Almodóvar, a szenvedélyek krónikása

2006.09.06. 17:42

Eredeti cím: Todo sobre mi madre

Szereplők: Cecilia Roth, Marisa Paredes, Candela Pena, Antonia San Juan, Penélope Cruz

Almodóvar csodálatos világa: A vágy villamosa, terhes, AIDS-fertőzött apáca, nőfaló transzvesztita, Barcelona

A nők: A Mindent anyámról a legjobb példa arra, hogy az útkeresésben néha be kell vallani, hogy a bevált út a legjobban járható (és milyen jó ezt utóbb megcáfolni, mint Almodóvar is tette a Beszélj hozzá-val). Almodóvar visszatér az az idegösszeomlás szélén lévő asszonyokhoz, az apácákhoz, sőt Sexiliához is, hiszen a főszereplő Manuelát Cecilia Roth alakítja, akit utoljára főszerepben A szenvedélyek labirintusa nimfomániásaként láthattunk. Majdnem 20 évvel később a színésznő egy komoly, drámai szerepben látható, de történik utalás arra, hogy Manuela is zűrös körökben mozgott réges-régen. Marisa Paredes jelenléte is egy saját korábbi Almodóvar-szerepére utal, hiszen az anya-motívum a Tűsarok-ban tűnt fel korábban, ahol szintén ő volt a díva. A temérdek női karaktert szokás szerint biztos kézzel vezényli Almodóvar, azonban ezúttal a fő érzelem közöttük a szolidaritás. Felkarolják, segítik egymást, amely azt az optimista érzést sugallja, hogy a legnagyobb tragédiákon és magányon is átsegít, ha valaki mellénk áll. Ez a végkicsengés olyan klasszikus hollywoodi filmekre utal, mint például a Csodálatos élet Frank Caprától. A film címe ezzel ellentétben a Mindent Éváról-ra kacsint vissza, amely viszont éppen a női rivalizálásról szól.

Manuela egy szervtranszplantációs központban dolgozik, és rengeteg élet megmentésében vesz részt, éppen ezért fokozottan megdöbbentő, ahogy éppen saját fia életét nem tudják megmenteni, ezt a momentumot már felhasználta Almodóvar a Titkom virágá-ban is egy rövid epizód erejéig, itt pedig egy egész saját filmet kap a téma. A szervátültetés azonban az ebben a filmben erőteljesen alkalmazott "filmátültetést" is szimbolizálja, hiszen minden eddigi filmjénél intenzívebben van jelen a tiszteletadás más klasszikus (és nem saját) filmeknek, a már említetteken kívül a Premier-nek és A vágy villamosá-nak is. 

A férfiak: Ahogyan A vágy törvényé-ben vagy a Rossz nevelés-ben nincs ízig-vérig női karakter, addig a Mindent anyámról-t a nők uralják. Esteban apjáról is kiderül, hogy transzvesztita (hasonlóan, mint A vágy törvényé-ben), méghozzá igazi kujon, hiszen Rosát, az apácát is ő ejtette teherbe, és fertőzte meg AIDS-szel. Amikor végül megjelenik a színen, akkor legalább annyira kiábrándító, mint Iván az Asszonyok...-ban vagy Ignacio a Rossz nevelés-ben.  

Feledhetetlen: Valószínűleg Almodóvar egész karrierjének legszebb 10 perce található ebben a filmben: Manuela piros esőkabátban a színház előtt várja a fiát, aki autogramot kér bálványától, Huma Rojótól. A háta mögött egy óriásplakáton Huma látható a színdarabból kiemelt drámai jelenettel, az igazi dráma azonban pillanatok alatt lejátszódik, ahogy a limuzin után rohanó Estebant elcsapja egy arra jövő autó. Ezt követően az összetört Manuela visszatér fiatalkora színhelyére. A vonat egy alagútba ér, és felcsendül a Tajabone című hipnotikusan gyönyörű dal, majd egy pillanat múlva madártávlatból láthatjuk a csodaszép Barcelonát. Almodóvar Manuelával együtt hagyja el Madridot ekkor, és a néző egy rendezői pályafutás csúcspontját láthatja.

Értékelés: Nem az elnyert Oscar-díj, hanem az előbbiek miatt lehet leszögezni, hogy ez a legszebb Almodóvar-film.

(VHS-en és DVD-n kölcsönözhető és megvásárolható)

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK