A nyári szünet után borult időben tért vissza a Forma-1 Belgiumba, s bár a pilóták köztes esőgumin gördültek ki első köreikre, az egyórás nyitó tréning nagyrészt száraz aszfalton zajlott. Az már a legelső edzés előtt kiderült, hogy Charles Leclerc-nek új motort szerel be a Ferrari, ezért a mezőny végéről rajtol majd, így Max Verstappen esélyei átmenetileg jelentősen megnőttek az alapból sem csekély pontelőnyének gyarapítására. Ez azonban csak addig tartott, amíg ki nem derült, hogy Verstappen ugyanígy jár, vagyis mindkét világbajnoki aspiráns hátulról próbál majd előretörni.
Spa követelményei miatt a csapatok a szokásosnál kisebb leszorítóerőre hangolták be az autókat, és főleg a Mercedes és a McLaren a kisebb felületű hátsó szárny mellett egyéb fejlesztéseket is hozott.
A Williams személyzete még nem teljesen váltott át a vakációs üzemmódból, az első percekben Nicholas Latifit a garázsból figyelmetlenül az érkező Verstappen útjába engedték ki, az ütközés hiánya csak a címvédő éberségén és elkerülő manőverén múlt.
Utóbbi hamar begyújtotta a rakétákat és az élre állt a rangsorban, de ehhez alaposan hozzájárult, hogy a legpuhább gumin ment, míg a Ferrarik és Sergio Pérez ekkor a legkeményebbeket nyüstölte. Sokáig párba álltak a csapattársak az időtáblázaton, a Red Bullokat a Ferrarik, majd a Mercedesek és a McLarenek követték.
Carlos Sainz és Leclerc a lágy gumira váltva aztán megelőzte Verstappent, majd lényegében ki is alakult a végeredmény,
mert Kevin Magnussen autója megállt a pályán. Közel negyedóráig tartott, mire elvontatták (az áramütés veszélye miatt megvárták, amíg a szerelők megnézik a kocsit), az újraindítás után pár perccel pedig leszakadt az ég, így értékelhető köröket már senki sem futott.
Egyelőre nagyon jól érzik a határokat a versenyzők, nemhogy megpördülés, megcsúszás és elfékezés is alig-alig volt. Az Alfa Romeo versenyzőjének Csou Kuan-jünek egy furcsa problémája volt a sisakjával, ami nagy tempónál nagyon lifegett, ezért menet közben ki kellett cserélni.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat a Belga Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Egy részben megváltoztatott, legendás helyszínre tér vissza a mezőny egy közel sem eseménytelen háromhetes pihenőt követően, ahol elképzelhető, hogy többet nem is, vagy maximum jövőre térnek vissza a pilóták. A részletekről az alábbi előzetesünkben olvashatnak.
A belgiumi hétvégétől a padlólemezek hajlékonyságát és a kopólemezek vastagságát ellenőrző vizsgálatokat szigorítja az FIA. Ez sokak szerint a Mercedesnek kedvezhet, így a világbajnoki éllovas Max Verstappen is panaszkodott a döntés miatt.
Minden csapat fejlesztett valamit az autóján, de a Mercedes és a McLaren érkezett a legjelentősebb változtatásokkal Spába. A konstruktőri címvédő az első- és a hátsó szárny mellett a padlólemezen is jelentősen módosított, bízva a futamgyőzelmi esélyek megvalósításában.
A Ferrari monacói trónkövetelőjénél ugyanis motort cserélnek, valamint új váltót és frissített hibridkomponenst fog kapni, így a Kanadai Nagydíjhoz hasonlóan a mezőny végéről indulhat majd a versenyen. Leclerc szerencséje lehet, hogy egyes sajtóhírek szerint Verstappen is új váltót és motort kap, így elképzelhető, hogy a vb két éllovasa az utolsó sorból rajtol majd vasárnap.
A Mercedes a vállalatcsoporthoz tartozó AMG 55. születésnapja előtt tiszteleg speciális matricákkal, a hétvége során pedig mindkét pilóta vezeti majd a márka egy-egy sportautóját.
A 100. versenyhétvégéjét ünnepli Pierre Gasly, az AlphaTauri francia pilótája az első szabadedzésen azonban még nem gurul aszfaltra. Helyét a Red Bull juniorja, Liam Lawson veszi át: az új-zélandi a nem sokkal ezelőtt véget ért Forma-2-es edzésen a 11. helyen zárt.
Jelenleg ugyan legfeljebb szemerkél az eső, de ez a képek alapján nem marad így. 91 százalékos páratartalomban és mindössze 18 fokos levegőben kezdi meg a mezőny az edzést.
