Több kockázatot vállalnak a lízingcégek

Vágólapra másolva!
Egyre több lízingcég kínál 10 százalékos kezdőrészletet, egyes akcióknál pedig a nulla százalék is fellelhető, ami azt jelenti, hogy a hitel meghaladja az autó piaci értékét írja a Világgazdaság.
Vágólapra másolva!

Az újautópiacot, a várakozások szerint 2006-ban is stagnálás jellemzi, a növekedés azonban létszükséglet a hazai lízingtársaságok számára. A használt autók piaca pedig még tartogat növekedési potenciált - egyes szakemberek az idén 5-10 százalékos bővülést prognosztizálnak -, ráadásul a magasabb marzs lehetősége is kecsegtető. Ez pedig a hazai piaci szereplők mellett a nemzetközi cégek fantáziáját is megmozgatta: a közép-európai régió legnagyobb használtautó-kereskedő cége, az AAA Autó ez év nyarára tervezi a debütálást Magyarországon.

Egyre több lízingtársaságnál, akár az autó ötéves koráig új autó-finanszírozási feltételekkel találhatja szemben magát az ügyfél, s már nem csupán kamatágon. Igaz, egy tíz év feletti gépkocsinál 15 százalékos THM alatt nem "ússza meg" a svájcifrank-alapú hitelt, míg egy kevésbé öreg autónál 10 százalék körüli THM-mel számolhat. A piac nagyobb szereplői legfeljebb 12 éves autót finanszíroznak, ám annak lejártakor, a gépjármű életkora nem haladhatja meg a 15 évet. De vannak kisebb lízingcégek, ahol ez már 18 évre tolódott ki.

Az idősebb autóknál egyre több társaság kínál már 10 százalékos kezdőrészletet, egyes akcióknál pedig a nulla százalék is fellelhető, ez egyúttal azt is jelenti, hogy a finanszírozó által nyújtott hitel meghaladja az autó piaci értékét.

Többen azonban igyekeznek "mértékkel" követni a piaci trendet. Húszszázalékos kezdőrészlet alatt nem finanszíroz az Uniqa Leasing, s mint Polányi Zoltán ügyvezető igazgató megjegyezte: a portfólió minőségében ennek meg is látszik a hatása. Ugyancsak 20 százalékos, minimális önerőt köt ki a Budapest Autófinanszírozási Rt., hasonlóan az MKB Euroleasinghez.

Jelzésértékűnek tekinthető, hogy az autófinanszírozási piac legnagyobb szereplőjénél, a CIB Lízing csoportnál már 52 százalékot tesz ki a használt autók aránya a portfólión belül - tudtuk meg Nagy László ügyvezető igazgatótól -, ezek aránya, az MKB-Euroleasingnél is meghaladja az 50 százalékot. A Merkantil Banknál ugyanakkor a portfóliónak csupán egyharmadát teszik ki a használt autók, a Budapest Autófinanszírozási Rt.-nél pedig, a terv ellenére sem sikerült 50 százalék fölé kerülnie a használtautó-szegmensnek, mivel a beérkező igények 40 százalékát kénytelenek visszautasítani.

Az Erste Leasing az idei évben alaposabb ügyfélminősítést végez, mert tapasztalatai szerint az ügyfélkockázat egyre nagyobb súlyú az autófinanszírozási piacon - mondta érdeklődésünkre Nagy Péter vezérigazgató. Az MKB-Euroleasing közüzemi számlaként kizárólag villanyszámlát fogad el, illetve kontrollálható telefonszámlát, emellett mindent ellenőriznek a megfelelő rendszerekben, mint például Giro, BAR, munkahely. A BAR-, illetve Giro-lekérdezést alkalmazza a Budapest Autófinanszírozási Rt. is. Szigorított hitelelbírálás van a Merkantil Banknál is, van, amikor kezest kérnek az ügyféltől, de van, amikor további dokumentumokat - mondta Dóci József, a stratégiai igazgatóság vezetője.

Minden társaságnál stratégiai kérdés, hogy milyen mértékben fordul a használtautó-piac felé, hiszen a növekedési kényszerre válaszokat kell találni - mutatott rá Antall Pál, a Magyar Lízingszövetség elnöke, a Raiffeisen Lízing vezérigazgatója. A józanság azonban fontos paraméter kell legyen, mert ha nem átgondoltan csinálja a cég, akkor a használt autókkal könnyen megégetheti magát.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!