Hamiltoné a pole, a Red Bull lenyomta a Ferrarit
2016. május 14. 13:40
Amikor igazán számított, Lewis Hamilton rátalált a helyes útra a beállításokkal, és a Spanyol Nagydíj időmérőjén Nico Rosberget legyőzve megszerezte a pole pozíciót. A világbajnoki címvédőt ezúttal nem sújtotta műszaki probléma, de a pénteki küszködés miatt nem várta kedvező előjelekkel a szombatot.
"A tegnapi nap nagyon rögös volt" - nyilatkozta. "Nico egész hétvégén erősen szerepelt, én
próbáltam fokozatosan javítani a tempómon."
A Q1-ben még Rosbergnél volt az előny, de a Q2-ben Hamilton emelte a tétet, és csapattársa végül az ottani idejét sem tudta elérni a Q3-ban. A brittől 280 ezreddel kapott ki végül. "Csalódott vagyok a 2. hely miatt, hiszen természetesen 1. akartam lenni! De szerencsére a futam az, ami számít, és lesznek a lehetőségeim" - mondta Rosberg.
Hamilton az első kísérletét elrontotta a Q3-ban, amikor elfékezte magát a hajtűkanyarnál, de végül ő örülhetett az első rajtkockának.
A Red Bull erőből lenyomta a Ferrarit
A Mercedes utolérhetetlennek bizonyult, és meglepetésre a Red Bullok foglalták el a második rajtsort mögöttük. Sokáig Max Verstappen vitte a prímet, ám
Daniel Ricciardo jól reagált a kihívásra, és egyetlen Q3-as körével meg tudta előzni a csapat újoncát,
4 tizedet verve rá kiélezett helyzetben, s ugyanennyire megközelítve Rosberget.
"A Q3-ban csak egyetlen köröm volt, de tudtam, hogy megvan a kellő tempóm, csak megfelelően össze kellett raknom a kört" - mondta Ricciardo, lenyűgözőnek nevezve a Red Bull eredményét. Ami elsősorban amiatt káprázatos, hogy legyőzték a Ferrarit.
Az olasz istállónál szemmel láthatóan értetlenül szemlélték a visszaesést. "Valami félresiklott, ezt meg kell vizsgálnunk" - nyilatkozta Maurizio Arrivabene csapatfőnök kissé zavartan a Sky Sportsnak. "Délelőtt sokkal jobbnak tűntünk. Ezt meg kell vizsgálnunk..."
Sebastian Vettelnek és Kimi Räikkönennek már az első Q3-as körei sem sikerültek jól, és második nekifutásra sem tudták lenyomni legalább Verstappent. Vettel kijelentette, hogy a Q1-től kezdve érezte, hogy nem stimmel valami. "Megváltoztak a körülmények, de nem túlságosan" - mondta. "A barcelonai pálya nagyon érzékeny a levegő és az aszfalt hőmérsékletének változására, nekünk pedig nem sikerült működésre fogni az autót."
Alonso már unta tévén nézni a Q3-at
Az utolsó felvonásba egy-egy autót delegált a Force India, a McLaren, a Toro Rosso és a Williams, de végül nem alakult ki olyan szoros csata közöttük, mint a Q2-ben. Ott még Sergio Pérez volt a leggyorsabb a négyesben, utána viszont keveset tudott gyorsulni, így Valtteri Bottas és Carlos Sainz is befurakodott elé.
A spanyol úgy érzi, ez volt a maximum a Toro Rossótól. "Csak az egyik Williams győzött le minket az utolsó pillanatban, de erre számítottunk. Összességében nagyon örülök" - közölte. Honfitársa, Fernando Alonso pedig idén első ízben repítette be a McLarent a Q3-ba. "Már néhány versennyel ezelőtt megérdemeltük volna, és végre összejött" - mondta. "Túl sokáig kellett tévén néznem a Q3-at. Jó, hogy végre részesei vagyunk a shownak."
Jenson Button a másik McLarennel 12. lesz a rajtrácson (Nico Hülkenberg mögött), de nem volt túlságosan csalódott amiatt, hogy neki nem sikerült eljutnia a Q3-ba.
