Így lopta el és tette el egy kommunista hivatalnok az első magyar Oscar-díjat

Vágólapra másolva!
75 éves lett Rofusz Ferenc, a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas magyar rajzfilmrendező. Negyven évvel ezelőtt, 1981-ben az általa rendezett háromperces A légy című egyedi rajzfilm Oscar-díjat nyert a legjobb animációs rövidfilm kategóriában – ez volt az első magyar Oscar-díjas alkotás. 
Vágólapra másolva!

Az 1946. augusztus 19-én, Budapesten született, először a Mafilmnél díszletfestőként és trükkfilmrajzolóként, majd 1968-tól a Pannónia Filmstúdióban fázisrajzolóként, majd kulcsrajzolóként, később animátorként, végül rendezőként is dolgozó Rofusz Ferenc az animáció történetének egyik legegyedibb látásmódú alkotója, aki az Oscar-díjas A légy (1980) rendezőjeként örökre beírta a nevét nem csupán a magyar, de az egyetemes filmtörténetbe is.

Sőt. Rofusz Ferenc (anyakönyv szerint Rófusz, de alkotóként már a kezdetektől "rövidített" változatban használja nevét a stáblistákon) második önálló rendezése (az első: , 1974; majd két Gusztáv-epizódot is rendezett 1977-ben a tévének) nem kizárólag azzal írt filmtörténetet, hogy A légy lett az első Oscar-díjas magyar produkció. Az elismerést épp azzal érdemelte ki Rofusz alkotása, mert ez volt az animáció egyetemes történetének első olyan filmje, amely „szubjektív kamerával" készült: a címszereplő látószögéből mutatja be a világot.

Mindössze három perc, a történet elsőre egyszerűnek tűnik – miközben a természetből a házba berepülő rovar utolsó perceit "szubjektív halszem-optikával" megörökítő film 3600 képkockáján (és teljes egészében "házilag" előállított hangkulisszáján) Rofusz és két animátora több mint két éven át napi 10-12 órát dolgozott, minden egyes fázisképet újból megrajzolva, és így az ún. háttéranimáció merőben újszerű remekművét megalkotva.

Ráadásul ennek az első pillanattól fogva baljós hangulatú filmnek

a szabadság illúzióját és a kiszolgáltatottság kegyetlenségét szembeállító, egyszerre tragikus és szatirikus szimbolikája is bravúrosan bátor

– a szubjektív nézőpont miatt a rovarral kénytelen azonosulni a néző, így válik a légy hétköznapi üldözése kegyetlen játszmává, amelyben a láthatatlan "hatalom" elpusztítja a kiszolgáltatott, menekülni képtelen "egyént".

Nem véletlen, hogy a már 1976-ban elkészült forgatókönyvet a kommunista Művészeti Tanács nem hagyta jóvá (az eredeti elképzelés szerint a legyet nem csapták volna agyon, hanem belerepült volna a "házigazda" szemébe), folyvást azt firtatva, ki a légy és ki az üldöző – s csak a Pannónia akkori dramaturgjának, Hankiss Elemérnek javaslatára fogadták el a cenzorok a filmtervet.

Rofusz Ferenc és az Oscar-díj a Pannónia Filmstúdió műtermében Forrás: MTI/Friedmann Endre, 1981

Az elvtársak később már hiába kapcsoltak, hogy A légy mégis a hatalomnak kiszolgáltatott egyén mellett foglal állást, a film nemzetközi siker lett, előbb Ottawában majd Krakkóban is nyert. Amikor aztán a film bekerült a rövid animációk három Oscar-jelöltje közé, Rofusz hollywoodi kiutazását a magyar illetékesek nem engedélyezték, mondván a filmnek nincs esélye, különben is, a kiutazásához szükséges dokumentumok kiadására nem áll elég idő rendelkezésre.

Rofusz helyett aztán a magyar küldöttség részeként rendre Los Angeles-be látogató Dósai István, a Hungarofilm vezérigazgatója vette át a szobrot – nem kis botránnyal árnyékolva be a történelmi magyar Oscart.

Még mielőtt Los Angelesbe utazott volna, Dósai már előre bejelentkezett a díjra, ha esetleg mégis A légy kerekedne felül a két másik, kanadai animációval szemben, de

az igazgató elvtársat az amerikai filmakadémia elhajtotta azzal, hogy a szobrot kizárólag az alkotónak hajlandóak átadni, így ha Rofusz nem tud megjelenni a gálán, akkor később is átveheti, személyesen.

Dósai az amerikai filmakadémia világos szabályait megszegve mégis a pulpitusra tülekedett, amikor bejelentették A légy győzelmét, majd szemrebbenés nélkül átvette Alan Arkintól a díjat, tört angolsággal rövid köszönőbeszédet mondott, és sietve távozott. Hiába:

a Los Angeles-i rendőrség még aznap éjszaka Dósaira törte a hotelszoba ajtaját és lefoglalták az illetéktelenül átvett (mit szépítsünk: ellopott) szobrot, Rofusz pedig pár hónappal később kiutazhatott az Egyesült Államokba megérdemelt díjáért.

Már kiutazásakor ajánlatot kapott Ralph Bakshitól, hogy dolgozzon a stúdiójában, de Rofusz kénytelen volt visszautasítani: ahhoz, hogy megkapja a letelepedési és munkaengedélyeket, az akkori amerikai törvények szerint politikai menedékjogot kellett volna kérnie, csakhogy a családja (felesége és két gyereke) Magyarországon volt, ráadásul Rofusz bízott abban, hogy hazájában is megvalósíthatja művészi elképzeléseit – úgy, hogy közben a megélhetése is biztosított.

S bár az Oscar-díjas A légy után viszonylag hamar két filmötletét is megvalósíthatta (Holtpont, 1982 és Gravitáció, 1984), s nemzetközileg elismert filmjei anyagilag jövedelmezőnek bizonyultak az állam számára, jövedelme nem nőtt. Így aztán 1984-ben végül először Németországba ment, majd négy évvel később, családostul Kanadába disszidált, ahol először a Nelvana Stúdiónál tévésorozatokon és animációs hirdetéseken dolgozott, majd 1991-ben Super Fly Film néven saját vállalkozást alapított.

Persze A légy után készített két filmje sem felelt meg a szocialista politika elvárásainak. Az ugyancsak szubjektív nézőpontból láttatott Holtpont egy halálra ítélt rab utolsó perceit mutatja meg – sőt, ez mintegy A légy meditatív-filozofikus parafrázisa, "tükröztetett" párdarabja is, amit egyértelművé tesz az utolsó geg: a kivégzés előtt a szemkötő résén át szemlélve egy légy száll a rab cipőjére. A légy korábbi kapkodása és tudattalan szemlélődése áll szemben a halálra készülő ember tudatos, de korlátok közé szorított megfigyelésével – de a végeredmény ugyanaz.

Gravitáció Forrás: Filmarchívum

A Gravitáció szakít A légy és a Holtpont szubjektivitásával – de Rofusz ezúttal is a szabadságvágy és a pusztulás felől közelített: egy almafa lombjai között egy törekvő fiatal gyümölcs rázza magát, hogy minél hamarabb leszakadjon a fáról, minél messzebb kerüljön az őt körülvevő, ténykedését cinikusan szemlélő ráncos-fonnyadt almáktól, majd mikor végre lerázza magát a fáról, földet érve darabjaira robban. Lám, a túlélés záloga a tétlenség – de ki akar tétlenségben megvénülni?

Jellemző, hogy a Gravitáció – amelynek forgatókönyvét Rofusz még A légy előtt beadta elfogadásra – ötletébe is belekötött a mindenható Művészeti Tanács, nehezményezve, hogy a rendező a vöröscsillagra hajazó piros almákat képzelt el.

– emlékezett a rendező 2002-ben, a Filmkultúrának adott interjúban.

Húsz évvel ezelőtt, 2001-ben tért vissza Magyarországra – Tüzet szüntess! (2002) című, háborúellenes és gyerekpárti alkotását már itt készítette el, hatásosan szakítva meg az objektív történetmesélés folyamát a rá olyannyira jellemző szubjektív szemszöggel.

De ez a szubjektív nézőpont megjelenik a kútba dőlt animációs sorozat, a Kutyaélet pilotfilmjében (2005) is, miközben az abszurd humorral átitatott történetben ismét a halál és a szabadságvágy kerül összetűzésbe, míg az érett remekmű Ticket (2011) nyolc percbe sűrítve, egyes szám első személyben foglalja össze egy ember életét, születéstől a halálig.

Ticket Forrás: KAFF

Sőt. Az eddigi utolsó Rofusz-rajzfilm, Az utolsó vacsora (2019) című, Leonardo Da Vinci egyre pusztuló, de romlandóságában is felemelő freskója előtt tisztelgő "festményanimációjának" végpontja is az elmúlás, főleg úgy, hogy Rofusz szembeállítja a falfestmény szakrális és spirituális hangvételét a modern kor hétköznapiságával, ezzel jelezve a civilizáció, a kultúra és a hit pusztulását.

Néhány kivételtől (főként a gyerekek számára készült Hoppi mesék) eltekintve,

Rofusz Ferenc nem elsősorban mennyiségben és terjedelemben, hanem minőségben és mondanivalóban tetemes életművének középpontjában tehát a szabadság és az elmúlás kettőse áll

– a szüntelenül igényelt és a elkerülhetetlen. Kettős szorítás, amelyet Rofusz Ferenc rendkívül eredeti módon, a szubjektivitás és a szatíra eszközeivel, nem csupán szemléltetni, de zsigeri és intellektuális szinten egyaránt átélhetővé képes tenni.