A Magyar Nagydíj első szabadedzésén verőfényes napsütés fogadta a pilótákat. A levegő hőmérséklete 30, az aszfalté pedig 53 fok, míg a páratartalom 37%-os volt a gyakorlás kezdetén. A mezőny megszokott összetételéhez képest annyi változott, hogy Robert Kubica vezette Kimi Räikkönen Alfa Romeóját.
A legtöbben a kemény keverékeken kezdték meg a körözést, és az élcsapatok is így tettek, de néhány versenyző, köztük Lando Norris a közepeseket tette fel. Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, az eső körök során nem volt minden tökéletes, Valtteri Bottas például arra panaszkodott, hogy a fékpedál túlságosan puha.
Az első gyorskörök után Max Verstappen ugrott az élre,
akinek a Silverstone-ban használt motorja a jelek szerint továbbra is működik. A holland pilóta közel 1 másodperccel előzte meg Pierre Gaslyt, ám szokás szerint az akkori köridők még nagyon messze voltak a maximumtól: Bottas például csak az 5. helyen kezdett, míg Lewis Hamiltonnak ekkor még nem volt értékelhető köre.
Mindez persze hamarosan megváltozott, ám a hétszeres világbajnok így is fél másodperccel elmaradt Verstappentől, aki később ráadásul javított is, mint ahogyan Bottas is átugrotta csapattársát.
Az első komoly hibát a csütörtökön 40. születésnapját ünneplő Fernando Alonso követte el, aki a 4-es, vagyis a Mansell-kanyar kijáratánál pördült meg, és egészen a következő kanyarig csúszott. A kétszeres F1-es világbajnok tovább tudott menni, de kénytelen volt behajtani a bokszba.
Nem sokkal később Cunoda Juki a 9-es kanyarban vesztette el az autót, de ő sem került közel a falhoz.
20 perc után valamelyest elnéptelenedett a pálya, és csak néhányan maradtak kint. Köztük Esteban Ocon teljesített a legjobban, aki előbb a 4., majd a 2. helyre jött fel, utóbbi alkalommal pedig mindössze 395 ezreddel maradt el Verstappen 1:19.025-ös idejétől.
Szűk 30 perc után előkerültek a C4-es, azaz a lágy abroncsok, és Bottas máris jelentősen javított az addigi leggyorsabb körön, hiszen 1,409 másodperccel múlta felül a világbajnoki éllovas idejét. Egy perccel később érkezett Hamilton is, ám 38 századdal lassabbnak bizonyult a finn pilótánál.
Érdekes módon Verstappen maradt a kemény keverékeknél, ennek megfelelően nem is tudott sokat javítani. Ellentétben Carlos Sainzcal, aki a piros oldalfalú abroncsokon feljött közvetlenül a Mercedesek mögé. Hamilton szintén gyorsult,
de 106 ezreddel még mindig elmaradt csapattársától.
20 perccel a vége előtt aztán jött az első olyan rontás, ami komolyabb következményekkel járt, ugyanis Cunoda a Mansell-kanyarban eldobta az autót, és ha nem is nagy erővel, de az Alpha Tauri hátulja a falnak csapódott. A japán pilóta káromkodva elnézést kért csapatától, vagyis elismerte, hogy ő hibázott.
Bő 5 percet kellett várni, hogy a tréning újrainduljon, és ekkor már Verstappennek is feltették a leglágyabb gumikat. Ennek meg is lett az eredménye, hiszen a holland pilóta 61 ezreddel megelőzte Bottast, a vezetést pedig meg is őrizte.
Innentől kezdve nem változott az eredmény az élmezőnyben, csupán Mick Schumacher kicsúszása borzolta a kedélyeket. Verstappen 1:17.555-tel zárt, 61 ezreddel megelőzve Bottast és további 106-tal Hamiltont. Mögöttük Sainz, Gasly, Alonso, Leclerc, Pérez, Norris és Stroll lett az első tíz sorrendje, a 18. pozícióban végző Kubica pedig megelőzte Giovinazzit.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.10.18. - 19:30United States Grand Prix - 1st Practice |
2024.10.18. - 23:30United States Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.10.19. - 20:00United States Grand Prix - Sprint |
2024.10.20. - 00:00United States Grand Prix - Qualification |
2024.10.20. - 21:00United States Grand Prix - Race |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Magyar Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében. Újra a Hungaroringen vendégeskedik a mezőny, nemsokára pedig megkezdődik a hétvége három szabadedzéséből az első. Mielőtt azonban belevágnánk a közepébe, ajánljuk figyelmükbe szokásos futamelőzetesünket, amelyből megtudhatják, mi várhat ránk az elkövetkező három nap során.
Az elmúlt bő egy napban rengeteg pilóta és csapattag elmondta, mennyire örül neki, hogy nálunk zárhatja le a szezon első szakaszát, többen pedig már a közösségi médiában is megmutatták, mi mindent csinálnak a kevés szabadidejükben itt tartózkodásuk alatt. Randy Singh, a McLaren stratégiai és sportigazgatója például a főváros néhány nevezetességét fotózta le kocogás közben.
Az elmúlt két hétben sem csitultak a kedélyek Lewis Hamilton és Max Verstappen silverstone-i ütközése miatt, a Magyar Nagydíj csütörtöki napján pedig csak még tovább mérgesedett a felek viszonya. A Red Bull felülvizsgálati kérelmét az FIA felügyelői elutasították, a Mercedes viszont feldühödött amiatt, hogy riválisuk szándékossággal vádoltal meg Lewis Hamiltont. A két pilóta közben elárulta, hogy beszéltek telefonon az ütközés után, de nem tudták rendezni a viszonyukat.
Fontos változás az idei Magyar Nagydíj előtt, hogy az FIA átfestette a bokszkijáratot jelző fehér vonalat, így most kettő helyett már csak egy autónyi széles. A pilótáknak az edzések alatt nem árt hozzászokni ehhez, hogy a versenyen véletlenül se lépjék át azt, büntetést érdemelve ki ezzel.
Nincs probléma sem a 2007-es világbajnokkal sem az autójával, előre tervezetten nem vesz részt a Magyar Nagydíj nyitányán a Jégember, akinek autóját az első szabadedzésen a tesztpilóta Robert Kubica fogja vezetni. Ennek a lelátókon bizonyára többen nem örülnek, hiszen Magyarországon igen népes szurkolótábora van Räikkönennek, nem beszélve az ide látogató finnekről, de a lengyel drukkerek legalább boldogak, hogy ha csak egy órára is, de láthatják a kedvencüket.
Ragyogó napsütés, 30,5 fokos levegő és 53,4 fokos aszfalthőmérséklet mellett hajtottak ki a versenyzők a bokszutcából, mostantól 60 perc áll a rendelkezésükre a Hungaroringen.
A két Red Bullt leszámítva mindenki egyből kijött és megkezdte a munkát, a legtöbben pedig a kemény gumit részesítették előnyben (a két Mercedes is), de öt pilóta közepes abroncsokon van.
„Elképesztően puha a pedál” – szólt be a rádióba a finn pilóta, mire mérnöke azt válaszolta neki, hogy hamarosan jobb lesz.
A Hungaroringen Lewis Hamilton tartja a pályacsúcsot a tavalyi időmérőn elért 1:13.447-es körével. Ettől még messze vagyunk, a versenyzők 1:20 alá sem mentek még be. Az élen Gasly áll Leclerc, Bottas, Alonso és Norris előtt.
A négyszeres világbajnok egész pályafutása során előszeretettel váltogatja fejvédőjének dizájnját, a 36. Magyar Nagydíjon az alábbi festéssel láthatjuk őt.
1:19.725-ös körrel nyitott a holland a kemény gumikon, amivel jelenleg 7 tizeddel vezet a második helyen álló Norris előtt. Hamilton egyelőre nem a köridőre hajt, csak a 17. helyen áll, miközben Charles Leclerc lecsúszott az ideális ívről és néhány pillanat erejéig meglátogatta az ötös kanyar bukóterét.
Verstappen közben 1:19.366-ra javított, amivel most 5 tizeddel vezet a hétszeres világbajnok előtt. A harmadik helyen Bottas áll 632 ezredre lemaradva a hollandtól, őt pedig Leclerc, Sainz, Norris, Cunod, Ricciardo, Gasly és Alonso követi az első tízben.
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere megosztotta, hogy a Red Bull még azt sem hajlandó elárulni, hogy Verstappen autójában a silverstone-i balesetkor a Franciaországban bevetett új fejlesztésű, vagy az azelőtti, régi motort volt. Az erőforrást ma visszaszerelte a csapat a holland Red Bulljába és az első két szabadedzésen vizsgálják meg, hogy a továbbiakban is bevethető marad-e, azzal azonban, ha megmodnanák, hogy ez az eddig felhasznált két morotból melyik, értékes információhoz juttatnák a Mercedest.
Igen meleg pillanatokat élt át a spanyol, miután keresztbe állt a gyors jobbosban és átszánkázott a kerékvetőn, amitől egy darab le is tört az autója első részéről. Ezzel egy szett kemény gumit is kinyírt.
Nem sokkal ezelőtt 1:19.025-re javított az élen a holland, aki mögé Bottas zárkózott fel 1:19.694-es idővel, jókora egyelőre tehát a Mercedes hátránya. A harmadik helyre Sainz sorolt be a Ferrarival, de ő közepes gumikon fut.
A kilences kanyarban csúszott meg a japán pilóta autójának hátulja, majd az ellenkormányzás után átlendült a másik irányba és nem sokon múlt, hogy kis tempóval ugyan, de nekicsússzon a falnak. Miután megállt a bukótérben, Cunoda irányba fordult és visszatért a bokszba.
Ez még korábban történt, de lemaradtunk róla, úgyhogy most megmutatjuk, hogy nem csak a monacói pilóta, hanem csapattársa is meglátogatta az egyik bukóteret, ő a Mansellben vágtatott át a poros aszfalton. Íme:
Jól indult a Haas német pilótájának a magyarországi hétvége, csapattársa mellett ugyanis mindkét Alfa Romeót is megelőzi jelenleg, az igazsághoz ugyanakkor hozzátartozik, hogy ő közepes gumikon érte el a 17. helyre elegendő idejét, míg Kubica és Giovinazzi keményeken.
Nem véletlenül, hiszen mindkét Mercedesnek feltették a lágy gumit (a mezőnyből elsőként), amelyeken a finn 1:17.616-os kört repesztett és 1,4 másodperccel gyorsabb időt autózva nála átvette Verstappentől a vezetést. Mindjárt jön Hamilton is.
Közel négy tizeddel autózott lassabb kört csapattársánál a lágy gumikon, szemre pedig nem is nagyon erőltette, úgyhogy ebben mindenképpen maradt még idő. Verstappent viszont így is több mint egy másodperccel megverte.
Gasly feljött a harmadik helyre 1:18.181-es körrel, de mögötte Alonso, Leclerc, Norris és Cunoda is átugrotta Verstappent a lágy Pirellin. Hamilton közben azt jelentette rádión, hogy 5 fokkal meredekebb első szárnyra van szüksége, úgyhogy alighanem alulkormányzott a mercedese.
Egyelőre nem okoz csalódást a Hungaroring, 31 fok van és 56,8 fokos az aszfalt, ami ha most lenne a futam, nem ízlene annyira a csapatoknak, vasárnap viszont akár záporok is lehetnek.
Pérez és Verstappen is kemény gumikon köröz, előbbi a 13., utóbbi a 9. helyen áll jelenleg. A Mercedeseket Sainz tudta a legjobban megközelíteni egyelőre a lágyon, 5 tizedes hátrányban van Bottashoz, 4 tizedesben Hamiltonhoz képest, miután a hétszeres világbajnok 1:17.722-re javított és már csak 1 tizeddel marad el a finntől.
A McLaren pilótáját is felírhatjuk a bukótérlátogatók közé, ő az utolsó kanyar bejáratán ingott meg egy kicsit, majd engedte ki az autót az aszfaltozott bukótérbe, hogy aztán simán továbbmenjen.
Eközben a 6. helyen állló Leclerc arra panaszkodik, hogy minden körében forgalomba kerül.
A Mansell-kanyarban állt háttal a gumifalba a japán, aki ismét megcsúszott, ismét ellenkormányzott, és az autója ismét átlendült a túloldalra. Nem volt nagy sebességű a becsapódás, de a váltója azért lehet, hogy sérült.
Nem veszítettek sok pályaidőt a csapatok, Cunoda autóját elszállították, és már jöhetnek is vissza a pályára a többiek. 13 percük maradt mér a 60-ból.
Verstappen az imént vadonat új fényes piros feliratú Pirelliken hajtott ki a garázsból, úgyhogy hamarosan számíthatunk egy igen erős köridőre.
Sokan Monacóhoz hasonlítják a mogyoródi pályát, noha ez már nem feltétlenül állja meg a helyét, de annyi biztos, hogy a csapatok nagy leszorítóerős beállításokkal mennek, amit az Alpine legutóbb Monacóban használt szárnyvéglapja is mutat.
A lágy gumikon 1:17.555-ös kört tudott a holland, amivel 61 ezreddel előzte meg Bottast, így az edzés eleje után ismét őt vezet.
A felvezető körén utolérte Leclerc-t az utolsó kanyar előtt, de nem előzte meg, illetve le sem maradt mögötte, helyette a Ferrari hátulját bámulva kezdte meg a monacóival együtt a gyorskört. Ennek legfeljebb az az értelme, hogy a pilóta némi képet kap arról, hogy mire számítson majd a versenyen.
Neki csak most tették fel a lágy gumit, és ha a pálya javulását is beleszámítjuk, akár még Verstappent is megelőzheti, hiszen később futja a körét. Nézzük!
Többekhez hasonlóan a Mansell-kanyarral gyűlt meg a baja a Haas újoncának, aki miután megindult alatta az autó feneke, inkább egyenesen kiengedte azt a bukótérbe, így nem pördült meg.
9 tizedet, azaz közel egy másodpercet kapott Verstappentől és csak a 8. helyre jött be a mexikói, ami ha hasonló üzemanyagszinttel és motorbeállítással ment, mint a csapattársa, nem túl szép eredmény.
Hivatalosan vége a 36. Magyar Nagydíj első szabadedzésének, és úgy tűnik, hogy nincs olyan, aki javítani fog az utolsó utáni pillanatban.
A holland pilóta 1:17.555-ös idejére senki nem volt tehát veszélyes, így Max Verstappen elsőségével indult a hungaroringi hétvége. Mögötte 61 ezreddel Bottas, 167 ezredre pedig Hamilton zárt.
A további sorrend: Sainz, Gasly, Alonso, Leclerc, Pérez, Norris, Stroll, Ocon, Cunoda, Vettel, Ricciardo, Russell, Latifi, Schumacher, Kubica, Mazepin, Giovinazzi.
Ennyi volt tehát közvetítésünk a 36. Magyar Nagydíj első szabadedzéséről, de ma még jövünk egyszer, mégpedig 14 óra 50 perctől a második gyakorlással. A viszontlátásra!