Családi műhelyként indult a Maserati, ma egy óriáskonszern ékköve

Maserati története
Vágólapra másolva!
Sokáig hallani sem akartak utcai autókról a háromágú szigony emblémás márkánál, kizárólag a versenyzés számított. Végül azonban nem csak a pályákon, hanem a civil sportkocsik vásárlóinak kegyeiért is évtizedeken át harcban állt a szomszédos Ferrarival, mígnem a fennhatósága alá került. Képekkel mutatjuk be a Maserati idén 90 éves múltját, különös tekintettel egyik legszebb korszakának izgalmas szériaautóira.
Vágólapra másolva!

Egyetlen kivétellel (Mario) mind a hat Maserati fivér igazi benzinvérű volt, Carlo például már a századforduló előtt maga konstruálta motorral versenyzett, illetve Fiat tesztpilótaként dolgozott, Bindo pedig az Isotta Fraschini képviseletében Argentínában is tevékenykedett. Történetünk kulcsfigurája Alfieri, a tehetséges konstruktőr volt, aki 1914-ben önálló szerelőműhelyt alapított Bolognában, lényegében megalapítva a márkát. A második világháború után két másik testvérével (Ernesto és Ettore) folytatta a motorsporton alapuló munkát, és '26-ban önálló versenyautóval állt rajthoz.

Étvizedekig a versenypálya volt a Maseratik otthona. A kép a Hungaroringen 1986-ban, az első magyar F1 futam előtt készült, a régi 8CM-et Varga Jenő veterángyűjtő vezeti Forrás: Fortepan/Urbán Tamás

Miután hat évvel később a többszörös futamgyőztes Alfieri Maserati egy balesetben életét vesztette, a cég Modenába költözött, és egyre jelentősebb tényezővé vált a versenysportban, igaz, a családi tulajdont egy helyi nagytőkés, Adolfo Orsi vette át.

Igazi fénykora volt a Forma-1 istállónak az ötvenes évek, 1957-ben Juan Manuel Fangio elhódította a Maseratival a bajnoki címet.

Ugyanebben az évben a Mille Miglián tömegszerencsétlenség történt, ettől kezdve a cég (főleg anyagi okokból) lényegében felfüggesztette a versenyzést, és az utcai autók gyártása felé fordult.

Íme, az átállás utcai autók gyártására. Ha nem is futószalagon készültek a 3500 GT modellek, az elit kupék kategóriájában érzékelhető volt a jelenlétük Forrás: Maserati

Első szériakupéját, a 3500 GT-t 1957-ben mutatta be (a tíz évvel korábbi A6-ból csak 59 darab készült kezdetleges körülmények között), és 2000 darab talált belőle gazdára. Ezután Omer Orsi vezényletével fokozatosan bővült a paletta (5000 GT, Quattroporte I. limuzin, Sebring, Mistral, illetve a gyönyörű Ghibli). Ekkoriban a Maserati valódi harcot vívott a tehetős vásárlókért a Modena húsz kilométeres körzetében működő másik két rivális gyártóval, a Ferrarival és a '63-ban alapított Lamborhginivel, a meglehetősen egyszerű futóművek ellenére gyors és stílusos sportkocsikat kínálva.

Középmotoros testvérpár a hetvenes évekből: balra a V8-as Bora, jobbra a megfizethetőbb, V6-os Merak Forrás: Maserati

Tulajdonosváltások, viharfelhők és feltámadások

1968-tól a Citroën tulajdonában volt a márka, ekkoriban jól ment az üzlet, megháromszorozódott az alkalmazottak száma, olyan ikonikus modelleket forgalmaztak, mint a Bora, a nemrég tesztelt Merak és a Khamsin. Aztán a sikeres korszaknak az 1973-as olajválság után vége szakadt, ami két évvel később csődöt eredményezett. Alejandro De Tomaso vette át az irányítást, aki költségcsökkentést hajtott végre, és a '80-as években olyan jellegzetesen szögletes, erős, de minőség és megbízhatóság terén sokszor kétes kocsikat dobott piacra, mint a Quattroporte III., a Ghibli II vagy a Biturbo.

Szögletes, karakteres, két feltöltőjével modern és gyors, de minőségi kihívásokkal is küzd: a Biturbo (a képen S kivitelként) meghatározó modell volt a nyolcvanas években Forrás: Maserati

De Tomaso 1993-ban adta el 51 százalékos részvénycsomagját a Fiatnak. Az akkor még ereje teljében lévő óriáscég jelentős összeget fektetett a Maseratiba, amelyet egy átstrukturálás után '97-től a szintén a tulajdonában álló Ferrari alá rendelt.

E korszak jelentős modelljei közé tartozik az 1998-as 3200 GT, valamint a 2003-ban bemutatott Quattroporte V.,

amelyekkel Amerikába is visszatértek. 2005-ben visszakerült a Maserati irányítása a Fiat konszernhez, ahol ezúttal az Alfa Romeo alá szervezték be a márkát, 11 évvel később pedig végleg meszűnt a maranellói kapcsolat: a Fiat-Chrysler csoport (FCA) eladta 90 százalékos részesedését a Ferrariban.

Sikeres volt a Quattroporte ötödik generációja (400-440 lóerő), ilyennel járt az olasz elnök is Forrás: Maserati

Így megnyílt a lehetőség a Maserati előtt, hogy saját fejlesztésű modellekkel kilépjen az ágaskodó ló árnyékából. Ma a Stellantis kötelékében működő cég Magyarországon is forgalmazza modelljeit, a csinos GranTurismo kupé mellett limuzinokat és SUV-okat kínál, akár plug-in hibrid vagy elektromos hajtással. Persze a sebességőrülteknek fontosabb, hogy az MC20-szal egy igazi szupersportkocsit is rajthoz állított a modenai márka. Nehéz meghatározni, melyik volt a márka igazi fénykora, de a '60-as évtized mindenképpen esélyes – onnan gyűjtöttünk csokorba néhány eredeti prospektusfotót.

Íme, a Maserati első igazi szériaautója, a 3500 GT. Neve a versenygénekkel rendelkező 3,5 literes, soros hathengeres motorra utalt, amely három Weber karburátorral 220, Lucas befecskendezéssel pedig 235 lóerőt produkált. Kupé és kabrió kivitelben is gyártották (a Touring, illetve a Vignale cégnél) Forrás: Maserati/Retro Mobil
A Sebring a floridai versenypályáról kapta a nevét: 1957-ben a 12 órás versenyt a Fangio-Behra páros nyerte egy Maserati 450S-sel. Főleg amerikai piacra készült az öt évvel később bemutatott kecses kupé, melyet két sorozatban előbb 3,5, majd 4,0 literes soros hathengeressel kínáltak Forrás: Maserati/Retro Mobil
Gyors, stílusos, kényelmes: a kor Maserati túraautóinak leginkább luxuskivitelű tagja volt az 1966-os Mexico. Hat éven át gyártották, a prospektus 1970-es. Érdekesség, hogy ez a modell a négyajtós Quattroporte 15 centivel megrövidített alvázát használta Forrás: Maserati/Retro Mobil
Ilyen sem fordul elő a mai reklámokban: külön fotón mutatják be a Mexico igéző V8-as motorját, amely 4,2 vagy 4,7 literes lehetett. A nagyobbik négy dupla Weber karburátorral 290 lóerőt tudott, és 250 km/h körüli végsebességhez segítette a kupét Forrás: Maserati/Retro Mobil
Még mindig a Mexico részletei között csemegézünk. Valódi négyüléses utasterébe faberakásos műszerfalat, elektromos ablakemelőket, hátsó szélvédőfűtést és lopás elleni védelemet is beépítettek, de a merev hidas, laprugós hátsó futóművet nem verték nagy dobra Forrás: Maserati/Retro Mobil
Bukólámpák, áramvonalas karosszéria Alfredo Vignale formatervével, és a Citroen-korszak előtti utolsó önálló fejlesztés: az Indy mérföldkő volt a Maserati történetében. Ebbe építették be először a márka 4,9 literes V8-as motorját, amivel 265 km/h volt a végsebessége Forrás: Maserati/Retro Mobil
Elsősorban a Jaguar E-Type kihívójának tervezték a 3500 GT utódját, a kétszemélyes Mistralt. Pietro Frua tervezte az eleinte alumíniumból, később acélból készült karosszériát, amely nyitott és zárt kivitelben is készült, a hajtásról hathengeres motorok (235-265 lóerő) gondoskodtak Forrás: Maserati/Retro Mobil

Még több olvasnivaló a Retro Mobil januári számában: