A legfontosabb szabály: itt tilos bekötni a biztonsági övet

2020.04.02. 21:54

A világ legmélyebb tava télen olyan vastag jégtakarót növeszt, hogy a helyiek hónapokig autóval közlekednek rajta. Egy Lexusban próbáltuk ki, hogy milyen érzés több száz méter mély víz fölött vezetni a Bajkálon.

Lexus RX 450h, mögötte az úszásra is képes Trekol terepjáró. Kattintson a képre, közel száz képes galéria nyílik!Fotó: Gulyás Péter

Az első meglepetés akkor ért, amikor beülés után jött a határozott utasítás kísérőnktől, akit nem más, mint az oroszországi Vészhelyzetek Minisztériuma küldött vigyázni ránk: a biztonsági övet tilos bekötni, és indulás után a központi zárat is kötelező kinyitni. Volt már részem pár konvojos tesztvezetésben, de ehhez hasonló instrukciókat még sosem kaptam, általában pont az ellenkezőjét szokták kérni tőlünk.

Szép időben elképesztő látvány a befagyott tó, amely a mérete miatt inkább tengerForrás: Alexey Shabanov 2020/Lexus

Persze ezúttal a helyszín sem volt hétköznapi, ugyanis nem egy épített aszfaltúton, hanem a Bajkál-tó jegén vezetett a túra, több száz kilométeren keresztül. És, hogy miért tilos bekötni az övet?

Természetesen azért, hogy ha beszakadna alattunk a jég, akkor minél könnyebben elhagyhassuk az autót. Szerencsére ehhez hasonló balesetet senkivel sem történt a két napos kiránduláson, mivel a jégpáncél körülbelül 1 méter vastagságúra hízott idén is, pedig Szibériában is az utóbbi évtized legenyhébb teléről számoltak be a helyiek.

Olyan tiszta a víz, hogy a jégen át akár 40 méter mélyre is le lehet látniFotó: Gulyás Péter

Egyébként már 30-50 centiméteres vastagság is elég ahhoz, hogy elbírjon egy autót, persze nem mindegy, hogy milyen nehezet, a mémmé vált balatoni Hummerrel például biztos nem mennék rá a tóra decemberben, a befagyás kezdetén, vagy az áprilisi olvadásban. Télen viszont annyira biztonságos a tavon autózni, hogy a hatóságok letisztított „országutakat" jelölnek ki póznákkal a jégen.

62 éves konstrukció, de máig népszerű az UAZ-452, mert egyszerre terepjáró és kisbusz. Modernizált változatát ma is gyártjákFotó: Gulyás Péter

Persze nem tiltja semmi, hogy ne letérjünk róluk, bár a jég nem mindenhol olyan sima, mint ezeken. A helyiek főképp UAZ-452-esekkel közlekednek a tavon, a 62 éves konstrukció egyszerű és strapabíró, legfőbb előnye hogy szinte bármilyen terepen képes a jellemzően kínai turistákat a nevezetességekhez szállítani.

A világ legrégebbi és legmélyebb tava

Oroszországban a kétliteres, 238 lóerős turbómotorral népszerűbb az RX, mint a V6-os hibrid hajtással. Nálunk csak az utóbbi kaphatóForrás: Alexey Shabanov 2020/Lexus

Amikor elfogadtuk a Lexus meghívását a szibériai kalandtúrára, még nem tudtam mire vállalkoztam. Előzetesen annyit tudtam a Bajkál-tóról, hogy a legmélyebb a világon, hatalmas, és jó messze van. Később az információs anyagokat tanulmányozva megtudtam, hogy a világ legöregebb tava (25-30 millió éve keletkezett), hogy Budapesttől több mint 6000 kilométerre található Mongólia fölött, 636 kilométer hosszú (a területe nagyjából Belgiuméval vetekszik), és a Föld édesvíz-készletének egyötödét őrzi.

Nyáromn simán lehet fürödni a tóban, a sekélyebb részeken 20 fok fölé melegedik a vízFotó: Gulyás Péter
Részletesen a Bajkál-tóról
A világ legöregebb tava olyan hatalmas (32 ezer km2), hogy sokan, köztük a helyi oroszok, burjátok és mongolok is tengernek nevezik. Neve vagy a türkmén bai-kul szóból származik, ami gazdag tavat, vagy a burját-mongol bajgal szóból, ami természetet jelent. Ázsia legnagyobb tava, hossza 636 km, szélessége 25 és 79 km között váltakozik. A változatos tájakkal és 26 szigettel rendelkező vizet és a környék ökoszisztémáját 1996-ban az UNESCO felvette a világörökségek közé.

Több mint 3500 állat és növényfaj él itt, a tavat kb. 300 folyó táplálja vizével, de csak egy jön ki belőle, az Angara, amely Irkutszk városát is átszeli. 1642 méteres mélységével ez a legmélyebb tó a világon, átlagos mélysége 744 méter. Összesen 23,6 km3 víz található benne, ami több mint az észak-amerikai Nagy Tavak összesített vízkészlete.

Van olyan pontja, ahol öt Eiffel-tornyot, vagy két Budzs Kalifát (a világ legmagasabb épülete) egymásra lehetne tenni benne, és az építmény csak így érné el a víz felszínét. Pont erre a legmélyebb pontra vezetett az első utunk Endemicből, ahova előző nap másfél órás helikopterezéssel érkeztünk meg a környék legnagyobb városából, a 600 ezer lakosú Irkutszból (bevallom, korábban ezt a nevet is csak a Rizikó társasjátékból ismertem).

