságból profitál.

Milyen belül?

Egy SUV-hoz képest nagyon mélyre engedhetők az ülésekFotó: Szabó Gábor - Origo

A csúcsfelszereltség esetén a hűthető és fűthető első ülések igen kényelmesek, bár sok oldaltartást nem adnak. Szokatlanul mélyre le lehet engedni őket, aki tehát a „magasról lenézek az útra" érzést, és a könnyű ki-beszállást keresi egy szabadidő-autóban, inkább máshol keresgéljen, vagy vegyen egy NX-et. A mélység miatt az UX-et nem is olyan érzés vezetni, mint egy SUV-ot, hanem mint egy hagyományos kompaktot. Sikerült eltalálni a vezetői helyzetet, de a jó fogású kormányt nem lehet eléggé kihúzni, a kilátást pedig megnehezítik a kis oldalablakok és a vaskos A-és C-oszlopok; hátrafelé jól jön a kamera.

A középkonzol a vezető felé fordul, a vaskos kormány jó fogásúFotó: Szabó Gábor - Origo

Beüléskor azt éreztem, hogy egy igazi prémiumtermék, ami nagyon nem német, és erre kicsit rá is játszik. Hogy mire gondolok? A nagyrészt minőségi anyagokból épített műszerfal formája kissé keszekusza, annyiféle forma, és felület keveredik benne, hogy megszámlálni is nehéz. Emellett a központi menürendszer erő-visszacsatolásos tapipadja is megszokást igényel, mert egy egeret kell az ujjunkkal irányítani a központi képernyőn, ami 130 km/órás sebességnél nem a legszerencsésebb. Először idegenkedtem tőle, de fura módon 1-2 nap alatt ráállt a kezem, és megtanultam gyorsan használni.

A tapipad nem a legszerencsésebb ember-gép interfész, de rá lehet érezni a használatára. Vannak közvetlen funkciógombok isFotó: Szabó Gábor - Origo

Egy német autóban biztos nem kerülhetett volna bele hasonló megoldás, ott vagy érintőképernyőt, vagy egyszerűen használható forgótárcsát használnak. Érdekes, hogy a Lexus az elsők között vezette be az érintőképernyőt 14 évvel ezelőtt az akkori GS-ben, most viszont, amikor már mindenki használja, elfordult tőle. Egyébként a digitális műszerfal széria, a központi kijelző 7 colos, csak a drágább modellekbe kerül a tesztautó 10,3 colosa, ami széles, de nem túl magas, hogy ne takarjon ki a szélvédőből.

A hátsó üléseknél kevés a hely, inkább csak gyerekeknek, vagy kis termetű felnőtteknek kényelmesekFotó: Szabó Gábor - Origo

Az UX legnagyobb hibája a helykínálat, a második sor kisautósan szűk, 170 centis magasság fölött már nem érzi kényelmesen magát az ember, ha előtte is egy hasonló magasságú ül. Nem lehet büszke a csomagtartójára sem a kis Lexus: a 320 liter már leírva is kevés, de a magas peremű üreg valahogy ennél is kisebbnek tűnik. Az összkerék-meghajtású változatban még kisebb a csomagtartó a hátsó hajtás miatt, ott 283 literrel kell megelégedni, miközben egy xDrive-os BMW X2 470 litert ad.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni az UX-et!

Előző
  • 1
  • 2
Következő