A 680 ezer budapesti vezetékes telefonnal rendelkező fővárosi háztartás összesen mintegy 10 milliárd forintot költ egy hónapban infokommunikációs szolgáltatásokra (vezetékes és mobil telefon, kábelTV díj és internet előfizetés). Az infokommunikációs kiadások négyötödét a telefonbeszélgetések teszik ki, az internetre egyelőre csupán a kiadások hét százalékát költik - derül ki a BellResearch felméréséből, amelyet kedden tett közzé.

A BellResearch felmérése szerint a 680 ezer vezetékes telefonnal rendelkező fővárosi háztartás összesen mintegy 10 milliárd forintot költ egy hónapban infokommunikációs szolgáltatásokra (vezetékes és mobil telefon, kábelTV díj és internet előfizetés). Azt feltételezve, hogy a hozzávetőlegesen 100 ezer vezetékes telefonnal nem rendelkező fővárosi háztartás mobil- és kábeltelevíziós kiadásai jellemzően nem térnek el, az összes budapesti háztartás havi infokommunikációs piaca 10,7-10,8 milliárd forintra becsülhető - áll a BellResearch nemzetközi telekommunikációs piackutató cég felmérésében, amely idén júniusban, 515 budapesti háztartás telefonos megkérdezésével készült.

Az infokommunikációs kiadások négyötödét a telefonbeszélgetések teszik ki, ebből a legnagyobb részt, a háztartások infokommunikációs kiadásainak 44 százalékát a hagyományos vezetékes távközlés teszi ki - derül ki a jelentésből. A kiadások további 38 százalékát a mobiltelefónia jelenti, vagyis összességében az infokommunikációs kiadások 82 százalékát teszik ki a telefonbeszélgetésre fordított költségek. Az internetre (a hozzáférésre, illetve forgalomra) fordított kiadások részaránya egyelőre nem hangsúlyos, mindössze körülbelül 7 százalék; a kábeltévé előfizetések részaránya pedig 11 százalék.

A BellResearch becslése szerint - azt a 100 ezer háztartást is figyelembe véve, ahol nincs vezetékes telefon - a vezetékes telefon és a mobiltelefon részesedése az infokommunikációs kiadásokból teljesen kiegyenlítődik (41-41 százalék), ami a mobiltelefónia erőteljes térhódítását jelzi.

A jelentés szerint a budapesti háztartások átlagosan 108 ezer forintból gazdálkodnak egy hónapban, így a 680 ezer háztartás fizetőképes kereslete közel 75 milliárd forint havonta. Ezt a számadatot összevetve a budapesti háztartások infokommunikációs kiadásaival elmondható, hogy a háztartások jövedelmüknek mintegy 14 százalékát költik infokommunikációs működési költségekre. Az egy főre jutó infokommunikációs kiadások összege 6300-6400 forint között alakul a vezetékes telefonnal rendelkező háztartások körében, míg az összes budapesti háztartásra nézve 5900-6000 forint személyenként.

A budapesti vezetékes telefonnal rendelkező háztartásoknál az átlagos vezetékes számla 6823 forintot tesz ki egy hónapban. A vizsgált háztartási kör fogyasztói kosarában igen magas arányt, mintegy 6 százalékot képvisel a vezetékes távközlés. A válaszadók mindössze 14 százaléka helyezkedett arra az álláspontra, hogy a MATÁV az előfizetési díjak meghatározásakor "méltányos" üzletpolitikát folytat. A háztartásfők 47 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a MATÁV előfizetési díjai irreálisan drágák. A MATÁV percdíjaival lényegesen elégedettebbek a budapesti háztartások, 48 százalékuk méltányosnak tartja a forgalomfüggő tarifákat. A háztartások 63,8 százaléka nyilatkozott úgy, hogy többet használná a vezetékes telefont, amennyiben olcsóbb lenne a használata.

(A MATÁV Rt. az [origo]-t kiadó Axelero Rt. tulajdonosa - a szerk.)

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

BellResearch