Nagyon meglepett ez az ellenállás

2015.07.16. 13:32

Horváth Lili első filmje, a Szerdai gyerek két fontos díjat is nyert a hétvégén Karlovy Varyban. A közönség nagy szeretettel fogadta, azonban a fesztiválra kiküldött magyar újságírók fanyalogtak rajta. A 33 éves rendezőt nagyon mellbe vágták a lehúzó kritikák, kutatja az indulat okát, úgy érzi, egyesek negatív előítélettel közelítették meg a filmjét. Mesélt arról is, hogy miért akart mindenképpen szép lányt főszereplőnek, illetve hogy mennyire izgult a köszönőbeszéde közben.

Mennyire ért váratlanul a győzelem? Ha jól tudom, eredetileg úgy tervezted, hogy még a díjátadó előtt hazajöttök.

A filmet a fesztiválon körülvevő pozitív hangulat alapján azt gondoltam, hogy a Szerdai gyerek esetleg benne lehet abban a pár filmben, amelyek a zsűri megbeszélésén egyáltalán szóba kerülnek. De arra, hogy az East of the West szekció egyetlen díját, ami az egész fesztivál egyik legrangosabb elismerése, mi fogjuk megkapni, természetesen nem számítottam. Már csak babonából se.

Horváth Lili a Szerdai gyerek díjával a Karlovy Vary-i filmfesztivál zárógálájánForrás: KVIFF

Mi nagyon becsületesen összecsomagoltunk, hogy hazajövünk pénteken, a díjkiosztó előtti napon, ameddig a meghívásunk eredetileg szólt. Már bent voltak a kocsiban a kofferek, mikor felhívtak, hogy mi kapjuk a kritikusok díját, és gondoljuk végig, hogy nem lenne-e kedvünk maradni még egy napot, hogy személyesen vehessük át. Miközben ezen gondolkodtunk, jött egy másik telefon, hogy eszünkbe ne jusson hazamenni, mert a nagy díjat is nekünk ítélték.

Nagyon izgultál a köszönőbeszéd közben?

Előtte nagyon izgultam, pláne, hogy aznap délután már átvettem a Fedeora-díjat, és nem akartam még egyszer ugyanazt mondani. A gála csehül ment - úgy döntöttem, nem hallgatom az angol nyelvű szinkrontolmácsolást, így közben egy kicsit össze tudtam szedni a gondolataimat. Azon kívül, hogy kiemeltem: ez nemcsak az én első filmem, hanem nagyon sokunké a stábból, fontosnak gondoltam elmondani: a Szerdai gyerek az első nagyfilm, ami az egyetemi osztályunkban elkészült. Így nekik, az osztálytársaimnak és a tanárainknak ajánlottam ezt az elismerést. A beszéd közben már csak az volt nehéz, hogy a díj váratlanul súlyosnak bizonyult.

Nagy ünneplést csaptatok a gála után?

A stáb közvetlenül a premier után hazautazott, csak Fehér Károly producer meg én maradtam Karlovy Varyban. Mikor megtudtuk, hogy miénk a díj, Kinga, a főszereplő, Maly Robi operatőr és a gyártásvezető, Garas Klári beült egy kocsiba, és visszajöttek, Berlinből pedig átjött Henning Kamm, a német koproducerünk. Nagyon jó volt, hogy együtt tudtunk ünnepelni a záróbulin, meg az is, hogy a díjkiosztón nemcsak engem tapsoltak meg, hiszen a film csapatmunka eredménye, és sokszor igazságtalan mértékben egyedül a rendezőé az elismerés.

A díszbemutató alatt úgy csináltál, mint a rendezők a filmekben, és végig azt fürkészted, hogyan reagálnak a nézők?

A vetítés második felére mentem be, és tényleg őket néztem. Az érdekelt, hogy mozgolódnak-e, meg nyomogatják-e a telefonjukat, de úgy tűnt, hogy mindenki nagyon figyel. Senki nem ment ki a teremből, és nagyon kitartóan tapsoltak a végén, annak ellenére, hogy nem mentünk ki meghajolni.

A Szerdai gyerek stábja a film vetítése előtt Karlovy VarybanForrás: KVIFF

Majdnem öt éve foglalkozol a Szerdai gyerekkel. Tudod objektíven nézni az elkészült filmet?

Lehet, hogy pár év múlva érnek majd meglepetések, ha újra látom a filmet, de egyelőre még nagyon közel vagyok hozzá, minden másodpercben tudom, mi történik a következőben.

A fesztivál előtt kiadtatok két részletet a filmből, és sokan már ezek alapján erőltetettnek találták a főszereplő, Vecsei Kinga játékát.

