Räikkönen vette át a vezetést Malajziában
2013. március 22. 06:55
Jó reggelt! Rövidesen kezdetét veszi a Malajziai Nagydíj második szabadedzése. Az elsőt Mark Webber nyerte, de nem alakult minden a Red Bull szájíze szerint: Kimi Räikkönen, aki kezdetben KERS-problémékkal küzdött, alig 7 tizedre végzett tőle, hátrébb szorítva a tabellán Sebastian Vettelt. A tréning összefoglalója itt olvasható.
Még melegebb van, mint délelőtt: a levegő már 34 fokos, de úgy tűnik, a beígért, Malajziában elkerülhetetlen eső megérkezett Szepangba. Még nem vészes, ez egyelőre nem fogja befolyásolni a pálya állapotát. Kicsit a szél is felerősödött, a pálmafák buzgón bólogatnak.
A délelőtti edzés megerősíteni látszott az Ausztráliában kialakult benyomást: az élen a Red Bull, a Lotus, a Ferrari és a Mercedes van, aztán a Force India következik, jócskán megelőzve a Mercedest. A versenytempója alighanem a Ferrarinak a legjobb, a gumikat a Lotus kíméli leginkább.
Máris tömegével hajtottak ki a pályára, nyilván azért, hogy mihamarabb megtegyenek néhány kört, mielőtt az eső komolyabbra fordul. Nagy a helyezkedés odakint.
1:39.393 alatt, de Alonso azonnal az élre áll 1:37.383-as körével.
1:37.302-es kört fut. A sorrend mögötte: Alonso, Vettel, Massa, di Resta, Grosjean, Pérez. Már szinte mindenkinek van mért köre, de az 1/2-es kanyar csúszós lehet a szemerkélő eső miatt.
Úgy tűnik, a Sauber pilótafülkéjében beindult az automata tűzoltó-készülék, amikor durván ment át az egyik kerékvetőn. Közben Räikkönen 1:37.042-re javított.
A lassításon remekül mutatott. ahogy oldalvást csúszott a 9-es kanyarban. A Red Bull balelső gumijának közepén már egy csíkban levált a futófelület.
Nem bízzák a véletlenre: még az eső előtt ki akarják próbálni a lágyabb keveréket. Massa 1:36.661-gyel át is veszi a vezetést, 0,381 másodpercet verve Räikkönenre. Közben Rosberggel közlik a rádión, hogy kb. 10 perc múlva várható eső.
A hátsó egyenesre ráfordító kanyarban és az utolsóban is messze lecsúszott a belső csúcspontról, így 1:37.016-tal csak a második helyre hozta be a Ferrarit Massa mögött.
A rádión arra kérik, hogy az 1-es kanyarnál korábban váltson le 7-esből 6-osba.
Hamilton és Rosberg a 21-22. helyen áll, 6 másodperces hátránnyal. Jóformán az edzés eleje óta kint vannak a pályán megszakítás nélkül. Közben Vettel is megkapta a közepes gumikat...
Csak 73 ezredet ver Massára, az ideje 1:36.588. Webber csak 4. lett a közepes gumikon, a két Ferrari mögé sorolt be.
Az első szektorban mindenkinél gyorsabb volt, de aztán időt vesztett, és 0,618 másodperc hátránnyal ért körbe, így lassabb volt, mint Räikkönen korábban a kemény gumikon. Közben Pérez 1,347 másodperces lemaradással a 10. helyre kormányozta a McLarent.
A Force Indiával valamilyen gond lehet, mert levették a motorburkolatát, és elkezdték szerelni. Közben Hülkenberg besokallt a 14-es kanyar féktávján, és kicsit kicsúszott a bukótérbe.
Amúgy a hétvégén mindkét Lotuson új első szárny van. Räikkönen és Rosberg is próbálkozik a közepes keverékű Pirelliken.
1:36.569-es idejével 19 ezredet ver az eddig vezető Vettelre. Rosberg viszont csak 1:37.448-at tudott a közepes keveréken, ami a 7. helyre volt elég.
Vergne jelentette a rádión, hogy a 7/8-as kanyarnál esik, di Resta pedig arról számolt be, hogy "a pálya hátsó felén" egyre rosszabb a helyzet. Még vannak páran, akiknek nem volt idejük kipróbálni a közepes gumikat, ez számukra különösen rossz hír.
A Sauberről leszerelték a jobb oldali leömlőt. Közben a bokszutcába is megérkezett az eső. A köridőket ez egyelőre nem érinti látványosan, Hamilton 1:37.574-es kört futott az imént, ami csak 1 tizeddel lassabb Rosbergénél.
A közepes gumikon 1:43-as körrel kezd, a Red Bullban tehát jócskán lehet benzin. A Lotus szétkapta Räikkönen autójának elejét, amely ezért aa garázsban vesztegel, bár a finn az autójában maradt. Grosjean közben odakint köröz.
Räikkönen, Vettel, Massa, Alonso, Webber, Grosjean, Rosberg, di Resta, Hamilton, Sutil, Pérez, Button. Alonso a rádión megjegyezte, hogy a 7-es kanyarban már komolyan zuhog, és di Resta majdnem meg is szívta ezt: a 8-asnál óriásit broadside-olt, alig tudta megfogni a megcsúszó Force Indiát. Räikkönen Lotusát összerakták, kihajtott a pályára a kemény gumikon.
Bianchi a 18. helyen áll, megelőzve Bottas Williamsét. Az utolsó helyet Chilton foglalja el.
Utána vissza is küldték a pályára. Räikkönen be sem fejezte az első körét, mert az eső annyira rákezdett, hogy a slickekhez már nem igazán alkalmas az aszfalt. Szép sorban mindenki visszatér a bokszba.
Az eső feláztatta a pályát. Néhány pillanattal korábban Räikkönen alatt is beriszált a Lotus ugyanott, de ő megfogta valahogy. Hülkenbergnek rükvercbe kapcsolva sikerült irányba állítania a Saubert, de közbne útban volt a bokszba épp akkor megérkező Vettelnek.
Az eső elől mindenki bemenekült a garázsba. Most kellene lebonyolítani a versenyszimulációkat, de erre nem lesz mód. Viszont előkerülhetnek az intermediate gumik.
Ő és Vergne az intereken, Gutiérrez a rendes esőgumikon dugja ki az orrát a pályára.
Pérez az intereken 2:01.123, Gutiérrez az esőgumikon 2:01.935 alatt teljesíti a körét, azaz a kétféle gumi most nagyjából ugyanarra képes. Az eső 30 fokosra hűtötte a pályát, de az eső a bokszutcában szinte egészen elállt. Most tizenöten köröznek.
Räikkönen 1:56.092 alatt ért körbe. Pérez ráfutott a vizes rázókőre az egyik kanyar féktávján, és kicsúszott a bukótérbe.Vettel tolja le a pályáról Vergne-t, de megelőzni nem tudja. Illetve mégis: a célegyenes végén lazán kifékezi a Toro Rossót.
Az autóját teljesen szétszedték, leszerelték a hátulját, de a Force India a Twitteren csak annyit közölt, hogy "egy problémát" vizsgálnak.
Vergne és Ricciardo is a közepes Pirelliken merészkedett ki a pályára. Massa az intereken már 1:52-es kört futott, úgyhogy talán épp érdemes volt váltani. Az interekkel egyébként Button volt a leggyorsabb, a legutóbbi körét 1:51.1 alatt teljesítette.
A slickek sokkal gyorsabbak: Webber a keményeken 1:44.256-os kört futott. Ez az időszak hasznos volt a csapatoknak, mert kitapasztalhatták, hogy mikor érdemes interekről slickekre váltani.
A Ferrari nem indokolta meg, hogy miért maradt a garázsban az edzés végén, csak annyit közölt, hogy nem megy ki többet a pályára.
Keresztbe állt a 9-es kanyarban, és átpattogott a 10-es füves bukóterén, de folytatni tudta. Räikkönen legutóbbi köre 1:40.0 volt, ezt senki nem tudta 9 tizeden belül megközelíteni.
Räikkönen nyerte a szabadedzést, a Lotusszal első ízben pályafutása során. Búcsúzóul még kifékezte Hamiltont a hátsó egyenes végén. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket az eredménylistával és az összefoglalóval.
A múlt hétvégi melbourne-i idénynyitó győztese, Kimi Räikkönen volt a leggyorsabb a Malajziai Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, szoros küzdelemben, néhány századmásodperccel megelőzve Sebastian Vettelt és Felipe Massát.
Mivel az edzésre esőt ígértek, a csapatok ezúttal azonnal munkához láttak, szinte az összes autó egyszerre viharzott ki a pályára. Emiatt viszonylag korán előkerültek a lágyabb, azaz a közepes keverékű gumik is, s bár először - alig negyedóra után - Massa, majd Vettel állt az élre, Räikkönen, aki 20 perccel később próbálkozott ezekkel a Pirellikkel, mindkettejüket maga mögé utasította.
Bár a pályaviszonyok ekkor összességében már kedvezőbbek voltak, amikor a finn megtette 1:36.569-es körét, éppen elkezdett szemerkélni az eső. Igaz, komolyabban csak negyedórával ezután kezdett rá, ezért mindenki visszamenekült a garázsba, de ez sem bizonyult gyerekjátéknak: Nico Hülkenberg például megpördült a bokszbejáratnál, egy ideig eltorlaszolva az utat.
A versenyzők többsége hamarosan az intermediate, néhányan viszont az esőgumikon tértek vissza a pályára, hogy gyakoroljanak, hátha a hétvége további részében is vizes aszalton kell majd vezetniük, amire Malajziában jó esély van. Miután az eső elállt, és a köridők 1:49 körülre javultak, többen visszaváltottak slickekre, s ekkor, a felszáradó pályán is Räikkönen bizonyult a leggyorsabbnak.
Összességében hasonló erőviszonyok alakultak ki, mint a múlt hétvégén, Melbourne-ben. A Lotus, a Ferrari és a Red Bull nagyon közel került egymáshoz, a Mercedes azonban kissé leszakadt tőlük, bár Nico Rosberg és Lewis Hamilton a többségtől eltérő programot bonyolított le, az edzés elején egyetlen, hosszú etapot teljesítve a kemény gumikon. Mire Hamilton megkapta a közepes keveréket, a pálya már kissé nedves volt.
A Force India ismét erősnek bizonyult, bár Adrian Sutilnak 10 kör után egy műszaki hiba miatt be kellett fejeznie a munkát. Úgy tűnt, valamelyest a McLaren is előrelépett: Jenson Button a csapatrádión azt monda, javult az MP4-28 útfekvése.
A mezőny végén a marussiás Jules Bianchi azzal keltett feltűnést, hogy a Williams versenyzője, Valtteri Bottas előtt végzett. Esteban Gutiérreznek pedig kalandos másfél órája volt, először ugyanis bekapcsolt az automatikus tűzoltó-készülék Sauberjének pilótafülkéjében, majd később a kipufogója romlott el.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!