Méghozzá átmeneti esőgumikon, ahogy mind a tíz autó, aki az első másfél percben elhagyta a bokszutcát. A Haas és a Williams küldte még ki mindkét pilótáját, de Lawson és Alonso is kipróbálja magát.
Egyelőre feleslegesnek tartják a pilóták, mindenki visszatért a bokszba, és többen száraz pályás gumikon folytatják.
A két Ferrari és Cunoda kemény abroncsokra váltott, az Alpine-ok lágyakra. A McLarenek pedig kihagyták az intermediate-es próbálkozást: Norris lágyakon, Ricciardo közepeseken hagyta el a bokszutcát.
A Ferrari spanyolja 1:51,622-vel nyitott, Leclerc fél tizeddel maradt le tőle.
Valóban működnek a száraz pályás abroncsok: a brit hat tizeddel került Ocon elé, így most ő az első.
A garázsból felelőtlenül engedték ki a kanadait, Verstappen reflexeinek köszönhető, hogy nem ért össze a két autó.
Három lila szektorral, több mint két másodperces előnnyel vette át a vezetést a holland az első gyors körén a lágyakon. Jelenleg a teljes mezőny a pályán van.
Bottason kívül a hétszeres világbajnoknak nincs még mért köre, miközben Pérez a kemény abroncsokon zárkózik fel a második helyre.
1:46,755 az új legjobb idő, mögötte Leclerc hátránya 2,262 másodperc – igaz, a monacói a keményekkel próbálkozik.
A két Red Bullt a két Ferrari és a két Mercedes követi: jelenleg ez az első hat helyezett sorrendje. Russell és Hamilton közepeseken tette meg a gyors körét, Verstappen lágyakon, a maradék három versenyző keményeken.
Liam Lawson már tizenegy teljesített körnél jár, ami nem meglepő módon a legtöbb az első 25 percben. Ugyan ezzel is csak a mért idő nélkül álló Valtteri Bottast előzi meg, de az új-zélandi mai feladata nyilván nem is az, hogy minél előrébb zárjon.
Lawsonon kívül Hamilton az, akinek az autója jelenleg nem a bokszban áll. A hétszeres világbajnok a legutóbbi próbálkozásánál fel is kapaszkodott a második helyre, Verstappen mögött így is 1,665 másodperc a lemaradása.
Néhány percig csak a thait csodálhattuk, hiszen más nem teljesített gyors kört, a Williams-pilóta pedig 1,357 másodperces hátránnyal fel is lépett a második helyre.
Sainznak felrakták a lágy abroncsokat, majd rögtön átvette az első helyet két tizedmásodperccel a bokszban ülő Verstappentől. Russell a harmadik helyre ugrott szintén lágy gumikon.
Verstappen, Russell, Ocon, Lawson és Bottas kivételével minden pilóta a pályán, és mind azonos gumikon futják a köröket.
Így a Ferrari két pilótája áll az élen. Sainz mögött 69 ezred a lemaradása a monacóinak.
Félrehúzódott a dán, de nem eléggé, így megszakítják az edzést.
Magnussen már régen kiugrott a Haasból, de az autóhoz igyekvő pályabírókat egyelőre nem igazán látni. Pedig az óra pörög és már csak 18 perc van hátra.
Elképzelhető, hogy komoly elektromos töltés van az autóban, így a csapat szerelői segítenek a pályabíróknak, hogy folytatódhasson majd az edzés.
Közel vagyunk az újraindításhoz, hiszen megmozdították Magnussen Haasát.
A szabadedzés jelenlegi állása:
Kilenc perc van még hátra, a mezőny felsorakozott a bokszutca kijáratánál.
Magnussen mellett Ocon és Bottas maradt a garázsban, a többiek főként lágyakon próbálkoznak az utolsó percekben. Leclerc, Russell, Ricciardo és Latifi van közepeseken.
Többen is jelezték a rádión, hogy csapadékot érzékelnek. Egyes kanyarokat pedig így már esélytelen olyan tempóval teljesíteni, mint korábban, tehát valószínűleg kialakult a végeredmény.
Mindenki visszatért a bokszba, Norris és Ricciardo viszont még teljesít egy kört az intermediate-eken.
Cunoda, Csou, Alonso és Schumacher is felrakatta az átmeneti esőgumikat, így noha körbeérni nincs esélyük, egy kört szabadon gyakorolhatnak a mostoha körülmények között.
Egyelőre kérdés, milyen körülmények között, de száraz aszfaltot ne várjunk.
Most megköszönjük a figyelmüket, a 17 órakor kezdődő második szabadedzés előtt néhány perccel ismét jelentkezünk!