Drámai végjátékban, utolsó körös előzéssel Verstappené a vb-cím!
2021. december 12. 13:40
Az Abu-dzabi Nagydíjjal elérkezett az elmúlt évek legizgalmasabb Forma-1-es világbajnokságának lezárása. Nyikita Mazepin pozitív koronavírustesztje miatt azonban a megszokottakkal ellentétben csak 19-en álltak fel a rajtrácsra.
Max Verstappen és Lewis Hamilton egyaránt 369,5 ponttal vágott neki a futamnak, vagyis a képlet egyszerű volt: amennyiben legalább az egyikük pontot szerez, egy valószínűtlen forgatókönyvet leszámítva azé a végső győzelem, aki előkelőbb helyen végez, ha pedig egyikük sem zár az első tíz között, az a több győzelem miatt a holland pilótának kedvez.
Az egyéni mellett a konstruktőri versengés is nyitott volt, a Red Bull 28 pontos hátrányban várta a futamot a Mercedes mögött.
A versenyt a Red Bull versenyzője kezdhette meg az élről, ám előzetesen arra lehetett számítani, hogy a stratégiai előny az ellenfelénél lesz, előbbi ugyanis a lágy, utóbbi pedig a közepes abroncsokon rajtolt. A rajt miatt persze Hamilton aggódhatott jobban, hiszen a mögüle induló három pilóta a piros oldalfalú abroncsokon startolt.
Mindezek ellenére Hamilton jött el jobban a rajtnál, és az első kanyarban átvette a vezetést, miközben Sergio Pérez és Carlos Sainz is megelőzte Lando Norrist. A 6. helyről induló Valtteri Bottasnak nagyon rosszul sikerült a rajtja, és visszaesett a 8. helyre Charles Leclerc és Cunoda Juki mögé.
Verstappen azonban szinte azonnal megtámadta Hamiltont, és a 9-es kanyarban bebújt mellé. A két pilóta összeért, Hamilton lesodródott a pályáról, és lerövidítette azt. A sportfelügyelők úgy döntöttek, hogy nem indítanak vizsgálatot az ügyben, csupán arra kérték Hamiltont, hogy egy kicsit lassítson, mert a pálya átvágásával szerzett némi előnyt.
Verstappen hihetetlennek titulálta a döntést, főnökét, Christian Hornert pedig sokkolta.
A következő körökben a brit pilóta lassan, de folyamatosan növelte előnyét, és a két Red Bull között is egyre nagyobb volt a különbség. Pérez viszont nagy volt a légüres tér, a 6. körben Sainz már 5 és fél másodpercre volt a mexikói pilótától. Mindez a kiállások időpontja miatt volt fontos.
A két éllovas között tovább nőtt a differencia, vagyis Verstappen a futam elején sem tudta kihasználni, hogy a lágy abroncsokon rajtolt. A 9. körben ráadásul jelentette, hogy a hátsó gumikkal elkezdett szenvedni, ez körrel később pedig már 3 másodperc fölé nőtt a lemaradása, miközben ellenfele megfutotta a leggyorsabb kört.
A következő körben Hamilton már 1 másodperccel gyorsabbnak bizonyult, és előnye nagyobb volt Verstappennel szemben, mint amennyivel a holland versenyző vezetett Pérez előtt. A 24 éves pilóta helyzete ekkor kilátástalannak tűnt, annál is inkább, mert a rádión ismét jelentette, hogy küszködik.
Csapattársa valószínűleg jobban kezelte az abroncsokat, mert tartotta a 3 másodperc körüli lemaradását.
A Red Bull a 14. körben szánta el magát, és kihozták Verstappent. A kerékcsere kifejezetten gyors volt, mindössze 2,1 másodpercet vett igénybe, de Sainz és Norris így is megelőzte. Leclerc szintén közel volt, de épphogy sikerült kijönnie elé, ráadásul a monacói versenyző hibázott is.
A Mercedes azonnal reagált, és kihozta Hamiltont, akinek elegendő volt az előnye ahhoz, hogy Sainz elé jöjjön vissza. A 36 éves pilóta szintén kemény keverékeket kapott, és 11 másodperces lemaradásban tért vissza Pérez mögé, de ezt nagyon gyorsan elkezdte ledolgozni.