A tó legmélyebb pontja fölött egy szabadtéri éttermet rendeztek be, amelyet jégtömbökből összerakott fal védett a széltől. Azonban hiába sütött a nap, így sem volt melegünk -13 fokbanFotó: Gulyás Péter

Csak szöges gumival!

Persze más szabályai is vannak a jégen történő vezetésnek, nem csak a biztonsági öv mellőzése. Alap, hogy nem sima téli, hanem szöges téli gumival szabad csak menni. A mi Lexus RX 450h-k 20 colos Continental Ice Contact 2-es abroncsokat viselt, melyek mindegyikéből több mint száz apró szög állt ki. 

Ezzel a szöges téli gumival aszfalton is szabad menniFotó: Gulyás Péter

Aki látott már felvételt a Svéd-raliról, az tudhatja, hogy egy jó szöges gumi hasonló tapadást képes biztosítani a jégen, mint egy nyári gumi a száraz aszfalton, nem véletlen, hogy azon a versenyen vannak a legnagyobb átlagsebességek.

Erről a pontról kellett rajtolni egy ügyességi feladathoz, a szöges gumik rendesen felkaparták a jegetFotó: Gulyás Péter

Igen ám, de a versenyautók szögei olyan hosszúak, hogy azokkal nem lehet aszfalton menni, a mi gumijaink viszont aszfalton is használhatóak (ekkor finom, csörgő hangot hallatnak kintről) szögei ezért viszont csak 1-2 mm-esek. A másik fontos szabály, hogy menet közben ajánlatos 40-50 méteres követési távolságot tartani, parkoláskor pedig 20 méternél messzebb állni a legközelebbi autótól, hogy a minimálisra csökkentsük a jég beszakadásának veszélyét.

Orosz szörny óriási kerekeken

Ahol a Trekol nem megy el, ott semmilyen más terepjáróval sem érdemes póbálkozni. Még úszni is tud a hatalmas, ballonos kerekeivelFotó: Gulyás Péter

Biztos, ami biztos, a Lexus kerített a túránkhoz egy orosz gyártású Trekol 39445D-t is, amely a felvezető szerepét töltötte be a konvojban. Bár kevesen ismerik, a felnagyított játékautónak tűnő jármű a világ talán legjobb terepjárója, amit speciális, óriási abroncsainak köszönhet.

Még a legnagyobb Lexus terepjáró, az LX is eltörpül a Trekol mellettFotó: Gulyás Péter

Az 1,3 méter átmérőjű, hatalmas futófelületű gumikkal nincs akadály előtte, még akkor sem jön zavarba, ha esetleg beszakad előtte a jég, mivel nem süllyed el a vízben. Mivel a kerekek átmérője hatalmas, portáltengelyre nincs szükség, mivel így is kb. fél méter a terepjáró hasmagassága, és a terepszögei is olyanok, hogy arról egy Mercedes G-osztály csak álmodhat. A Trekol komplett menetfelszereléséhez hozzátartoztak az erős, LED-es fényszórók, a felső keresőfények, a kívül viselt tartalék üzemanyagkanna, a gallytörő rács és a csörlő is.

Forrás: Trekol
Trekol
A moszkvai bázisú kis gyártó 1996 óta gyárt nehéz terepen is mozgásra képes, úszó járműveket. Ügyfélkörük azokból áll, akik más járművel megközelíthetetlen terepre akarnak menni, legyenek azok mentőegységek, erdészek, vadászok, sarkvidéki kutatók, katonák vagy szerelők. A Trekol már 17 darab saját szabadalmat jegyeztetett be, többek között a saját fejlesztésű, járműveiket az úszás képességével is felruházó, 1,3 vagy 1,6 méteres kivitelben létező kerekeik is védettek.

Ezek a speciális, belülről állítható nyomású, széles abroncsok semmilyen felületen nem ássák el magukat, és még a tajga érzékeny füvét sem teszik tönkre, mivel csak 0,1-0,4 kg/cm2 nyomással terhelik a talajt. Meglepően széles modellválasztékkal rendelkezik a Trekol, 4-6 kerekű terepjárók, teherautók, pickupok és normál kategóriákba be sem sorolható különleges járműveket gyártanak, az alacsony költségek és a könnyű fenntarthatóság miatt sok UAZ és GAZ alkatrész felhasználásával.
A guminyomás bentről állítható, a karosszéria üvegszálas műanyagFotó: Gulyás Péter

Műszakilag a jó öreg UAZ Hunterre (leánykori nevén: 469)-esre épül, de az alvázán mutatós, üvegszálas karosszériát visel, modern műszerfala van és 2,4 literes Hyundai dízelmotor hajtja. A módosított váltóáttételek, no meg a hatalmas kerekek miatt a végsebessége mindössze 70-80 km/óra, viszont akár a falra is felmászik.

A műszerfal egészen esztétikus, de az utastér zajos és kényelmetlen. Hiába, ez egy célgép, nem egy luxus SUVForrás: Trekol

Beülve az derült ki, hogy a jármű zajos, hangos és lassú, és a rugózás is inkább az extrém magas oldalfalú gumiknak, nem pedig a futóműnek köszönhető. Később megnéztem, az UAZ-motoros alapváltozat ára 2,4 millió rubel, ami nagyjából 10-11 millió forintnak felel meg.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kívncsi, milyen érzés a végtelen jégtáblán autózni!

Előző
  • 1
  • 2
Következő