Az ajándék csavaros, felnőtt thriller, abból a fajtából, amiből már csak szökőévente egy-kettő készül Hollywoodban. Profi zsánerfilm, ördögien feszült macska-egér játék, melyben egy rejtélyes idegen szembesíti régi ismerősét múltbéli tettei következményeivel, és próbára teszi egy házasság szilárdságát. Az elsősorban színészként ismert Joel Edgerton első rendezése valódi színészközpontú film, remek alakításokkal. Kár, hogy a forgatókönyv túl okos akart lenni.

A közelmúltban nem egy cikk és kirohanás született arról, hogy Hollywoodban égető szükség volna a középes költségvetésű filmekre, amelyeket a stúdiók lassan, de biztosan maguk mögött hagynak. Olyan intelligens, felnőtt történeteket elmesélő alkotásokra, amelyek a blockbusterek és a pár százezer dollárból összedobott független filmek közti méretes rést volnának hivatottak kitölteni, és amelyek az ezredforduló előtt a filmes termés jókora részét alkották.

Egyre többször állít be hozzájuk hívatlanul - Joel Edgerton, Jason Bateman és Rebecca Hall Az ajándékbanForrás: InterCom

Különösen mostoha sorsra jutottak a tőrőlmetszett zsánerfilmek: a kemény krimik, a társadalomkritikus bűndrámák, vagy épp a thrillerek. Ez utóbbi zsáner a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján élte reneszánszát, gondoljunk csak az olyan csavaros, buja művekre, mint a Végzetes vonzerő, az Elemi ösztön, vagy később a Vad vágyak. Manapság viszont nagyítóval kell keresnünk a műfaj modern képviselőit. Hébe-hóba érkezik ugyan egy Transz vagy egy Mellékhatás, attól a néhány rendezőtől, akiknek a karrierje épp a kilencvenes években indult. és még ma is nagy nevek a szakmában ahhoz, hogy szabadon választhassanak marginalizált témákat.

Ezt a hiányt hivatott betölteni Az ajándék is, ami egy vérbeli pszichothriller - egyszerre hitchcocki kamaradráma és a fent említett időszak filmjeinek egyenes ági leszármazottja. Simon (Jason Bateman) és Robyn (Rebecca Hall) házaspár, akik Chicagóból a napfényes Kaliforniába költöznek, és látszólag mindenük megvan: szépek, fiatalok, a férj magabiztosan menetel felfelé a hivatali ranglétrán, hipermodern házuk van, no meg cuki kutyájuk. Hamar kiderül, hogy azért nincs minden teljesen rendben, ugyanis azért költöztek el, mert Robyn egy vetélést követően eléggé megzuhant, és a párnak most pihenésre, feltöltődésre van szüksége. Újrakezdésre.

Azért nincs itt minden rendben - Rebecca Hall és Jason Bateman Az ajándékbanForrás: InterCom

A múltat azonban nem olyan könnyű lerázni: a házaspár egy boltban véletlenül összefut Gordóval (Joel Edgerton), Simon volt középiskolai osztálytársával, aki a váratlan találkozást követően visszatérő vendég lesz a házukban. Egyre többször állít be hozzájuk hívatlanul, a társaságukat keresi, és becsomagolt ajándékokat hagy az ajtajuk előtt.

Gordo egy enigma, akit kizárólag a két főhős szemén keresztül látunk, és a film a vele való macska-egér játékot fűzi végig úgy, hogy a nézőnek néha jelenetről jelenetre át kell kalibrálnia, melyikük véleményét osztja éppen: az egyik pillanatban még úgy tűnhet, hogy Robynon csak a paranoia uralkodik el, hogy aztán Gordo viselkedése bennünk is gyanút ébresszen. A körszakálláról és a fülbevalójáról nem is beszélve. Lássuk be, ezek instant gonosztevő attribútumok!

Ha sztalkingolni indulunk, mindig borotváljuk le a körszakállt! - Joel Edgerton Az ajándékbanForrás: InterCom

A kulcsfigurát játszó Joel Edgerton (Warrior - A végső menet, A nagy Gatsby) nem csak színészként vette ki a részét Az ajándék-ból, hisz egyben ő írta és rendezte a filmet. Az ausztrál karakterszínésznek ez a rendezői debütálása (és negyedik forgatókönyve; társíróként jegyzi például Robert Pattinson és Guy Pearce tavalyi posztapokaliptikus drámáját, az Országúti bosszú-t), és biztos kézzel vezényli le első filmjét. Egészen profin alkalmazza a thriller hatáskeltő mechanizmusait, a műfajhoz elengedhetetlen feszültségkeltést: csak néha enged az olcsó ijesztgetés csábításának (mondjuk jobb lett volna, ha egyáltalán nem teszi), a kérlelhetetlen nyomasztás befúrja magát az ember bőre alá.

A fényképezés, a díszlet, a zene mind-mind a feszültséget fokozzák. A házaspár újonnan vásárolt háza tágas ugyan, de terei személytelenek, és bezártságérzetet kelt, a hatalmas üvegablakok védtelenné teszik a lakókat a külső fenyegetéssel szemben, a keskeny, sötét folyosók pedig vészjósló labirintussá változnak. A szereplők gyakran a kompozíciók szélére szorulnak, a kép nagyját kitöltő negatív tér pedig ilyenkor a családra leselkedő veszély lehetséges színterévé válik. Még a legártatlanabb tárgyak (egy plüssmajom, egy üveg bor) is baljós tulajdonsággal ruházódnak fel.

Mennyi negatív tér! - Rebecca Hall Az ajándék című filmbenForrás: InterCom

Sajnos ezzel együtt Az ajándék-on is megfigyelhetőek az elsőfilmes gyermekbetegségek: az arányok nem stimmelnek, a ritmus egy idő után monotonná válik (elég para, amikor Robyn éjszaka a házban oson végig, de zsinórban háromszor-négyszer megismételve a jelenetet határozottan veszít a hatásából), és lehetett volna nyirbálni rajta - a száznyolc perces játékidő jó negyed órával hosszabbnak tűnik.

Ráadásul Edgerton amilyen jó színészként és rendezőként, olyan közepes forgatókönyvírónak. A történet bevett klisékből építkezik, és csak ritkán lép túl rajtuk. A cselekmény igencsak kiszámítható, és még nagyobb baj, hogy az utolsó felvonásban bedobott ironikus csavarok szükségtelenül túlbonyolítják az addig egyenes vonalú, egyenletes mozgást végző sztorit.

Az arányok nem stimmelnek - Rebecca Hall, Jason Bateman és Joel Edgerton Az ajándékbanForrás: InterCom

Gordo azonban igazából csak egy katalizátor, az a külső erő, melynek hatására apránként erodálódni kezd a főszereplők kapcsolata, és feltárulnak a mélyben rejlő konfliktusok. A központi karakter Robyn, vele tudunk a legkönnyebben azonosulni, és újfent megállapítottam, hogy Rebecca Hallt sokkal többször szeretném látni a mozivásznon.

Jason Batemanra Az ítélet: család című szitkom óta általában mindig a "straight man" karakterét osztják, ő a normális ember, aki a józan észt képviselve reagál a környezetében lévő a zakkant csodabogarakra. Viszont akkor a legjobb, amikor a sármos jófiú álcája mögül egy képmutató, ellenszenves jellem sejlik elő.

Minden harmadik filmben szerepel, de még így sem látjuk eleget  - Rebecca Hall Az ajándékbanForrás: InterCom

Az ajándék nem megy olyan mélyen bele az elcseszett párkapcsolatokon belüli nemi szerepek és harcok kivesézésébe, mint a Holtodiglan tette tavaly, de azért hasonló cinizmussal vág neki a házasság élveboncolásának. Korrekt, szolid thriller, ügyes stílusgyakorlat, amely nem is kíván több lenni ennél, viszont maradandó élményt sem nyújt. A hullámzó forgatókönyv hibáit ellensúlyozza a színészi játék és a fojtogató atmoszféra, úgyhogy összességében Joel Edgerton azon színészből lett rendezők számát gyarapítja, akikre érdemes lesz a későbbiekben odafigyelni.