A 16. kör végén Verstappen apró hibát követett el, ami miatt nem kis árat fizetett, mert a következő körben nem tudta megelőzni Sainzot. Erre csak a 18. körben került sor, amikor a sikán előtt ki tudta kerülni a Ferrari versenyzőjét,
de ekkorra már 8 másodperc fölé nőtt a hátránya, miközben Hamilton rohamosan közeledett Pérezre.
Hamilton a 20. körben érte utol a mexikói versenyzőt, és a DRS segítségével meg is előzte őt, ám a 31 éves pilóta nem hagyta magát, és egy szép manőverrel visszavette a pozíciót. Ennek köszönhetően Verstappen szinte utolérte őket, így ismét látótávolságon belül volt riválisához képest.
A 21. körben Pérez már nem tudott védekezni, majd, miután DRS-t adott csapattársának, elengedte őt, és kiállt a bokszba. Verstappen legendának titulálta csapattársát,, aki a kerékcseréje után visszaesett az 5. helyre, de Cunoda és Bottas még nem volt kint.
Verstappen körülbelül másfél másodperces hátrányban kezdte újra Hamilton üldözését, de ellenfele ismét gyorsabb volt nála,
és a futam elejéhez hasonlóan fokozatosan növelte előnyét. Az újabb fordulatot az utolsó versenyét teljesítő Kimi Räikkönen hozhatta volna el, aki feltehetően fékhiba miatt nem tudta bevenni a 6-os kanyart, és az első szárnyával eltalálta a falat. A finn versenyző azonban vissza tudott térni, így nem küldték be a biztonsági autót a pályára.
2007 világbajnoka azonban így sem tudta befejezni a futamot, így a bokszban ért véget az F1-es pályafutása. George Russellnek szintén nem alakult jól az utolsó fellépése a Williamsszel, ugyanis pár pillanattal Räikkönen kipördülése után lelassult az autója, így őt is be kellett tolni a garázsba.
A 30. körre Hamilton 4 másodperc fölé növelte előnyét, miközben Bottas a nem kemény gumikon indulók közül utolsóként teljesítette kötelező kerékcseréjét. A finn pilóta a 9. pozícióba esett vissza, de a futam szempontjából fontosabb volt, hogy
Verstappennek így már nem kellett aggódnia, hogy egy esetleges újabb kiállás után visszaesik mögé.
A Red Bull azonban még várt, így viszont a holland versenyző lemaradása egyre nagyobb lett. Szintén rossz hír volt számára, hogy ekkor Pérezre sem számíthatott, hiszen még egy újabb kiállás esetén is elé jöttek volna vissza.
A 36. körben újabb búcsúzó adta fel a futamot: Antonio Giovinazzi autója lelassult, aminek következtében a 9-es kanyar kijáratánál megállt a pálya szélén. A versenyirányítás virtuális safety cart rendelt el, és Verstappen ekkor állt ki másodszorra, hiszen így sokkal kevesebb időt vesztett a kerékcserével, ami egyébként 2,6 másodperc alatt zajlott le. Amikor visszajött, hátránya hátránya 23 másodperc volt, de miután újraindult a versenyzés, ez 17-re csökkent. Ez azt jelentette, hogy körönként átlagosan 8 tizedre volt szüksége ahhoz, hogy utolérje Hamiltont.
Verstappen azonban eztt csak az első körében teljesítette, ezt követően hiába volt gyorsabb nála, hátrányát nem elég gyorsan dolgozta le: a 48. körben, vagyis 10-zel a vége előtt még mindig 12 másodperc feletti lemaradással követte a nyolcadik világbajnoki címéhez egyre közelebb kerülő Hamiltont.
Az 50. kör után ráadásul már közeledni sem tudott a Mercedeshez, így innentől kezdve már csak a csodában bízhatott. Ugyanakkor oda kellett figyelniük, mivel Norris lassú defektet kapott, feltehetően a kerékvetők miatt, és ez a veszély őket is fenyegethette, főleg Hamiltont.
Ekkor jött az idény sokadik fordulata, ugyanis Nicholas Latifi falhoz csapta a Williamst, aminek következtében beküldték a bizttonsági autót. Hamilton kint maradt, Verstappen azonban bejött lágy abroncsokért. Ezután az volt a kérdés, hogy újraindítják-e időben a futamot. A safety car alatt Péreznek szóltak, hogy adja fel a versenyt, aminek következtében a konstruktőri bajnokság véglegesen eldőlt a Mercedes javára.
A versenyirányítás döntése azonban jelentősen megnehezítette Verstappen dolgát, mivel elrendelte, hogy a lekörözöttek nem előzhetik meg a biztonsági autót. A holland pilóta viszont másként döntöttek, így Verstappen mégis ott lehetett Hamilton mögött, de csak egy köre maradt.
A holland pilóta pedig ki is használta az esélyt, és az utolsó körben, az 5-ös kanyarnam elment Hamilton mellett. Hamilton próbált visszatámadni a 9-es kanyarban, de Verstappen kivédekezte, így ő lett a világbajnok! A 3. Sainz lett, így ő állhatott fel melléjük a dobogóra.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj élő közvetítésében. Nemsokára elrajtol az idei évad utolsó versenye, amelyen eldől, hogy Max Verstappen először, vagy Lewis Hamilton nyolcadszor lesz-e világbajnok. A pontverseny első és második helyén pontazonossággal álló két rivális stílszerűen az első sorból rajtolhat: Verstappen az élről lágy gumikon, mellőle Hamilton a közepes keveréken várja a lámpák kialvását.
Kezdjük is a nap legfontosabb kérdésével, és gyorsan nézzük meg, melyik pilóta hogyan nyerhet. Ami az egyaránt 369,5 ponttal álló Verstappen és Hamilton párharcát illeti, ott ez a helyzet:
Verstappen biztosan világbajnok, ha
- Hamilton előtt ér célba
- egyikük sem ér célba
- egyikük sem szerez pontot
- Hamilton a 9., ő pedig a 10. helyen végez és megfutja a leggyorsabb kört
Hamilton biztosan világbajnok, ha
- Verstappen előtt ér célba az első nyolc hely valamelyikén, vagy a tizedik helyen
- kilencedik lesz és Verstappen úgy végez mögötte, hogy nem szerez pontot, vagy tizedik lesz, de nem futja meg a leggyorsabb kört
Az előzmények tükrében fontos hozzátenni azt is, hogy a fentebbi forgatókönyvek akkor érvényesek, ha egyiküket sem büntetik meg utólag.
A konstruktőri értékelésben a Mercedes előnye 26 pont a Red Bull-lal szemben, itt tehát kisebb csoda kellene hozzá, hogy ne a címvédő nyerjen. A Red Bullnak matematikai esélye is csak akkor van, ha Hamilton nem nyeri meg a vb-címet, hiszen akkor Verstappen előtt végezve pontot szerez, Sergio Pérez pedig egy futamgyőzelem-leggyorsabb kör kombinációval sem tudja behozni a különbséget.
A pilóták közül a legnagyobb búcsúzó egyértelműen Kimi Räikkönen, aki 42 évesen visszavonul a Forma-1-től, és ma teljesíti pályafutása utolsó F1-es futamát. A Jégember mellett pedig könnyen lehet, hogy csapattársa, Antonio Giovinazzi is ma áll rajthoz utoljára a királykategóriában, miután jövőre már a Formula E-ben versenyez. Mellettük a Hondától is elköszönünk (de könnyen lehet, hogy nem örökre), illetve Jean Todtnak ez az utolsó futama az FIA elnökeként, Valtteri Bottasnak pedig a Mercedes pilótájaként.
Legalábbis szemre azok voltak a versenyzői parádén, de belül bizonyára mindkettejükben ott a feszültség. Ezt mondták:
Hamilton: „A lehető legjobban felkészültem, abszolút mindent beleadtam. Végső soron azt kell csinálnom, amit a legjobban szeretek, és magamat adnom a pályán.”
Verstappen: „Meglátjuk, hogyan fognak működni a gumik a versenyen, de magabiztosak vagyunk azt illetően, hogy jók lesznek. Sok minden történhet a futam során a stratégiával, de ez a jó gumi a rajthoz."
A finn pilóta utolsó versenyére készül a Mercedesszel, amelyhez 2017-ben csatlakozott. A különleges sisak és overál mellé pedig különleges búcsúztató is járt: a csapatfotózáson mindenki Bottas-maszkban jelent meg, meglepve ezzel az utolsóként érkező finnt. Utána persze a rendes csapatfotó is elkészült.
