Valószínűleg sok vállalkozó érzi úgy, hogy a mai platós kisteherautók megfizethetetlenek, túl nagyok és műszakilag is bonyolultak, különösen a rendszerváltás előtti igáslovakhoz képest. Számukra lehet alternatíva a klasszikus alvázas, merev hidas, ráadásul alapáron benzin-gázüzemű és rugalmasan alakítható Porter NP6. Lássuk, mit jelent az alacsony ár, és milyen kompromisszumokat kell kötni.

Keskeny és magas a fülke, az arányokat szokni kell, minket kicsit az FSC/Daewoo Lublinra emlékeztet, csak kisebb méretben és lágyabb formákkal. Galériához kattintson a képre!Forrás: Origo

Ha Piaggio, akkor legtöbbeknek a robogók jutnak eszébe, amelyek nem csak 125 köbcentis vagy nagyobb lökettérfogattal, hanem kuriózumként rendszám nélküli 50-esként is kaphatók. Mellettük felmerülhetnek a mediterrán térség, azon belül is a főleg az olasz sikátorok jellegzetes áruszállítói, a farmotoros és háromkerekű Ape modellek, amelyek szintén megvehetők újonnan Magyarországon. Most megérkezik a márka legnagyobb, négykerekű járgánya, a kevésbé ismert Porter is hazai piacra, mégpedig egy másik vezérképviselet, a Nissanokat is importáló Grand Automotive Kft. jóvoltából.

Sokaknak lehet ismerős az embléma. Zafírkék, borostyánnarancs, gránátvörös és bazaltszürke színben is lehet rendelni, ez a haszonjárműveknél megszokott, kevésbé izgalmas gipszfehérForrás: Origo

Ázsiai eredetű, több méretben és teherbírással

Valójában ez nem teljesen új kategória az 1884-ben alapított és világszerte hat üzemet működtető olasz márkánál, hiszen pont három évtizeddel ezelőtt mutatta be a Porter első generációját, ami nem volt más, mint az icipici, a japán „kei truck" szabványok szerint tervezett Daihatsu Hijet licenckivitele. Az új, NP6 utónévvel illetett második nemzedéknél is ázsiai recept alapján főztek az olasz konyhában, ezúttal a kínai Foton Gratour V3 kishaszonjárművet dolgozták át, az összeszerelés pedig Pontedera városának Piaggio-üzemében zajlik, ami ezt jelenti, hogy európai termékként lehet értékesíteni.

Nettó 197 ezer forint felárért az alap tengelytáv (L1) helyett nyújtott (L2) kivitel is rendelhető. Az alváz készen érkezik Kínából, akárcsak a motorForrás: Origo

Ahogy élőben találkoztunk az NP6-tal, először az tűnt fel, hogy keskeny ugyan, de már nem miniautó-hosszúságú: kiviteltől függően 4,2-5,1 méteres, ami francia összehasonlítással a Peugeot Partner és Expert közötti méretet fedi le. Azokkal ellentétben nem zárt furgonról, hanem platós kisteherautóról van szó, tehát más felhasználási területre való, és a nagyobb is lehet a raktér alapterülete. Ebben közrejátszik, hogy kamionfülkés kialakítású, vagyis a motor nem elöl, hanem a vezetőülés alatt dolgozik, ami jó a helykihasználásnak, de kevésbé ideális aerodinamika és biztonság szempontjából.

Kisméretű, lapos szögben áll a kormány, az oszlop (és az ülés) magasságát nem lehet állítani. Középső felszereltségtől széria a rádió és a klímaForrás: Origo

Érdemes ízlelgetni a fix platós Piaggio méreteit, hiszen 3 méter feletti platóhosszal is rendelhető, akár 4 darab Euro raklapot vehet a hátára, és a 80 centi magasan húzódó rakfelületet a kétoldali vagy a hátsó alumínium falat lehajtva könnyű megpakolni. Nem csak libatollal vagy hungarocellel lehet ám felmálházni, itt klasszikus, alvázas felépítésű kisteherautóról van szó, hátul laprugókhoz kapcsolódó, merev hidas felfüggesztéssel. Utóbbi nettó 827 forintos felárért szimpla helyett ikerkerekesként is kérhető, így a teherbírás akár az 1,44 tonnát is elérheti, és kétféle (L1, L2) tengelytávval választható.

Masszív merevhidat építenek be hátra, nyitott diffivel és elektronikus kipörgésgátlóval. Szimpla- vagy ikerkerékkel is rendelhetőForrás: Kismartoni András

Van benne ráció: dízel helyett benzin-gázüzemű

Aki beéri a legrövidebb, szimpla kerekű, fix platós és Start felszereltségű alapmodellel, nettó 5,86 millió forintos alapárral számolhat, de 6,22 milliótól már elektrohidraulikus billencs is rendelhető, ami például föld vagy sóder szállításánál 45 fokig tudja égnek emelni rakfelületét. Szerepel az árlistán egy harmadik, önjáró alvázas kivitel is (nettó 5,19 millió forint), amelyre számos, a gyár által akkreditált felépítményt, például áruszállító dobozt, darut, hűtőt, hulladék konténert lehet szerelni, az importőr reményei szerint a fesztiválokon idővel étel- és italkiszolgáló NP6 food truckok is felbukkanhatnak.

Hagyományos furgon nem lesz belőle Európában, de hamarosan érkezik egy érdekes zárt felépítmény, részben átlátszó tetővelForrás: Origo

Abból a szempontból is a hagyományos iskolát követi a Piaggio, hogy hátsókerék-hajtást használ, viszont az új Porter-generáció már nem érhető el a jellegzetesen kerepelő Lombardini dízelekkel. Helyette 1,5 literes, négyhengeres, változó vezérlésű, kínai fejlesztésű benzinmotort építenek be, amely részecskeszűrő, turbó, nagynyomású befecskendezés és társaik híján olcsó szervizelést ígér, még start-stop rendszerrel sem bonyolították a képletet. Találtak ugyanakkor egy bevált megoldást arra, hogy csökkentsék az üzemanyagköltséget és a CO2-kibocsátást: benzin-gázüzeművé alakították.

Egy (illetve bizonyos kivitelben két) gáztartályt építenek be a plató alá, az alvázhoz rögzítve. Hidegen benzinnel indul, aztán automatikusan üzemmódot vált. Ugyanannyiba került az LPG és CNG változatForrás: Origo

Felár nélkül lehet választani a sűrített földgáz (CNG) és a propán-bután alapú autógáz (LPG) között, várhatóan az utóbbi lesz népszerűbb Magyarországon a jóval kiterjedtebb kúthálózat miatt. Az importőr számításai szerint nettó 3100 forint a kilométerenkénti üzemanyagköltség, míg egy új dízel Fiat Ducatónál az államilag maximalizált gázolajár mellett is 3591 forintra jönne ki ugyanez, vagyis 60 ezer kilométer alatt közel 300 ezer forint takarítható meg – persze kisebb szállítókapacitás mellett. Amúgy a benzines és LPG-s teljes hatóváv a Piaggiónál tartálymérettől függően 530-720 kilométer.

Cikkünk folytatódik a próbaúttal, kérjük lapozzon!