Az időmérő első felvonásában a szokásos Renault-Sauber-Manor hatosnak volt a legkisebb esélye a továbbjutásra, de a Williams hibájának jóvoltából Kevin Magnussen részt vehetett a Q2-ben: Felipe Massa ugyanis az egyetlen kísérletében a forgalom miatt nem tudott elég jó kört összerakni, s nem maradt ideje még egyszer kijönni egy újabb szett gumival. Így a garázsból volt kénytelen végignézni, hogy többen megelőzik.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Üdvözöljük kedves Olvasóinkat! 14 órakor kezdődik az ötödik idei verseny, a Spanyol Nagydíj időmérője. A Mercedes korábban mind a négy szombatot uralta, de ma délelőtt Vettel másfél tizedre megközelítette az élen záró Rosberget - a német viszont egy szenzorhiba miatt talán nem mutatta meg, mire is képes igazából.
Pénteken bevallottan szenvedett velük, és Rosberget az említett problémája ellenére sem tudta megelőzni, 126 ezreddel lassabb volt nála. A német tavaly kvázi rajt-cél győzelmet aratott Barcelonában.
Elsőre talán nem ez a pálya jut eszünkbe, ha az a kérdés, hol kiemelkedően fontos az időmérő a nehéz előzési lehetőségek miatt, de Barcelonában a 25 futamból 19-et a pole-ból nyertek meg. 2001 óta például csak kétszer nem innen rajtolt a győztes - Monacóban például ez a szám 5.
Csak ő használja a McLaren új első légterelőjét a hétvégén, de egyelőre nem tudott megbarátkozni az autóval. Délelőtt 15. lett, míg Alonso 10. A McLaren idén megszilárdította a helyét a Q2-ben, de a Q3-ban még nem tettek látogatást.
A lágy gumival 1 tizeddel jobb kört futott ausztrál csapattársánál, ez bíztató. A lefokozott Kvjat szintén legyőzte Sainzot a Toro Rossónál, de a lényeg persze most következik.
Grosjean és Gutiérrez sem elégedett az autójával, úgyhogy itt a lehetőség a Renault pilótái előtt, hogy ezúttal előttük végezzenek. A tét a Q2-es részvétel lehet.
A kamera sorrendben Ricciardo és Kvjat készülődését, valamint Helmut Markót mutatta az előbb, most pedig Verstappen a képen. A Verstappen-Kvjat csere volt az elmúlt napok legforróbb témája.
Wehrlein és Haryanto az első két versenyző a pályán, a lágy gumikon hajtottak ki a 42 fokos aszfaltra. A levegő 22 fokos.
Véletlen lenne, hogy pont ők, akik tavaly vizsgálatot indítottak az F1 ellen az uniónál? Haryanto elsőre lenyomta Wehrleint 1 tizeddel.
1 tizeddel sem volt gyorsabb Haryantónál, pedig szintén a lágy gumikat használta. Az indonéz pilóta az eddigi legjobb idejét futotta hétvégén, de csapattársával együtt már visszatért a bokszba.
1:23.214-gyel átvette az 1. helyet, pont egy századdal volt lassabb a délelőtti legjobb idejénél. Rosbergen és rajta kívül az élmezőny tagjai még türelmesen a garázsban várakoznak.
Még épp nem tudott bemenni az 1:22-es tartományba, 1:23.002 az új etalon. Hamilton, Nasr, Ericsson, Haryanto, Wehrlein követi.
A Q1 elején valamiért a kemény gumikkal jöttek ki a pályára, de a lágy keverékkel Pérez most a 4., Hülkenberg a 6. helyet szerezte meg. Szép lassan mindenki aktivizálta magát.
A Mercedesé az első két hely, és valószínűleg nem is látjuk már őket a Q1-ben. A 3. helyre Verstappen jött be, Räikkönen és Vettel sem tudta megelőzni. Sainz, Alonso, Kvjat, Pérez, Gutiérrez a további sorrend.
A mezőnyből utolsóként a Williamsek is feliratkoztak a tabellára: Bottas most 6., Massa 14. A Saubereken és a Manorokon kívül Palmer és Grosjean áll kieső helyen.
1 perc van hátra, egy új szett gumival érkeznek a pályára azok, akiket a kiesés réme fenyeget. A másik Red Bull-lal egyébként Ricciardo bejött a 4. helyre, Verstappenhez hasonlóan megelőzve a Ferrarikat.
