Így költözik be a furgonokba a hibrid hajtás - Ford Transit és Custom PHEV menetpróba

2019.10.26. 13:12

A jelentősen szigorodó környezetvédelmi előírások kapcsán szinte kizárólag a személyautók vannak reflektorfényben, pedig a haszongépjárművek sem kerülhetik el a sorsukat. A Ford inkább igyekszik egy lépéssel előrébb járni, így kerülhet hibrid hajtás egy furgonba vagy mikrobuszba, de a meglévő dízeleket is jóval tisztább üzeművé tették. Kipróbáltuk a megújult Transit Custom modelleket, illetve nagy testvérét, az előnév nélküli Transitot.

A városi forgalomról legtöbbünknek személyautók tömött sora ugrik be (meg a tömegközlekedés), ám az áruszállítás sem elhanyagolható részben van jelen. Főleg a könnyű furgonokról van szó (3,5 tonnás össztömegig), amelyek kifejezetten a helyi és helyközi használatra vannak befogva, tehát nagyon komoly szerepük van a levegőminőség alakulásában.  Bár a haszongépjárművek emissziós határértékei is egyre szigorodnak, ahogy az autóknál, úgy itt sem pihenhetnek a gyártók, folyamatos fejlesztésre van szükség – főleg, mert mindegyik dízel.

Előtérben a három Connect, hátul a Transit-flotta. Utóbbi típusból klasszikus dobozos furgonoktól kezdve a platós vagy sima alvázig számos kivitel létezik. Galériához kattintson a képre!Forrás: Ford

Sok más országhoz hasonlóan hazánkban is messze piacvezető a kishaszonjárművek terén a Ford, maga a Transit és a Transit Custom is jókora előnnyel birtokolja az első helyet. Ezzel adott volt a lehetőség a márkának, hogy iránymutató megoldásokkal rukkoljanak elő, és ezt most meg is tették. Míg a személyautóknál már-már kötelezően elvárt, hogy a gyártó valamilyen alternatív meghajtást is kínáljon az adott típushoz, a kisáruszállítóknál a többség még csak tapogatózik a témában.

A hatékonyság első lépése: fogyókúra

Nem csak arról volt szó, hogy (amennyiben a vevő igény tart rá) egyszerűen beépítenek egy hibrid hajtásláncot, más változásokat is eszközöltek a ráncfelvarrott „nagy" Transiton  a még nagyobb hatékonyság érdekében – ez valamennyi változatára érvényes. Például súlycsökkentést, ami bizonyos kivitelek esetén a 80 kilogrammot is eléri, ezt pedig a terhelhetőség növelésére fordíthatták.

A 2014-ben bemutatott Transit orrkialakítása is megújult idénre. Látványosabb menetfényével modern összhatást keltForrás: Ford

Az alumínium motorháztetőtől kezdve a nagyszilárdságú fémötvözetek alkalmazásán keresztül számos trükköt vetettek be a fogyókúrához. Még olyan apróságnak tűnő dolgokon is komoly kilogrammokat nyertek, mint az első féktárcsák porvédő lemezeinek vagy a hátsókerék-hajtású változatok hátsó hídjának módosítása (a kisebb és könnyebb kivitelek a korábbiakhoz hasonlóan fronthajtásúak, ugyanakkor léteznek 4x4-es kivitelek is).

Számos ponton sikerült lefaragni az autó önsúlyából, ami teherbírás szempontjából is hasznos. Ez a vegyes felhasználású változat, második üléssorral és mögötte raktérrelForrás: Ford

A hetedik generációs Transit kibővült motorkínálatának gerincét továbbra is a klasszikus dízelmotorok adják. Ezeket sem hagyták változatlanul, mostantól minden esetben széria a start-stop rendszer,  így kb. 7 százalékkal lett takarékosabb a kétliteres EcoBlue névre keresztelt motor. Megjelent egy új, 185 lóerőt és 415 Nm-t leadni képes verzió, valamint hátsókerék-hajtás esetén már tízfokozatú automataváltó is kérhető.

A bálna gyomrában. Egyre fontosabb ez a kategória az áruszállításban, sokan a 3,5 tonnás össztömegű járműveket keresik (nincs tachográf, nem kell C-s jogosítvány stb.)Forrás: Ford

Enyhe hibrid, vagy különleges ökofurgon

A következő lehetőség a Mild Hybrid dízel változat, amely egy 48 voltos akkumulátorral, valamint egy szíjhajtású villanymotor/generátor egységgel egészíti ki a belsőégésű motort. Ez végzi a start-stop működtetését, illetve az akkumulátorban eltárolt mozgási energiát gyorsításkor felhasználva csökkenti a dízelmotor terhelését, ezáltal a fogyasztást is. A gyáriak szerint ez legalább 3, de ideális esetben (főleg városi használatnál) akár 8 százaléknyi megtakarítást hoz. Mivel az egész hibrid rendszer csupán 30 kilogramm, ezért a terhelhetőségre sincs különösebb hatással.

Ilyen az élet a kakasülőn. Átdolgozták a Transit műszerfalát és új a kormánykerék, számtalan részlet ismerős a márka személyautóibólForrás: Ford

Az igazi nagy durranás azonban nem ez, hanem a plug-in változat, amely soros hibrid rendszerűnek tekinthető – vagy, ha úgy tetszik, ez egy hatótávnövelős elektromos autó, pontosabban furgon.  A zéró helyi károsanyag-kibocsátás lehetőségén felül még számos szempontot figyelembe vettek a fejlesztéskor. Ilyen a megfelelő hatótávolság, a kompromisszumok nélküli terhelhetőség és raktérkapacitás, valamint az egyszerű tölthetőség. Haladjunk sorban ezeken végig.

Custom PHEV a töltőoszlopnál, ma még ritka látvány az ilyen furgon. Bal elöl találjuk a Type2 töltőcsatlakozót, ezen maximum 3,6 kW teljesítménnyel táplálhatjuk az akkupakkotForrás: Ford

A hatótávolságot elektromos módban a raktérpadló alá beépített 13,6 kWh kapacitású akkumulátor biztosítja. Gyári érték szerint ez 56 km-re elegendő, melyhez hozzájön a kiegészítő benzinmotor hatótávja. Ha az akku és a benzintank is teljesen tele van, akkor nagyjából 500 km-t tehetünk meg, ami teljesen elektromos hajtással ma még csak hatalmas súlyú akkumulátorral lenne megoldható.

A plug-in verzióban nincs fordulatszámmérő, helyette kettős hatótáv, illetve töltöttség visszajelző vanForrás: Ford

A helykínálat a plug-in kivitelben semmit sem változott, a raktérpadló alatt bőven volt hely az akkumulátornak, míg az összes többi komponenst sikerült bepréselni a normál motortérbe.  Mivel a háromhengeres, egyliteres EcoBoost benzinmotor (!) rendkívül kompakt kialakítású, ezért hosszában helyezték el, alatta található a villanymotor, ezenfelül az inverternek és a további elektronikáknak is jutott hely.

A következő oldalon kiderül, milyen vezetni a megújult furgonokat. Kérjük, lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő