A brit Nyobolt vállalat egy koncepcióautóban teszteli az ultragyors töltésű és rendkívül tartósnak ígért új elektromosautó-akkumulátor technológiáját. A tavaly bemutatott Nyobolt EV egy
477 lóerős, 1246 kg tömegű elektromos jármű (EV),
amely a legendás Elise elektromos változatának tekinthető, annál is inkább, mivel a főtervezője az a Julian Thomson volt, aki anno a Lotus születésénél is bábáskodott.
Az ismerős formájú, matt fekete karosszéria alatt Nyobolt akkumulátor és Nyobolt technológiája található, amelyek jelentős előrelépést jelenthetnek az elektromos járművek hatótávolságában, töltési idejében és élettartamában. A cambridge-i székhelyű cég szerint az új, nagy energiasűrűségű cellatechnológia és az akkumulátor-kezelő szoftver felhasználható az olyan villanyautók hajtásláncának optimalizálására, amelyek „nagy teljesítményt és gyors feltöltési ciklusokat igényelnek”.
Kiderült az első nyilvános teszten, hogy a Nyobolt EV 35 kWh kapacitású, ismeretlen összetételű akkumulátora
10%-ről 80%-os szintre mindössze 4:37 perc alatt tölthető fel 350 kW-os gyorstöltéssel
(ilyenek a nálunk is megtalálható Ionity szupergyors töltők is). Ez a Nyobolt szerint fele vagy harmada annak az időnek, amennyire a ma leggyorsabban töltő villanyautóknak szüksége van egy 10%-80%-os töltéshez. Egy Tesla Supercharger például modelltől függően 15-20 perc alatt képes 10-ről 80%-ra feltölteni egy szériagyártású Tesla Model 3 akkumulátorát. Igaz, az amerikai villanyautó egy ilyen töltés után több mint 400 km-t tud megtenni, míg a kis akkumulátoros Nyobolt EV 200-at sem. Teljesen feltöltött akkumulátorral pedig az alap Tesla Model 3-as 513, míg a Nyobolt EV csak 250 km-t tud megtenni a WLTP szabvány szerint.
Egyébként az angliai Bedford tesztpályán, meghívott iparági szakértők előtt végrehajtott, akkumulátor töltésről szóló eseményen olyan problémákra kellett megoldást találni, mint az Egyesült Királyságot is sújtó hőhullám, a koncepcióautó hűtőrendszerének meghibásodása, valamint egy rakoncátlankodó helyszíni töltőoszlop, amelyet nem a Nyobolt gyártott. Ezek a tényezők akadályozták meg a céget abban, hogy megismételje a laboratóriumi eredményeket, amelyek azt mutatták, hogy az akkumulátort hat perc alatt lehet 0%-ról 100%-ra feltölteni. Korábban
a Nyobolt 4000 teljes töltési ciklust is végrehajtott
(egy ciklus állhatott két darab 50%-os töltésből is) az autó akkumulátorával, ami elméletben 965 606 km megtételét jelenti. Azt állítják, hogy a telep ezek után is megtartotta használható kapacitásának több mint 80%-át, ami jóval nagyobb érték, mint amennyire a ma forgalomban lévő villanyautóknál kapacitásgaranciát adnak az autógyártók.
A Nyobolt szerint az új EV technológia másik nagy előnye, hogy minimalizálja az akkumulátor méretét és tömegét: ezt bizonyítja, hogy a koncepcióautó tömege csak 1246 kg, ami egy modern benzines kisautóéval egyenértékű (igaz, az eredeti Lotus Elise mindössze 770 kilót nyomott).
A cég a Jaguar egykori dizájnigazgatójának, Ian Callumnak a tervezőirodájával dolgozott együtt a kisszériás gyártásra szánt elektromos járművön, amelyet később akár közúti sportkocsiként, vagy pályanapokra való, rendszám nélküli „játszós autóként” is lehetne forgalmazni. Egyébként a működő prototípus akkumulátorának gyártási tervei már előrehaladottabbak, mint magáé az autóé: a kisszériás gyártás még idén megkezdődhet, és jövőre 1000 akkumulátorra emelkedhet. A Nyobolt szerint a „rugalmas” gyártási modell segítségével akár évente kétmillió darabot is elő tudna állítani belőle.
A cég társalapítója és vezérigazgatója, Sai Shivareddy az Autocarnak elmondta, hogy a prototípus tavalyi bemutatása
felgyorsította a tárgyalásokat az OEM-gyártókkal, amelyek közül már nyolccal folytatnak tárgyalásokat.
Shivareddy nem közölt részleteket ezekről az érdeklődőkről, de elmondta: „kezdetben a prémium szegmensre összpontosítunk, de határozottan látjuk a helyünket a sportmodellek körében is.”
Iparági szakértők szerint a hatótávolságtól való félelem megszüntetése és az EV-töltés felgyorsítása kulcsfontosságú az elektromos autók elterjedésének növeléséhez, de hangsúlyozzák, hogy az EV-k elterjedéséhez az akkumulátor-technológia mellett van a töltési infrastruktúra és a gyorstöltő-technológia fejlesztésére is.