A 16. hely necces volt, de Hülkenberg előrejött 8.-nak. Palmer szintén gyorsult, most ő a 16.
Ez kellemetlen neki és a Williamsnek is, nem jutott túl a Q1-en. Csak 4 kört tett meg, és az utolsó perceket a garázsból figyelte; vajon azt hitte, a többiek nem javítanak eleget? Pedig rezgett a léc nála, 14. volt az utolsó roham előtt.
Tiszavirág-életű volt a tartózkodása továbbjutó helyen, végül 17. lett. Massa, Ericsson, Nasr, Wehrlein, Haryanto esett ki vele együtt. Massa pénteken pesszimistán nyilatkozott, de talán ő sem gondolta, hogy ennyire rosszul alakulhat a helyzet. Bottas a 7. helyen jutott tovább.
Az első edzésen a Renault tesztpilótája ült az autójában, délután pedig egy defekt miatt jutott neki kevés idő a pályán. A Sky Sportsnak elismerte, jól jött volna, ha többet készülhet. A Renault-t így Magnussen képviseli a Q2-ben, amely már kezdetét vette.
A Q2-t Hamilton és Rosberg nyitja meg kis várakozás után, de hamarosan a többiek is követik a példájukat.
1:22.159-t futott, ez brutálisan jó kör - Rosberg hátránya 6 tized. Most a németen a sor, hogy villantson.
Ez igen szép teljesítmény a hollandtól, aki a Mercedesektől 1 másodperccel lemaradva foglalta el a 3. helyet. Ricciardónál fél másodperccel volt gyorsabb, már csak a Ferrarik hiányoznak a Q2 rangsorából.
Hamilton, Rosberg, Verstappen, Vettel, Ricciardo, Bottas, Sainz, Alonso, Grosjean, Pérez. Még 3 perc van hátra.
Elsőre lecsúszott a pályáról az utolsó szektorban, így egyetlen próbálkozása maradt, hogy továbbjusson. Ez sikerülni fog neki, 1:23.504-gyel a 4. helyet foglalta el.
Megszerezte a 10. helyet, örülhetnek Wokingban. Hülkenberg, Button, Kvjat, Grosjean, Magnussen és Gutiérrez búcsúzik a Q2-ben.
A Q3-ban egy-egy autóval ott lesz a Force India, a Toro Rosso és a Williams, legjobb versenyzőik 1:24.0-s idővel jutottak tovább. Alonso 1 tizeddel maradt el tőlük.
A brazil már a Q1-ben kiesett. Azt mondta, a mért körében bezavart neki a forgalom, és már nem maradt ideje újabb kísérletre.
A Red Bulltól eleve vártuk, hogy jól fognak szerepelni az aerodinamikát díjazó barcelonai pályán, és az időmérőn eddig talán várakozáson felül teljesítettek. Verstappen különösen bámulatos.
Elindult a Q3, Hamilton és Rosberg tért vissza először a pályára.
Rosberg 1:22.475-re gyorsult, Hamilton azonban nem tudta tartani vele a lépést, mert a hátsó egyenes végén elfékezte magát.
A 2. helyre, ami Hamilton hibájának fényében is zseniális. Vettel csak 4., Räikkönen 5.
Rosberg (1:22.475), Verstappen (1:23.203), Hamilton (1:23.277), Vettel (1:24.154), Räikkönen (1:24.505), még 3 perc van hátra. Az aszfalt közben 44 fokra melegedett.
Most jön ki a pályára az az 5 versenyző, akinek még nincs ideje a Q3-ban, mert kevés gumijuk maradt. Az élmezőny a második próbálkozásra készülődik.
Pont 1:22-nél állt meg a stopper Hamiltonnál, amire Rosberg csak 1:22.280-cal tudott válaszolni.
Ricciardo állt a kihívás elébe, és Verstappenre 4 tizedet verve megszerezte a 3. helyet. A Ferrarik viszont nem tudták megelőzni a hollandot, így csak a harmadik rajtsor jut nekik vasárnap. Bottas, Sainz, Pérez, Alonso a további sorrend.
Köszönjük a figyelmet! Hamarosan bővítjük a cikket az összefoglalóval, a délután folyamán pedig szállítjuk a csapatok és a versenyzők reakcióit.