A Mercedes abban reménykedik, hogy Hamilton az első etapban előnyben lehet a közepes gumikon a lágyakon kezdő Verstappennel szemben. A holland pilótával azért váltottak a tegnapi időmérőn, mert a közepeseket elfékezte, de a Red Bull hangsúlyozta, hogy egyébként is benne volt a pakliban a piros oldalfalú Pirelli használata.
És hogy ez nem csak kényszerű döntés volt, mi sem bizonyítja jobban, minthogy Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke megerősítette, hogy mindkét autójukkal bejuthattak volna a közepes gumin a Q3-ba, de szándékosan a lágyat tették fel, mert úgy vélik, azon kezdeni a kifizetődőbb.
A harmadik helyről indulva Lando Norris páholyból nézheti, ahogy előtte kibontakozik a vb-címért zajló csata, a Sky Sportsnak az imént nyilatkozva pedig elmondta, nem fog azon görcsölni, hogy mit csinál Verstappen és Hamilton, hanem saját magával törődik, de azért mindenkit biztosított róla, hogy nem fog idiótán viselkedni és ésszerű kockázatot vállal a Red Bull és a Mercedes pilótája ellen. Távozóul még kérdésre elmondta, szerinte Verstappen lesz a világbajnok.
„Az egyik felem azt mondja, bárcsak én is megnézhetném [a csatát], oda fogok figyelni rájuk, amikor tehetem. Sok szerencsét mindkét srácnak. Egyikük sem érdemli meg, hogy veszítsen, de ez egy ilyen játék" – mondta George Russell a Sky Sportsnak Verstappen és Hamilton párharcáról.
Mario Isola sem volt túl határozott a lágy gumin kezdést illetően, és elmondta, nem lesz egyszerű nagyjából 15 körnél többet menni rajtuk. Íme a Pirelli jóslata, ez alapján a közepes-kemény (Hamilton) és a lágy-kemény (Verstappen) egykiállásos stratégiát tartják a két leggyorsabbnak.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a Sky Sports műsorában azt mondta, bármilyen is lesz a taktika, folyamatosan üldözni fogják a pole pozícióból induló Max Verstappent. „Teljes letámadás lesz. Bármi is lesz a taktika, egy vagy két kiállás, ha a 2. helyen leszünk, [Verstappen] sarkában leszünk. Csak egy út van, előre. [Az 1-es kanyar] trükkös lesz, de Lewis tudja a legjobban, hogyan helyezkedjen úgy, hogy ne legyen káosz. Bárki is győz, megérdemli. Ha nem mi, az sem lesz a világ vége, de eléggé zaklatottak leszünk."
A Haas piótája koronavírus-fertőzés miatt kénytelen kihagyni a szezonzárót, de szerelői azért nem hagyták cserben, és lőttek vele egy szezon végi fotót a garázsban (az igazi Mazepin természetesen karanténban van).
A 9-es kanyar előtti lelátó narancssárgába borult az Orange Army tagjaitól, akik elzarándokoltak Abu-Dzabiba kedvencük miatt. Kérdés, hogy milyen hangulatban távoznak.
Néhány percre vagyunk már csak a rajttól, mindenki gond nélkül eljött a rajtrácsról.
Alonso és Gasly döntött a fehér Pirellik mellett, míg Mick Schumacher lágyon van az első tízen kívül, a többiek közepes gumit kaptak. Íme a rajtsorrend.
Nem segített a lágy gumi a hollandnak, Hamilton simán legyorsulta a Red Bullt és az élre állt.
A hatos kanyarban bevetődött mellé, Hamilton az ütközést elkerülve átment a bukótéren, míg Verstappen bevette a kanyart. Egyből rádiózott, hogy Hamiltonnak el kell engednie őt.
Hamilton úgy vélte, Verstappen leterelte őt a pályáról. Egyelőre nem engedte el Verstappent, több mint 1 másodperccel van előtte. A lassítás megmutatta, hogy össze is értek.
Verstappen mögött Pérez, Sainz, Norris, Leclerc, Cunoda, Bottas, Ocon, Ricciardo az első tíz sorrendje.
Úgy tűnt, Hamilton nem úszhatja meg, hogy visszaadja a helyet, a felügyelők viszont vizsgálatra sem tartották érdemesnek a történteket. Michael Masi szerint Verstappen kiszorította Hamiltont, amivel a Red Bull nem ért egyet, de nincs mit tenni.
Mérnöke nagyon nyugodt hangon adta a tudtára, hogy Hamiltont nem fogják megbüntetni, mire Verstappen azt mondta, „elképesztő, mit művelnek?”. Hamilton már közel 2 másodperccel vezet.
