Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat a Kanadai Nagydíj élő közvetítésében! A rendszerhiba miatt négypercesre szűkült első edzés után egy viharral záruló 90 perces gyakorlást, majd egy száradó pályás harmadik szabadedzést láthattunk. Aztán az időmérőn sem történt minden a szokásos mederben, a Q2-n visszatérő eső sok élcsapattal szúrt ki, majd a Q3 is nagy meglepetéseket hozott.
Charles Leclerc a pole pozícióra is esélyes lett volna, ám miután a Q2-ben nem hallgatott rá a csapata, a 11. helyen zárta az időmérőt. A monacóival az évek során, de idén sem először szúrt ki a Ferrari, az újabb kudarc után pedig Leclerc is kifejezte elégedetlenségét. Nem sok ilyen fér már bele a Scuderiának, ha meg akarja tartani a pilótáját...
Négy pilótát is megbüntettek az időmérő után, köztük az autótöréssel és a gyenge kvalifikációval rémes szombatot záró Carlos Sainzot, valamint a tegnap még második rajtkockában reménykedő Nico Hülkenberget.
Az energiaitalos csapat sorozatban a kilencedik, összességében a századik futamgyőzelmét szerezheti az F1-ben. Ezt jó (jobb) eséllyel Max Verstappen szerezheti meg a Red Bullnak, aki pályafutása során 25. alkalommal indulhat az első rajtkockából.
– Ha már említettük a holland pole-jainak számát: az eddigi 24 rajtelsőségéből 19-et fordított győzelemre, 3-szor a második helyen zárt, és 2-szer esett ki (2021-ben Silverstone-ban és Monzában, mindkétszer Hamiltonnal ütközött).
– Ez lehet Verstappen 41. győzelme – az örökranglista ötödik helyén álló Ayrton Sennának is ennyi volt.
– Ráadásul a hollandnak a rajt-cél győzelem is meglehet, amit Monacóban és Montmelóban is elért. Az F1 történetében a 5. pilóta lehetne, aki sorozatban 3 futamon minden kört az élen teljesít – legutóbb Sebastian Vettel 2012-ben érte el ezt.
– Verstappen sorozatban 27-edszer szerezhet pontot, ezzel utolérné Kimi Räikkönen leghosszabb sorozatát, és már csak Lewis Hamilton két szériája van előtte: a britnek egy 48-as és egy 33-as sorozata is volt.
A várakozások alapján felhős, de nem esős futam következik egy viszonylag hűvös (jelenleg 18 fokos) időben. Ha maradnak a száraz körülmények, a Pirelli szerint közepes keverékű gumikon rajtolni, majd keményekre váltani a legjobb taktika, de az 1 és 2 kiállásos stratégia között is variálhatnak a csapatok.
A Kanadai Nagydíjak történetének legeredményesebb csapata a McLaren, ám a wokingiak 2014 óta nem szereztek itt pontot. Most Norris és Piastri is a legjobb tíz közül indulhat.
1978 óta van a Kanadai Nagydíj a Notre Dame-szigeten, a mostani már a 42. futam lesz itt. Az eddigi 41-ből 20-szor (köztük a legutóbbi 8-ból 6-szor) nyert a pole-ból induló pilóta, további hatszor pedig a dobogó másik fokán zárt. Hét alkalommal nyertek már Montréalban a második helyről, a leghátrébbról pedig a 10. rajtpozícióból győztek – 1981-ben Jacques Laffite.
A jelenlegi mezőnyből három pilótának van győzelme innen – éppen annak a triónak, aki az első három helyről rajtol: Verstappennek, Alonsónak és Hamiltonnak.
Pérez 2012-ben 3. lett, azóta viszont gyengélkedik Montréalban, az elmúlt három futamon pontot sem szerzett. A szezon előző két versenyhétvégéjéhez hasonlóan most is elrontotta az időmérőt a mexikói, és bravúr lenne, ha ezúttal odaérne a dobogóra.
Leclerc és Ocon ugyanakkor eddig mindhárom kanadai versenyén pontot szerzett; Bottas pedig az elmúlt heten, Hülkenberg az elmúlt haton zárt pontszerzőként.
Stroll csak a 16. helyről rajtol, noha a hétvége előtt még dupla Aston-dobogóban reménykedett – persze ez még összejöhet.
Lekerültek a paplanok az autókról, így kiderült, ki milyen gumit választott. Nos, Pérez, Magnussen és Bottas keményeken, Gasly lágyakon, a többiek közepeseken rajtolnak.
Elindult a mezőny a gumik bemelegítésére, mielőtt nekivág a 70 körös versenynek. Emlékeztetőül a rajtsorrend:
Verstappen, Alonso, Hamlton, Russell, Hülkenberg, Ocon, Norris, Piastri, Albon, Leclerc,
Sainz, Pérez, Magnussen, Bottas, Gasly, Stroll, De Vries, Sargeant, Cunoda, Csou.
Verstappen simán eljött, Alonso pedig nehezen bír a Mercedesekkel: Hamilton már meg is előzte.
Pérez Sainzot előzte meg a 11. helyért. Alonso tartja Russellt, Ocon előzte Hülkenberget.
Sainz visszaelőzte Pérezt, ahogy Leclerc is elment Albon mellett. Mögöttük Magnussen esett vissza, miután kisodródott a pályáról. A két McLaren is helyet cserélt a hetedik helyért.
Keményen odacsapta az Aston kerekét, de folytatni tudja a versenyt. Hamiltont ráadásul közelről üldözi.
Sem előre, sem hátra, így továbbra is a 9. és a 11. helyen a két pilóta. Piastri viszont megelőzte Hülkenberget a hatodik helyért.
Sargeantnek van műszaki hibája, de úgy tűnik, jó helyen állt félre a Williamsszel. A torony szerint mégsem.
Nem egészen egy percig volt virtuális biztonsági autós fázis, így senki nem vállalta be a kerékcserét az élmezőnyből.
Lassabb Alonsónál, viszont a spanyol nem tud elmenni mellette. Így viszont Russell megérkezett rájuk. Verstappen előnye viszont majdnem 4 másodperc az élen.
A rádiózása alapján egy madár volt az áldozat. Hülkenberg a bokszban, ő az első a top tízből.
Russell odacsapta, jön a safety car!
Mindenki kijött a bokszba az élről keményekért, Hamiltont pedig ráengedték Alonsóra. A spanyol miatt maradt el az ütközés, de ezt még vizsgálni fogják...
Leclerc, Sainz, Pérez, Magnussen és Bottas nem jött ki a bokszba, így most ők állnak a 4-8. helyen. Előttük Verstappen, Hamilton és Alonso.
Russell autóját visszaküldték a bokszból, úgy tűnik, nem sérült meg túlságosan a Mercedes. De a törmelékek miatt még érvényes az SC-fázis.
Simán eljött mindenki, nincs pozíciócsere az élmezőnyben. A két Ferrari kihasználhatja a gumielőnyét, még ha kopottabbak is a közepesek.
Sorra futja a gyors köröket a holland, már két másodperc az előnye. A két McLaren egymással viaskodik, ezt Albon használta ki.
Hülkenberg pórul járt a kerékcserékkel, Magnussen pedig sorra bukja a pozíciókat – és ő még nem volt a bokszban.
Ismét a spanyol a második, 3 másodperces hátrányból közelíthet Verstappenre.
Sainz szerint gyorsabb Leclerc-nél, és helycserét szeretne kieszközölni a rádión keresztül. A monacói a negyedik, a spanyol az ötödik, és őt csak messziről üldözi Pérez.
Leclerc-nek szóltak, hogy ne aggódjon, nem fogja megtámadni őt Sainz. De attól még nyomja minél jobban.
Stroll másodszor is a bokszba kényszerült, jelenleg az utolsó. Eközben csapattársa, Alonso a második, és növeli az előnyét Hamiltonnal szemben...
Egyedül Bottas és Norris van DRS-távolságon belül az első tízben, a többiek között nagyobb a különbség. A brit a finnt a 8. helyért üldözi.
A keményeken haladók jobban küszködnek a gumikkal, mint a Scuderia a közepeseken. Beválhat ez a taktika, ráadásul az SC-fázis is segített nekik.
Magnussen és De Vries egymással foglalkoztak, Russell mindkettejüket megelőzte. A brit sérült autóval a 12. helyen áll.
De Vries és Magnussen féltávnál ismét összeállt, ki is tessékelték egymás a pályáról. Egymást akadályozták, és egymás után kellett visszatolatniuk, hogy aztán az utolsó két helyre essenek vissza.
Ocon, Bottas és Norris is kiállt az első tízből.
Pérez előbb váltott, mint a Ferrarik. A mexikóit csak Albon előzte meg a kiállással, így a hetedik.
Sainz, majd Leclerc is kijött a bokszba, egyaránt Pérez elé.
Már nagyon szenvedett a keményeken, így a britet is hozták: közepesekre váltott, maradt a harmadik.
Alonso ismét kemény gumikat kapott, majd Verstappen közepeseket, így végig változatlan maradt a sorrend. Ezáltal egyre közelebb Verstappen rajt-cél győzelme – sorozatban harmadszor.
Merész volt újabb közepeseket rakni az Aston Martinra, de akár ki is fizetődhet, hiszen a spanyol szenvedett a legkevésbé rajtuk.
Alonso és Hamilton azonos tempót autózik, és némileg közelítenek Verstappenre. Leclerc, Sainz és Pérez között sem változik a különbség jelentősen. Russell már a 8., igaz, még várhatóan lesz egy kiállása.
Hirtelen a holland is elkezdett olyan időket autózni, mint az üldözők. Az első hatos szinte tizedre azonos köridőket autózik.
Albon a hetedik helyen halad, de Russell, Ocon, Bottas és Norris is a nyakán. A boly első két pilótája már 40 kör óta ezeken a gumikon van.
Mégsem volt jó állapotban az az autó, Russellnek szólták, hogy menjen a bokszba: feladják a versenyt.
A spanyolnál hirtelen Verstappen és Hamilton is 3-4 tizeddel gyorsabb köröket kezdett autózni. A brit fel is jött másfél másodpercre tőle.
Albon egy majdnem 50 körös kemény gumikon elkezdett egyéni legjobb köröket autózni. Így sincs még biztonságban a bravúros hetedik helye.
Nem a legjobbak az Aston Martin hátsó fékjei, ez is segíthet Hamiltonnak.
Alonso ismét növelni kezdte az előnyét, már 2 másodperc felett van a különbség Hamiltonnal szemben. Albon továbbra is tartja az Ocon-Norris-Bottas-Stroll négyest.
Jót nevetett az apró hibáján egy kerékvető megmászásakor. Semmi nem zavartatja, legfejlebb saját maga. Az előnye 8 másodperc.
Az Albon-Ocon-Norris csata továbbra is hatalmas a hetedik helyért, még bármi lehet. Alonso viszont lassan megnyugodhat a második helyen.
Ez a Red Bull 100. sikere, sorozatban pedig a kilencedik, idén 8/8. Elképesztő. Verstappen ráadásul rajt-cél győzelmet aratott – az F1 történetében az 5. pilóta lett, aki sorozatban 3 futamon minden kört az élen teljesített (legutóbb Vettel 2012-ben tette meg ezt).
Alonso, Hamilton, Leclerc, Sainz az első öt sorrendje. Pérez kijött a bokszba, és megfutotta a leggyorsabb kört is, így a hatodik helyéért 9 pontot kap. Albon maradt a hetedik, Ocon nehezen, de megtartotta a helyét Norrisszal szemben, aki 5 másodperces büntetést is kapott. Stroll és Bottas így az utolsó pontszerzők.
Mindenki boldog volt a rádióban a dobogósok közül. Július első hétvégéjén Ausztriában folytatódik a szezon. Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és az értékelésekkel hamarosan jelentkezünk!