"Nem azokon szeretnénk segíteni, akik fogyasztási cikkre vettek föl devizahitelt, hanem akik lakásvásárlás miatt adósodtak el devizában" - mondta lapunknak Bagdy Gábor KDNP-s képviselő, a párt által tavaly májusban benyújtott, a mostani választások után leporolt családi csődvédelemről szóló határozati javaslat kidolgozója.
A célcsoportba Bagdy szerint azok a lecsúszott, alsó-, középosztálybeli családok tartoznak, akik nem teljesen reménytelen helyzetűek, csak ideiglenesen estek ki a munkaerőpiacról, vagyis még vissza tudnak, és vissza is akarnak illeszkedni a társadalomba.
Szinglik is kérhetnek maguknak csődvédelmet
"Nincs elég szavunk arra, hogy a helyzetet leírjuk. Szociális katasztrófa fenyeget. Nem nézhetjük tétlenül, hogyan válik semmivé az élet" - áll a KDNP javaslatában indoklásként, hogy miért is sürgetik a családi csődvédelem intézményének létrehozását. Ez a tervezet is azt mutatja, hogy az új kormány összehangolt akciósorozattal készül megmenteni a szerintük egyre nagyobb bajban lévő devizahiteleseket, akiknek már az összes hitelét is forintra váltanák.
Bagdy szerint a szegénység Magyarországon erősen kötődik a többgyerekes családokhoz vagyis valószínűleg elsősorban elszegényedett nagycsaládosok vennék igénybe a csődvédelmet, ezért is szerepel a javaslatban a családi csődvédelem kifejezés, de természetesen egyszemélyes családok is élhetnének a lehetőséggel. A képviselő úgy becsüli, hogy ez a probléma akár 300-400 ezer családot is érinthet Magyarországon.
Bankszámla-felügyelő
A családi csődvédelemnél a folyamat logikája szinte ugyanaz, mint a cégeknél: a fizetésképtelenné vált család bemehet a bíróságra, kérheti, hogy határozatban mondják ki fizetésképtelenségét és rendeljenek el fizetési moratóriumot. A bíróság ezután a családdal, a kirendelt családi csődbiztossal, illetve a hitelintézettel közösen egyeztetve kidolgozná az adósságrendezés módját: havonta mekkora összeget törleszt a család, milyen életmódváltás szükséges a jövedelmi helyzet javításához, szükség van-e gyógykezelésre, ha mondjuk a család azért lett fizetésképtelen, mert a családfő például alkoholista, drogozik vagy éppen szerencsejátékfüggő.
A rendszer legfontosabb szereplője a családi csődbiztos, aki gyakorlatilag testőrként felügyeli az anyagi csődbe jutó háztartások pénzügyeit és közvetítőszerepet játszik a család és a bank között. A csődbiztos a családdal egy egész életstratégiát dolgozna ki a pénzügyi helyzetük konszolidációjára, sőt, hozzáférhetne a család bankszámlájához is, hogy ellenőrizze, valóban átutalták-e a bírósági határozatban rögzített törlesztőösszeget.
Testőrt kaphatnak a családi pénzek
A csődvédelemben részesült családnak alapvető kötelezettsége lenne az együttműködés, a hiteles tájékoztatás, gyógykezelésben való részvétel; ha arra szükség van, az álláskeresés; illetve az oktatásban való részvétel; sőt, külön ellenszolgáltatás nélkül akár közösségi feladatokat is végeztethetnének velük.
Fontos a szociális érzékenység
A rendszer alappillére a csődbiztos, az előterjesztés szerint ezért kell létrehozni egy egész csődbiztosi hálózatot. "Ma nincsenek olyan szakemberek, akik azonnal, teljes körűen el tudnák látni ezt a feladatot, tehát ehhez külön képzés szükséges. Elsősorban pénzügyi ismerettel is rendelkező családsegítők és szociális munkások lennének a legmegfelelőbbek a munkára. Emellett a felszámoló cégek munkatársai is alkalmasak lehetnek, hiszen a pénzügyi szakosodás elengedhetetlen, de szükség van a pénzügyi és számviteli szempontokon kívül az olyan emberi szempontokra is, mint a szociális érzékenység" - hangsúlyozta a képviselő.
Magánszemélyek ellen indult végrehajtások száma és eredménye
2008 | 2009 | 2010 január-április | ||||
darab | millió forint | darab | millió forint | darab | millió forint | |
Végrehajtás indult | 183 269 | 119 323 | 245 077 | 131 566 | 106 407 | 53 548 |
Jövedelemletiltás | 67 930 | 59 549 | 63 519 | 63 549 | 20 616 | 24 880 |
Jövedelemletiltásból befolyt | - | 3811 | - | 4241 | - | 1373 |
Forrás: APEH, [origo]
Hasonlóan látja Somogyi Ferenc, a Felszámolók és Vagyonfelügyelők Országos Egyesületének elnöke, aki azt mondta: örülnek a tervezetnek, szívesen vesznek részt a szakmai egyeztetésben arról, hogy miképp lehetne a felszámolók szakmai tapasztalatát hasznosítani a családoknál, de az biztos, hogy ehhez plusz képzésre van szükség, hiszen ilyen esetekben nem csak a gazdasági racionalitásnak van nagy szerepe, hanem a pszichológiának is. "Az is biztos, hogy szükség lesz a csődtörvény módosítására, ha a felszámolók nem csak a gazdálkodó szervezetek esetében akarnak eljárni, mert a törvény egyelőre csak ezt teszi lehetővé." - mondta Somogyi.
A bankoknál nincs empátia
A rendszer másik alapeleme egy állami tulajdonban lévő, szakosított pénzintézet lenne, amely abban az esetben kaphatna szerepet, ha az adós család egyáltalán nem tudná fizetni a hitelt. A pénzintézeti beavatkozás csak a család lakására terjedne ki, tehát a javaslatban "szociális banknak" és "családi értéktárnak" nevezett állami intézmény megvenné a család lakását, az adósok pedig ezért cserébe vehetnének a pénzintézettől egy kisebbet, olcsóbban vagy visszabérelhetnék tőle az eredeti lakást.
Az intézményrendszer működtetésére állami alapot hoznának létre. Ez finanszírozná a csődbiztosi-képzést, innen kapnák a fizetésüket a csődbiztosok és az alap vállalná részben a folyamat során (például a kilakoltatás, a tartozás elengedése, vagy a lakás piaci érték alatti eladása miatt) felmerülő veszteségeket is. "A veszteségek terhének a megosztásában azonban a családnak és a hitelintézeteknek is részt kellene venni, hiszen a kialakult helyzetért felelős a hitelt felelőtlenül felvevő adós, az állam, amelyik nem szabályozta megfelelősen a devizahitel-felvétel feltételrendszerét, és a hitelintézetek, akik szintén felelőtlenül helyeztek ki hiteleket." - érvelt a javaslat szerzője.
Nem fizető adósokon behajtott összegek
2008 | 2009 | 2010 január-április | ||||
darab | millió forint | darab | millió forint | darab | millió forint | |
Kiadott inkasszó | 531 654 | 1 611 295 | 655 334 | 2 136 337 | 267 178 | 755 823 |
Inkasszóból befolyt összeg | - | 177 835 | - | 159 256 | - | 66 801 |
Végrehajtási cselekményből befolyt összeg | - | 108 565 | - | 81 031 | - | 43 684 |
Ingatlan-végrehajtás (foglalás) | 28 041 | 12 426 | 34 063 | 20 012 | 9413 | 6370 |
Ingatlanárverések száma | 1286 | 4323 | 1808 | 6322 | 704 | 2629 |
Ingatlanárverésből | - | 320 | - | 625 | - | 161 |
Összes végrehajtási | - | 292 613 | - | 283 156 | - | 124 159 |
Forrás: APEH, [origo]
"A bankokkal nem lehet szociálpolitikai kérdéseket megoldani" - mondta az [origo]-nak Müller János, a Magyar Bankszövetség vezető tanácsadója arra a kérdésünkre, reális elvárás-e az állam részéről, hogy amikor megsegítik az adósságukat törleszteni nem képes devizahiteleseket, akkor a bankok is részt vállaljanak ennek költségéből. A konkrét törvénytervezetet nem kívánta kommentálni a Bankszövetség vezető tanácsadója, mivel a szervezetük belső szabálya szerint egészen addig, amíg fel nem áll az új kormány, és meg nem kapják az egyes törvénytervezetekhez kapcsolódó szakértői anyagokat, nem véleményeznek semmilyen készülő intézkedést - mondta Müller.
Csak 25-20 évente mehetünk csődbe
A KDNP javaslata alapján csődvédelmet a családok minden 15-20 évben egyszer kérhetnének, és az eljárás hossza maximum 5 év lehetne. Kérdésünkre, hogy nem ad-e lehetőséget visszaélésre az, hogy 5 év után elengednék a család fennálló tartozását, ha az előtte együttműködő volt, és mindent megtett az adósság törlesztése érdekében, hiszen ezt nehéz megállapítani, Bagdy Gábor elmondta: természetesen vannak veszélyek a rendszerben, de azért van az, hogy kizárólag együttműködő, hiteles tájékoztatást nyújtó családok kérhetnének csődeljárást.
Ha pedig a folyamat során visszaélnének a helyzettel, akkor akár ki is zárhatnák őket az eljárásból, ami után a családnak kellene vállalni az ezzel járó anyagi terheket. A visszaélések lehetőségének csökkentése érdekében sok ösztönzőt kell építeni az intézményrendszerbe, de erre a fajta részletes kidolgozásra még nem került sor. Arra a kérdésre, hogy mikor nyújtják be a javaslatot, Bagdy Gábor elmondta, hogy a kormányalakulás után egyelőre vannak akutabb problémák, de mihelyst azokat elrendezték, azonnal nekiállnak kidolgozni a szóban forgó törvénytervezet részleteit.
Volt egy másik verzió
Ugyan tavaly tavasszal született a magáncsődről egy kormányzati törvénytervezet is, mégsem lett belőle semmi, mert a közigazgatási folyamat egy korai fázisában elakadt az egyeztetés, ezért terjesztette be a KDNP tavaly májusban a családok csődvédelméről szóló határozati javaslatot - mondra Bagdy Gábor.
Megkerestük Lendvai Ildikót, az MSZP távozó elnökét, korábbi frakcióvezetőjét; Nyakó Istvánt, a szocialisták szóvivőjét; valamint a MSZP sajtóosztályán is érdeklődtünk, miért nem ért célt a kezdeményezés, de a szocialista politkusok többszöri megkeresésünkre sem válaszoltak.
A tavalyi kormánytervezet egyébként nemzetközi példákon alapult és magáncsődnek nevezte volna az intézményt, a KDNP-s javaslat ellenben "családi csődvédelemről" beszél. Emellett beépíti azt a hungarikumot, hogy nagyon magas a lakosság ingatlanra felvett devizahitel-állománya, és emiatt jóval több adóst fenyeget a fizetésképtelenség és a fedélnélkülivé válás.