Sokan? Én két online cikkről tudok, és őszintén szólva nem éreztem nemes dolognak a részletek alapján kedvezőtlen dolgokat írni egy első filmről a bemutatója előtt. De ez másképp is elsülhetett volna, és akkor persze nem lett volna semmi bajom. Nyilván nem adtunk volna ki részleteket, ha arra számítunk, hogy ez lesz a reakció. Nagyon meglepett ez az ellenállás. Én elégedett vagyok Kinga játékával, és azok, akiknek eddig megmutattuk a filmet, szintén így vannak ezzel. Úgy tűnik, Karlovy Varyban a közönség és a szakmai nézők, illetve a zsűri ítélete is a mi véleményünkhöz áll közelebb.

A negatív kritikák is megleptek?

Eddig az egész film fogadtatása pont fordítva zajlik, mint ahogy számítottam rá. Nem gondoltam, hogy a kritikának ennyire komoly baja lehet vele, inkább a közönség reakcióját nem tudtam kiszámítani, hiszen ez az első filmem, még nincs ebben tapasztalatom. Attól féltem, hogy esetleg nem megy át a vászonról a nézőtérre a dolog, nem érinti meg a nézőket.

Ehelyett kaptunk olyan kritikát, ami nagyon mellbe vágott, de tulajdonképpen az is váratlanul ért, hogy itt meg ekkora szeretettel fogadta a közönség. Napokon át lépten-nyomon megállítottak minket az utcán, hogy elmondják, milyen szép filmet csináltunk. A kritikákkal kapcsolatban pedig azt hiszem, hogy eddig el voltam kényeztetve, mert a kisfilmjeimről általában jókat írtak - és főleg jóindulattal.

Gondolkoztál azon, hogy miért alakulhatott így?

A dolog szakmai részét eléggé helyre tette bennem a külföldi kritikusok díja, amit Karlovy Varyban kaptunk. Két kritikusszervezet oszt elismeréseket a fesztiválon - a mi filmünket a FEDEORA értékelte a mezőny legjobbjának, de a FIPRESCI táblázatában is a Szerdai gyerek érte el az egyik legmagasabb pontszámot. Ezzel együtt a magyar kritikusok által megfogalmazott érdemi szakmai aggályokat nyilván végig fogom gondolni. Ami ebben a pillanatban inkább foglalkoztat, az a bizonyos magyar kritikákban tapasztalható indulat - úgy érzem, némelyek valami számunkra nagyon kedvezőtlen prekoncepcióval ültek be a filmünket megnézni. Ez a része eléggé elgondolkoztató számomra.

Thuróczy Szabolcs és Vecsei Kinga a filmbenForrás: Szilágyi Lenke
Szép ez a lány, de marha unalmas

Nagyon vártuk már Horváth Lili első nagyjátékfilmjét, a Szerdai gyereket, ami hétfőn debütált a Karlovy Vary-i filmfesztivál East of the West nevű szekciójában. Remek kisfilmjeiért korábban fenntartások nélkül lelkesedtünk, és hasonló csodában bíztunk most is. A Szerdai gyerek azonban még akkor is csalódás, ha nem a kisfilmekhez hasonlítjuk.

 

Kritikánk a Szerdai gyerekről

Mundruczó Kornél Fehér Isten című filmjének te voltál a casting directora, szóval nagy tapasztalatod van a szereplőválasztásban. Hogy látod, kockázatosabb amatőr szereplőkkel dolgozni?

A szereposztás minden esetben kockázatvállalás, főleg ha nagy szerepekről van szó, hiszen a filmben egyszeri pillanatokkal dolgozunk. Az amatőr szereplők alkalmazása pedig fokozott kockázat, amit mindkét film esetében vállaltunk. A kockázatvállalást én egyébként inkább üdvözlendőnek tartom a filmkészítésben - az amatőr szereplők jelenléte a forgatáson többek között abban is segített nekem, hogy végig éber maradjak, egy percre se pihenjek bele a feladatomba azzal, hogy a színész majd úgyis boldogul. Más a kameramozgással vállal kockázatot, például azok az alkotók, akik hosszú snittekből építenek fel egy filmet, én meg most így. De nem csak ez volt inspiráló az amatőr szereplőkkel való munkában.

Eleve szerettél volna a filmbe amatőr szereplőket, vagy akár mindenki lehetett volna színész, ha találsz megfelelő embereket?

Az, hogy a főszereplőnk amatőr, az életkorából adódik: egy 19 éves ember esetében értelmezhetetlen a profi színész kifejezés. Az viszont kifejezetten döntés volt, hogy kerüljenek a szereposztásba amatőrök komoly szerepekre is: ez a történet közege miatt volt fontos. Szerettük volna, ha beköltözik az anyagba valami nyersesség, esetlegesség. Ugyanakkor nem akartam lemondani bizonyos színészekkel való közös munka öröméről sem, ezért jó páran bekerültek a filmbe. Ők nemcsak fantasztikus színészek, hanem megvan bennük az ahhoz szükséges nyitottság, humor és kíváncsiság, hogy az amatőrök mellé kerülést ne nyűgnek, hanem inspirációs forrásnak fogják fel.

