Szintetikus üzemanyaggal 2035 után is velünk maradnak a belső égésű motoros autók

szintetikus üzemanyag
Vágólapra másolva!
Szinte kizárólag károsanyag-kibocsátástól mentes új autókat lehet majd forgalomba helyezni, de ez nem jelenti a tisztán elektromos hajtás egyeduralmát.
Vágólapra másolva!
A szintetikus üzemanyag-fejlesztés élharcosa a Porsche Forrás: Porsche

Az Autós Nagykoalíció üdvözli az Európai Unióban létrejött megállapodást, mely október 27-én jött létre a hagyományos benzin- és dízelmotorral hajtott autók 2035-ös kivezetéséről és ennek ütemezéséről. A megállapodás értelmében 2030-ig a 2021-es szinthez képest az új személyautók esetében 55%-kal, az új kihaszonjárművek esetében pedig 50%-kal kell csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást.

Az EU-tagországok és az Európai Parlament tárgyalói, valamint az Európai Bizottság döntést hoztak arról is, hogy az autógyártók túlnyomó többségének 2035-ig 100%-kal kell csökkenteniük új autóik szén-dioxid-kibocsátását. Mindez ugyanakkor közel sem jelenti a belső égésű motorok eltűnését a kínálatból 2035 után, ugyanis szintetikus üzemanyaggal hajtva maradhatnak.

A létrejött megállapodás keretein belül felkérték az Európai Bizottságot, hogy készítsen elő egy javaslatot a szintetikus, szén-dioxid-semleges üzemanyagok szerepéről a jövő autógyártásában.

Ezek a környezetbarát üzemanyagok lehetővé teszik, hogy a technológiai sokszínűség elvét szem előtt tartva továbbra is számos lehetőség álljon majd a vásárlók rendelkezésére, amikor hajtásláncot választanak új autójukhoz.

A technológiai sokszínűséget lehetővé tevő szintetikus üzemanyagok révén sok munkahely menekülhet meg a kontinensen és Magyarországon is (ennek oka, hogy az elektromos autók gyártása jóval egyszerűbb és kevésbé munkaigényes, mint a belső égésű motoros autóké a kevesebb alkatrész miatt).

A 2030-as „időközi" cél alól felmentést kaptak az évente kevesebb mint 10 ezer személyautót vagy kevesebb mint 22 ezer kishaszongépjárművet gyártó vállalatok. Az úgynevezett „Ferrari-kiegészítés" ezen felül egy év haladékot biztosít ezen kis gyártók számára, nekik 2036-ra kell elérniük a szén-dioxid-mentességet (ironikus módon a Ferrari már nem is esik ebbe a kategóriába, mert már tavaly is több mint 11 ezer autót értékesített). Mindemellett az 1000 darabnál kevesebb autót gyártó márkáknak egyik célt sem kell teljesíteniük, őket nem érinti az új szabályozás.