Eurómilliókért adják arcukat a focisták

Vágólapra másolva!
A számunkra nagyvadnak tűnő Luís Figo a nemzetközi futballmarketing-piacon nem tartozik a legfelkapottabb sztárok közé. A még mindig roppant értékes David Beckham vagy Ronaldinho mellett az olyan fiatalok reklámértéke ígéri a legtöbbet, mint Wayne Rooney és még inkább Cristiano Ronaldo.
Vágólapra másolva!

A napokban azért kaphatott nagy nyilvánosságot, hogy az egyik magyar ásványvízgyártó cég Luís Figóval fogja reklámozni a termékeit, mert magyar vállalat korábban nem szerződtetett ilyen célra külföldi hírességet. A tavaly árbevételének 16 százalékos növekedését produkáló Szentkirályi Ásványvíz Kft. az üzleti titokként kezelt összegért megnyert Figo segítségével a nemzetközi piacon igyekszik erősíteni a jelenlétét, bár a leforgatott film nyáron még csak idehaza fut.

A multinacionális cégek régóta szívesen élnek ezzel az eszközzel, a leghíresebb labdarúgók egyszerre több márkát is hirdetnek. A hatvanas években már a brazil Pelé is számtalan (előfordult, hogy egyszerre több mint ötven) reklámban szerepelt. Sőt, bizonyítva, hogy egy focista nem csak aktív korában eladható, a világ valaha volt legjobb játékosa visszavonulása után hosszú évekre a Mastercard arca lett.

A globalizáció felerősítette a jelenséget, olyannyira, hogy ma már egy labdarúgó futballpiaci és marketingértéke nem feltétlenül függ össze szorosan. Szerényebb tudással és eredményekkel is lehet valaki sikeres reklámember, ha egyéb tulajdonságai - mindenekelőtt a külseje, illetve a közvéleményben róla kialakult "civil" kép - alkalmassá teszik erre.

A menedzseren áll vagy bukik szinte minden

Az obligát példa persze David Beckham. Manapság egy egész bajnokság, az amerikai Major League Soccer (MLS) marketingértékének felfuttatását próbálják az imidzsére alapozni, és Don Garber ligafőnök egy nyilatkozatában pénzügyileg sikeresnek ítélte a megszerzését. Becslése szerint az angol (noha sérülései miatt eddig keveset játszott) jelenlétével öt év alatt 250 millió dollárt hoz az MLS-nek, ami mellett eltörpül az évi 5,5 millió dolláros alapbére.

Tény, hogy Beckham állandó bulvárszereplőként évek óta a sportág egyik legjobban eladható személyisége, úgy Európában, mint az egyre fontosabb piaccá váló Távol-Keleten. Adottságai miatt különösen kapós a divat és a szépségápolás területén működő cégek körében: a Police napszemüvegek, az Emporio Armani divatmárka és a Gillette gyártójának évente többmillió fontot is megért az arca.

Anélkül, hogy az összes Beckham-szerződés felsorolásának lehetetlen feladatára vállalkoznánk, érdemes megemlíteni, hogy a Pepsi (amely a leginkább piacképes magyar játékost, Gera Zoltánt is szerződtette), a Vodafone és az Adidas mellett olyan cégek is fantáziát látnak benne, mint a Walt Disney, amely a színésznő Scarlett Johanssonnal és az énekesnő Beyoncé Knowlesszal együtt szerepelteti.

Tegyük hozzá, a gyakran metroszexuális ikonként emlegetett Beckham és felesége, Victoria marketingügyeit egy igazi zseni cége intézi. A 19 Entertainment tulajdonosa, Simon Fuller futtatta fel annak idején a Spice Girlst, és ő találta ki a nálunk Megasztár néven futó tévéműsor angol eredetijét, a Pop Idolt. Nem véletlen, hogy egy ideje az említett cég intézi az angol válogatott kereskedelmi megjelenését is.

Beckham vagy Ronaldinho?

Beckham 2004-ben ötször annyit (34 millió eurót) kapott a reklámjaiért, mint amennyit aktuális klubjától, a Real Madridtól fizetés gyanánt. Ennek az összegnek egy kollégája sem ért a nyomába; 2006-ban például csak a brazil Ronaldo szponzorbevétele tudott 6 millió euró fölé kúszni, főként a Siemenstől húzott bőkezű honoráriumnak köszönhetően.

Érdekes módon ugyanabban azévben a BBDO nemzetközi reklámügynökség átfogó jelentésében a chipstől üdítőitalig sok mindent promótáló Ronaldinhót nevezte a világ legnagyobb marketingértékű futballistájának. Eszerint a Ronaldinho brand 47 millió eurót ér, Beckham 44,9 milliót, az angol Wayne Rooney pedig 43,7 milliót.

Küszöbön a generációváltás

A Manchester United fiatal csatárának feltűnése a harmadik helyen alighanem egyfajta generációváltást is jelez. Noha a Gillette plakátjain még a nála nem sokkal fiatalabb (egyebek mellett számítógépes játékot is reklámozó) Thierry Henry váltotta Beckhamet, a legnagyobb sztárok közül vélhetően egyre több ifjú játékos tűnik majd fel a hirdetésekben, kiszorítva Fredrik Ljungberget (Calvin Klein) vagy Fabio Cannavarót (Dolce & Gabbana).

Rooney mostanság 3 millió fontért cserébe menyasszonyával, Coleen McLaughlinnal közösen népszerűsíti a brit Asda áruházláncot, de a következő időszak legfontosabb reklámarca vélhetően csapattársa, a portugál Cristiano Ronaldo lesz, akire már eddig is lecsapott több nagy cég, például a Pepe Jeans gyártója.