Nagy szó, hogy az Opel élőben is be tudta mutatni a magyar autós sajtónak az Astra új generációját, mivel az interneten nyáron bemutatott típusnak még az előszériás gyártása sem kezdődött el a márka főhadiszállásán, Rüsselsheimben.
Jelenleg még csak három darab prototípus létezik a világon,
és ebből kettő ott volt a magyarországi bemutatón. Minden bizonnyal a szentgotthárdi Opel-gyár – amely a rendszerváltás utáni első nyugati autógyár volt hazánkban, és amelynek kapuján 85 ezer F Astra gördült ki – miatti jó kapcsolatok, no meg az Astra európai átlagnál jobb, 10 százalék körüli magyar piaci részesedése is közrejátszhatott abban, hogy az importőr öt hónappal a piaci bevezetés előtt el tudta kérni a rendezvényére ezeket a kézzel összeszerelt autókat.
Megszámolni is nehéz volt, hányszor hangzott el a bemutatón a „tervezve-fejlesztve-gyártva Németországban" szlogen, ami azért sántít kicsit, mert az új Astra már a Stellantis-konszern (PSA-FCA-Opel) kompakt autós technikájára épül, így a lemezek alatt szinte semmiben sem különbözik a szintén vadonatúj Peugeot 308-astól. Ez persze nem probléma, mert a testvérmodell az egyik legerősebb vetélytársa lett az alsó-középkategóriában mércének tekintett Volkswagen Golfnak.
A 308-as és az Astra között a legnagyobb különbség a dizájn.
Előbbi furfangos domborításaival, kiszélesített sárvédőivel, hatalmas, csillagmintás hűtőmaszkjával és vámpírfogakra emlékeztető LED-fényeivel teljesen más iskolát képvisel, mint a sallangmentes, letisztult formájú, főleg egyenes vonalakkal megrajzolt Opel. Persze profilból azért látszik a rokonság köztük, a hosszú motorháztető, a döntött szélvédő és a hátratolt kabin közös vonás.
Mint minden Opel a tavalyi Mokka óta, az Astra is az új márkaarccal, a Vizorral érkezik, amely egy fényes, fekete maszkot jelent a szépen beleillesztett, szárny alakú nappali fénnyel ellátott fényszórókkal. A feláras adaptív LED technológia az Insigniából érkezik, a 168 szegmensből álló lámpák jobb felbontásuknak köszönhetően még precízebben takarják ki a szembejövőket, mint a korábbi mátrixosak.
Egyelőre csak az ötajtós karosszériaváltozat létezik, amely 4,374 mm-es hosszával és 1,860 mm-es szélességével átlagos méretű a kompaktok között.
Mindössze 4 mm-rel hosszabb a réginél, de 50 mm-rel szélesebb, a tengelytávja pedig 13 mm-rel nőtt meg.
Csökkent viszont a magassága, igaz, mindössze 15 mm-rel. Az üléspróba alapján főleg szélességben nőtt meg a kabin, a hátsó utasok lábtere továbbra sincs a kategória élvonalában (két 180 centis felnőtt éppen elfér egymás mögött), és az itt ülők az alacsony ülőlapnak és a viszonylag kis ajtónyílásnak sem fognak maradéktalanul örülni. Problémáikra az egyelőre még titkos másik karosszériaváltozat, a kombi jelenthet gyógyírt, amely várhatóan hosszabb tengelytávval és tágasabb hátsó sorral rendelkezik majd – mármint, ha a Peugeot-ból indulunk ki.
Mint megtudtuk, az alapfelszereltséget leszámítva széria lesz a német Egészséges Hát Munkacsoport által minősített vezetőülés, amelyet 12 mm-rel alacsonyabbra szerelték, mint az elődmodellben. A kiállított autók első ülései fűtéssel, szellőztetéssel, masszázsfunkcióval és pneumatikus gerinctámasszal is rendelkeztek, a tömésük puhábbnak tűnt, mint a pár hónapja kipróbált Peugeot ülései, de azokhoz hasonlóan roppant kényelmesnek tűntek.
Szériafelszereltségként jár a 2x10 colos digitális Pure Panel, a drágább változat Pure Panel Pro rendszere ugyanekkora, de navigációt is tartalmaz és műanyag helyett valódi üveg borítja. A bal oldali, nem érintőképernyős fél a hagyományos, analóg műszeregyüttest váltotta le. Jobb oldalt, az érintőképernyőn a widgetekkel személyre szabható menürendszer fut, azonban a legfontosabb funkciók – például a légkondicionáló – szerencsére fizikai gombokkal működtethetők.
A hangfelismerésre is képes Opel Connect infotainment rendszerhez vezeték nélkül csatlakoztathatók Apple CarPlay-en vagy Android Autón keresztül okostelefonok, szintén alapáron. Állandó internetkapcsolatban van minden Astra, így a szoftverfrissítéseket automatikusan letölti, a navigáció pedig a valós idejű forgalmi adatokat is figyelembe veszi úttervezéskor.
Felárért fejlett asszisztensek segítik a vezető munkáját, a nagy méretű, szélvédőre vetítő head-up kijelzőtől a 75 méter hatótávolságú holttérfigyelőn és a félautomata parkoló rendszeren keresztül egészen a 360 fokos képet adó kameraegyüttesig. Továbbfejlesztették a 2-es szintű önvezető rendszert (a tempomat és a sávtartó együttese), amely
már önálló előzésre is képes,
és a navigáció adatai alapján lelassít az éles kanyarok előtt.
Elöl MacPherson, hátul egyszerű, csatolt lengőkaros futóművet kapott az Astra, nincs tehát független, több lengőkaros rendszer, mint sok konkurensben a Ceedtől a Golfon át a Focusig, de ez a 308-asnál sem volt probléma. Adaptív lengéscsillapítás is rendelhető lesz, a karosszéria torziós merevsége pedig 14 százalékkal javult. A futóműhangolásnál kifejezetten ügyelt arra az Opel, hogy a korlátozásmentes német autópálya-szakaszokon is stabil és biztonságos legyen az útfekvés.
Már a bevezetésétől kapható lesz az Astra plug-in hibrid hajtással: ebben a 150 lóerős 1,6 literes turbós benzinmotor és a nyolcfokozatú automata közé egy 110 lóerős villanymotor kerül, a rendszerteljesítmény 180 lóerőre jön ki. Ideális körülmények között 60 km tehető meg tisztán elektromos hajtással (ilyenkor a végsebesség 130 km/h), a vízhűtésű, 12,4 kWh-s akkumulátort a 7,4 kW-os fedélzeti töltő két óra alatt tölti fel, hagyományos aljzatból pedig nyolc óráig tart a művelet.
2022 augusztusától a kínálat tetejére érkező, 235 km/h végsebességű, 225 lóerős plug-in hibrid is rendelhető lesz (valószínűleg GSi-ként, csúcsfelszereltséggel), ebben csak a benzinmotor erősebb, az elektromos rész nem változik.
Aki milliókkal olcsóbb Astrát szeretne, választhatja majd az 1,2-es, háromhengeres turbós benzinest 110 és 130 lóerővel (fogy.: 5,4 l), illetve a négyhengeres 1,5 literes dízelt 130 lóerővel (fogy.: 4,4 l). A benzinesek és a dízelek alapáron hatfokozatú kézi váltóval készülnek, a nyolcfokozatú automata az erősebb motorváltozatokhoz lesz rendelhető.
2023 tavaszán érkezik majd a tisztán elektromos Astra-e,
amelynek hajtásláncáról és akkumulátorkapacitásáról még semmit sem árultak el.
Decembertől, a hivatalos árlista kiadásától lesz rendelhető a legújabb Opel,
az első vásárlók február végén-március elején vehetik majd át az autóikat.
Hétféle külső színből (a tető lehet fekete is) és hatféle felniből áll a választék, utóbbiak mérete 16-18 colig terjed. Májusban érkezik a népszerűnek ígérkező kombi, nagyobb lábtérrel és csomagtartóval, még jobb variálhatósággal.