Több száz évnyi kutatást válthat ki egy kétperces játék

kisgyerek, vagy igazából bárki mobiltelefonon játszik.
ENTERTAINMENT movie smartphone watching CHILD preschool age GIRL only children only girls one girl only one person 4-5 years early learning domestic life wi-fi weekend INTERNET wireless dev
Little girl lying on floor using smartphone
Vágólapra másolva!
Egy aranyos mesére felhúzott applikációs játékkal segíti a Telekom a demencia, azon belül az Alzheimer-kór kutatását. A játékban segítenünk kell egy ifjú tengerésznek, hogy visszaszerezze apja emlékeit, mindehhez térképrészletekre van szükségünk. Két percnyi játékkal már öt órányi hagyományos módszerekkel összegyűjtött kutatási információt válthatunk ki.
Vágólapra másolva!

Végre valami jót is tehetünk azzal, ha a telefonunkat vagy tabletünket nyomkodjuk egész nap: ha a Sea Hero Quest (A tenger hőse) nevű, a Telekom által lefejlesztetett játékkal játszunk, az Alzheimer-kór pontosabb megismeréséhez járulhatunk hozzá.

Kétpercnyi játék, ötven évnyi labormunka

Az Apple-platformra és Androidra is elérhető játékot telefonra és tabletre is le lehet tölteni, mindössze kétpercnyi játék öt órányi normál módszerekkel zajló kutatási adatot válthat ki. Érdemes kiszámolni, hogy negyed óra nyomkodással több mint 37 órányi adatot gyűjthetünk össze a kutatók számára. Ha 100 000 ember 2 percig játszik, ezzel több, mint 50 évnyi laboratóriumi kutatásnak megfelelő adat jöhet létre. Nekünk egy buszutazás, nekik hatalmas segítség - ráadásul a játék még tényleg izgalmas is.

Most már van értelme, hogy a gyerek nyomogatja a telefonját Forrás: PhotoAlto/Sigrid Olsson / Altopress/Sigrid Olsson

A történet szerint egy tengerész elveszíti az emlékeit, amelyeket egy naplóba jegyzett le, a fia pedig útra kel, hogy összegyűjtse őket újra. A játékosnak egy hajóval kell utaznia, jéghegyeket kerülgetnie, bólyákat megérintenie, és nagyon aranyos szörnyeket lefényképeznie.

Az egész egyébként teljesen anonim, de sokat segít, ha a játékos megadja a nemét, az életkorát és azt, hogy hol lakik, ez ugyanis nagyban hozzájárul a statisztikák pontosításához. A kutatók számára az a legjobb, ha

minél szélesebb körből érkeznek játékosok az adatbázis frissítéséhez.

A demencia rengeteg embert érint

Eddig sosem látott mértékű erőfeszítésnek lehetünk tanúi a demencia kutatásában. A Deutsche Telekom Sea Hero Quest játéka által létrejövő adathalmaz példa nélküli: korábban az ilyen vizsgálat koordinálása éveket vett igénybe, és legjobb esetben is csak egy-egy pillanatképet adott igen alacsony számú önkéntes viselkedéséről. Az eddigi legnagyobb, a tájékozódási képesség kutatására irányuló vizsgálatban mindössze 600 önkéntes vett részt. A kutató közösség hozzáférése egy ekkora méretű nyíltadathalmazhoz ilyen rövid idő alatt pontosan az a típusú innováció, amelyre

- nyilatkozta Hilary Evans, az Alzheimer’s Research szervezet vezetője.

Így fest a játék belülről Forrás: Deutsche Telekom

A demencia és leggyakoribb formája, az Alzheimer-kór Magyarországon is súlyos problémát jelent: mintegy 250 ezerre becsülik a közvetlenül érintettek számát, de mivel ez a betegségcsoport a páciensek környezetére is jelentős hatással van, nem túlzás azt mondani, hogy egy millió magyar életében jelen van a demencia. Nem tudjuk kialakulásának okát, a kezelése nehézkes, és nincs gyógymód - a gyógyszerekkel is mindössze lassítani lehet a betegség lefolyását, visszafordítani nem. A világon 5 magyarországnyi ember érintett valahogyan a demencia okozta leépüléssel kapcsolatban.

A játékot az Origo újságírói tesztelik, részletes cikket hétfőn olvashatnak a témában.

A cikk megjelenését támogatta a Magyar Telekom Nyrt.