Valamivel kevesebb mint 2 másodperc Hamilton előnye, miközben Pérez már 2,6 másodperccel követi a csapattársát.
„Totálisan következetlennek” nevezte a Red Bull csapatfőnöke, hogy Hamiltonnak nem kellett visszaadnia a helyet, de nem nagyon akart jobban belemenni, mondván a versenyre kell koncentrálniuk. Azt azért megjegyezte, hogy Masi a futam előtt többször hangsúlyozta, hogy a fehér vonalakon belül kell maradni, amit Hamilton nem tett meg.
A bikások sportigazgazója továbbra is erősködik Michael Masinál, hogy Hamiltonnak vissza kéne adni a pozíciót, de Masi hajthatatlan. „A felügyelők megvizsgálták a történteket és úgy döntöttek, hogy nincs szükség vizsgálatra” – mondta.
Miközben Hamilton előnye 2,3 másodpercre nőtt az élen, a Sky Sportson a 2009-es világbajnok Jenson Button és az 1996-os világbajnok Damon Hill sem igazán érti, hogy miért nem kelett Hamiltonnak visszaadnia a pozíciót. „Nem igazán értem már a szabályokat” – mondta Button.
A hátsó abroncsai kezdtek egy kicsit elfogyni, jelentette a rádióban, amit a tempója is mutat: Hamilton már 2,6 másodpercre lépett el tőle. Pérez 3,5 másodpercre követi őt.
1:28.356-ot ment a 9. körben, majd ezt megjavítva 1:28216-ot a 10.-ben, amivel már 3,5 másodpercre szakította le a gumikkal küzdő hollandot. Verstappen egyelőre nem állhat ki, különben a kemény gumik nem fogják kibírni a végéig. Nagyon nehéz helyzetben van a Red Bull.
A legutóbbi körben legalábbis ennyit adott Verstappennek, így a holland már 4,4 másodperccel van lemaradva tőle. Mérnöke biztatja a hétszeres világbajnokot, mondván erre a tempóra van szükség.
Az első hármas teljesen elszakadt már, a Verstappent 3,2 másodperccel követő Péreztől már 13 másodpercre van a negyedik helyen autózó Sainz.
„Nagyon szenvedek a hátsókkal” – mondta a rádióban Verstappen, de mérnöke csak annyit mondott, hogy „értettem Max, értettem.” Közben a különbség már 5,5 másodperc.
Eddig húzta a Red Bull, a 13. kör végén kihívta a hollandot a kemény gumikért. 2,1 másodperc volt a csere, Verstappen Leclerc elé jött vissza az 5. helyre, majd azonnal megelőzte Norrist. Leclerc egyébként ki is csúszott a gyors 3-as kanyarban, mert megzavarta a Red Bull, de egyből vissza tudott jönni a pályára.
A Mercedes természetesen egyből reagált, de Hamilton annyival vezetett, hogy semmilyen veszély nem fenyegette egy esetleges elévágás képében. 2,4 másodperces csere után a második helyre jött vissza, Pérez vezet.
10 másodperccel autózik Hamilton előtt, de felmerül a kérdés, hogy a Red Bull esetleg megpróbálja-e vele néhány kör múlva lelassítani a címvédőt. Verstappen nagyjából 6 másodpercre van a Mercedestől, de még köztük van Sainz Ferrarija.
Kicsit beszorult Sainz mögé, az utolsó előtti kanyarban pedig megingott és kifutott a bukótérbe, de még visszajött a pályára az utolsó kanyar előtt.
Ebben a körben sem tudott elmenni a spanyol mellett, miközben Hamilton leggyorsabb kört autózott a második helyen és már csak 6 másodpercre van Péreztől. Karun Chandhok szerint a Red Bull által a mexikóival közült B-terv az, hogy tartsa fel Hamiltont.
A 6-os kanyar felé vezető DRS-zónában kifékezte a Ferrarit, így végre Hamilton után eredhet. A hátránya 8,2 másodperc.
Egyre inkább úgy tűnik, hogy Pérezzel megpróbál mozgó akadályt képezni a Red Bull Hamilton előtt.
Oda-vissza előzgetik egymást, Hamilton megelőzte a 6-os kanyar előtt, majd Pérez visszavette a helyet a 9-esbe menet, a kör további részében pedig feltartotta a Mercedest. Verstappen utol is érte őket.
