A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0
HUNMagyarország
19:00KézilabdaMagyarország-Franciaország

Godzilla Minus One - itt a csoda: jobboldali film a Netflixen!

Vágólapra másolva!
Minden idők egyik legjobb Godzilla-filmje magyarul is debütált a streamingfelületen. A nukleáris holokauszt árnyéka annyira erősen rávetül az alkotásra, hogy maga Christopher Nolan is úgy tartja: ennél jobb választ nehéz lett volna adni az Oppenheimerre. A filmet június elejétől lehet megnézni a Netflixen.
Vágólapra másolva!

A tavalyi év harmadik legjövedelmezőbb japán filmjének bizonyult a Godzilla Minus One, amely 12 millió dolláros költségvetéssel készült, cserében viszont már 116 millió dollárt bevételt hozott világszerte. Japánban is ébredezik viszont a woke: ott sem nem lehet semmi elég jó, ha egyszer nacionalista hírét keltik. Márpedig ezt a filmet a baloldali japán kritikusok jobboldali veszély forrásaként határozták meg. 

Ígéretes alkotásról van szó, amelyről szólva az egyik leginkább markáns dicsérettel az a Gareth Edwards állt elő, aki a 2014-es filmjével elhozta Hollywoodba Godzillát. A Cinema Today-nek nyilatkozva ő ugyanis azt mondta: a filmet szerinte minden idők legjobb Godzilla-filmjei között kell emlegetni. Ő a cikkben amúgy azt is elismerte, hogy egész idő alatt féltékeny volt, amíg a filmet nézte. Christopher Nolan pedig azzal méltatta a filmet, hogy nem tud jobb rendezőt elképzelni, mint aki választ adhatna az Oppenheimerre, mint Yamazaki. 

Senki sem lehet próféta a saját hazájában – mondják a magyarok, de minden jel szerint ez Japánban sincs másként. Egy Tokióban élő amerikai filmkritikus, Mark Schilling ugyanis arra lett figyelmes, hogy a japán filmkritikusok a The Eternal Zero (2013) című háborús drámája óta kórusban szidják Takashi Yamazaki filmjeit, nyilván azért – tette hozzá – mert mind baloldaliak. Mindez persze a Godzilla Minus One esetében is így volt, nem függetlenül attól, hogy Yamazaki úgy döntött, hogy – ha már egyszer rajong a hadtörténelemért – erőteljes figyelemben részesíti a korabeli japán haditechnika csúcsgépeit. 

A Godzilla Minus One szörnyének testén kékes fények játszanak, amikor nukleáris sugárnyalábot készül kivetni magából. Nukleáris holokauszt tombol itt is: Tokióban is Hirosima árnyai jelennek meg (Forrás: Netflix)

 

Tény és való: Yamazaki világában látványos erővel vannak jelen a hadirepülők – csakúgy a kamikazék alá adott Mitsubishi A6M Zero, amivel a film elején a főhős, Kōichi Shikishima (Ryunosuke Kamiki) leszáll Odo-szigetén, mint az a Kyushu J7W Shinden elfogó vadászgép, amivel ugyanő a végső, mindent eldöntő harcba indul Godzilla ellen. 

A film forgatókönyvén az is jól mutatja a japán eredetet, hogy nagyon jól tűri az irracionalitást. Egy európai filmben nyilván sokszorosan meg kellene magyarázni, hogy Godzilla miért képes arra az eszméletlenül ijesztő és látványos átalakulásra, hogy a hátán sorban kipattanó hegyes, csonttüskés páncéldarabkák minek köszönhetik a hirtelen őket átjáró kékes fényüket. Japánból nézve ez nyilván úgy jó, ahogyan van: nem kell magyarázni a jelenséget, bőven elég az is, ha épp elég rettenetes.   

A film tényleg jól tud játszani az idegszálainkon, ezzel nincs is hiba. A főhős által átélt érzelmi hullámvasút felkavaró, a Shikishima élete párjának választott, de szerelmével megajándékozni nem mert Norikóval a film legjobb jeleneteiben tökéletes a kémia.

Shikishima (Ryunosuke Kamiki) eredetileg egyáltalán nem a Top Gun pilótáinak macsó figuráját hozza: kamikaze pilótaként nem teljesíti küldetését, aztán pedig a szörny első pusztítása láttán is megbénul, cselekvésképtelenné lesz. De a végén mégis az övé a hősies nagyjelenet (Forrás: Netflix)

Továbbá jól működik Shikishima és az Odo-szigetéről elvergődő másik túlélő, Sōsaku Tachibana (Munetaka Aoki) közt a sok viszontagságon átjutó bajtársiasság dinamikája is.

A film végén pedig – militáns jelleg ide vagy oda – igenis felemelő a korábbi japán haditengerészek civil önkéntesként végrehajtott akciójának izgalmas dramaturgiája, amely hangulatában annak ellenére is kimunkált tud lenni, hogy koncepciójában számos ponton bizarr jelleget ölt. 

A Godzilla Minus One a Godzilla-franchise 37. filmje, s ezen belül ez a mű a filmet gyártó Toho Studios 33. Godzilla-filmje. Ezeket a számokat látva nem lehet meglepetés, hogy Takashi Yamazaki filmje utolsó képsoraiban a horrorfilmek ismert végjátékába torkollik. A tengerbe alásüllyedő, halottnak hitt szörny egyik testrészét hirtelen átjárja az ismerősen delejes kék fény. Nincs menekvés. 

Shikishima poszttraumás stressze így még nem érhet véget. A balos filmkritikusoknak pedig még mindig van mitől rettegniük. A vesztes japán hadigépezet nem múló dicsőségű alkotásai talán még most sem zárták le a múltban a maguk bevetéseit. 

 

 

 

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!