Le tud számolni az előítéletekkel? - Citroën C3 1.2 PureTech (2018) használtteszt

Citroen C3 (2018) használtteszt
Nincsenek parkolási sérülések, a fényezés minden elemen gyári. A piros részletek feldobják a hangulatot
Vágólapra másolva!
Gyakori, és sokszor megcáfolt vélekedés a piacon, hogy óvakodni kell a francia autóktól. Pedig nem csak a német és olasz riválisoknál kedvezőbb áruk, hanem formájuk és sok más tulajdonságuk is mellettük szólhat. Egy magánszemélytől vásárolt, négyéves, évente átlagos futással használt C3-at vettünk nagyító alá, méghozzá turbós benzinmotorral.
Vágólapra másolva!
Nincsenek parkolási sérülések, a fényezés minden elemen gyári. A piros részletek feldobják a hangulatot Forrás: Az Autó

2016 óta gyártják a C3 lassan kifutó harmadik generációját, a tesztelt példányt pedig 2018-ban itthon, újonnan vásárolva helyezték forgalomba. Magánszemély tulajdonosa nem gyűjtötte rohamtempóban a kilométereket, az eladáskori 53 ezer annyit tesz – csak a számok bűvöletében élők kedvéért -, mintha naponta 37 km-t jártak volna a kocsival. Erre mondják azt, hogy átlagos. A C3-as történetét nyitott könyvként kapta kézbe az új vevő: makulátlan karbantartási múltja, leinformálható háttérre, törésmentes állapota vonzóvá tette; szerencsére az átvizsgáláskor sem derültek ki stiklik.

Magas rakodóperemű a csomagtartó, a használat nem viselte meg sem az oldalak, sem az üléstámlák burkolatát. Utólagos fürdőszobai szőnyeg védi a padlót Forrás: Az Autó

További jó hír, hogy a meghosszabbított 5 éves garancia még nem járt le, a C3-at végig márkaszervizbe hordták.

Ennek fényében a mai használtpiaci árnak megfelelő 4,4 millió forintért cserélt gazdát a legmagasabb, Shine felszereltségű kisautó. Ami szükséges, az benne van, így mind a négy ablak elektromos, akárcsak a fűthető tükrök állítása, a légkondi automata, van okoskormány, tempomat, sávtartó, infotainment, Bluetooth-kihangosító, fedélzeti számítógép, elöl ülésfűtés, tolatóradar és osztva dönthető hátsó üléstámla is. A C3 (jelen esetben a piros/fehér külsővel) vidám jelenség, jól mutatnak alatta a 17-es alufelnik, bár kisebbekkel is be lehetne érni.

Nincs deréktámasz a puha ülésekben, ez hosszú úton hátfájást okozhat. A szövet mindenhol hibátlan. Az ajtók burkolata kemény, karcolódó műanyag, ezeken látszanak is a használat nyomai Forrás: Az Autó

Komfortra hangolva, megkímélt állapotban

Tényleg vigyázott rá első tulajdonosa, a lökhárítókon nincsenek zavaró karcok vagy horzsolások, és a belsőre is ez a jellemző: a kárpitok makulátlanok, szakadásnak vagy kiülésnek nyoma sincs, egyedül a vezető fejtámláján látni pici kopást. A kormány bőrözése, a váltó markolata újszerű, a pedálgumik még recések – ilyen apróságok is utalnak a valós futásra. Persze a műanyagok olcsók és kemények, emiatt az ajtóburkolatokon találni kisebb karcokat; viszont itt a zsebek öblösek. Tovább javítja praktikumát, hogy a nagy kesztyűtartó is sok holmit elnyel, és a középső kartámaszban is van rekesz.

Egy kis pirossal belül is vidám lett a C3. Fontosabb, hogy az anyagok jók, a pult nem repedt és minden hibátlanul működik. A tesztautóban – egyelőre - zörgéseket sem hallottunk Forrás: Az Autó

Minden hibátlanul működik, nyoma sincs elektronikai szeszélyeknek, a C3 csak olyasmikkel bosszant, mint újkorában: lassú és körülményes az infotainment kezelése, ami azért is probléma, mert nincs külön fűtés-szellőzés vezérlőpanel, mindent menüből kell állítani.

Makkegészséges a háromhengeres turbómotor, és a 110 lóerős teljesítménye bőven elég,

főleg, mert a kis Citroën száguldozni amúgy sem szeret: riválisainál lágyabb felfüggesztése miatt kanyarokban billeg, és nagyon alulkormányzottá válik, ha erőltetjük a gyors ívmeneteket. Túlszervózott kormánya is elég érzéketlen, mintha egy dodzsemet irányítanánk.

Négy év alatt minden előírt karbantartást megkapott az 1,2-es turbómotor, zokszó nélkül dolgozik, 205 Nm-es nyomatékával jól vezethető. Ugyanakkor használtan sokan inkább az egyszerűbb, 82 lóerős szívó benzinest keresik Forrás: Az Autó

Ugyanakkor mindez a puhára tömött ülésekkel és a lágy felfüggesztéssel együtt normál, hétköznapi használat mellett magasabb komfortszintet ad annál, mint ami a többi kisautóra jellemző, ideális a rossz utakra. Négyévesen a C3 nem okoz fejfájást, a típusnak nincs komoly gyerekbetegsége, jellemzően elektromos problémákról (gyakori izzókiégés, téves hibakódok), zörgő burkolatokról írnak a márkafórumokon; az autók még fiatalok, komoly megbízhatósági gondokról nem lehet beszélni. A kipróbált példány sem mutatta jelét annak, hogy új tulajdonosának bármiért aggódni kelljen.

Nemcsak jópofa, hanem hasznos is az ajtókra tett Airbump betét. A tolatóradarok nincsenek sérülékeny helyen Forrás: Az Autó

Műszaki adatok: Citroën C3 1.2 PureTech Shine

Hengerszám/szelepszám: 3/12. Hengerűrtartalom [cm3]: 1199. Teljesítmény [LE/kW (1/min)]: 110/81(5500). Nyomaték [Nm (1/min)]: 205(1500).

Vegyes fogyasztás [l/100 km]: 4,6. Gyorsulás 0-100 km/h [s]: 10,9. Végsebesség [km/h]: 188.

Hosszúság x szélesség x magasság [mm]: 3996x1749x1490. Tengelytáv [mm]: 2539. Csomagtartó [l]: 300. Gumiméret: 205/50 R17.

Árak és kínálat*

Citroën C3: 4 100 000 – 4 500 000 Ft

Ford Fiesta: 3 650 000 – 5 600 000 Ft

Hyundai i20: 3 850 000 – 5 550 000 Ft

Peugeot 208: 3 700 000 – 4 200 000 Ft

Renault Clio: 3 950 000 – 5 300 000 Ft

Volkswagen Polo: 4 590 000 – 6 900 000 Ft

*: 2017-19-es évjáratú, benzines modellek, legfeljebb 60 ezer km futással, hazai internetes használtautós portálról

Még több olvasnivaló Az Autó szeptemberi számában: