Tarantino A-tól Z-ig

2005.01.13. 11:25

T - TISZTA ROMÁNC
A Született gyilkosok és a Tiszta románc eredetileg egy forgatókönyv voltak, amelyeket Quentin azért adott el külön-külön, hogy finanszírozhassa a Kutyaszorítóban munkálatait. Clarence képregényrajongó karaktere egyértelmű önéletrajzi elem, és Tarantino nem is örült, hogy az akkoriban szívtipróként számontartott Christian Slater kapta a különc srác szerepét. Tony Scott rendező egyébként megváltoztatta a forgatókönyv kusza szerkezetét lineárisra, és a történet végét is átírta. Tarantino eredeti elképzelése szerint Clarence meghal a film végén található tűzpárbajban, Alabama pedig bosszúszomjas özvegyként szövetkezik Mr. Fehérrel (Harvey Keitel - Kutyaszorítóban). A Kutyaszorítóban egyik jelenetében kérdezik is Mr. Fehért Alabamáról.

U - UMA
Tarantino egyszer úgy jellemezte az ő párosukat, mint a kilencvenes évek Josef von Sternbergje és Marlene Dietrichje. A Ponyvaregény és a Kill Bill szerepeit is direkt rá írta, más színésznő szóba sem került, bár előbbi esetében többször neki kellett futni, hogy a színésznő elvállalja Mia Wallace szerepét. Mia jellegzetes frizurája egyébként utalás Louise Brooksra a Pandora szelencéjéből és Anna Karinára Godard Az asszony, az asszony című filmjéből, akik mindketten Miához hasonlóan bajt hoznak a férfira. Uma első férje egyébként Gary Oldman volt, aki a Tiszta románc pszichopatájaként is nagyot alakított, valamint a jellegzetes Tarantino-szereplő Tim Roth egyik legjobb barátja.

Ú - ÚJJÁSZÜLETÉS
Átvitt értelemben beszélhetünk Tarantinóról, mint a hollywoodi karrierek felélesztőjéről: Travolta a Ponyvaregény előtt elfelejtett, leírt ikon volt, majd a Tarantinóéktól kapott 100 000 dolláros fizetést követően a 20 millió dolláros ligába katapultálta a film sikere, és az Oscar-jelölés. Harvey Keitel (Kutyaszorítóban), Robert Forster (Jackie Brown), Pam Grier (Jackie Brown) és David Carradine (Kill Bill) is neki köszönheti a második esélyt. Az újjáélesztés szóról persze lehetetlenség nem asszociálni a Ponyvaregény egyik leghíresebb epizódjára: eredetileg Quentin maga szerette volna eljátszani Lance, a dealer szerepét, ám az újjáélesztős jelenetnél feltétlenül a kamera mögött akart lenni, így szerepet cserélt Eric Stoltz-cal. A jelenet, amelynek első bemutatásakor a New York-i filmfesztiválon le kellett állítani a vetítést, mivel egy néző elájult, visszafelé lett felvéve, tehát Travolta kirántotta a tűt Uma mellkasából. Mellesleg ekkora ütéstől bordatörést szenvedhetett volna a színésznő. A módszert egyébként sem érdemes otthon kipróbálni, mivel a tű valószínűleg eltörne, és heroin túladagolásra egyébként sem használ az adrenalin-injekció. Vannak ellenszerek (pl. Narcan), de azt intravénásan kell adagolni.

Forrás: Best Hollywood
Quentin Tarantino és David Carradine a Kill Bill forgatásán

V - VEGA TESTVÉREK
A Kutyaszorítóban Mr. Blonde-jának (Michael Madsen) valódi neve Vic Vega, Vincent Vega (John Travolta) a Ponyvaregény-ben pedig az ő bátyja. Egy korai elképzelés szerint Madsen játszotta volna Vincent szerepét is, de ez az elképzelés lett uralkodó, amint Travolta elvállalta a szerepet. A név Tarantino egyik kedvenc énekesnőjére, Suzanne Vegára utal, sőt a Ponyvaregény egyik kivágott jelenetében Vincent azt fejtegeti Miának, hogy Suzanne az unokatestvére.

W - WEINSTEIN TESTVÉREK
A Miramax stúdió a kilencvenes években olyan filmekkel küzdötte fel magát a gigantikus költségvetésekkel dolgozó stúdiómonstrumok közé, mint A zongoralecke, a Szex, hazugság videó, vagy a Síró játék. Az Oscar-díjátadókon megkerülhetetlen tényezők lettek a minőségi független filmek császáraiként, de a fordulópontot mégis a Ponyvaregény hozta számukra. Az Arany Pálma és a futótűzként terjedő lelkendező reakciók hatására Tarantino filmje lett az első amerikai független film, amely átlépte a bűvös 100 milliós bevételi álomhatárt. Innentől kezdve Tarantino bármit megtehetett a Weinstein fiúk pénzén, Harvey pedig úgy aposztrofálta a Miramaxot, mint "A ház, amit Quentin épített". Noha a Miramax rengeteg tehetséges rendezőt elmart magától utóvágásaik, és megtévesztő marketingstratégiáik miatt, Quentinnel hímestojásként bánnak, aki lojális is maradt: "Imádok velük dolgozni, és imádunk arról beszélni, hogy mennyire fantasztikusak vagyunk. Én vagyok az ő Mickey egerük!"

X-Y - YING XIONG (HŐS)
A Hős című kínai film idei hatalmas tengerentúli sikere újra bebizonyította, hogy Tarantino immáron márkanév, hiszen a Miramax szépen visszatartotta a 2 évvel ezelőtt már legjobb külföldi filmként Oscar-díjra is jelölt filmet a Kill Bill két részének diadalútja utánra, hogy azt követően a "Quentin Tarantino ajánlja" sorral reklámozhassa a Kill Bill harci jeleneteit egyébként lazán kenterbe verő eposzt. Nem ez az első alkalom, hogy Tarantino felkarol egy távol-keleti filmet; a Chungking Express amerikai forgalmazásáért annak idején személyesen közbenjárt, legközelebb pedig a koreai Oldboy-t (magyar bemutató: február 10.) ajánlja a nézők figyelmébe, amely cannes-i zsürielnöksége alatt vált a kedvencévé.

Chunking Express - Tony Leung és Faye Wong

Z - ZENE
Quentin saját bevallása szerint egy filmötlet felmerülésekor a filmben szereplő zenék 60%-át már biztosan tudja, 20% a forgatókönyv írása közben merül fel benne, 20% pedig ezt követően. A Ponyvaregény-ben például azt állítja, hogy ha nem szerezte volna meg a "Son of a Preacherman" jogait, akkor az egész jelenetet kivágta volna. Mindenesetre filmzenéi egytől egyig kötelező darabok, és legalább akkora kultstátuszt élveznek, mint a filmek maguk. Keretben olvasható javaslatunk egy tökéletes Best of Tarantino válogatáscédéhez.

Onozó Róbert

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK