Ferrari-verő hipersportautót mutatott be a Szegeden gyárat építő BYD

Vágólapra másolva!
A világ leggyorsabb autói közé tartozik a Yangwang U9, amely a tudásához képest nem kerül sokba.
Vágólapra másolva!
BYD Yangwang U9
Az első példányokat nyáron kapják meg az ügyfelek Kínában
Fotó: BYD

Még viszonylag szűk a választék a világon tisztán elektromos hipersportautóból. A legismertebb kétségkívül a Rimac Nevera (és testvérmodellje, a Pininfarina Battista), amely 1914 lóerős, 1,82 másodperc alatt gyorsul fel 0-100 km/h-ra, 412 km/h a végsebessége és 2 millió dollárba kerül. Az árából kilenc darabot lehetne venni a BYD most bemutatott modelljéből, a Yangwang prémiummárka égisze alatt érkező U9-ből, amely ráadásul alig marad el paramétereiben a horvát vetélytársától: 

1305 lóerős, 2,36 másodperc alatt gyorsul fel 0-100 km/h-ra, és 309 km/h a végsebessége.

 Ár-érték arányban tehát bőven a kínai kocsi a nyerő, még ha fura is leírni ezt egy 85 millió forintba kerülő játékszerről.

BYD Yangwang U9
Gyorsulásban kevés ellenfele lesz, pedig közel 2,5 tonnát nyom
Fotó: BYD

Az 1680 Nm rendszernyomatékú U9 

a negyedmérföldes távot 9,78 másodperc alatt teszi meg,

 ami másfél másodperccel marad el a Rimac idejétől, de szinte az összes benzines autót veri. A BYD saját, e4 platformjára épülő U9-esnek a négymotoros, nyomatékvektorozó elektromos hajtáson kívül a másik különlegessége a rugók és a lengéscsillapítók feszességét egyaránt szabályozó Disus-X felfüggesztési rendszer. 

BYD Yangwang U9
Hatalmas hátsó szárny és diffúzor szorítja az útra
Fotó: BYD

Az okos aktív futómű oldaldőlés nélküli kanyarodást és bólintás nélküli fékezést ígér, de tud néhány látványosabb trükköt is, például lehet vele három keréken vezetni defekt esetén, 

zene ritmusára lehet „táncoltani”

 vagy egy helyben ugráltatni a kocsit, amivel akár a havat is le lehet rázni róla. Egy másik trükk az egy helyben megfordulás az egymástól függetlenül hajtott kerekek segítségével, amit U8-as SUV testvérétől örökölt a kínai hipersportautó. A nagy akkumulátor, a komplex felfüggesztési rendszer, a hiánytalan felszereltség, valamint a motorral nyíló és csukódó ajtók mind hozzájárultak a jelentős, 2475 kg-os üres tömeghez, ami 175 kg-mal több, mint egy Rimac Neveráé.

BYD Yangwang U9
A belső tér úgy néz ki, mintha egy 10 éves McLarent másoltak volna le
Fotó: BYD

A 80 kWh kapacitású lítium-vasfoszfát akkumulátor az optimista CLTC kínai szabvány szerint 465 km hatótávolságot biztosít, ami átlagos érték, viszont legalább 

a töltés rendkívül gyors: a maximális teljesítmény 500 kW,

 bár ez nyilván attól függ, hogy talál-e a tulajdonos olyan oszlopot, amely ilyen sebességgel tud áramot szolgáltatni. Ha igen, akkor a 30-80 százalékos feltöltés állítólag 10 percet sem vesz igénybe, és mivel mindkét oldalon vannak csatlakozók, egyszerre két töltőre is rá lehet dugni az autót.

Egyetlen igazi ellenfele lesz ennyiért

Fotó: Tesla

Elon Musk saját platformján, az X-en jelentette be február 28-én, hogy a tanulmány formában 2017-ben bemutatott Roadster II szériaváltozata még 2024-ben hivatalosan bemutatkozik, a kiszállítások pedig 2025-ben indulnak. A Tesla tulajdonosa és vezérigazgatója szerint a korábban 250 ezer dollárosnak ígért elektromos hipersportautó kevesebb mint 1 másodperc alatt tud majd felgyorsulni 0-60 mérföld/h-ra (0-97 km/h-ra), ami lehet, hogy azt jelenti, hogy valamiféle rakétahajtás is lesz benne a SpaceX-nek köszönhetően.