Vitathatatlanul kellemes meglepetés volt anno a 3008, a tudományos-fantasztikus beltérrel együtt máig sokaknak szerelem első látásra. Szoborként tökéletes, de vajon használati tárgyként, netán élvezeti cikként is jól teljesít? Ezúttal plug-in hibrid csúcsmodellként teszteltük a 2017-es Év autóját, ami a márkánál rekordnak számító 300 lóerőt teljesít, csakhogy meghökkentő összeget kérnek el érte.

Az elmúlt két évtizedben a Renault ritkán tudott igazán nagyot dobni formatervben, a Citroen pedig mindig a kedves különc volt, őrületesen érdekes, de sokszor befogadhatatlan autókkal. A Peugeot eleinte megpróbált cicásat játszani, kisebb-nagyobb sikerrel, de azért a 406/407 kupén kívül sok emlékezetes formát nem rajzoltak. Egészen pár évvel ezelőttig, azóta viszont egyik ámulatból a másikba esik a publikum.

Tömény és részletgazdag a forma, a krómokon nem spóroltak. Galériához kattintson a képre!Forrás: Vékey Zoltán

Először nyolc éve a 208-asba szerelték be az i-cockpit nevű új belteret,magasra pakolt műszerekkel, kis kormánnyal. Aztán lassan ráfordultak a külsőre, és olyan autókat csináltak, mint az új 208, a minden idők egyik legszebb Peugeot-jának tartott 508, vagy éppen a tesztben is szereplő 3008. Ma talán a paletta egyetlen fekete foltja a belátható időn belül kifutó 308-as, ami eléggé semmilyen, de valószínűleg már javában dolgoznak az utódján.

Különleges formák és anyagok a kabinban

Persze a 3008 nem olyan kecses és királyi, mint az 508, és nem is annyira gokartszerű, mint a 208, egyszerűen egy manapság kötelező városi terepjáró, izgalmas és szép hasábformába csomagolva, az aktuális divatnak megfelelő mennyiségű agresszióval. Ehhez persze kellenek a feláras lámpák és a GT-csomag, így viszont a tesztautóba nem nagyon lehet belekötni. Az összkép egy masszív terepjárót mutat első pillantásra, a részletek viszont modern, már-már prémium autóról árulkodnak.

Hátulról is jól mutat, de akinek tágasabb utas- és csomagtér (vagy kiviteltől függően hét ülés kell), választhatja a nagyobb 5008-ast isForrás: Vékey Zoltán

A környezetemben férfiak, nők és gyerekek egyaránt lelkesedtek érte, főleg, miután meglátták a belsejét. Ez bizony a kategória teteje, mind formákra, mind anyagok, mind összeszerelési minőség terén látványos távolságot tartva még a rokon Opel Grandland X-től is. Az eltelt évek alatt volt ideje kiforrnia magát a franciák izgalmas, eleinte megosztó műszerfal-elrendezésnek, a felhasznált anyagok minősége és a kidolgozás pedig valóban csúcskategóriás érzetet ad.

Mindenki lehidal, amikor meglátja, pedig már 8 éves a koncepció. Pici kormány lenn, műszerek fenn, űrhajó indítópult jobbraForrás: Vékey Zoltán

A vaskos ajtót becsapva az ember rögtön otthon érzi magát, nem kell sokáig szokni a hangulatot. Digitális és látványos a műszeregység, egy gyönyörű gombsorról lehet a menüt elérni. Sajnos a szellőzés is az érintőképernyőre került, ami sosem szerencsés, odanézés nélkül itt sem lehet csavargatni a klímát. A szokásos apró kormánnyal nekem nincs bajom, de sokan panaszkodnak 185 centi felett, hogy ha kényelmesre állítják, akkor kitakarja a digitális műszereket.

Imádtam a menüt nyomkodni, nemcsak szép, de praktikus is a gombsorForrás: Vékey Zoltán

Néhány ergonómiai baki is becsúszott

Hagytak azért támadási felületeket is. Az egyik, amitől falnak megyek – és ebben még a fél autóipar bűnös –, hogy nem gondolnak arra, hová rakja ember az okostelefonját. Ez szinte mindenkit érint, és olyan hely kell, ahol nem csúszkál a mobil, rá lehet látni és bónuszként vezeték nélküli töltés is van. Például a Tesla Model 3-ban a sofőr és az utas telefonjának is van egyértelmű helye. A 3008-ban nincs ilyen, csak egy mélyen lévő polc, ahol nem látunk rá, és előhalászni is nehézkes.

A tempomat rossz helyen lévő karja olyan relikvia a franciáknál, mint japán autógyártóknál a szent kvarcóraForrás: Vékey Zoltán

A másik már-már vicces geg, amit a PSA évek óta nem hagy ki, a tempomat karja. Ezt a kis műanyag alkatrészt, amit a kormány mögé szerelnek, azt hiszem, hogy a 307-esben láttam először a 2000-es évek elején, de talán már a kilencvenes években is lehetett vele találkozni. Már rég a kormányra kellene rakni a távolságtartós egység kezelőfelületét, simán elférne ott, de nem, a PSA kitart mellette, gondolom, van belőle raktáron még pár tízmillió.

A PSA eddigi legjobb ülése, a prémiumkategóriában is megállná a helyétForrás: Vékey Zoltán

Muszáj szót ejteni a feláras félbőr ülésekről, amik csodálatosan kényelmesek, bármilyen autóban megállnák a helyüket, és itt a két kategóriával drágább modelleket is beleértem. Az ember beül, és hamar megtalálja az ideális beállítást, aztán ki sem akar szállni. De itt is van baki? Valamiért drágább PSA autók ülései jól néznek ki, aztán kiderül, hogy vagy túl izzasztóak, vagy nem támasztják eléggé a lábat. Ez viszont itt tökéletes, legszívesebben be is szerelnék egy ilyet a saját Opel Combóba.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!