Verstappen konkrétan ott lohol Hamilton mögött, aki arra panaszkodott, hogy Pérez veszélyesen vezetett. De megtette a magáét, mert miután Hamilton megelőzte, azonnal elengedte Verstappent és kiment a bokszba kemény gumikért.
Nagyon tetszett a hollandnak, amit Pérez csinált Hamiltonnal, hiszen több mint 8 másodperces hátrány sikerült ledolgoznia a segítségével. Hamilton és Verstappen között most 1,9 másodperc a különbség.
Most ugyanolyan gumin vannak, mindössze egy körrel idősebb Verstappen szettje, de Hamilton így is gyorsabb, a legutóbbi körben 5 tizedet adott a hollandnak.
Kimi Räikkönen közben letudta utolsó tervezett kerékcseréjét az F1-ben, a 18. helyen autózik jelenleg.
Ezúttal nagyjából 2 tizeddel volt nála gyorsabb Hamilton, akinek az előnye 2,9 másodperc jelen pillanatban. Úgy tűnik, a Red Bullnak ezen a futamon sincs válasza a Mercedes versenytempójára, de persze még több mint a futam fele hátravan.
Az imént játszottak be egy rádióüzenetet, amelyben Toto Wolff azonnal Michael Masinak rádiózott, amikor Pérez visszaelőzte Hamiltont, mondván legyen szíves és figyelmeztesse a Red Bullt. Masi annyit mondott, hogy ő csak kemény versenyzést lát.
A 6-os kanyar féktávján keresztbe állt az Alfa Romeo a Jégember alatt, aki egy kicsit a falnak is nekikoccant, de tovább tudott menni, majd rádiózott, hogy a fékek cserbenhagyták. Ezzel egyidőben Russell is kiesett, neki a motorja mondta be az unalmast.
Betolták közben a 2007-es világbajnok autóját a garázsba, és már ki is szállt belőle. Nem lett szép vége, de annál szebb volt Räikkönen pályafutása, amely két év szünettel 2001 óta tartott az F1-ben.
Hamilton időközben már 4 másodpercre ellépett Verstappentől, de az imént azt mondta, hogy nem hiszi, hogy a kemény gumik jók lesznek a végéig. Verstappen is cserélhet, vélhetően a Mercedes emiatt nem hívta még ki Bottast, aki már a harmadik helyen áll, és jelen állás szerint Verstappen mögé kerülne.
Most cserélte le a közepes gumikat a finn, majd 2,4 másodpercnyi állás után a 9. helyre, Charles Leclerc mögé tért vissza.
Már 5 másodperc a különbség, azaz ha Verstappen ki is jönne, Hamilton simán tudna reagálni az elévágási kísérletre anélkül, hogy veszélyben lenne az első helye. A Red Bull úgy tűnik, tehetetlen.
Azt kérdezték Hamiltontól, hogy amennyiben biztonsági autós fázis alatt kellene kereket cserélnie, kemény vagy közepes gumit kérne. Azt felelte, hogy mindkettő jónak érződik, az is, amin most van.
Egy ideje már ott lohol a 8. helyen autózó Ferrari mögött, de az imént két DRS-zónában sem tudott támadást indítani ellen. Verstappen hátránya már 5,4 másodperc Hamiltonnal szemben.
A 6-os kanyar előtt ment el Leclerc mellett a DRS-t kihasználva, és feljött a 8. helyre. Eközben az élen Hamilton 1:27.2-vel megfutotta a leggyorsabb kört.
Giovinazzinak szóltak, hogy ne váltson, ami után félreállt a 9-es kanyar bukóterében. A mentés idejére VSC-fázis lépett életbe.
A Mercedes arra utasította Hamiltont, hogy ne jöjjön be, a Red Bull viszont hívta Verstappent. Nem nagyon volt más választásuk, valami mást kell csinálniuk, mint a Mercedes. Közben továbbra is VSC-fázis van érvényben, Verstappen tehát nem veszített annyit, mint normál esetben.
„Michael, kérlek, ne küldd be a Safaty Cart, ne avatkozz a versenybe” – szólt rádión Masinak a Mercedes csapatfőnöke, aki nem is küldte be a Safety Cart, helyette megszüntette a VSC-fázist, úgyhogy minden mehet tovább.
A rádión kérdezte, hogy miként veszített Verstappen csak 17 másodpercet a kiállással, mire mondta neki a mérnöke, hogy a VSC miatt nem bukott annyit. A hétszeres világbajnok erre azt felelte, hogy bajba kerülhetnek és Verstappen elkaphatja őket a friss lágy gumin.
Hamilton mérnöke szerint egészen pontosan 8 tizedre van szüksége körönként a hollandnak csak ahhoz, hogy utolérje őt. Peter Bonnington Hamilton kérdésére közben megerősítette, hogy nagy volt a veszélye annak, hogy pozíciót veszítenek a pályán (Verstappen akkor kint maradt volna), ezért nem kockázatták a kiállást.
Az imént 8 tizedet hozott rajta a már csak 14,8 másodperces hátrányban levő Verstappen, mire Hamilton mondta, hogy nem fogja tudni a végéig tartani ezt a tempót. Mérnöke azzal nyugtatta, hogy Verstappen gumijai is elkezdenek majd kopni, és nem lesz mindig ennyire gyors.
Az iménti körben 4 tizedet hozott Hamiltonon, aminél több kell ahhoz, hogy a verseny vége előtt utolérje a Mercedest. 14,2 másodpercre van.
Legutóbb csak 3 tizedet veszített Hamilton, aki szintén sokat kell kivegyen a gumikból. Kérdés, hogy végigbírja-e feszített tempóban a Mercedes, vagy előbb-utóbb elfogyna a gumijai.
Van még azokban a gumikban, az imént csak két tizeddel volt lassabb Verstappennél, azaz körről körre kevesebbet kap a hollandtól. Péreznek közben azt mondták, hogy Hamiltonnak még sok van hátra.
Hamiltont figyelmeztették, hogy hamarosan utolérti a két Alpine-t, Ricciardót és Leclerc-t, akik négyen egymással csatáznak. Kérdés, hogy eközben odafigyelnek-e majd a közelítő Mercedesre.
13,6 másodperc még mindig a különbség Hamilton javára, Verstappen pedig nem tud ennél gyorsabb köröket, hiszen nincs miért spórolnia, ennyi van benne.
Leclerc mellett már elment, most jön a McLaren és a két Alpine. Az előnye csak néhány tizeddel lett kevesebb.
Megkérdezte, miért 8 kört mutat, miközben 10 van hátra, mire mérnöke szólt neki, hogy hagyja figyelmen kívül a 8 kört. Verstappen az imént a lekörözöttek miatt egy másodpercet hozott rajta, de így is 12,1 másodpercre van.
„Hogyan lett 12 másodperc a különbség?” – kérdezte a mérnökét, mire az mondta neki, hogy csak a lekörözöttek miatt.
A Sky Sportsnak az imént nyilatkozott a Red Bull csapatfőnöke, aki szerint egyszerűen a Mercedes ma túl gyors nekik. „Max a lelkét is kiteszi a pályára, de csodára van szüksége” – mondta.
Katar után most is lassú defekt hátráltatja a McLaren pilótáját, aki az ötödik helyet veszítette el a bokszkiállással. Hamiltont egyből figyelmeztették is, hogy figyeljen a kerékvetőkre.
11 másodpercre van Hamiltontól, de csak 8 kör van hátra, a címvédő előnye így mondhatni kényelmes.
11 másodperc alá is bekúszott a különbség Hamiltonhoz képest, de Verstappen csak most érte utol Leclerc-éket, így alighanem hamarosan jobban leszakad.
Verstappen Leclerc-t és Ricciardót is letudta, és közben több mint egy másodpercet kapott Hamiltontól.
Ugyanott, ahol pénteken Räikkönen, most a Williams kandaia is lezúzta az autóját, ami azonnali Safety Cart eredményezett. Verstappent azonnal ki is hívták lágyakért, miközben Hamilton már nem tudott kimenni. Kérdés, hogy lesz-e egyáltalán újraindítás.
Jelenleg tehát Hamilton kopott keményeken vezet, Verstappen lágyakon a második. Ha újraindítják, Hamilton bajban lesz, de mivel csak 4 kör van hátra, lehet, hogy a biztonsági autó mögött fejeződik be a verseny. Hamilton mindenesetre nem akarja elhinni és a rádióban hüledezik.
Még takarítják a pályát, majd a lekörözötteknek is vissza kell venni a körét. Amint most körbeérnek, már csak 3 kör lesz hátra, ami nagyon kevésnek tűnik. Hamiltonnal az imént közölték, hogy ha lesz újraindítás, akkor Verstappen lágy gumin közvetlenül ott lesz mögötte. A baj az volt, hogy amikor beküldték a biztonsági autót, Hamilton már elhagyta a bokszbejáratot, a következő körben pedig már nem jöhetett, mert csak Verstappen mögé tért volna vissza.
A bokszba hívták a mexikóit, aki nem is hitte el, hogy tényleg fel kell adnia a futamot. Ezzel a Mercedes megnyerte a konstruktőri bajnoki címet. Ami viszont fontosabb, hogy a lekörözöttek most nem vehetik vissza a körüket, azaz Hamilton és Verstappen között lesz egy csomó autó, amik mire félreállnak, Hamilton már messze fog járni.
A Red Bull nem érti, hogy miért nem engedték el a lekörözötteket. Személyesen Horner rádiózott erről Masinak, aki időt kért, mert még pályatakarítást felügyeli.
Hihetetlen, a hamilton mögött levő autók megelőzhették a Safety Cart, a kör végén pedig kimegy a bizonsági autó. Verstappen azonnal támadhatja Hamiltont.
Elképesztő, az ötös kanyarban bebújt mellé, Hamilton az egyenesben visszatámadhat.
Elképesztő, az ötös kanyarban bebújt mellé, Hamilton az egyenesben visszatámadhat.
A 9-es kanyarban kívülről Verstappen mellé ment, de nem tudta megelőzni az elveszítet helyet. Wolff hisztérikusan rádiózik Masinak.
Az utolsó szektorban nem tudott már mit tenni Hamilton, Verstappen megnyerte a versenyt és ezzel a világbajnoki címet is. A Red Bull bokszfalán őrjöngenek. Verstappen őrjöng.
Ennek alighanem még lesz folytatása a verseny után is, de elsőre nem nagyon látszik, hogy mit tehetne a Mercedes azon kívül, hogy elfogadja a vereséget.
Horner és a versenymérnöke is üvölt a fülére, hogy „Max Verstappen, te vagy a világbajnok”. Verstappen hallhatóan a könnyeivel küzdve felelte: „szeretlek titeket, srácok!”
Jos Verstappenen már ott van a fia világbajnoki címét hirdető póló, miközben a csapatfőnök a Mercedes bokszfala felé vetet az irányt, hogy kezet rázzon a riválissal, akik nem igazán fogdták őt kitörő örömmel. Hamilton közben nem szállt ki az autóból, valószínűleg nem hiszi el, amit átélt.
„Nem juto szóhoz, Lewis, nem jutok szóhoz” – mondja a versenyzőjéne, miközben a Red Bull már ünnepel.
A tisztesség kedvéért jegyezzük meg, hogy Hamilton mögött Sainz lett a harmadi, mögötte pedig Cunoda, Gasly, Bottas, Norris, Alonso, Ocon és Leclerc a pontszerzők további sorrendje.
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere szerint a Mercedes úgy érzi, szabálytalan volt csak öt autót elengedni a Safety Car mögött, miközben a többiek maradtak a helyükön. Wolff a fejét csóválva kisétált a garázs hátulján át.
Hamilton nagyon csalódott, de odament Verstappenhez és átöltelték egymást. Szép jelenet volt.
Nem igazán fogat még fel, ami történt, de miután mindenkinek igyekezett megköszönni, megjegyezte, hogy „végre volt egy kis szerencsém”, majd azt mondta, reméli, még 10-15 évig együtt lehet ezzel a csapattal.
„Hihetetlen. Az egész futamon át harcoltam, aztán jött a lehetőség az utolsó körben. Végre egy kis szerencse. Checónak is meg akarom köszönni, ő a legjobb csapattárs” – utalt arra, hogy Pérez a futam közben feltartotta Hamiltont.
Ennyi volt tehát az idei elképesztő szezon és az utolsó verseny, amelyen drámai körülmények között az utolsó pillanatban Verstappen nyert és szerezte meg élete első világbajnoki címét. Köszönjük, hogy velünk tartottak ma és az egész szezonban, tegyene így jövőre és persze az év hátralevő részében is kövessenek minket. Erről a futamról még sokat fogunk beszélni! A viszontlátásra!