Kaotikus a büdzsé az ÁSZ szerint

Vágólapra másolva!
Meglehetősen kaotikus kép bontakozik ki az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentéséből, amelyben az elmúlt év szárszámadási törvényét, azaz a 2002. évi költségvetés végrehajtását vizsgálja. A számvevők több minisztériumnál találtak súlyos gazdálkodási és elszámolási problémákat, de nincs jobb helyzet az önkormányzatok gazdálkodása terén sem. Az ÁSZ átfogó államháztartási reformot sürget.
Vágólapra másolva!

Az ÁSZ honlapján kedden közzétett jelentés egyebek mellett megállapítja, hogy az elmúlt több mint egy évtized során a zárszámadás pénzügyi, technikai összeállítása, részletessége - részben a kincstári rendszernek, részben az ÁSZ folyamatos észrevételeinek köszönhetően - javult, viszont a pénzügyi, beszámolási rendszer fejlődésével más jellegű hibák kerülnek előtérbe. A kockázatok súlypontja az összeállítás technikai megvalósításáról egyre inkább tartalmi hiányosságokra, illetve az állami feladatok ellátásában bekövetkező változásokból adódó költségvetésen kívüli finanszírozási megoldásokra helyeződik át.

Ismét módosítanák a büdzsét a zárszámadással/uzletinegyed/hirek/hazaihirek/20030901ismet.html

A jelentés szerint az átláthatóság és elszámoltathatóság teljes körű érvényesítése érdekében halaszthatatlan a beszámolási rendszer egészének évek óta hiányolt átfogó szabályozása. "Évek óta késik az államháztartás nagy elosztó rendszereinek átfogó, modernizációs átalakítása, a közigazgatási-önkormányzati reform. Az ellenőrzési tapasztalatok megerősítik, hogy az államháztartás alrendszereinek működésében és gazdálkodásában, a közfeladatok ellátásában mutatkozó visszatérően tetten érhető hiányosságok túlnyomó része rendszerbeli problémákra, konszenzust igénylő döntések hiányára vezethető vissza" - fogalmaz a dokumentum.

Nem auditálható minisztériumi beszámolók

A fejezeti beszámolókat értékelve az ÁSZ jelentése megállapítja, hogy "nem adnak a valóságnak megfelelő, megbízható és valós képet" a fejezeti kezelésű előirányzatokról a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium, valamint a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztérium beszámolói. A hibák itt annyira súlyosak, hogy a költségvetési beszámolót ezeknél a tárcáknál az ÁSZ nem is auditálta.

Az ÁSZ-jelentés kockázatosnak tartja, hogy egyes minisztériumok költségvetési pénzeket helyeznek ki különféle cégekbe, közhasznú társaságokba: az ifjúsági és sporttárcához tartozó Sportfólió Kht. hároméves gazdálkodása alatt 988 millió forintos veszteséget halmozott fel. A társaság nem csupán felélte a vagyonát, de ezen túlmenően 177 millió forintos tőkehiánya is keletkezett. Hasonló problémákat tártak fel a Miniszterelnöki Hivatal kezelésében lévő In-Forrás Kht.-nál, ugyanis a társaság tavalyi vesztesége megközelíti a 400 millió forintot, ráadásul kifizetetlen tartozásai meghaladják a 600 milliót.

Pénzhiánnyal küszködő, de szabálytalanul gazdálkodó önkormányzatok

Az önkormányzatok gazdálkodásánál is sok hiányosságra bukkantak a számvevők: amellett, hogy az önkormányzatok többsége pénzhiánnyal küszködik, a költségvetési fegyelem is kifogásolható. "Az önkormányzatok 33 százaléka (az előző évben 31 százaléka) nem tartotta be a költségvetési rendelet megalkotása során figyelembe veendő előírásokat, elmaradt a több éves kihatással járó kötelezettségek évenkénti előirányzatának bemutatása, nem készítették el az államháztartásról szóló törvényben előírt mérlegeket, kimutatásokat, vagy azok egy részét." Emiatt az ÁSZ 67,2 millió forint költségvetési támogatást követel vissza az önkormányzatoktól.

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. tekintetében az ÁSZ többek között megállapítja, hogy bár eredetileg 32 milliárd forint befizetési kötelezettsége lett volna a költségvetésbe, az nem valósult meg. Kifogásolják, hogy 2002-ben az rt.-nek nem volt a tulajdonos által elfogadott üzleti terve.