Horváth Lili és Vecsei Kinga a Szerdai gyerek forgatásánForrás: Szilágyi Lenke

Miért döntöttél végül Vecsei Kinga mellett?

Többlépcsős válogatás volt. Első körben egy olyan arcot és fizikumot kerestem, amely képviselni tudja a történetet. Kinga szépségével és a szemében látható intelligenciával azt a jelentést szerettem volna kiemelni, hogy ez a figura nem azért van ilyen nehéz helyzetben, mert nem rendelkezik jó adottságokkal, hanem mert egy nagy űr tátong benne, amit most baromi nehéz elkezdeni betölteni, hiszen ő már egy felnőtt ember. Kinga kiválasztásánál az is szempont volt, hogy úgy éreztem: van a személyiségének egy nagyon erős magja, ami egyben van, soha nem esik szét. Súlyosan vesztes helyzetben találkozunk az általa játszott Majával - azt akartam, hogy ne egy született vesztest nézzünk, hogy ne legyen eleve bukásra ítélve.

Egyértelmű volt, hogy a Napszúrás főhősének a figurájáról akarod forgatni az első filmedet, vagy más ötlet is szóba került?

A Napszúrás után meghoztam azt a döntést, hogy a főszereplő karakterét szeretném továbbvinni. De kifejezetten azt akartam, hogy egy másik élethelyzetben találkozzunk vele, egy másik történetben. Fontos volt, hogy ne ugyanaz legyen a konfliktus. Más ötleteim is voltak egyébként, de egy idő után észrevettem, hogy ez a figura az összesben felbukkan.

Hajtott téged a filmmel kapcsolatban, hogy megmutasd, ilyen hátrányos élethelyzetből is ki lehet mászni nagy nehezen?

Szerettem volna, hogy maradjon remény. Azt gondoltam, hogy hiába dönt valaki sokszor rosszul, ha sokat dolgozik - elsősorban magán -, annak nem lehet kizárólagos bukás a vége.

Mi jelentette neked a legnagyobb kihívást abban, hogy most egy egész estés filmet rendeztél?

Az írás sokkal nehezebb volt, mint a rendezés. A rendezés nagyon sok örömet adott, mert több lehetőségem volt, mint a kisjátékfilmeknél. Akár a színészekkel való munkában, akár abban, hogy több időnk és nagyobb mozgásterünk volt a film kifejezésmódját keresgélni. A legkomolyabb kihívást az írás és a vágás jelentette. Mindig úgy éreztem, hogy a kisjátékfilmjeim feszegetik a forma határait, mert bonyolult emberi viszonyrendszerekről szóltak - úgy gondoltam, hogy a nagyjátékfilm lesz az igazán nekem való forma. Ezt továbbra is így gondolom, elsőre mégis nehéz volt átlátni és működtetni egy ekkora szerkezetet a vágásnál és az írásnál.

Horváth Lili, Fehér Károly producer és Vecsei Kinga főszereplő a Karlovy Vary-i filmfesztivál díjkiosztójánForrás: KVIFF

Azt már tudod, hogy ki lesz a Szerdai gyerek fő célközönsége, és hogy jut el hozzájuk a film?

Ez még egy alakuló stratégia, ami változhat. Egy csapattal már beszélgetünk erről, és az biztos, hogy az utcáról érkező nézőkön kívül szeretnénk eljuttatni a filmet tinédzserekhez. Amit eddig lehet tudni a filmről, az egy kamaszt nem hív be a moziba, mert nem ilyen filmeket néznek, viszont azt hiszem, a mi történetünk felvet őket érintő kérdéseket. A Napszúrás-sal kapcsolatban meglepett, hogy tinédzser nézőkkel milyen érdekes beszélgetéseket indított el a film. Szeretnénk elérni, hogy a középiskolások úgy érezzék: ők kiemelt közönsége a Szerdai gyerek-nek. Szóval egy speciális forgalmazási módban gondolkozunk.

A bemutatót mikorra tervezitek?

Őszre.

Horváth Lili a kislányával a Karlovy Vary-i filmfesztivál díjkiosztójánForrás: KVIFF

Dolgozol már új filmterven?

Igen. Úgy érzem, a kisfilmek és a Szerdai gyerek után most kevésbé izgatna egy szociodráma. Az új terv egy középosztálybeli környezetben játszódó szerelmi történet. A helyszíne egyelőre Párizs, de ez még könnyen változhat. Eközben belefogtam egy másik projektbe is: egy mesefilmet írok Gyárfás Eszter, a Proton Cinema producere felkérésére. Ez egy karácsonyi történet lesz, amit viszont nem én rendezek.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK